Joo-o, mut miten mä saan noi AUt näkyyn exposeen "kaikki sovellusikkunat" napilla?
En tiedä. En ole tarvinnut. Kannattaa muutenkin sulkea turhat plugin-ikkunat, koska niiden GUI:n laskeminen kuormittaa konetta. Joojoo, tehoa on, mutta kuormittaa turhaan silti. Mulla on niissä plugareissa ja synissa päällä se violetti/vaaleanpunainen nappi, että kun avaan toisen pluginin, niin edellisen GUI sammuu automaattisesti. Selkeyttää ainakin minun tapauksessani työskentelyä, kun ei jää kaikki plugien GUI:t päälle.
Miks pianoroll pitää olla Matrix editor? Minkä takia? Jostain toisesta sekkarista svitsaavat ihmettelee jokusen tovin että mistä vit.. sistä mä saan sen pianorollin...
No sehän on vain nimi. En tiedä mikä tuon nimen tausta on, mutta tämä on yksi niistä perusasioista, mikä switchaajan täytyy oppia.
Eikö channelille saa enempiä inserttejä ja sendejä ku 2? Onks tää Logic Expressin rajoitus?
Expressistä en tiedä, mutta Pro:ssa on 15 insert slottia ja olikohan 8 sendiä.
Ei tää viä aukee, ihme juttu. Oon jo ainakin 3h uhrannu ihmettelyyn :excellent: Luulis ny että tuottavuus olis jo samalla tasolla ku muillakin sekkareilla :D Njoo, ehkä toi viä tosta aukee, mut toi exposee juttu rassaa tosi pahasti. Jos siihen ei oo lääkettä, saa Logic jäädä omaan onneensa.
Joo no ei logic varmasti 3 tunnissa aukeakaan, ellei sulla ole joku kokenut logic-käyttäjä kertomassa siinä sivussa miten teet minkäkin jutun, eli juuri ne perusjutut. Täytyy sanoa, että logic on ns. "pro-softa", vertaa vaikka johonkin matlabiin. Eli toimintoja kyllä on, mutta ne eivät ole siinä näkyvillä niinkuin cubasessa, että "paina minua, niin teen jotain", vaan monet toiminnot pitää aktivoida jos niitä haluaa käyttää ja paljon toimintoja löytyy myös key commandeista, mitä ei pelkissä valikoissa ole.
Kun softasta tehdään sellainen, että käyttäjä voi muokata hyvin paljon sen toimintaa, vrt. teet matlabiin omia funktioita vs. rakennat
logiciin oman environmentin, niin se aiheuttaa sen, että softaa on myös opeteltava hieman enemmän sen laajuudesta johtuen (ei kovin paljoa enemmän, mutta hieman enemmän kuitenkin). Tärkeintä alkuun on se, että löytää ne perusjutut ja rakentaa sen oman default-projektin.
Ja huomasit varmaan, että ne valikot muuttuvat aina riippuen siitä mitä on auki. Eli esim. EXS24:n patch-editoriin ei pääse, ellei se plugin ole aktivoituna.
Cubasehan on tehty sillä periaatteella, että sitä ei aleta muokkaamaan sen kummemmin eikä se edes anna käyttäjän muokata itseään paljoa, joten se ei ole myöskään yhtä monipuolinen.
Miks Logicissa ei oo loogista AU instrumetti stackiä, vähän niinkun Cubasessa VST instruments ikkuna?
Tämä on myös yksi juttu, mikä on tehty eri tavalla logicissa. Mihinkä tuota audio instruments-ikkunaa muuten edes tarvitseisi logicissa? Cubasessahan homma menee siten, että halutut softa-instrumentit ladataa tuohon "räkkiin", jonka jälkeen niitä ohjataan midi-raidoilla. Tämän takia Cubasessa joutuu hallitsemaan yhtä vst-synaa kohden sekä midi-raidan että vst-automation-raidan automaatioita, jotka toimivat toisistaan erillisinä.
Logicissa homma ei toimi näin, vaan käytössä on audio instrument-trackit, joiden ansiosta tuollaista räkkiä ei tarvita. Synan voi ladata suoraan audio instrument-raidalle ja tästä päästään taas siihen loistavaan ominaisuuteen, mistä olen jo monesti sanonut, että ei tartte niitä helvetin midi-raitoja soittamaan audio instejä ja myös audio instin midi-automaatiot on ihan saman raidan kohdalla eikä jossain ivalossa. :angry: :D Ja lisäksi audio instrument-raitojen ansiosta voidaan käyttää täydellisiä channel strippejä, eli syna tallentuu myös efujen kanssa, eli voi tallennella kokonaisia soundi-kokonaisuuksia ja nopeasti ladata saman synan efuineen toiseenkin projektiin yhdellä hiiren klikkauksella.
Eli nää on _todella_ newbie kysymyksiä, vastauksia ehkä löytyy aiemmista viesteistä, mutku niitä on aikas paljon läpikäytäväksi...
No melkein kannattaa kuitenkin käydä läpi noi aiemmat postaukset, kun niissä on käyty lähes poikkeuksetta just nää samat perusasiat läpi.
Ja minäkään en tiedä logicista vielä kuin ihan perusjutut, mutta niillä pääsee jo hyvin toimeen. Kannattaa unohtaa se tapa, miten asiat tehtiin cubasessa ja keskittyä siihen miten ne tehdään logicissa. Monet asiat ovat eri nimillä mutta varmasti tulee vielä ahaa-elämyksiä että "hei, täähän on hyvä juttu". Ja en ole express-versiota edes kokeillut, mutta siitä voi saada hieman laimeamman kuvan kuin pro:sta, kun siinä ei ole kaikkia ominaisuuksia ja plugareita. Eli pro on kuitenkin vielä ihan eri juttu.
Edit. Lisätään nyt vielä tosta oppimiskynnyksestä, että 5.5:sta pc:llä harjottelin n. 30 tuntia, joista 3 ekaa tuntia neuvoi kaveri, joka on käyttänyt logicia jo kauan. Seiskaa olen ehtinyt käyttää arviolta vasta vähän yli 50 tuntia. Koulukiireitä. :roll: