yleinen yhteiskuntafilosofia, kelailu ja maailmanparannustop

1,317 posts, 66 pages, 346,513 views

#722 • • Edited kilobitti Guest
boldasin pääpointit...

Suomalaisaktivisti tunkeutui brittiläiseen ydinsukellusveneeseen
17.11.2002 14:42

Suomalainen ja ruotsalainen rauhanaktivisti tunkeutuivat viime
yönä brittiläiseen ydinsukellusveneeseen
Devonportin
tukikohdassa Plymouthissa Britanniassa. Molemmat aktivistit on
pidätetty ja heitä on kuulusteltu. Britannian puolustusministeriön
tiedottajan mukaan tapausta käsitellään oikeudessa huomenna.
Molemmat olisivat päässeet lähtemään poliisiasemalta heti sen
jälkeen kun heidät oli tunnistettu, he olivat luovuttaneet passinsa
ja myöntäneet syytteen oikeellisuuden. -He halusivat kuitenkin
jäädä paikan päälle sen sijaan että olisivat palanneet tänne
oikeudenkäyntiä varten. kertoi Marcus Armstrong Trident
Ploughshares -rauhanaktivistiryhmästä. Molemmat pidätetyt
kuuluvat samaan järjestöön. Tempauksen tavoitteena oli
osoittaa, että ydinsukellusveneeseen voi halutessaan päästä
helposti kuka tahansa, myös terroristit.

Ei vartijoita

Armstrongin mukaan kaksikko oli päässyt satama-alueelle ilman
mitään vaikeuksia. -Luulen, että he joutuivat leikkaamaan vähän
aitausta. Ketään ei kuitenkaan näkynyt paikalla, joten he
sukellusveneeseen pääsy sujui ongelmitta. Päästyään
sukellusveneeseen naispuolinen suomalaisaktivisti ja
miespuolinen ruotsalaisaktivisti odottivat jonkin aikaa, ja
laukaisivat sitten tahallaan hälytyksen.
Pidätys sujui myös ilman
mitään dramatiikkaa. Kaksikko ei ollut aiheuttanut
sukellusveneelle mitään vahinkoa, vaan halusivat pelkästään
kiinnittää huomiota siihen, että kuka tahansa pääsee
tunkeutumaan veneeseen.

Tapauksesta ovat tiedottaneet Britannian puolustusministeriö,
laivasto ja rauhanaktivistien ryhmä. Oppositiopuolue
liberaalidemokraattien mukaan tempaus osoitti järjestelmän
haavoittuvaisuuden.
-Se tukee uskomusta, että
kolmikärkisukellusveneeseen on mahdollista murtautua pienellä
vaivalla jopa silloin, kun pääministeri on itse varoittanut
korkeimmasta mahdollisesta terroristi-iskujen riskistä, sanoi
puolueen tiedottaja Colin Breed.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ulkomaat.shtml?141374

Yleensä en pidä ollenkaan nk. aktivistiprotesteista (=eli ketjuilla
kiinni puihin ym), ja ne saavat minussa lähes päinvastaisen
reaktion kun oli tarkoitus.

IMO, Tällä kertaa kyseessä oli kuitenkin hyvä tarkoitus ja HIENO toteutus.

-kb
#723 • • Taedium Guest

Varastaisit jos tietäisit ettet jää kiinni?

Luetaanko pliis ne jutut ennen ku vastataan näin? Jos minulla olisi lupa ottaa niitä omenoita, niin olisiko se varastamista? D'oh!

C) Jos poltan itse kasvattamaani kasvia, se ei vahingoita kuin minua.

Niin britithän tutkivat juuri, että kannabiksen poltto on seitsemän kertaa vähemmän haitallista, kuin tupakka. Vai oliko se toisin päin? Ja jos tupakistakin tulee sydän- ja verisuonitauteja, niin mitä tulee seitsemän kertaa haitallisemmasta aineesta? Kuka maksaa sairaalamaksusi? Ja oletko aloittanut suoraan kotikasvattajana vai oletko koskaan ostanut hatsia ja näin tukenut järjestäytynyttä rikollisuutta? No mutta siitä en paasaakkaan, vaikkakin minunkin verovarojani sinun terveydenhoitoon tullaan laittamaan. (Edellyttäen, että muutan joskus takaisin Suomeen.) En halunnut tätä puolta nostaa näin suureksi, sillä se on sinun asiasi, mutta kysyinpähän vain siinä, että kannattaako terveytensä vapaaehtoinen pilaaminen. Ei ole pakko vastata. Tälle on nimittäin oma topic myös.

