Monitorikysely

514 posts, 26 pages, 163,797 views

Avatar
#41 • • Junglist Guest

aktiivikaiuttimet nimenomaan eivät tarvitse vahvistinta,koska vahvistimet ovat rakennettu kajarin sisään ja kyseiset yamahat ovat nimenomaan aktiivikaiuttimet...



Siis tiedän että nuo ovat aktiivit, mutta en ilmeisesti tarvitse muutakuin johdon joilla yhdistän nuo äänikorttiini?

Elikkä ongelmaksi tulee levysoitin joka pitäisi myös saada kytkettyä kiinni.

Ps. Olen hieman pihalla näistä aktiivikaiutin seteistä koska en ole ikinä moista omistanut.
Avatar
#42 • • kimik Guest
jep, niistä kajareista lähtee molemmista yks (luultavasti)XLR johto (vasen ja oikee kanava siis), jotka tietääkseni tosiaan voi pistää suoraan äänikorttiin kii (tosin ihan perus äänikorteis ei taida XLR inputteja olla,eli tarvii muuttaa ne XLR:ät plugeiks tai/ja pikkuplugiks erinäisillä muuntimilla)

levysoitin joko johonki mixeriin kii mis on phono input, tai sit tarviit muuntimen (onks se nyt joku RIAA-muunnin tjs, koska levari tarvii todellakin sen phono inputin)....

eli näppärintä ehkä hankkii siis väliin joku pikkumixeri mihin levari tai muita vehkeitä (esim synia jne) ja pistää se sit kii äänikorttiin, ja monitorit kii kans siihen mixeriin ja äänikortin outputist piuha mixeriin ja siitä taas monitoreihin jne...

muilla voi tosin olla parempii ja/tai PROfessionaalimpii ehdotuksii,mut jotain tollast tuli mieleen kuitenki...
Avatar
#43 • • locomotivoz Guest
Missä on maininta Dynaudioista? Itselläni on Bm6:t, oon kyl ollu tyytyväinen... Kokeilin rinnan aikoinaan Iisalmen poikien kyhelmiä,KrK:ta ja Tannoyta, kaikki erinomaisia. Dynaudioita puolsi niitten pehmeä sointi, hyvä stereokenttä ja yhteensopivuus samaisen valmistajan isoimmilla malleilla. Eivät toki mitään bassoihmeitä. Jos haluaa paljon bassoa niin Mackien Hr824 on aika julma kokoisekseen. Genelecit on mielestäni liian suuntavi. Ns "Sweetspotissa" miksaaminen on aika olennainen jekku Pikku-Geneleceissä.
Avatar
#44 • • timppa^ Guest

Originally posted by kimik:
jep, niistä kajareista lähtee molemmista yks (luultavasti)XLR johto (vasen ja oikee kanava siis), jotka tietääkseni tosiaan voi pistää suoraan äänikorttiin kii (tosin ihan perus äänikorteis ei taida XLR inputteja olla,eli tarvii muuttaa ne XLR:ät plugeiks tai/ja pikkuplugiks erinäisillä muuntimilla)


<pilkunnussintaa> Ethän sinä nyt hyvä mies kaiuttimia äänikortin inputteihin kytke </pilkunnussintaa>


levysoitin joko johonki mixeriin kii mis on phono input, tai sit tarviit muuntimen (onks se nyt joku RIAA-muunnin tjs, koska levari tarvii todellakin sen phono inputin)....



Joo se on RIAA-muunnin ja esim Nad PP1 levysoitinetusen saa Hifi Klubilta hintaan 70e.
Avatar
#45 • • Kemppainen Guest

<pilkunnussintaa> Ethän sinä nyt hyvä mies kaiuttimia äänikortin inputteihin kytke </pilkunnussintaa>



jep, oonkin ihmetelly miks ei mitään o pariin vuoteen kuulunu kajareista ...
Avatar
#46 • • Ryvon DJ Guest
Tässä mielenkiintoinen merkki joka ulkomailla on saanut hyviä arvosteluja alan lehdissä:

http://www.abluesky.com

Merkin "System one" on saanut tänä vuonna saman TEC awardin minkä Genelecin legendaarinen 1029 sai aikoinaan...

Ajattelin että pakko noita on jossain päästä kuuntelemaan, en vaan tiedä Suomen edustuksesta, onko sitä?
Ainakaan distributor-haulla ei löytynyt mitään.

