Ja Suomeassako pärjäät ilman rahaa?... Jep. Suomessa pärjäät ilman töitä koska sinun kaverisi joka tekee töitä maksaa veroillaan sinun elämisesi. Määrittele onnistuminen ja menestyminen?... Miten sinä onnistut ja menestyt sitten Suomessa?
Heh, et tainnut tajuta mitä tarkoitin. Suomessa jos olet työtön sinä et kuole nälkään tai joudu kerjäämään elääksesi, toisinkuin jenkeissä. Suomessa sairaanhoito on ilmaista, jenkeissä ei. Suomessa koulutus on ilmaista, jenkeissä ei. Tarvitseeko jatkaa?
Valtaosaa väestöstä ei kiinnosta Etelä-Amerikan diktatuurit ja USAn tuki kaataa hallituksia. Se ei kosketa sinua tai minua, ei saksalaista tai ranskalaista. Vaikka kuitenkin epäsuorasti se vaikuttaa myös meidän elämään. Muista että näistä valtioista tulee paljon muutakin kuin banaania. USAn pääsyy tunkea nokkansa sinne Etelä-Amerikkaan on huumeiden vastainen sota. Ja mikäs valtio se on minne suurin osa niistä huumeista päättyy?... Suomi. right... Näissä banaanivaltioissa ollaan sodittu jo pitkään. Ennen kuin USA on sinne nokkansa työntänyt.
Pienin lapsikin tietää että Afrikassa on paljon nälänhätää. Tiesitkö paljon siellä on sotia?... Vaan miksi USA ei mene ja pelasta näitä?... Miksi menisi?... Miksi me emme mene sinne estämään ja vapauttamaan näitä ihmisiä?... Miksi menisimme?... Se ei kosketa meitä.
Oikein amerikkalainen mielipide... Miksi USA:ta sitten yhtäkkiä kiinnostaa Afganistanin tapaisen peräkylän "vapautus"? Ettei vain syynä olisi Afganistanin läpivedettävässä öljyputkessa? Oletko tietoinen mitä USA:n "huumeiden vastainen sota" on saanut aikaan Kolumbiassa?
Lue huviksesi:
http://www.rauhanpuolustajat.fi/chomsky/artikkelit/kolumbia.html
http://www.rauhanpuolustajat.fi/chomsky/artikkelit/kolumbia2.html
Ja miksi USA ei maksa YK:n jäsenmaksujaan? YK menisi mielellään sinne afrikkaan pelastamaan nälänhädästä kärsiviä, mutta rahat tuppaavat loppumaan aina kesken. Miksi maailman suurin saastuttaja ei ratifio Kioton ilmastosopimusta? Tästä aiheesta voidaan jatkaa vaikka ikuisuuksiin, kuinka USA ei tee mitään mikä vois auttaa koko maailmaa, jos sen omat kallisarvoiset bisnekset on vaarassa. Ei helvetti sentään kuinka itsekkyys ja välinpitämättömyys saa joskus vihaiseksi..
Tottakai se tuntuu. Jokaisen Amerikan vihaajan täytyy olla todella katkera ettei Keski-Euroopan tulvat vetänyt isompia katsojalukuja kun 9-11 uutisointi.
Mistä sinä olet saanut käsityksen että vihaan amerikkaa? En hyväksy heidän menetelmiään ja tuon sen julki, mutta en minä vihaa amerikkaa. En muuten hyväksy myöskään Englannin, Venäjän tai Ranskan kaikkia toimia.
Juuri tällaisesta minä puhuin kun puhuin yleistämisestä. Tiesitkö että moni jenkki yleistää eurooppalaiset fiksuksi kansaksi? Tai siis Euroopan kansat fiksuiksi kansoiksi. Vaikka sekin on väärä yleistys. Eihän täällä kaikki ole fiksuja. Mutta siellä moni keskiverto jenkki, nuorempi lähinnä, sanoo suurinpiirtein näin "Me ollaan vaan tyhmiä jenkkejä, kyllähän te pesette meidät älykkyydessä mennen tullen." He tiedostavat että heidän peruskoulutuksensa eli 12 vuotta ei ole niin tasokasta kuin täällä. Kuitenkin niillä jotka sitä haluavat on mahdollisuus tasokkaaseen korkeakoulutukseen. Moni pääsee kuitenkin ammatinkulmaan kiinni heti high schoolinkin jälkeen jos ei jatko-opiskelu kiinnosta. Heillä on tulevaisuus usein jo melko selvä. Oma elämänkumppani on jo "löytynyt". Elämä asettuu parin vuoden päästä siitä kun ollaan valmistuttu. On työt, on kumppani, on asunto, parikin autoa ja kohta on perheenlisäystä. Nämä ihmiset eivät kaipaa muuta kun sitä mitä heillä siinä juuri nyt on. Tämä ilmiötä kutsutaan myös amerikkalaiseksi unelmaksi. Kuulostaa aika hyvältä elämältä minusta. Täytyy muistaa kuinka paljon suomessakin on yksinkertaisia ihmisiä. Itse olen varmasti yksi niistä. Jos joku asia tekee toisen onnelliseksi ja toista ei koska hän ei suostu tyytymään "niin vähään", niin kumpi sinä haluaisit olla?... Ei tavallinen amerikkalainen ole sen kummempi ihminen kuin sinä tai minä. Sinä et taida yhtään amerikkalaista tunteakkaan kun leimaat heidät kaikki tyhmiksi. Vai aina tavatessasi jenkin esität kymmenen kysymystä jonka perusteella teet johtopäätöksen onko tämä tyhmä vai ei?...
Amerikkalainen unelma... millä yksinoikeudella vapaa, turvallinen ja onnellinen elämä on muka "amerikkalainen unelma"? Ja jos jenkit pitävät itseään tyhmempänä kansana kuin eurooppalaiset, niin eikö silloin "yleistyksessä" ole jotain perää? Ongelma onkin siinä, ettei suurinta osaa amerikkalaisia kiinnosta (niin kuin itsekkin tuossa totesit) muu kuin duuni, vaimo, 3 kakaraa ja auto. Miksi he välittäisivät tuon taivaallista jostain mitä USA:n hallitus tekee jossain ambomaassa? Välinpitämättömyys ja itsekkyys ovat amerikkalaisten suurimpia virheitä, sillä myös muut kuin he merkitsevät jotain.
Eikö suomessa pääse duuniin heti lukion jälkeen? Ja jenkeissä kaikille jatko-opiskelu ei ole mahdollista, koska heillä ei ole rahaa...
Tiedän toki, etteivät kaikki amerikkalaiset ole idiootteja, mutta ajatteli minkälaisen kuvan heidän hallituksestaan ja johtajastaan saa. Minä muodostan
yksilöistä kuvan vasta kasvotusten, riippumatta siitä onko hän suomalainen, venäläinen vai amerikkalainen.
Kansasta ei voi muodostaa kuvaa muuten kuin asumalla ko. maassa, erilaisista medioista ja kansan
valitseman johdon toimista. En ole ikinä edes käynyt USA:ssa ja tietojeni perusteella en edes halua mennä sinne, joten minulle on jäänyt vain nuo kaksi jälkimmäistä vaihtoehtoa ja ne eivät todellakaan anna kovin ruusuista kuvaa.