PARHAAT FLAITSUT

72 posts, 4 pages, 7,540 views

Avatar
#21 • • Physics Guest
Flaikkujen tarkoitushan on olla informaatiivisä..ei se pääpaino ole ulkonäössä...mutta Talkin` all that:in labeli flyerit oli ihan gurgo idea.:003:
Avatar
#22 • • Edited ville Guest
Kryon ja hallmark sarja hypen alusta asti. Varsinkin ensimmäisen vuoden 3d lakkaukset ja todella paksu paperi loivat klubista todella laadukkaan kuvan. Ehkä paras flaikkusarja mitä olen koskaan nähnyt.

Nikon unityflaikut ovat myös upeita, mutta (usein) käytetyt valmiit kuvat eivät mielestäni ansaitse paras flaikku palkintoa.

Nikon elements sarjan neljä ensimmäistä (ja ainoaa) olivat myös todella upeita, vaikka painopaperi tai -jälki ei parasta ollutkaan.

Tällähetkellä liikenteessä ei ole mielestäni yhtään todella hyvää flaikkua tai flaikkusarjaa. Melkein on tullut sellainen olo, että jatkuva kova kilpailu on syönyt myös flaikkuihin suunnattua rahaa, jolloin varsinkin paperi ja erikoiset lisät huononevat.
Avatar
#23 • • jUSSi Guest
paras flaikku mitä minä olen nähnyt on kaverilla nähty ruotsalaisen ambient-illan flaijeri. Se oli sellainen suorakaiteen muotoinen läpinäkyvä pehmeä muovitasku, jonka sisällä oli paksua sinistä nestettä ja pintaan sitten painettu paikka, aika ja muut infot.

se oli rok. paperiflabat kuuluu historiaan ;)
Avatar
#24 • • Tapi T Guest


Tällähetkellä liikenteessä ei ole mielestäni yhtään todella hyvää flaikkua tai flaikkusarjaa.


Kyllähän noi Hallmarkin flaikut ovat vieläkin tosi hienoja sekä visuaalisesti, että teknisesti.

Eikä toi Illujen palapeli näytä ollenkaan hassummalta.
http://www.illusionsproductions.com/jee.jpg
Avatar
#25 • • Edited yana Guest



Kyllähän noi Hallmarkin flaikut ovat vieläkin tosi hienoja sekä visuaalisesti, että teknisesti.




millainen on teknisesti hieno flaieri? vai viittaatko tällä vain materiaaliin?

itse arvostan flaiereissa mikäli niistä löytyy jotain muutakin ideaa kuin hieno visuaalinen design. miaun flabat on just sen takia loistavia. hallmarkin ensimmäisissä flaboissa lakalla kikkailu oli myös todella hienon näköistä.

all time suosikkeihin pääsee se unityn flaba jossa on 2 kalaa suut vastakkain.. ja toinen jossa on ne preeriakoirat puspuspus-asennossa :D ne vaan on niin söpöjä. vaikka onhan noita hienoja flaboja kiloittain. ei niistä oikein voi valita selkeää suosikkia millään.

viimeaikojen flaboista parhaiten on mieleen jäänyt myös boxing nightin, ja 3mion flabat, poikkeusta vakiokaavasta. plus tää kahvinsuodatuspaperista ja leimasta muodostettu flaba (no ei se nyt ihan viimeaikaan kuulu mutta erikoinen idea kuitenkin).

jonkinlaista perusflabasta poikkeamista oli myös 404 flaba jossa taitto-ohjeet simppelille lentokoneelle. rok :D muutenkin 404 flabat ja julisteet ovat olleet hypertyylikkäitä.
Avatar
#26 • • Tapi T Guest


millainen on teknisesti hieno flaieri? vai viittaatko tällä vain materiaaliin?


Viittaan siihen, että Hallmarkin flaikuissa on muutakin kikkailua kun vaan kuva. Värit kiiltävät eri tavoilla, kartongissa saattaa olla painokuvioita ym. Tästä syntyy "tekninen hienous".

Esimerkkinä mainittakoot vaikkapa Hallmarkin Easter-bileiden flaikku pari vuotta sitten; kuvassa oli pääsiäismunia, joiden päälle oltiin lakalla maalattu yksisarvinen ja jotain muuta. Löytyy seinältä vieläkin. :)
Avatar
#27 • • yana Guest



Viittaan siihen, että Hallmarkin flaikuissa on muutakin kikkailua kun vaan kuva. Värit kiiltävät eri tavoilla, kartongissa saattaa olla painokuvioita ym. Tästä syntyy "tekninen hienous".

Esimerkkinä mainittakoot vaikkapa Hallmarkin Easter-bileiden flaikku pari vuotta sitten; kuvassa oli pääsiäismunia, joiden päälle oltiin lakalla maalattu yksisarvinen ja jotain muuta. Löytyy seinältä vieläkin. :)



todellakin :)
Avatar
#28 • • Remotion Guest
CelebrationGenerationin heittotähti oli ihan hyvä.
Avatar
#29 • • NoStatus Guest
Tulipa mieleen tätä topiccia lukiessani.