Eli kyseessä on tilanne, jossa kierrät lakeja ja asetuksia. Ja siitä vain.

Ei. En kierrä lakeja ja asetuksia. Huomaatko mitä kirjoitin? Muutin juoma-asennettani. "Vielä yksi" ei sinällään ole humalahakuista juomista.

Ei se Massessa blaadaaminen, tai yleensäkään kiskominen minulle, enää, mikää kisa olekaan... Eli täysin paska analogia.

Höh. Siis vertasin sinun ruohon polttoasi ravintolassa, kuin menisi Alastaroon kisaamaan ladalla. Siis jos vaihdat noista vertauksista substantiivit, täytyy vaihtaa myös verbit.

? Täällähän sä juokset umpikujiin jatkuvasti.

Mitä tarkoitat? Siis jos sanon ensimmäisessä lauseessa, että en tappele jos pääsen pakoon ja seuraavassa, että jos haluat tapella kanssani, niin joudut ensin ajamaan minut tilanteeseen, jossa en pääse pakoon. Miten se on ristiriitaista. Ehkä olen jotenkin yksinkertainen kaveri, mutta en nyt ymmärrä sinun logiikkaasi.

Kyllä se siitä, sillä teksteissäsi on havaittavissa nokkeluutta ja nopeaa nasevuutta, mutta teho menetetään pienenkin ristiriidan ilmettyä. Se on kuin kupla, joka poksahtaa. Sen pelastaa toki välittömällä oikaisulla, mitä nopeampi sitä avoimempi.

Joo, no onhan sitä muutaman kerran tullu kompastuttua omaan nokkeluuteensa. Varsinkin se kaksiosaisten nimien taivutus vituttaa edelleen...

älä tituleeraa itseäsi pastoriksi.

Tunnetko sä mut irl? Siis mitä helv... Mua on joskus tituleerattu pastoriksi... Hei hetkinen?! Ei kai tää liity siihen "vuorisaarnaan"?

Ema Nymton ei ole palindromi.

En muista mitä meinaa. Palindromi on "close enuf". Korjaan, jos osaat valistaa mua mikä on oikea sana.

IMO, Tällä kertaa kyseessä oli kuitenkin hyvä tarkoitus ja HIENO toteutus.

Kyllä. Hieno toteutus. Siksipä olisinkin tyytyväinen, jos he saavat vain sormille näpäytyksen. Hienoa, etteivät itse rikkoneet mitään tms. ja jäivät sinne paikalle, kun laukaisivat itse hälytyksen.
#724 • • Felis Guest

Kuilu: Ema Nymton ei ole palindromi.
Palindromi on "close enuf". Korjaan, jos osaat valistaa mua mikä on oikea sana.

Oisko anagrammi, kaverit ;)
#725 • • kuilu Guest

Luetaanko pliis ne jutut ennen ku vastataan näin? Jos minulla olisi lupa ottaa niitä omenoita, niin olisiko se varastamista?

Mitä sä sit tarkotat vääryydellä, mihin olisit valmis helpottaaksesi omaa elämääsi?

Kuka maksaa sairaalamaksusi? Ja oletko aloittanut suoraan kotikasvattajana vai oletko koskaan ostanut hatsia ja näin tukenut järjestäytynyttä rikollisuutta? No mutta siitä en paasaakkaan, vaikkakin minunkin verovarojani sinun terveydenhoitoon tullaan laittamaan.

Paasaathan. Just tos.

mutta itselleni on aivan sama millä muut saa ja minkäkin fiiliksen. Jos se heille sopii niin, että aineilla se ajattelutapa haluamakseen, niin sen kuin.

Niinpä.

"Vielä yksi" ei sinällään ole humalahakuista juomista..

Ei "sinällään"....

Siis vertasin sinun ruohon polttoasi ravintolassa, kuin menisi Alastaroon kisaamaan ladalla.

En menisi Alastaroon edes dragsterillä. Vai pilkkasitko kun en töötänny herskaa tiskillä?

"close enuf"

Tästähän se johtuu. Sulle riittää toi "sinnepäin"-asenne, mulle ei.

Toi mist tää vääntö lähti oli siis teknokulttuurin pinnallisuus. Johon kommentoin piakkoin. Se, että pidän kaltaisiasi lampaita pahimpana uhkana tulevaisuudelle, sen selkeyttäminen kuuluu taas tähän topiciin. Ja siitä taas pakana on postannut lukuisat kerrat aikaisemmille sivuille.

Taitaa sittenki Vihreellä saarella asua vielä käärmeitä. Vitun Patrick.

