Krapulakeiju

111 posts, 6 pages, 24,028 views

#1 • • Lyylikki Guest
Oletko kuullut Krapulakeijusta. Se lentää luoksesi baari-illan jälkeen ja kun nukahdat, se lyö päähäsi lekalla, kakkaa suuhusi ja vaihtaa kaikki setelisi kolikoihin huonolla kurssilla.

Onko muilla urbaaneja kansantarinoita mielessä. Tämä on mielestäni aivan mainio :001:
#3 • • Tapi T Guest
Krapulan kolme vaihetta:

1. Luulee että kuolee.
2. Tietää että kuolee.
3. Pelkää ettei kuolekaan.
#4 • • miiko Guest

Siis tämähän on jo vanha kuin synti, mutta laitetaan silti.

muahhahhah.. eipä ollut aiemmin tullut vastaan..
#5 • • MikkiHiiri Guest
Joo aamul joskus tuntuu et ois edellisenä iltana voittanu
perseennuolentakilpailun
#6 • • HardS Guest

Joo aamul joskus tuntuu et ois edellisenä iltana voittanu
perseennuolentakilpailun

muistikuvia edellisillasta? ;) (hyi mua)
#7 • • unknown Guest
krapulakeiju ei käy kyllä jos ei ota xtraraskaasti ja kaikkee sekasin.. oikeestaan viinaa on pitänyt ottaa 1 pullo (plus sekavasti punkkuu, kaljaa, siiderii, mattii yms), muuten yleensä aamulla herään yhdeksän aikoihin katteleen ali g:tä..

kumppania sen sijaan keiju höykyttelee sikspäkinkin jälkeen.. yleensä just pahaan aikaan esim kesken tasoristeyksen autossa tai huoltsikalla..
#8 • • MikkiHiiri Guest
Huomasin tässä kesällä mielenkiintoisen jutun. Kun on erittäin
puhtaassa ilmanalassa esim mökillä järven rannalla, voi vetää
viinaa lähes övereihin saakka eikä tule minkäännäköistä krapulaa.
Mut sit baarissa kun käy niin heti jytisee..

Testattu:
7dl Baltic -> No hangover
6x olut -> Hangover

:D
#9 • • RA Guest

Testattu:
7dl Baltic -> No hangover
6x olut -> Hangover

Mulla tulee ainakin röökinsavusta karmee jysäri ja muutenkin tukkonen olo. Ja sit jos ite erehtyy polttamaan, niin se on jotaan aivan järkyttävää. Selvinpäin kun en pahemmin polta.

Luin joku vuosi sitten tieteen kuvalehdestä jostain krapulatutkimuksesta. Siinä väitettiin, että tummista juomista (oluet, viskit, konjakit) tulisi pahempi krapula kuin kirkkaista. Johtuu kuulemma niiden sisältämistä metanolimääristä. Tummissa juomissa sitä olisi valmistusteknillisistä syistä hieman enemmän.

Eli tuon mukaan loivin krapula pitäisi tulla pirtusta. Omat empiiriset kokeet kyllä osoittavat toisin...
#10 • • anco Guest

Krapulaan vaikuttaa tod.näk. myös moni muu asia, mitä pelkästään alkoholi. Tupakan savu, äänenvoimakkuus, savukoneet vilkkuvat valot yms. yms.

Ajattelen, että em. asiat voimistavat sitä alkoholin vaikutusta...
#11 • • MikkiHiiri Guest

Luin joku vuosi sitten tieteen kuvalehdestä jostain krapulatutkimuksesta. Siinä väitettiin, että tummista juomista (oluet, viskit, konjakit) tulisi pahempi krapula kuin kirkkaista. Johtuu kuulemma niiden sisältämistä metanolimääristä. Tummissa juomissa sitä olisi valmistusteknillisistä syistä hieman enemmän.

Eli tuon mukaan loivin krapula pitäisi tulla pirtusta. Omat empiiriset kokeet kyllä osoittavat toisin...

Joo. Noi tutkimukset on aina mitä on. Pätee tiettyyn prosenttiin
väestöstä tietysti, muttei varmasti lähellekään edes 35%
ihmisistä (uskoisin). Noihin "mökkikokeiluilin" sen verran lisuketta,
että ei siellä tullu krapulaa vaikka joi 14 pulloa olutta illassa, mut
sitte ku joi 2dl cossua kotioloissa niin heti paukkuu..
jännä homma =)
#12 • • MikkiHiiri Guest

Krapulaan vaikuttaa tod.näk. myös moni muu asia, mitä pelkästään alkoholi. Tupakan savu, äänenvoimakkuus, savukoneet vilkkuvat valot yms. yms.