1. Värit maksaa
2. Koko maksaa
3. Parempi paperi maksaa
4. Kikkailut maksaa
- lakka lisää noin 30% hintaa. Lakkakuvio varmasti vielä enemmän.
- erikoisleikkaukset maksaa suhteessa sitä enemmän mitä vähemmän flaikkuja painetaan eikä ole halpaa missään tapauksessa.
- lisävärit maksaa. Esim. uv-, kulta- tai hopeavärit.
- taitokset maksaa

Nykyään on vain muutama klubi joka pystyy pistämään flaikkuihin paljon rahaa ja siis käyttämään näitä teknisesti (tietysti osaksi myös taiteellisesti) flaikun ulkonäköä parantavia konsteja. Ja kikkailu pelkän kikkailun takia on mielestäni aivan turhaa. Hyvällä maulla tehdystä kikkailusta on esimerkkinä juuri Hallmarkin flaikut, joissa lakalla oli saatu oikeasti lisäarvoa flaikkuun.

5. Suunnittelu maksaa

Suunnitteluun pitäisi panostaa vieläkin enemmän, vaikka nykyään on kyllä panostettukin. Flaikun suunnitteleminen on muutakin kuin kuvankäsittelyä (ainakin itselläni). Hyvät flaikut myös toimivat, eli niistä saa helposti tietää sen mitä haluaa. Sekava flaikku _ei_ vain ole hyvä flaikku.

Oikein ihmettelen, kuinka ihmiset aina jaksavat kehua flaikkuja joissa on jostain netistä napattu psykedeelinen tai futuristinen peruskuva joka ei liity itse bileisiin mitenkään ja tekstit aseteltu miten sattuu. Voihan se olla kuvana hieno, mutta flaikkuna niin monta kertaa käytetty idea ei vain enää mulle ainakaan toimi.

Mielestäni hienoimpia flaikkuja on ne, joissa on todella ideaa. Esim. Lickin flaikku, jossa syödään peilipallotikkaria. Siinä ei käytetty mitään erikoiskikkoja, ja silti se kolahti heti kun sen käteen sai (ehkä juuri sen yksinkertaisuuden takia). Ja Miaun 9 elämää idea. Lisäksi flaikkujen arvoa lisää itseottamat/piirtämät kuvat. Esim. Unityn flaikut on kyllä hienoja ja tyylikkäitä, mutta käsittääkseni kuvat on jostain ripattuja, joten itse flaikun suunnittelijalle ei jää niin paljon tehtävää. Korjatkaa jos olen väärässä.

Toivottavasti tästä ei saanut kauhean negatiivista kuvaa suhtautumisestani suomalaisten klubien flaikkuihin. Mielestäni täällä flaikkujen taso on _todella_ korkealla, mutta koska bileitä on niin paljon erottuminen ja "wow-efektin" saaminen on nykyään harvinaista. Mutta yrittää täytyy!
Avatar
#30 • • Edited Tres Guest
Parhaita ovat mielestäni olleet Helsinki Turbojen
lentolehtiset, muistaakseni juurikin Vilunki3k:n suunnittelemia.

Kryon tekee kivaa peruskarkkia, joka ei n.:ttä vuotta putkeen
enää säväytä, mutta ajaa asiansa toki.

Muutoin taso suomessa on kautta linjan suht hyvää resurssit
huomioon ottaen, mutta varsinaisia silmien tipauttajia ei ole ollut
pitkään aikaan.

Ylihehkutetuimpia ovat mielestäni Millenniumin formaattiflabat:
esim. Osmart family-flaba oli ihan kiva ja piristävän raikas,
mutta muuten linja ei ainakaan omaa graafista silmääni ole
miellyttänyt. Toimivat kuitenkin hehkutuksesta päätellen
omaan kohdeyleisöön kuten pitääkin, julistetaanhan suurinpiirtein
jokaisessa mllnnm-topikissa uusin flaba tähän mennessä
siisteimmäksi :rolleyes:
Avatar
#31 • • Heads Guest
Niityn-bileiden flaijerit ovat olleet kyl huippuja, etenkin Flash-flaikkujen "retro-esine"-teema. Niitty 6-vuotis-bileitten flaikkukin erottui edukseen !
Avatar
#32 • • vaavu Guest
Vaikka taustalla olleet maalaukset olivatkin jonkun muun kuin Nikon maalaamia, niin kyllä silti Unityn 3-v synttärien flaikku oli sellainen joka itseeni kolahti oikein kovasti. Siinähän oli tämä Heaven&Hell -teema, jossa vastapoolin sai esiin kun käänsi koko homman ympäri. Flaikku oli siitäkin aikamoisen bonus että siinä oli tekstuaalista informaatiota hyvin vähän. Ja ennen kaikkea, flaikku todella liittyi vahvasti illan teemaan, sillä sinne pörssisaliin oli todella luotu sekä taivas että helvetti.