- uhkahymiökuva -
#726 • • Edited Taedium Guest

Mitä sä sit tarkotat vääryydellä, mihin olisit valmis helpottaaksesi omaa elämääsi?

Vääryyttä on muutakin, kuin laista poikkeavaa.

Paasaathan. Just tos.

Totta. Pahoittelen. Ei polttelusi minulle kuulu.

Vai pilkkasitko kun en töötänny herskaa tiskillä?

Ei. Vaan kun pokekin kyseli, että kukkaako ja itse ruohoa käytitte. Jos en nyt täysin väärin ole ymmärtänyt, niin ruoho on huomattavasti lepsumpaa kuin kukkanen.

Taitaa sittenki Vihreellä saarella asua vielä käärmeitä. Vitun Patrick.

On täällä. Ja ihan siis muitakin käärmeitä, kuin itse viittaat. Siis ihan oikeita vaihtolämpöisiä.

Meinasin tulla tänne siitä pastori jutusta huomauttamaan. Tuntui tuossa äsken aamupalalla vähän tyhmältä, kun tajusin. Niin siellä mun nettisivullahan lukee siitä pastorista... :rolleyes:

edit:[quote="kuilu @ Teknokulttuurin pinnallisuus[/i]
Olen ilmoitellut vasemman pikkusormeni hinnaksi joskus 100000 FIM, ja itse leikaten.[/quote]Minä väitän, että ellet ole kokeillut leikata jotakin ruumiinosaasi irti, et voi sanoa varmasti, että pystyt niin tekemään, jos tilanne tulee. Voit sadasta tonnista yrittää, tai olla valmis, mutta itse tilanne näyttää toden.

Originally posted by kuilu"]
Eli se että ei ole ylpeä, riittää selitykseksi?

Ei. Uskon siihen, että ihmiset voivat parantua. Minäkin. Rikosten tekeminen ei ole hyväksi. Ja se, että tunnustaa häpeävänsä tekemiään vääryyksiä osoittaa jo merkkejä "parantumisesta". Sinä et ole osoittanut niin.

Eli olet kaksinaamainen? Jos mä annan kasvatusvinkkejä ja sanon samal et älkää ny kuitenkaa kasvattako, sehän ois ihan perseestä.

Ei, jos annat kasvatusvinkkejä ja kerrot, että näin tämän voisi tehdä, mutta kukaan lakia kunnioittavahan ei tee näin, niin silloinhan vastuu tekemisistä siirtyy lukijalle.

Mielestäni haittaat.

Miten? Tähän nyt selvennystä. Miten minun mukana bailaaminen voi haitata tekno- eli klubikulttuuria?

Mut taas taipu ohi otsikon joten tähän vastaukset tonne filosofia puolelle...

Ja tänne olen yrittänytkin monasti vastailla siltä puolelta...
#727 • • kuilu Guest

Minä väitän, että ellet ole kokeillut leikata jotakin ruumiinosaasi irti, et voi sanoa varmasti, että pystyt niin tekemään, jos tilanne tulee.

Väitä vaan. Et silti sitä voi todistaa. Ja sä sanot varmasti, ettei sun tarvii kunnioittaa mennyttä, vaa sen takia ku et oo sitä kokeillu.

Ja se, että tunnustaa häpeävänsä tekemiään vääryyksiä osoittaa jo merkkejä "parantumisesta". Sinä et ole osoittanut niin.

No huhhuh. Eli en siis häpeä tekemiäni vääryyksiä? Mitähän mun pitäis sulle osoittaa? Häpeänkö sitä, että olen nauttinut bileistä ennen enemmän? En ikinä.

Ei, jos annat kasvatusvinkkejä ja kerrot, että näin tämän voisi tehdä, mutta kukaan lakia kunnioittavahan ei tee näin, niin silloinhan vastuu tekemisistä siirtyy lukijalle.

Savolainen!:p Ei vaa, etsä tajuu tonki asian perusteellista vääryyttä.

Miten minun mukana bailaaminen voi haitata tekno- eli klubikulttuuria?

Teknokulttuuri ei ole sama kuin klubikulttuuri, asia jonka olet itse todistanut selkeästi. Nykyisen klubikulttuurin kannattaja kusee teknoa silmään, tietoisesti tai tiedostamattaan. IMO. Mut siitä piakkoin lisää.

Nyt tää meni taas t-kulttuuri pohdiskeluks, joten viittiitkö siirtää tän taas tonne toiseen topicciin?:cool:

- hopihymiöhopi -
#728 • • Taedium Guest

Et silti sitä voi todistaa.

