Heh, et tainnut tajuta mitä tarkoitin. Suomessa jos olet työtön sinä et kuole nälkään tai joudu kerjäämään elääksesi, toisinkuin jenkeissä. Suomessa sairaanhoito on ilmaista, jenkeissä ei. Suomessa koulutus on ilmaista, jenkeissä ei. Tarvitseeko jatkaa?
No joo ymmärsin ehkä vähän väärin. Mutta mun pointti on siinä että kun teet töitä, niin varmasti pärjäät. Koulutus tosiaan on Suomessa ilmaista. Mikäs sen parempi kun pamauttaa sen jälkeen hyvän liksan perään ulkomaille kun olet sen ilmaisen tutkinnon itsellesi opiskellut. Ja lääkäripula sen kuin kasvaa. Saa nähdä kuinka kauan täällä on sairaanhoito ilmaista. No toi nyt oli tosi kärjistettyä. Mua ärsyttää täällä se että maksan paljon veroa tyhjästä.
Oikein amerikkalainen mielipide... Miksi USA:ta sitten yhtäkkiä kiinnostaa Afganistanin tapaisen peräkylän "vapautus"? Ettei vain syynä olisi Afganistanin läpivedettävässä öljyputkessa? Oletko tietoinen mitä USA:n "huumeiden vastainen sota" on saanut aikaan Kolumbiassa?
Niin kuin jo aiemmin totesin. Ja niinkuin sinä totesit. Busineksen vuoksi. Lisäksi tässä "peräkylässä" sattui piilottelemaan Osama bin Laden ja hänen iloiset veikkonsa. Jotka uskontonsa ja Allahin nimeen vannovat. Yhtä lailla heille on siunaus, meidän sanoin, heidän "terrori"-iskuille kun USA tukee Israelia, tai pommittaa Irakia. Kun taas esim. USA:lle päinvastoin, heidän ("terroristien")
hyökkäykset ovat "siunaus" heidän hyökkäyksilleen. No tää nyt meni ohi tosta kysymyksestä.
Tosta Kolumbiasta. Noi oli hyviä artikkeleita ja niissä varmasti enemmän totuutta kun liioittelua tai vääristeltyä totuutta. Mä kuitenkin varaudun tohon Chomskyyn aina pienellä varauksella. Siis niiden haastatteluiden perusteella mitä olen häneltä lukenut. Minulla on hänestä sellainen kuva että kirjoittaa paljon kirjoja mitkä myyvät. Syy miksi monet niistä myyvät on koska ne ovat niitä "paljastuskirjoja". Pitäisi varmaan lukea muutama sen kirja. Mikähän siellä olisi meininki jos USA ei olisi Kolumbiassa?... vaikea spekuloida sitäkin mutta olen melko varma että siltikään ei rauhaa.
Ja miksi USA ei maksa YK:n jäsenmaksujaan? YK menisi mielellään sinne afrikkaan pelastamaan nälänhädästä kärsiviä, mutta rahat tuppaavat loppumaan aina kesken. Miksi maailman suurin saastuttaja ei ratifio Kioton ilmastosopimusta? Tästä aiheesta voidaan jatkaa vaikka ikuisuuksiin, kuinka USA ei tee mitään mikä vois auttaa koko maailmaa, jos sen omat kallisarvoiset bisnekset on vaarassa. Ei helvetti sentään kuinka itsekkyys ja välinpitämättömyys saa joskus vihaiseksi..
Itsekkyys ja välinpitämättömyys on kaikkien meidän ongelma. Miksi Suomi ja suomalaiset eivät tee enempää auttaakseen nälänhätää kärsiviä. On paljon paljon enemmän tehtävissä kun mitä nyt teemme. Vaan emme tee. Itsekkäitä ja välinpitämättömiä kun olemme. Tarkoitatko että se on USA:n vika että YK ei auta Afrikan nälänhädästä kärsiviä enempää?... Minä en ymmärrä tätä matematiikkaa. Eikö meiltä muilta jäsenmailta sitten heru tarpeeksi rahaa YK:lle jotta voisi auttaa. Miksi meidän muuten pitäisi maksaa YK:n jäsenmaksuja?... Eihän Irakikaan päästä asetarkastajia maahan. YK on vitsi, jolle Saddam nauraa partaansa.
