Tässä masterointiin erikoistunut paja http://www.sarkapro.com/Master_Suite_lg.jpg
Noniin, toi näyttää jo niskaystävälliseltä.
514 posts, 26 pages, 168,570 views
Tässä masterointiin erikoistunut paja http://www.sarkapro.com/Master_Suite_lg.jpg
Onhan noi Questedit kovia, ei käy kieltäminen. Kiinnitti muuten huomiota tossa "VS2108_SoundOnSound_Feb2007_002.jpg" esiintyvä Quiklokin erikoinen työpöytä-ständi, jossa näytön joutuu sijoittamaan korkealle. Eikö toi oo ergonomisesti aika hanurista, kun ajattelee että optimaalisin paikka on työtasoakin alempana, jotta katselukulma on alaviistoon?
Olet kiinnittänyt huomion samaan asiaan kuin minäkin. Tuntuu, että monissa studioissa työaseman näytöt on sijoitettu aivan liian korkealle ja pöydällä olevalle mikserille on varattu paras paikka aivan kuin sitä käytettäisiin joka paikassa kaikista eniten. Olisikohan tuo näyttöjen korkealle sijoittaminen jokin vanha jäänne ajoilta jolloin tietokone oli vain aputyöväline ja päätyö tehtiin mikserillä ja muilla hardiksilla?
Kattelin tuossa taannoin FM:n John 00 Fleming-haastatteluvideon jossa tyypillä oli myös näytöt todella korkealla vaikka käyttää softaa tosi paljon ja editoi näytöllä. Näyttää jotenkin hankalalta, kun joutuu katsomaan todella korkealle ja ikäänkuin pinnistelemään, että saa homman suoritettua näytöllä. Ja mikä tyhmintä, niin vaikka näyttötaso on jo monissa studio-pöydissä tosi korkealla, niin monet sijoittavat niille vielä näytöt, joissa on todella korkea ja mahdollisesti vielä sellainen jalka jota ei voi edes säätää, jolloin näyttöpaneeli on vielä jopa 10cm korkeammalla kuin näyttötaso. Tollaiselle tasolle kannattaisikin ehdottomasti hankkia näytöt, joiden jalan korkeuden voi säätää lähes nollaan.
Varsinkin nykyään softapainotteisessa miksaamisessa on tärkeää myös omasta mielestäni, että tietokoneen näytöt, näppäimistö ja hiiri asetetaan ensin hyville paikoille ja vasta sen jälkeen kaikki muut laitteet. Tilasin btw vähän aikaa sitten saksasta työasemapöydän jossa on räkkitilat yms mutta ei tuommoista korkeaa tasoa näytöille. Se oli ensimmäinen kriteeri, minkä perusteella valkkasin pöydän, että näytöt eivät nouse pilviin vaan pysyvät nimenomaan sopivalla korkeudella ettei niskoja tartte nyrjäyttää. Pöytätasolle saan siis näytöt edelleenkin normaalille korkeudelle pöytäräkkitilojen väliin. Lisäksi pöytätilaa on todella paljon joten siihen voi sijoittaa mikserin tai synan ja master-keybbiselle on vielä iso ulosvedettävä taso.
Tietenkin tuohon laitteiden sijoittamiseen vaikuttaa se, miksaako, säveltääkö/editoiko tietokoneella vai masteroiko. Kannattaa valita semmoinen ratkaisu joka sopii omaan tyyliin.
Itselläni on dj-käytössä Maggien paneelit, lisäksi rasioiden ja riaa:n välille on panostettu johdotuksiin jonkin verran, lisää panostetaan kyllä. Lisäksi toinen riaa on erillinen ja toinen mokoma hakusessa. Eipä ole oikeestaan kaduttanut. Mikseriltä linjalähtö suoraan päätteelle ja siitä kaiuttimille, simppeliä. Kaapelit noin niinkuin yleensä eivät ole ihan paukkulankaa, jostain väliltä löytyy ja tulee löytymään vähän "erikoisempaa" johdinta. Virtalähteet on kaukana itse laitteista kun se on mahdollista. Pieniä tviikkejä teen kun "elämä kyllästyttää". Harvoin se äänen laatu ainakaan huononee.
Eritoten riaan ja äänirasioiden välinen induktanssihan ei vaikuta äänenlaatuun?
en mä niil kyl konemusaa osais varmaan tehdä ku basso on jotenki niin voimaton.
en mä niil kyl konemusaa osais varmaan tehdä ku basso on jotenki niin voimaton.
no millähän sitä sitten osais konemusaa tehdä :) ainakaan 1029:llä minä en koskaan oikein onnistunu
Kokeilkaa syntikoita. Ei niillä monitoreilla mitään musaa tehdä.
Kokeilkaa syntikoita. Ei niillä monitoreilla mitään musaa tehdä.
niin! eikä pensselillä mitään tauluja maalata ***tana.
Kokeilkaa syntikoita. Ei niillä monitoreilla mitään musaa tehdä.
niin! eikä pensselillä mitään tauluja maalata ***tana.
Pensseli = syntikka = maalataan/soitetaan
Kangas = monitorit = nähdään/kuullaan tulos
edit: nii tai nii onhan toi ihan hyvä analogia... Hyvä pensseli = tarkempi taulu. K-raudan seinäpensseli = värisotkua = huono monitori... anteeks palstatilan tuhlaus
Maalaus tarvitsee valonlähteen ja ympärilleen väliainetta, jossa valo etenee. Musiikki tarvitsee äänilähteen(toimivat monitorit) ja ympärilleen väliainetta, jossa ääni etenee.
valo ole Einsteinin jälkeen enään tarvinnut väliainetta jossa se etenee (ks.eetteri). Ääni kylläkin, koska se on ilman(=väliaine)paineen vaihteluita.
Jos vielä vähän... Valo=monitorit on se paras analogia, hyvä!