Vaan et sinäkään. Todisteet tulee, kuten sanoin, vasta sitten siinä tilanteessa. Ei ennen. Siihen saakka kaikki on spekulointia.

Eli en siis häpeä tekemiäni vääryyksiä?

Et ainakaan näytä häpeävän sitä, että poltit ruohoa ravintolassa, jossa sitten muu asiakas- sekä henkilökunta siitä järkyttyi.

Savolainen!

Hm. Kuten taas Apinoiden Planeettaan viitaten voin todeta, että "kaikki tieto on hyvästä. Vain se tapa millä tietoa käytetään määrittelee hyvän ja pahan." Jos kerrot, että näin ei saa tehdä, mutta jos joku kumminkin tekee näin, niin vähemmän haittaa, vähemmän ongelmia, helpommin yms. neuvot vain lisäävät esmes huumeiden kanssa sitten käyttöturvallisuutta. Yllyttää ei pidä, mutta jos kerrot tuon sinunkin ravintolassa polttelusi niin, että siitä voi ottaa opiksi, asia olisi toinen. Nyt tuo sinun polttelusi meni enemmän brassailun / rikokseen yllyttämisen puolelle.

Teknokulttuuri ei ole sama kuin klubikulttuuri, asia jonka olet itse todistanut selkeästi.

En niin väittänytkään. Pahoittelen aiheuttamaani sekaannusta. Minulla usein menee sana "tai" muotoon "tahi" tai "eli".

"Päivät pannaan aamulla pulkkaan oli sitä lunta eli ei."

Nyt tää meni taas t-kulttuuri pohdiskeluks, joten viittiitkö siirtää tän taas tonne toiseen topicciin?

:p
#729 • • kuilu Guest

Et ainakaan näytä häpeävän sitä, että poltit ruohoa ravintolassa, jossa sitten muu asiakas- sekä henkilökunta siitä järkyttyi.

Se ei kuitenkaan tarkoita etten häpeäisi mokiani tai tekemiäni vääryyksiä. Totuus saattaa joskus olla järkyttävä.

"kaikki tieto on hyvästä. Vain se tapa millä tietoa käytetään määrittelee hyvän ja pahan."

Aivan totta! Mutta sinä panttaat "tietoa" esmes kun heität valkoisia valheita, jottet loukkaisi ystäviäsi. Eli panttaat totuutta ja tietoa ystäviltäsi. Ajattelepa niin, että kehuessasi ystäväsi tekemää ruokaa, vaikket siitä pidäkään, ja ystäväsi huomaakin "valkoisen valheesi", niin mitä sitten, kun kehaiset soppaa aidosti, hänen siinä onnistuessaan? Uskooko enää?

Lunta täällä, joten pulkassa. Huomiseen. Ja vielä on todettava, että jotain merkitset minullekin, kun jaksan näin paahtaa.

- tältähymiöerää -
#730 • • Edited Taedium Guest

Se ei kuitenkaan tarkoita etten häpeäisi mokiani tai tekemiäni vääryyksiä. Totuus saattaa joskus olla järkyttävä.

:confused: Hä? :confused:

Siis jos brassailee jollain asialla, niin silloin voi myös samalla hävetä tekoaan? Kai niinkin, mutta kysymys minulla onkin siitä, miltä ulkopuolisesta näyttää. Minä näytän ihan normaalilta jannulta, joita on 97 tusinassa, mutta ajattelen erilailla. Sinä taas ajattelet samallalailla, kuin ne 97, mutta käyttäydyt erilailla?

Siis häpeät ravintolassa poltteluasi, mutta brassailet sillä? Mielestäni se ei osoita häpeää. Mutta mikä minä olen sinua tuomitsemaankaan? Niin kauan, kun juttusi ei ole oikeudessa ja minä valamiehenä. (=Nevah)

Ajattelepa niin, että kehuessasi ystäväsi tekemää ruokaa, vaikket siitä pidäkään, ja ystäväsi huomaakin "valkoisen valheesi", niin mitä sitten, kun kehaiset soppaa aidosti, hänen siinä onnistuessaan?

...No ruo'an kanssa asia onkin niin, että valkoisella valheella tekee hallaa myös itselleen. Eli en kannata sen tekemistä. Kopiokoneasioissa, eli samantekevissä asioissa valkoinen valhe saattaa olla parempi. Ts. asian kertomatta jättäminen. (Lasken kertomatta jättämisen vähemmän pahaksi, kuin suoran valehtelun, vaikka kummatkin ovat valehtelun eri asteita.) Kun jos ystävyyssuhde on sillä asteella, että käydään useamminkin toisen luona syömässä, ei mainitsematta jättäminen kehitä toista kokkina. Hän kuvittelee tekevänsä hyvää ruokaa. => Saat jatkossakin pahaa ruokaa.

