Sulle pitäis tosiaan perustaa se oma topic.
:) Jaa... kiitos... kai? Eipä näitä mun hourailuja kannata liian vakavasti ottaa. Livenä mä saan omat ajatukset pidettyy noin suht.koht. terveinä, mutta pään sisällä kelailut on aika kyynisiä... tai nihilistisiä... tai misantrooppisia... tai ihan mikä vaan hieno negatiivinen sana. IRL mä kyllä osaan olla iloinen(kin).
vaikkapa altruistiset taipumukset ja teot voitaisiin palauttaa siihen, että ihminen toimii tällöinkin omien oikeina pitämiensä arvojen ja tuntemusten mukaan...siis itsekkäästi.
Tämä on omaa kelailua. Esitän aika usein melko reippaasti yksinkertaistettuja teorioitani.
NP on kirjoittanut, kuinka mikä tahansa tiedosto voidaan pakata noin 20k kokoiseksi. Ok, toi ei tule toimimaan, mutta ideana se mistä minä pidän. Annetaan vain alkuluku josta sitten lasketaan kaikki muut vaihtoehdot. Samaa ideaahan on Pi elokuvassa. Että kaikki luonnossa esiintyvä voidaan osoittaa numeroin, ja että maailmankaikkeuden voi selittää yhdellä lauseella. No jos tuo joskus tulisi olemaan totta, lause olisi melko pitkä, mutta ideana juurikin mistä minä pidän. Siis ideana ettei joka kerta kahvilassa tarvitse sanoa: "
Voisitko hakea kupin, johon kaadat kahvia, sekä tilkan maitoa? Lisäksi jos kuppiin asettaisit lusikan. Mielellään t-lusikan. Sen jälkeen jos voisit tuoda sen minulle, olisin siitä kovin kiitollinen." Vaan, että riittää jos sanoo "
Saisinko maitokahvin, kiitos."
Vaan ehkä se ei kuitenkaan sovellu varauksetta _kaikkeen_ ajatteluun perimmäisenä teoriakehyksenä, ehkä se ei aina ole kaikkein hedelmällisin... Esimerkiksi omia toimintapäätöksiä (yksilön, yhteisön, ihmiskunnan tasolla) punnitessamme darwinismi ei välttämättä olisi se toimivin peruslähtökohta.
Ihmiskunta huiputtaa evoluutiota ja elää pidempään, kuin olisi tarkotus. Luonto ottaa asian kiinni esmes alzheimerin taudilla. No sitten kun jossain vaiheessa keksitään, miten saa siinä reilu parikymppisenä keskeytettyä sen geenin, joka rappeuttaa soluja, niin kuolemattomuus on virtuaalisesti käsillä. (huom. englannin idiomi ;)) Mutta vaikka ihminen saisikin huiputettua luontoa, niin silti: Me tulemme lisääntymään ja täyttämään maan. Tämän jälkeen loppuu tila ja safka. Tai ihmisen mieli haluaa Suuren Sodan. Taas vähenee ropisten luvut. Kyllä se luonto meidätkin pitää aisoissa. Jollei muuten, niin ihmisen oma pääkoppa ajaa meidät toisiamme vastaan.
Ihan vaikka vain siksi, ettei kaikista ihmisistä toimintapäätöksiin ulotetun, yleistetyn käytännön darwinismin myötä tulisi entistäkin itsekkäämpiä kusipäitä. ;P
Ihmisethän
on itsekkäitä kusipäitä.
Tuskin nyt oli kyse parantumattomasti sairaista, sillä heidän omaiset ovat jo varautuneet sairaan kuolemaan. Vain elämän vaikeudesta/vaikeuksista johtuva itsemurha on itsekästä. Eutanasia/parantumattomasti sairaan itsemurha on asia erikseen.
:) En ole ainoa mustavalkoinen ihminen. Ettet vain olisi suomalaisen terveydenhuollon puolella töissä? Suomessa erittäin helposti vähätellään ja jopa laiminlyödään mielenterveydellisiä ongelmia. Vain fyysinen vika / vamma tms. on sen arvoinen, että Suomen terveydenhuolto suostuu hoitamaan. Vaikka omat mielipiteeni ovat naiveja välillä enkä sitä yritä edes muuttaa vielä. Niin silti minä ymmärrän, että henkinen tuska voi joskus olla fyysistä tuskaa pahempi. Edes Suomen terveydenhuolto ei ymmärrä sitä.
Onko fyysinen vamma jotenkin eriarvoinen, kuin henkinen? Onko sinua koskaan loukannut kukaan? Onko esmes tyttöystävä jättänyt? Sattuiko se? Kuvittele se henkinen tuska kymmenkertaisena useiden vuosien ajan. Joillain voi olla niin paha olla. Minä ainakaan en pysty edes kuvittelemaan niitä henkisiä tuskia, joista jotkut voivat kärsiä.
Toki ihmisellä on oikeus päättää myös omasta kuolemastaan,
Aiheesta oli jossain vaiheessa keskustelua, ja otin selvää aiheesta. Olin itse väärässä kuvitellessani, ettei ihminen saa lain mukaan tappaa itseään. Saa tappaa jos ei ole vaaraksi ympäristölleen. Eli kunhan sen tekee yleisöltä suljetussa tilassa yksinään. (No toisaalta tapaakin voi miettiä... ei ole mukava repiä kallonkappaleita kattorappauksista, käsiaseet kun tekee myös ikävää jälkeä...)
vain Jumalalla on sen mukaan oikeus päättää elämästä ja kuolemasta.
Red Dragon kirjaan perustuva elokuvasta, Manhunterista noin suurinpiirtein päästä revittynä:
"Only god can decide of life and death. If one does what god does and repeats it enough times, one becomes god."
Periaatteessa järkevästi pistetty lausahdus. Uskoisin, että esmes se jenkeissä pyörivä snaipperi kaveri on juurikin samoilla linjoilla.
kun on kuullut itsemurhaa yrittäneen ihmisen kiittävän onneaan siitä ettei henki lähtenytkään,
Entä mitäs siitä, kun kuulee jonkun toistuvasti yrittäneen itsemurhaa ja sen jälkeen tämä on suljettu laitokseen, jottei voi vahingoittaa itseään tai muita? Kun henkilö pakotetaan elämään.
keneltä on kohdussa kysytty,
Erittäin hyvä pointti!
Ja vittu sitä mielenterveyshuoltoa tartte pistää kuntoon, laitetaan mieluummin elämä taas oikeille urille niin hoitoakaan ei enää tarvita.
Oletan, että tämä on vitsi?
Mutta jatkoa itsemurhasta: Itsemurha siinä työelämästä poistumisen paikkeilla tulee melko halvaksi yhteiskunnalle. Ei tarvi maksella terveydenhuoltomaksuja, ei eläkkeitä, ei tukia, ei mitään muitakaan kuluja. Ainoa lisäkulu "luonnolliseen" kuolemaan on ruumiinavaus, joka itsemurhatilanteissa on pakollinen. Lisäksi kuollut ihminen ei enää kuluta paperia, paristoja, lihaa, polta tupakkaa...