Niin.. jos nyt hieman tarkastelet noita kommenttejasi toisesta 'vinkkelistä' niin ei se ongelma luultavasti ole tuossakaan:"erittäin vaikea saada aktiivisesti käymään tapahtumissa" tai sitten tuosta r'n'b/rap asiasta. Olisiko aika katsoa peiliin tai miettiä hieman...? (tähän en tiedä oikeaa vastausta.. vain oman näkökulman, joka jääköön nyt mainitsematta.)
Hmm. Ihan heti en ymmärrä kyllä mitä tuolla peiliin katsomisella tarkoitat, mutta voit toki uskoa että olen hyvinkin paljon miettinyt tapahtumatuotantoon/musiikkiin/jne liittyviä asioita tässä vuosien varrella omia tapahtumiani suunnitellessani.
Ehkä oma näkökulmasi liittyy tietenkin myös omaan musiikkimakuusi, joka luonnollisesti poikkeaa "jonkin verran" omastani ja siksi ehkä et tuottamistani tapahtumista ja siellä soitettavasta musiikista niin paljoa perusta. Mene ja tiedä.
Niin, .. tähän voisin sanoa, että mtv/nrj-osasto on ollut niin kauan kuin itse olen ollut house/techno -musiikista kiinnostunut. Tarkoitan sitä, että kun itse olin n. 18 vuotta... ei silloinkaan mitään erikoisia "kasvamisia" ollut..
Toki Kapteeni Haddawayt yms ovat olleet piristämässä päiväämme jo tuolloin. Tarkoitinkin kommentillani lähinnä sitä, että ollessamme alle 18-vuotiaita, nuorille suunnatuissa tapahtumissa soitettiin ainakin Lahdessa pääasiassa teknoa ja housea. Ankkurihallit, muut hallit, kasisalit, Club 16, Nome, Garage jne. Siellähän sitä on tullut pyörittyä itse kukin. Kuka dekkien takana, kuka lattialla.
Siitä sitten "aikuisena" sujuvasti siirtyikin oikeisiin ravintoloihin, joissa myös tätä samaista musiikkia tuolloin kuuli. Konemusiikista kiinnostunutta asiakaskuntaa oli paljon ja tapahtumissa käytiin aktiivisesti. Kiitos tuon hyvän edellämainitsemani nuorille suunnatun pohjatyön.
Nykypäivänä nuorille suunnatuissa tapahtumissa soitetaan lähinnä (suomi)rap-musiikkia, hip hopia jne kamaa, ei teknoa/housea. Tässä kohdin tosin Etana-posselle propsit.
Uutta konemusiikkisukupolvea ei siis ole juurikaan sikiämässä ja tätä kautta tarvittavaa uutta asiakaskuntaa on melkoisen vähän olemassa.
Toki myös ravintolat menevät usein sieltä mistä aita on matalin ja ruokkivat yksipuolisella musiikkilinjallaan myös tätä nyky-nuorisotrendiä. Toki Lahden kokoisessa kaupungissa ravintoloiden mahdollisuudet ottaa riskejä musiikkipolitiikkassaan on rajallinen, mutta toivoisin silti tiettyä avarakatseisuutta ravintoloilta. Kuin myös asiakkailtakin.
Mutta mitä itse olen havainnut tapahtuneen tässä lähimenneisyydessä on se, että tietyt tahot ja musiikilliset vaikutteet ovat jotenkin sieltä MTV/NRJ -tasolta alkanut 'kiipeämään ylöspäin' ... ns. harvinaisesti 'paska valuu ylöspäin'.
Hmm. Tuota kommenttiasi en kyllä useammallakaan lukemiskerralla oikein täysin ymmärtänyt. Kaupallistuminen leimaa koko yhteiskuntaa ja sellaista kehitystä on täysin mahdoton estää, jos sitä tarkoitit?
Ja itse taas olen havainnut tässä lähimenneisyydessä pikemminkin ns "koirat haukkuu ja karavaani kulkee" -tyyppistä meininkiä. :)
SUMMARUM... Näen asiat todellakin eritavalla kuin sinä 'herra' B.. se suotakoon minulle.. kun emme mielestäni ole samalla 'viivalla' arvioimassa tilannetta. Sulla on ns. 'oma lehmä ojassa' ja minä olen tällähetkellä ainoastaan asiakkaan/arvioijan osassa. Tämä voi olla kummankin onni. :)
Tämä on totta. Mutta jos kaikki näkisivät asiat samanlailla, elämä olisi uskomattoman tylsää ja vaihtoehdot vähissä.
Tosin niitä vaihtoehtoja voisi olla nytkin toki paljon enemmän, mutta niitä vaihtoehtojen tarjoajia ja tuottajia tuntuu vain olevan jostain syystä perin vähän...Mistä lie johtuu.
Kaikkea hyvää kuitenkin:
- Jussi Lius
Samoin sulle.
Tomppa
ps. Päivän läppävirsi:
'Älä anna kusen nousta päähän, niin mä lupaan olla edesauttamatta sitä ja olla kusematta sun muroihin.' <tiukkaa G-räpää>
ps. Päivän biisi:
"Nightmares Are Reality" <C-Tank>