Jos taas menet sinne ystävällesi kahville, mutta olet jo valmiiksi toisesta tapaamisesta myöhässä. Ja siinä sitten olet päättänyt, että tunnin istut kaverillasi ja sitten toiseen tapaamiseen, niin miksi kertoisit olevasi valmiiksi jo myöhässä, kun itse olet jo päätöksen tehnyt, että myöhästyt lisää tapaamisestasi? Ystävällesi tulee vain huono omatunto siitä, että viivyttää sinua vielä pidempään. Mutta mitään hyötyä ei ole sen kertomisesta. Tai no ehkä siinä lopuksi voi mainita, että on pahoillaan kun lähtee näin pikaisesti, kun on vähän kiire. Tai jos kaveri meinaa jäädä suustansa kiinni, niin sillä irtaantuu. Mutta varsinkaan vierailun alkuvaiheessa ei ole mitään järkeä kertoa olevansa jo valmiiksi myöhässä.

Tilanne on tietty eri, jos teillä on jokin päivällissuunitelma, jossa tulisi mennä useampi tunti, mutta joudut pätkäsemään tilanteen lyhyeen.

Ja irl ystäväni kyllä tietävät, että jos ruo'assa on huomauttamista, tai jossain muussakin, niin sen kyllä teen. - Itsenikin takia.

Lunta täällä, joten pulkassa. Huomiseen. Ja vielä on todettava, että jotain merkitset minullekin, kun jaksan näin paahtaa.

:) Kiva että merkitsen jotain. Ehkä mekin löydämme yhteisen plur-sävelemme? :017:

Lunta siellä? Huh. Täällä on kanssa melkosen kylmä, kun talvi pukkaa päälle. Yöllä on jo joskus miinusasteita. Miksi en asu Espanjassa? (Vaan mistä sitä tietää missä ensi vuoden lopulla asun?)

edit: Huomasin, että Apina-tekstistäni saattaa löytää hienon kontradiktion, mutta siihenkin on selitys...
#731 • • kuilu Guest

Siis jos brassailee jollain asialla, niin silloin voi myös samalla hävetä tekoaan? Kai niinkin, mutta kysymys minulla onkin siitä, miltä ulkopuolisesta näyttää. Minä näytän ihan normaalilta jannulta, joita on 97 tusinassa, mutta ajattelen erilailla. Sinä taas ajattelet samallalailla, kuin ne 97, mutta käyttäydyt erilailla?
Siis häpeät ravintolassa poltteluasi, mutta brassailet sillä? Mielestäni se ei osoita häpeää.

Vitun puusilmä! Siis JOS brassailee, mä en tod brassaile blaadaamisella, vaikse susta tuntuu siltä. Sulle ehkä on tärkeää miltä asiat näyttää, eli just niinku niille 97lleki, mulle ei. Maailmahan on sellainen, mun ei tarvitse olla. Mistä vitusta sä tiedät etten häpeä tekojani? Yhden virheellisen arviosi perusteella?! Nyt vittu menee hermot!!!!

Mutta mikä minä olen sinua tuomitsemaankaan?.

Et todellakaan mikään! Äläkä enää edes retorisesti ehdota tollasta. Mua lähinnä oksettaa nyt täällä.

samantekevissä asioissa valkoinen valhe saattaa olla parempi.

Eli SÄ päätät mikä asia on samantekevää ja mikä ei? Hyi helvetti! Voit päättää mikä itsellesi on sitä, muttet kyllä sen "ystäväsi" puolesta, vai oletko omnipotentti?

Huomasin, että Apina-tekstistäni saattaa löytää hienon kontradiktion, mutta siihenkin on selitys...

Niinku sulla on kaikkeen. Mä mielummin teen, ja sä mielummin selität. Mistä sä luulet johtuu se, et sä joudut selittelee nyt ja koko loppuelämäs? Siitä, et sä oot yleiselle hyvälle täysin merkityksetön olio, mitätön loinen. Kun ihmisen vaatimus ja maailman hiljainen äärettömyys kohtaavat, siitä syntyy absurdi.