On nimittäin jossain määrin vähän tyhmää jos flaikun teema ja itse bileet eivät liity mitenkään yhteen, itse ainakin arvostan vahvaa kytköstä näiden kahden välillä.
Avatar
#33 • • isi Guest


Toivottavasti tästä ei saanut kauhean negatiivista kuvaa suhtautumisestani suomalaisten klubien flaikkuihin.



ihan asiaa puhut, veit sanat pahemman kerran suustani :(
Avatar
#34 • • noble Guest


No voiko olla muuta vaihtoehtoo ku Miau!

tietty perässä tulee kaikenmaailman Unityt ja Labyt yms.



Viime miukujen flaba oli kyllä pirun siisti...propsit siitä :).
Esa

Posts: 947

#35 • • Esa
Eräs mielenkiintoinen flaijeri-idea olisi kasata tapahtumaa esitteleviä multimediateoksia, jotka tallennettaisiin muotoon painetuille CD-ROM-levyille. Jo levyn kannessa tietysti tapahtuman keskeisimmät detailit... Näitä voisi jakaa / heitellä ihmisille vaikkapa tapahtuman brandilogolla varustetusta kuumailmapallosta Helsingin taivaalta. Jokaiselle rompulle toki oma pieni laskuvarjonsa, hidastamaan pudotusta ja minimoimaan vahinkoja.

:rolleyes:
Avatar
#36 • • yana Guest


Niityn-bileiden flaijerit ovat olleet kyl huippuja, etenkin Flash-flaikkujen "retro-esine"-teema. Niitty 6-vuotis-bileitten flaikkukin erottui edukseen !



uusin flashflaba on kyl taas kerran överityylikäs
Avatar
#37 • • -orion- Guest


Esim. Unityn flaikut on kyllä hienoja ja tyylikkäitä, mutta käsittääkseni kuvat on jostain ripattuja, joten itse flaikun suunnittelijalle ei jää niin paljon tehtävää.



Joku minua fiksumpi voisi kertoa tekijänoikeuksien arvon tällaisissa tapauksissa? Voiko flyerin pohjana käyttää huoletta jotakin taideteosta jne (niin kuin monesti tunnutaan tekevän) vai sisältyykö Unityn flyereiden tekemiseen myös aina jonkinlainen sopimuspuuhailu kuvan oikean omistajan kanssa?
Itse en ainakaan uskaltaisi lähteä rippaamaan kenenkään kotimaisen hemmon valokuvaa tai muuta työtä noin vain, edessä saattaisi olla aikamoinen selvittely jos kuvan alkuperäinen omístaja törmäisi tekeleeseen. Ulkomaiset tuskin törmäävät aivan heti, mutta silti..

Valottakaapa.

.we progress
Avatar
#38 • • te i nie m mi Guest




uusin flashflaba on kyl taas kerran överityylikäs



äläpä muuta sano.
ja mä haluan ne kengät!
Avatar
#39 • • NoStatus Guest




Joku minua fiksumpi voisi kertoa tekijänoikeuksien arvon tällaisissa tapauksissa? Voiko flyerin pohjana käyttää huoletta jotakin taideteosta jne (niin kuin monesti tunnutaan tekevän) vai sisältyykö Unityn flyereiden tekemiseen myös aina jonkinlainen sopimuspuuhailu kuvan oikean omistajan kanssa?
Itse en ainakaan uskaltaisi lähteä rippaamaan kenenkään kotimaisen hemmon valokuvaa tai muuta työtä noin vain, edessä saattaisi olla aikamoinen selvittely jos kuvan alkuperäinen omístaja törmäisi tekeleeseen. Ulkomaiset tuskin törmäävät aivan heti, mutta silti..

Valottakaapa.

.we progress



Yksinkertaisesti:
Toisten teosten käyttäminen kokonaan tai osittain omiin
kaupallisiin tarkoituksiin on ilman lupaa kielletty.
Korvaukset riippuvat saadusta kaupallisesta hyödystä
ja alkuperäiselle tekijälle koituneesta vahingosta, joten uskoisin
että flaikkurippauksen kohdalla korvaussumma olisi aika pieni.

Tarkemmin sivuilta:
http://www.minedu.fi/opm/tekijanoikeus/tekijanoikeus_sisalto.html

Tässä voisi olla muuten porsaanreikä, joku lakia lukeva voisi valaista:

"Tärkeimmät tekijänoikeuden rajoitukset koskevat yksityiseen käyttöön tapahtuvaa kopiointia, kopiointia vammaisten tarpeisiin, myytyjen teosten edelleen myyntiä, siteeraamista, julkistettujen taideteosten käyttämistä _sekä_teosten_käyttämistä_tiedotustarkoituksiin."
Avatar
#40 • • Felis Guest


"sekä_teosten_käyttämistä_tiedotustarkoituksiin."



Tiedotustarkoituksella tuskin tässä tarkoitetaan täysin erillisen tapahtuman mainostusta. Eiköhän kyse ole ennemmin ko. tekijää / teosta koskevasta uutisoinnista tai markkinoinnista.