Mistä sinä olet saanut käsityksen että vihaan amerikkaa? En hyväksy heidän menetelmiään ja tuon sen julki, mutta en minä vihaa amerikkaa. En muuten hyväksy myöskään Englannin, Venäjän tai Ranskan kaikkia toimia.
hups, sori jos kuulosti siltä. En tarkoittanut sitä ihan noin.
Amerikkalainen unelma... millä yksinoikeudella vapaa, turvallinen ja onnellinen elämä on muka "amerikkalainen unelma"? Ja jos jenkit pitävät itseään tyhmempänä kansana kuin eurooppalaiset, niin eikö silloin "yleistyksessä" ole jotain perää? Ongelma onkin siinä, ettei suurinta osaa amerikkalaisia kiinnosta (niin kuin itsekkin tuossa totesit) muu kuin duuni, vaimo, 3 kakaraa ja auto. Miksi he välittäisivät tuon taivaallista jostain mitä USA:n hallitus tekee jossain ambomaassa? Välinpitämättömyys ja itsekkyys ovat amerikkalaisten suurimpia virheitä, sillä myös muut kuin he merkitsevät jotain.
Sanoinko tosiaan että vapaa, turvallinen ja onnellinen elämä on amerikkalaisten yksinoikeus. Tarkoitin että se on kyllä jokaisen oikeus, tietysti. Mitä luulet suurimpaa osaa Suomen kansasta kiinnostavan?... Hyvä työ, iso auto, oma asunto. Ja siihen pääset helpoiten käsiksi kouluttamalla itseäsi. Jenkeissä se ei välttämättä ole tarpeen. No ei välttämättä täälläkään mutta sääntöhän täällä on että elintaso koulutuksen mukaan. Mutta mun pointti on nyt tässä: Voit olla onnellinen, vaikka tyhmäkin, mutta onnellinen. Miten se sun onneen vaikuttaa? Suomessa yleisesti (kuitenkin yleistämättä) mentaliteetti ei oo sen kummempi. Istutaan sohvalla lämpimässä ja kauhistellaan kymppiuutisista kuinka maailmalla on asiat hullusti. Siellä soditaan ja tuolla tapetaan. Uutisten jälkeen katsotaan tyytyväisenä illan leffat ja mennään nukkumaan eikä sen kummemmin mietitä niitä kauheita uutisia. Se ei sen kummemmin kosketa meitä ja meidän suojattua elämää täällä. Elämä jatkuu seuraavana aamuna ihan samanlaisena.
Tiedän toki, etteivät kaikki amerikkalaiset ole idiootteja, mutta ajatteli minkälaisen kuvan heidän hallituksestaan ja johtajastaan saa. Minä muodostan yksilöistä kuvan vasta kasvotusten, riippumatta siitä onko hän suomalainen, venäläinen vai amerikkalainen. Kansasta ei voi muodostaa kuvaa muuten kuin asumalla ko. maassa, erilaisista medioista ja kansan valitseman johdon toimista. En ole ikinä edes käynyt USA:ssa ja tietojeni perusteella en edes halua mennä sinne, joten minulle on jäänyt vain nuo kaksi jälkimmäistä vaihtoehtoa ja ne eivät todellakaan anna kovin ruusuista kuvaa.
Ja uskon että tiedät sen. Minäkin vaan yritän tässä puolustella niitä jenkkejä jotka kuitenkaan eivät ansaitse sitä tyhmän leimaa. Mietin juuri että kas ettei täällä ole mainittu sitä yleistystä että kaikki jenkit on läskejä... heh. No joo mutta... En pidä Bushia kovinkaan järkevänä tai hyvänäkään presidenttinä. Mutta on muistettava että eiväthän kaikki häntä äänestänetkään. Ja että vaaleista on jo aikaa. Mutta siihen palliin millä kyseinen herra istuu on vaikea löytääkkään oikeaa miestä. Bush todentotta on kaukana siitä. Mutta silti pidän paikasta ja ihmisistä. Kansa siellä on yleisesti ottaen mielestäni paljon ystävällisempää kuin vaikkapa täällä. Jenkeillä on näppinsä niin monessa sopassa, hyvässä mielessä tai sitten pahassa että kansalaisten olisi mahdotonta olla edes tietoinen kaikista niistä. Ja niinkin iso kansa, ja niinkin iso valtio ei ole mikään helppo hallittava.