Ja nyt Taedium, tää loppuu tähän. Siis henkilöön menevällä tasolla. Siirryn yleiseen. Sä voit kitistä ja kiukutella ja ihmetellä et mis mun pluri on etc. Kelaappa sitä, et sä, yksilönä, aiheutat mulle sen, et mä alan ällöttää itseäni. Siinä kontekstissa sä pilaat kaiken kivan, tai siis pystyt siihen. Mut päinvastaseen et mun kohdalla vielä osu, eli susta ei oo pelastamaan mitään. Eikä sun tarviikkaa. Mut se mun aikasempi visio susta paskat vaipoissa saattohoidossa, usko pois, jos jatkat noin, ni kukaa ei sua pelasta, sillä toi "loogisuus" mikä sulla vallitsee, tulee murenemaan ajan edessä. Ja tän mä sanon siks, jos et minkää muun takia harkitsis muutosta, ni ees sen oman persees pelastamiseks.

- endhymiötransmission -
#732 • • kuilu Guest
Nyt se saatanan tankkeri on sit menny poikki ja perä uppos, etupää seuraa. 70 000 tonnia polttoöljyä inessä... Ei taida Tarifessa hipit enää kuutamobileitä hillua. Ja surfaaminenki on nii ja näi.:(

Saaki öljyn hinta nousta niin, ettei sitä kannata roudata enää mihinkään. Vai onko vieläki niin kaukana, ettei haittaa..? Kuinka kovan hinnan olette valmiita maksamaan tästä elintasostamme?

- prestiisihymiö -
#733 • • jUSSi Guest
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20021119OL17

<klip>
Sosiaalimenot putosivat alle Euroopan keskitason

HELSINKI. Sosiaalimenot ovat pudonneet Suomessa Euroopan ja Pohjoismaiden heikompaan päähän, kun verrataan maiden sosiaalimenoihin sijoittamaa osuutta bruttokansantuotteesta.
Suomea enemmän sosiaalimenoihin menee suurimmassa osassa EU-maita. Suomen ohi menevät muun muassa Benelux-maat eli Belgia, Hollanti ja Luxemburg, Saksa ja Ranska sekä Pohjoismaat Islantia lukuunottamatta.

Menojen prosenttiosuus on palannut lamavuosia edeltävälle tasolle. Islantia lukuunottamatta taso oli Suomea korkeampi jo tuolloin muissa Pohjoismaissa, ilmenee tiistaina julkistetuista raporteista. Ne laativat Stakes, sosiaali- ja terveysministeriö sekä pohjoismaisia sosiaalitilastoja keräävä Nososco.

Alhaisista sosiaalimenoista huolimatta Suomessa on eniten toimeentulotuen varassa eläviä ihmisiä. Etuuksien taso on alhainen: perhe saa kuussa toimeentulotukea Suomessa keskimäärin 269 euroa, kun tuki on Tanskassa 760, Norjassa 697, Ruotsissa 669 ja Islannissakin 496 euroa kuussa.

Tuen varassa elää Suomessa paljon yksinäisiä miehiä. Lukua selittää työttömyys, joka on Suomessa yhä kaksi kertaa yleisempää kuin muissa pohjoismaissa.
<klip>

Suomen valtio on taas vaihteeksi "priorisoinut" rahankäyttöä... Kyllä sitä rahaa riittää kaikenmaailman musiikkitaloihin, stadionin katteisiin sekä muuhun ei-niin-kovin-tärkeään-asiaan. :(
#734 • • kuilu Guest

Sosiaalimenot putosivat alle Euroopan keskitason. Suomen valtio on taas vaihteeksi "priorisoinut" rahankäyttöä... Kyllä sitä rahaa riittää kaikenmaailman musiikkitaloihin, stadionin katteisiin sekä muuhun ei-niin-kovin-tärkeään-asiaan. :(

On lottovoitto syntyä Suomeen. Sen verran siitä saaki maksaa. Se on VALTIOLLE lottovoitto kun syntyy taas uus veronmaksaja.

- MAALIShymiöVAALIT -
#735 • • jUSSi Guest

On lottovoitto syntyä Suomeen. Sen verran siitä saaki maksaa. Se on VALTIOLLE lottovoitto kun syntyy taas uus veronmaksaja.

- MAALIShymiöVAALIT -

niinpä. Verorahojen käyttötarkoituksia olisi syytä miettiä hieman tarkemmin.

nimim. "sosialisti"
#736 • • kuilu Guest
http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20021119OL18

Hienoa ettei tos ydinaseohjelman mallintamises oo linuxia...

Mut onhan masentavaa se et ku saadaa helevetin tehokas mylly, ni sil sit lasketaa et monta hiiltynyttä ihmista holokaustin jälkee löytyy. Toivottavasti koodaajat on hereillä, ettei sielt putkaha ikinä et "Nyt kandee painaa nappia..."