Thomannilta tottakai saa, hinta samaa tasoa kuin Genen 1029 + subbanen. En tiedä miltä toi System one kuulostaa ilman subbasta, verrattuna esim 1029:ään.
Avatar
#47 • • :t:c: : : Guest
Eihän kellään sattuisi olemaan vielä tuollaisia Thrutheja studiossaan? Kova vääntö tässä vaan itsellä kumpaan lähteä...

Toinen nietintämyssyssä on siis Alesis M1 MK2, joka on samaa kokoluokkaa, hintaeroa ei nyt ole kun 4 e joten se ei ole se tekijä... (525e/529e)

Mut kun näitä ei pääse täällä Helsingissä ainakaan missään kuulemaan. Eli kokemuksia tiskiin kiitos! :) ...if any :)
Avatar
#48 • • Ryvon DJ Guest
Eikös Hemulissa (Helsingin musiikissa) ole aina Alesiksen monitoreja basementissa kuunneltavana? Kyllä ne varmaan saa hommattua kuuntelua varten, kandee kysyy.
Avatar
#49 • • dj daniel Guest
Behringer B2031 Thruth VS Alesis M1 MK2


Kävin Thomannilla monitorihuoneessa kuuntelemassa erilaisia kaiuttimia. Truth- monitorit olivat todella lähellä Genelecin neutraalia keskiäänen toistoa. Suosittelen Behringeriä!
Avatar
#50 • • :t:c: : : Guest


Behringer B2031 Thruth VS Alesis M1 MK2


Kävin Thomannilla monitorihuoneessa kuuntelemassa erilaisia kaiuttimia. Truth- monitorit olivat todella lähellä Genelecin neutraalia keskiäänen toistoa. Suosittelen Behringeriä!



Hey kiitos kommenteista... kyllä se vahvasti vaan rupeaa näyttään siltä, että ne Truthit lähtee tilaukseen, sen verran paljon kuullut kyllä nyt hyvää noista :) Eikä ole paha hintakaan aktiiviparista..

thc
Avatar
#51 • • Metropolitan Guest
Itselläni ollu noin pari kuukautta b2031:set ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen =) En keksi juuri mitään pahaa sanottavaa noihin
pönttöihin, alapää on muhkea ja yläpäässä ehkä aavistus liikaa kirkkautta mutta ei haitanne minua.

Genelecin 1031:siin verrattuna eräässä testissä ei pystytty sanomaan kummista monitoreista ääni tuli.

Miksi jengi ei hae / käy kuuntelemassa kyseisiä ämyreitä StPaulsSoundissa nummelassa, suomen takuu ja eken halvemmat kun Thomannilla + tietty rahtikulut jää pois.
Avatar
#52 • • bulk Guest




Hey kiitos kommenteista... kyllä se vahvasti vaan rupeaa näyttään siltä, että ne Truthit lähtee tilaukseen, sen verran paljon kuullut kyllä nyt hyvää noista :) Eikä ole paha hintakaan aktiiviparista..

thc



Jotain laatuongelmista olen kuullut puhuttavan, tyypillistä Behringer-laatua ilmeisesti. Mutta uusissa on aina takuu.

Eiks silti oo nöyrää ostaa Mackie-kopiot? ;)
Avatar
#53 • • Ryvon DJ Guest
Nöyryys & köyhyys ovat Behringer-ostajien ensisijaisia hyveitä ;)
Avatar
#54 • • bulk Guest


Nöyryys & köyhyys ovat Behringer-ostajien ensisijaisia hyveitä ;)



Näinhän se on. ;)

Pakko silti tunnustaa, että budget-luokan vehkeistä Behringerit on kohtuullisen hyviä melkeen joka saralla.
Avatar
#55 • • esaias Guest


Mackie HR824 + Yamaha NS-10M

Mackiellä miksaamisen jälkeen ei tarvitse enää käytännössä korjailla soundia, vaikkakin
sen tarkistan Jammuilla.

NS-10M:llä vokaalit kuuluvat lähes poikkeuksetta voimakkaammin. Onko muilla
vastaavia kokemuksia?

Mikko



NaSaaliKympithän on tunnettu siitä että niissä on korostunut keskialue. Suurin syy miksi noita sitten löytyy vähän joka paikasta on se kun kaikilla muillakin on :p

-Tomi
Avatar
#56 • • Edited OSC8 Guest
Noi Alesis M1 Activet on kyllä ihan hyvät skobet, bassotoisto on noinkin pienillä pöntöillä yllättävän hyvä (Frequency Range: 38 Hz - 23.5 kHz (-10dB point) eli imho pääsee tosi alas kokoonsa nähden) ja nimenomaan diskantit toistuu mun mielestä paljon paremmin kuin esim. genelecin 1029:ssä.

