Onko muilla urbaaneja kansantarinoita mielessä. Tämä on mielestäni aivan mainio :001:
111 posts, 6 pages, 24,037 views
Siis tämähän on jo vanha kuin synti, mutta laitetaan silti.
Joo aamul joskus tuntuu et ois edellisenä iltana voittanu
perseennuolentakilpailun
Huomasin tässä kesällä mielenkiintoisen jutun. Kun on erittäin
puhtaassa ilmanalassa esim mökillä järven rannalla, voi vetää
viinaa lähes övereihin saakka eikä tule minkäännäköistä krapulaa.
Mut sit baarissa kun käy niin heti jytisee..
Testattu:
7dl Baltic -> No hangover
6x olut -> Hangover
Huomasin tässä kesällä mielenkiintoisen jutun. Kun on erittäin
puhtaassa ilmanalassa esim mökillä järven rannalla, voi vetää
viinaa lähes övereihin saakka eikä tule minkäännäköistä krapulaa.
Mut sit baarissa kun käy niin heti jytisee..
Luin joku vuosi sitten tieteen kuvalehdestä jostain krapulatutkimuksesta. Siinä väitettiin, että tummista juomista (oluet, viskit, konjakit) tulisi pahempi krapula kuin kirkkaista. Johtuu kuulemma niiden sisältämistä metanolimääristä. Tummissa juomissa sitä olisi valmistusteknillisistä syistä hieman enemmän.
Eli tuon mukaan loivin krapula pitäisi tulla pirtusta. Omat empiiriset kokeet kyllä osoittavat toisin...
Krapulaan vaikuttaa tod.näk. myös moni muu asia, mitä pelkästään alkoholi. Tupakan savu, äänenvoimakkuus, savukoneet vilkkuvat valot yms. yms.
Ajattelen, että em. asiat voimistavat sitä alkoholin vaikutusta...
Joo. Noi tutkimukset on aina mitä on.
Johtuu kuulemma niiden sisältämistä metanolimääristä. Tummissa juomissa sitä olisi valmistusteknillisistä syistä hieman enemmän.
Eli tuon mukaan loivin krapula pitäisi tulla pirtusta. Omat empiiriset kokeet kyllä osoittavat toisin...
Suonette anteeksi jos epäilen metanoliteoriaa. Metanoli kun on sellainen myrkky, että pelkästään siitä vapautuvat kaasut voivat sokeuttaa, jopa tappaa. T-lusikallistakaan ei saisi nauttia. Ja sitäkö sitten jos on jonkin verran jossakin muussa, esmes konjakissa, niin sitä kun pullon tempasee, niin jos 6 snapsia tekee krapulan, niin pullollinen tappaisi.
Itse olen huomannut asiasta pari juttua:
Kun illalla humalassa juo litran vettä ei aamulla ole niin paha krapula. => Ei nestehukkaa, joka on yksi suurimpia päänsäryn aiheuttajia krapulassa.
Kun en tupakoinut, niin hyvin tuuletetun ravintolan juomista tuli pienempi krapula, kuin huonosti tuuletetun. Ilmeisesti tupakansavu vaikuttaa tähän.
Ja kumma juttu tehon kanssa. Kun sitä pirtua tulee juotua niin, että sen blandaa 50/50 veden kanssa tänään ja juo tänään blandaten sen bauttiarallaa 50% litkun vaikka mehun kanssa, niin se kolahtaa ja nimenomaan jalkoihin menee nopsasti. Kun sen taas blandaa niin, että keittää vettä ja blandaa siihen sen 50/50 ja antaa olla pari päivää, niin se sitten taas ei kolahda niinkään kovaa ja jalatkin pysyy alla kun sitä juo. Syytä en osaa sanoa. Itse asiassa mulla ei ole harmainta aavistustakaan miksi sen näin toimii, mutta kokeiltu on.
Ja kumma juttu tehon kanssa. Kun sitä pirtua tulee juotua niin, että sen blandaa 50/50 veden kanssa tänään ja juo tänään blandaten sen bauttiarallaa 50% litkun vaikka mehun kanssa, niin se kolahtaa ja nimenomaan jalkoihin menee nopsasti. Kun sen taas blandaa niin, että keittää vettä ja blandaa siihen sen 50/50 ja antaa olla pari päivää, niin se sitten taas ei kolahda niinkään kovaa ja jalatkin pysyy alla kun sitä juo. Syytä en osaa sanoa. Itse asiassa mulla ei ole harmainta aavistustakaan miksi sen näin toimii, mutta kokeiltu on.
noh, jos vesi on riittävän kuumaa sekoitettaessa niin etanoli haihtuu ;)
...mutta tästä ei varmastikaan ollut kyse?