- drhymiömerkwürdigeliebe -
Ante

#737 • • Ante

Originally posted by jUSSi niinpä. Verorahojen käyttötarkoituksia olisi syytä miettiä hieman tarkemmin.

nimim. "sosialisti"

Mutta tässä minusta on moneen kertaan vatvottu ongelma. Sijoititpa rahasi miten vain, niin aina menee vituilleen. Joku on aina tyytymätön ja saa liian vähän. Toinen voi nähdä musiikkitalon pyyteettömänä yrityksenä tarjota jaloa kulttuuria apaattisille kansalaisille toinen taas näkee sen silkkana rahan tuhlauksena elitistiselle pienelle porukalle, jonka sisäpiiriin on turha yrittääkään. Yksi yhteen ajattelutapa on aika turha tässä asiassa, eli "miksi rahaa annetaan musiikkitalolle muttei terveydenhuoltoon". Nämä asiat kun eivät ole rinnastettavissa minusta laisinkaan, tai tällaiset vastakkainasettelut tuovat minulle mieleen etäisesti "muukalaiset ulos Suomesta" -keskustelut. Olen kuullut, että terveydenhuollossa ongelma ei ole ensisijaisesti raha, vaan turha byrokratia. Toinen ongelma on lääkärien puuttuminen. Ei se raha auta yhtään nopeammin yksittäistä lääkäriä tai hoitajaa tekemään työtään.

Suomen pahin ongelma tulevaisuudessa (ja varsin voimakkaasti juuri tälläkin hetkellä) on minusta henkinen lama, masennus, depressio. Asiansa osaavia mielenterveystyön ammattilaisia ei ole riittävästi. Henkinen huonovointisuus on IMO vaikeasti havaittavaa tai diagnotisoitavaa, eikä IMOIMO ongelman vakavuutta tunnisteta tai siihen ei osata suhtautua sen vaatimalla tavalla.

Mutta joo, kyllä jotain vois tehdä.

Nimim: Neljäs syöpäleikkauksesta toipumassa ollut kolmen hengen huoneessa.
#738 • • Edited jUSSi Guest

Mutta tässä minusta on moneen kertaan vatvottu ongelma. Sijoititpa rahasi miten vain, niin aina menee vituilleen. Joku on aina tyytymätön ja saa liian vähän. Toinen voi nähdä musiikkitalon pyyteettömänä yrityksenä tarjota jaloa kulttuuria apaattisille kansalaisille toinen taas näkee sen silkkana rahan tuhlauksena elitistiselle pienelle porukalle, jonka sisäpiiriin on turha yrittääkään. Yksi yhteen ajattelutapa on aika turha tässä asiassa, eli "miksi rahaa annetaan musiikkitalolle muttei terveydenhuoltoon". Nämä asiat kun eivät ole rinnastettavissa minusta laisinkaan, tai tällaiset vastakkainasettelut tuovat minulle mieleen etäisesti "muukalaiset ulos Suomesta" -keskustelut.

Kyse on vaikeasta asiasta ja priorisoinnista. Minusta priorisoinnin pitäisi kulkea suunnilleen näin:

"
.
.
.
Ihmisten välinen tasa-arvo ei puolestaan voi toteutua ilman laajaa sosiaalista ja sivistyksellistä tasa-arvoa.
.
.
.
Demokraattisen yhteiskunnan tunnusmerkki on se, että yksilön vapaus ja oikeudet eivät perustu omistamiseen tai yhteiskunnalliseen asemaan, vaan jokaisen yksilön yhtäläisen ihmisarvon tunnustamiseen.
.
.
.
Todellinen vapaus jokaiselle saavutetaan vain sillä, että markkinoiden ja niillä määräytyvän taloudellisen vallan vastapainona ovat kansalaisten demokraattisesti valitsemien päättäjien vahva asema ja sitä kautta toteutuva poliittinen ohjaus."

lainattu suoraan Vasemmistoliiton puolueohjelmasta

Eli perusoikeudet on turvattava kaikille. Sen jälkeen voidaan miettiä muita ohteita.
#739 • • Taedium Guest

Vitun puusilmä!

Wau! Mä sain sut kimpaantumaan. Ja ilman haukkumisia tai henkilökohtaisuuksiin menoa. Mitenköhän helposti olisi käynyt, mikäli olisin yrittänyt? Meinasin olla lukematta koko viestiä tämän aloituksen vuoksi, mutta en voi sille mitään, että eri ihmiset reagoivat eri tavalla, kun kaikki ei menekkään heidän haluamallaan tavalla.

mä en tod brassaile blaadaamisella, vaikse susta tuntuu siltä. [...] Mistä vitusta sä tiedät etten häpeä tekojani?