Genelecit jotenkin boostaa diskanttia aivan hulluna, kun taas M1:et on huomattavasti kivemmat korvalle, ja muutenkin soundi on tarkempi (eli ei korosta mitään taajuuksia erityisemmin). No, onhan näissä kyllä toistoaluekin isompi.

Tarkkaa speksii tosta..




edittii: niin en tiedä tosta mkII -mallista miten eroaa.. Tod.näk. pelkkää parannusta tiedossa ;)
Avatar
#57 • • Edited Ryvon DJ Guest


Suurin syy miksi noita sitten löytyy vähän joka paikasta on se kun kaikilla muillakin on :p



Niin, eiks urbaani legenda (totuus?) NS-kymppien suksessiin ollut jotakuinkin se, että joku guru-tuottaja tarvitsi pikaisesti jotain ääntä pitäviä linnunpönttöjä, joilla tarkistaa miltä tuotos itseasiassa kuulostaa ns. "normaaleilla" paskavehkeillä, ja näki jonkun kaupan hyllyllä nuo valkokartioiset Yamahat.
Sitten joku audiolehti arvatenkin teki juttua äijän studiosta jossa nuo pöntöt näkyivät, ja legenda lähti syntymään.

Genen pienimpiä ei ole ehkä kohtuullista arvioida ilman sitä subbasta, koska ilman sitä tahtoo paikat lähteä hampaista kun kuuntelee kovaa. Mutta sen uuden 7000-sarjan suppasen kanssa soundi oli yllättävän vakuuttavaa ja tukevaa.
Avatar
#58 • • Edited OSC8 Guest


Genen pienimpiä ei ole ehkä kohtuullista arvioida ilman sitä subbasta, koska ilman sitä tahtoo paikat lähteä hampaista kun kuuntelee kovaa. Mutta sen uuden 7000-sarjan suppasen kanssa soundi oli yllättävän vakuuttavaa ja tukevaa.



Joo ihan oikeassa olet että suoraan ei oikein voikaan 1029:jä ja M1:iä verrata, mutta kaverilla on studiossaan käytössä 1029:t subbasen kanssa joten on tullut sitäkin yhdistelmää kohtuu paljon kuunneltua :)

Voihan se olla että nää on näitä maku/tottumuskysymyksiä, mutta mun mielestä diskantit korostuvat niillä kohtuuttoman paljon. Samaa en ole huomannut toisaalla Mackien HR824:lla tai kotona M1:llä.
Avatar
#59 • • Edited bulk Guest
Juu kyllä nää 1029:t vaatii ehdottomasti kaveriksi suppasen, muuten jää puoltoista oktaavia musiikkielämyksestä pois.

Mitä nyt näitä olen vuoden kuunnellut ja vertaillut frendin studiolla Alesiksen M1:iin ja 1030-Geneihin, niin Alesikset soivat rauhallisemmin ja "hifimäisemmin", 1029:t hyvin samankaltaisesti kuin 1030:t, mutta pikkuisen suttuisemmin. Genejen kirkas yläpää ei ole mitään satua, ainakin parit klassiset teokset kuulostaa ihan hirveiltä, mutta elektroniseen musiikkiin nämä sopii kuin nenä päähän, kiitos ensiluokkaisen erottelun.
Avatar
#60 • • Ryvon DJ Guest
Klassista musiikkia tai muutakaan akustista musiikkia ei kuuntele pirukaan 1029:eillä viittä minuuttia kauempaa, se on totta. Se on sellasta armotonta Genelec kirurgisoundia mitä niistä lähtee, jotkut eivät pidä ollenkaan, jotkut vaativat. Sanat "lievästi metallinen" tulevat ehkä mieleen 1029:n soundin sävystä.
Mutta siinä on se etu, että jos saa tuotoksen kuulostamaan miellyttävältä 1029:eillä, niin voi melkeen olla varma että se kuulostaa erittäin hyvältä muissakin laatusysteemeissä. Dialogiäänityksiin yms. post-production juttuihin & elektroniseen musiikkiin ne on kuitenkin varmaan oivimmat monitorit.