Ajattelen, että em. asiat voimistavat sitä alkoholin vaikutusta...

Joo tupakansavu on varmasti yks merkittävimmistä tekijöistä.
Mut ilmeisesti sitten kaupungissa on paljon huonompi ilman laatu,
joka vaikuttaa lähes yhtä paljon.. raikkaassa luonnossa solut
hengittävät paremmin.
#13 • • RA Guest

Joo. Noi tutkimukset on aina mitä on.

Mut kyllä mä voisin tollaseen tutkimukseen ottaa osaa. On niitä huonompiakin tapoja tuhlata tukimusmäärärahat. :D
#14 • • Taedium Guest

Johtuu kuulemma niiden sisältämistä metanolimääristä. Tummissa juomissa sitä olisi valmistusteknillisistä syistä hieman enemmän.

Suonette anteeksi jos epäilen metanoliteoriaa. Metanoli kun on sellainen myrkky, että pelkästään siitä vapautuvat kaasut voivat sokeuttaa, jopa tappaa. T-lusikallistakaan ei saisi nauttia. Ja sitäkö sitten jos on jonkin verran jossakin muussa, esmes konjakissa, niin sitä kun pullon tempasee, niin jos 6 snapsia tekee krapulan, niin pullollinen tappaisi.

Krapulahan on osittain myös:
  • Vieroitusoire
  • Alkoholin hajoamisessa tulleiden kemikaalien aiheuttamaa
  • Dehydraatio

Pirtuhan voi helposti sisältää metanolia, sillä varsinkin Suomessa saatavuus on verrattaen heikko ja kaikkea pirtua kun ei voi Hollannista ostaa Royal pullossa. Feinspiriteissä joutuu tyytymään siihen "amerikkalaiseen" maissipirtuun, joka tulee Viron kautta ja jonka muovipullon pohjassa oleva nuppi on sulatettu pois ja kuumennettu takaisin. Ja etiketit kun on vielä värikopiokoneella tehdyn näköiset. Kai se silti aitoa amerikkalaista pirtua on, vaikka se Virosta tuleekin... Eihän siellä suunnalla asiakasta huijata.

Itse olen huomannut asiasta pari juttua:
Kun illalla humalassa juo litran vettä ei aamulla ole niin paha krapula. => Ei nestehukkaa, joka on yksi suurimpia päänsäryn aiheuttajia krapulassa.
Kun en tupakoinut, niin hyvin tuuletetun ravintolan juomista tuli pienempi krapula, kuin huonosti tuuletetun. Ilmeisesti tupakansavu vaikuttaa tähän.

Ja tottakai kaikkea muuta voi tapahtua, kun alkoholi kuitenkin on keskushermostoa lamauttava myrkky...

Ja kumma juttu tehon kanssa. Kun sitä pirtua tulee juotua niin, että sen blandaa 50/50 veden kanssa tänään ja juo tänään blandaten sen bauttiarallaa 50% litkun vaikka mehun kanssa, niin se kolahtaa ja nimenomaan jalkoihin menee nopsasti. Kun sen taas blandaa niin, että keittää vettä ja blandaa siihen sen 50/50 ja antaa olla pari päivää, niin se sitten taas ei kolahda niinkään kovaa ja jalatkin pysyy alla kun sitä juo. Syytä en osaa sanoa. Itse asiassa mulla ei ole harmainta aavistustakaan miksi sen näin toimii, mutta kokeiltu on.

(Yleisesti oletetaan, että alkoholi olisi ns. nostava, mutta todellisuudessa se on laskeva huumausaine. Kuuluu siis samaan kastiin thc:n ja opiaattien kanssa, jopa gamman, joka myös on laskeva, ei nostava, vaikka vaikutus aluksi voisi näin antaa ilmi. Eri kastiin siis kuuluvat, kuin esmes kokkeli tai vauhti.) - En nyt siis puhu lainopillisesti samasta kastista. Ainoa laillinen aine noista on alkoholi. Vaan siis vaikutuksiltaan nostava/laskeva -akselilla.
#15 • • guli van kaak Guest
mäkin oon tehnyt omaa sisäistä tutkimustyötä ja huomannut, et kirkas viina ei aiheuta läheskään niin kovaa krapulaa ku esim. kalja * 8 (puhumattakaan viineistä). 5dl pullo kirkasta aiheuttaa ainoastaan "mantoliini krapulan", eli kädet vapisee kuin venäläinen persetäry.