Niin, en tiedäkkään. Se, mikä minusta näytti tekstissäsi blaadailulla brassailulta ei välttämättä sitä ollut, mutta et kyllä ole sanoillasi osoittanut toisin. En tiedä häpeätkö vai et tekojasi, sillä et myöskään siitä ole osoittanut kantaasi. Ainakaan sinne häpeän puolelle.

Minä en tunne sinua, siksi en voi sanoa sinusta mitään. Siksi kysyn kovasti, sillä infoa kun annat, tunnen sinut paremmin. (Ts. luulen tuntevani.)

Eli SÄ päätät mikä asia on samantekevää ja mikä ei? Hyi helvetti! Voit päättää mikä itsellesi on sitä, muttet kyllä sen "ystäväsi" puolesta, vai oletko omnipotentti?

Blah. Tilanne oli siitä, jos _minä_ olen myöhässä. Ystävälleni (ei ripsiä) ei minun menoni kuulu, ellen sitten häntä sotke asioihin mukaan. Ja mikä oikeus minulla on sotkea hänet minun omaan kiireiseen aikatauluun ja saada hänet potemaan huonoa omaatuntoa siitä, että viivyttää minua tunnin verran, vaikka itse olen päättänyt myöhästyä sen tunnin lisää? Mikä minä olen syyllistämään kaveriani totuuden nimissä?

Mä mielummin teen, ja sä mielummin selität.

Ok. Niin voi olla. ...Vai onko? Tunnetko mut irl? Mistä minä tiedän, että sä toimit mieluummin, kuin teet irl? Useimmiten ihmiset, jotka eniten puhuvat tekevänsä mieluummin, kuin puhuvansa, vain puhuvat. Vaan meillä ei taida olla keinoa todistaa kumpaakaan meistä vain puhujaksi tai tekijäksi. Suomessa kävin viime kesänä ja voin pahoin siinä maassa. En halua tulla sinne tänävuonna, enkä varmaan vielä ensivuonnakaan. Ehkä ensivuoden lopulla lomille.

Sä voit kitistä ja kiukutella ja ihmetellä et mis mun pluri on etc. Kelaappa sitä, et sä, yksilönä, aiheutat mulle sen, et mä alan ällöttää itseäni. Siinä kontekstissa sä pilaat kaiken kivan, tai siis pystyt siihen. Mut päinvastaseen et mun kohdalla vielä osu, eli susta ei oo pelastamaan mitään. Eikä sun tarviikkaa.

Älä nyt ota väärin tätä, mutta postaatko sä näitä tosissaan? Nyt joudun valitettavasti ottamaan ylimielisen aseman ja kieltäytymään kommentoimasta.

Tästä lienemme samaa mieltä. Varsinkin tuon lehtileikkeen luettuani. Klamydiakin taisi Masturbaatio Ilman Käsiä levyllään omistaa aiheelle oikein avausraidan.

Antella oli hyvää tekstiä. Joudun kommentoimaan huomenna.
#740 • • Felis Guest

Ei se raha auta yhtään nopeammin yksittäistä lääkäriä tai hoitajaa tekemään työtään.
Suomen pahin ongelma tulevaisuudessa (ja varsin voimakkaasti juuri tälläkin hetkellä) on minusta henkinen lama, masennus, depressio. Asiansa osaavia mielenterveystyön ammattilaisia ei ole riittävästi. Henkinen huonovointisuus on IMO vaikeasti havaittavaa tai diagnotisoitavaa, eikä IMOIMO ongelman vakavuutta tunnisteta tai siihen ei osata suhtautua sen vaatimalla tavalla.

Tietenkään raha ei yksin ratkaise ongelmia, mutta mainitsit tärkeän asian tuossa: asiansa osaavia mielenterveystyön ammattilaisia on liian vähän; samoin sairaanhoitajia. Molemmissa on yhtenä syynä huono palkkaus - nekin harvat ihmiset, jotka viitsivät kouluttautua sairaanhoitajaksi lähtevät mieluusti ulkomaille töihin, koska palkka on siellä parempi. Samalla kallis koulutus menee hukkaan. Vaikka raha ei ratkaise kaikkia terveydenhuollon ongelmia, yhden epäkohdan sillä voisi korjata; pieni palkkatason nosto olisi mielestäni paikallaan. Puhun tietysti vain omista arvoistani, mutta mielestäni sairaanhoitajan työ on aika hemmetisti merkitsevämpää kuin mainosgraafikon.