mutta jokaiseen krapulaan on hyvä vastalääke. krapula lähtee sillä, millä se aiheutuukin ;)

ps. alkoholistikirkossa siunattiin täyttäpäätä!
#16 • • RA Guest

Suonette anteeksi jos epäilen metanoliteoriaa. Metanoli kun on sellainen myrkky, että pelkästään siitä vapautuvat kaasut voivat sokeuttaa, jopa tappaa. T-lusikallistakaan ei saisi nauttia. Ja sitäkö sitten jos on jonkin verran jossakin muussa, esmes konjakissa, niin sitä kun pullon tempasee, niin jos 6 snapsia tekee krapulan, niin pullollinen tappaisi.

Juu saat anteeksi. ;) Minä vai kerron mitä olen lukenut. Siinä artikkelissa puhuttiin todella pienistä määristä. Toisko ollu joitakin mikrogrammoja.

Itse olen huomannut asiasta pari juttua:
Kun illalla humalassa juo litran vettä ei aamulla ole niin paha krapula. => Ei nestehukkaa, joka on yksi suurimpia päänsäryn aiheuttajia krapulassa.
Kun en tupakoinut, niin hyvin tuuletetun ravintolan juomista tuli pienempi krapula, kuin huonosti tuuletetun. Ilmeisesti tupakansavu vaikuttaa tähän.

Toi veden juonti on kyllä paras konsti. Joskus sitä vaan on niin huonossa kunnossa, ettei tajua/muista litkiä sitä vettä. Ja aamulla olo on sen mukainen. Mutta ketäpä siitä saa syyttää... no krapulakeijua tietenkin! :D

Ja kumma juttu tehon kanssa. Kun sitä pirtua tulee juotua niin, että sen blandaa 50/50 veden kanssa tänään ja juo tänään blandaten sen bauttiarallaa 50% litkun vaikka mehun kanssa, niin se kolahtaa ja nimenomaan jalkoihin menee nopsasti. Kun sen taas blandaa niin, että keittää vettä ja blandaa siihen sen 50/50 ja antaa olla pari päivää, niin se sitten taas ei kolahda niinkään kovaa ja jalatkin pysyy alla kun sitä juo. Syytä en osaa sanoa. Itse asiassa mulla ei ole harmainta aavistustakaan miksi sen näin toimii, mutta kokeiltu on.

Itse en ole kokeillut, mutta muualtakin olen kuullut että noin on. Tiedä sitten mistä johtuu...
#17 • • Sniff Guest

noh, jos vesi on riittävän kuumaa sekoitettaessa niin etanoli haihtuu ;)

...mutta tästä ei varmastikaan ollut kyse?
#18 • • Taedium Guest

noh, jos vesi on riittävän kuumaa sekoitettaessa niin etanoli haihtuu ;)

...mutta tästä ei varmastikaan ollut kyse?

Ei vaan se, että kun vesi keitetään, niin siitä tulee puhdasta.

Eli keitetään vettä, kun vesi kiehuu, se jähytetään ja blandataan 50/50 suhteella, jotta saadaan 50% juomaa. (~49.8%) Se sitten odottelemaan pari päivää, niin jotenkin se vaan toimii erilailla.

Tai no ei noi prosentit ja määrät ihan paikkaansapitäviä ole. Me kaikkihan tiedämme sen, että C2H5OH molekyyli on hieman isompi, kuin H2O molekyyli, ja näin ollen kun laitetaan 500ml kumpaakin 1000ml astiaan, niin saadaankin, aivan oikein, 998ml valmista juomaa, jossa noin 50% on alkoholia ja noin 50% vettä.
#19 • • Edited hund Guest
[]
#20 • • Timmo Guest
On olemassa yksi varma merkki mistä tietää että kaverilla on krapula.

Heräätte jostain hämärästä paikasta ja kaveri tokaisee kovaan ääneen: AI V***U MUN SILMIIN SATTUU....ja mun suussa muuten maistuu kissanpaska!!

Terveisin kokemus...olin se toinen osapuoli.