Sequencers -> Logic Studio

827 posts, 42 pages, 186,852 views

#261 • • Tuppu_ Guest
Harmivaan, ku SIR ei toimi reaaliaikasesti. Ei siis mulle mitään hyötyä tosta, ku tartten reaaliaikasen pluginin.

Sanokaas, kuinka mä saan logiciin (5.5.1) batteryyn tai exs24:ään multioutit näkymään ja oikeesti toimimaan mikserissä? Vaikka olen nyt valinnut batterystä, että on 2 stereo-outtia ja 4 mono-outtia, niin mikserissä näkyy vain tuo kyseinen audioinstX ja kaikki menee samaan stereokanavaan. Onko tämä joku logicin bugi, vai menevätkö äänet vielä jonnekin erillisiin kanaviin, joita mikserissäni ei tällä hetkellä näy?
#262 • • :t:c: : : Guest

Harmivaan, ku SIR ei toimi reaaliaikasesti. Ei siis mulle mitään hyötyä tosta, ku tartten reaaliaikasen pluginin.

Sanokaas, kuinka mä saan logiciin (5.5.1) batteryyn tai exs24:ään multioutit näkymään ja oikeesti toimimaan mikserissä? Vaikka olen nyt valinnut batterystä, että on 2 stereo-outtia ja 4 mono-outtia, niin mikserissä näkyy vain tuo kyseinen audioinstX ja kaikki menee samaan stereokanavaan. Onko tämä joku logicin bugi, vai menevätkö äänet vielä jonnekin erillisiin kanaviin, joita mikserissäni ei tällä hetkellä näy?

Yleensä noita bugeja ei ole, mutta koska kyseessä on 110% käyttäjän konffattavissa oleva sekvensseri, se riittää :)

Manuaalia sulla tuskin on joten tehdään vähän kopypeistii ja laitetaan yks linkki mukaan. Ens alkuun kannattaa tutustua täysin siihen EXS24:ään, kyl se batteryn pätkii aika pitkälti. Katso täältä kuinka saat tehtyä omia kittejä ja hyödynnä siinä sitten tätä tekstipätkää:

**klips**
First, you need to use a Multi Channel version of the EXS24 or whatever sampler you are using. I.e. in the Audio Mixer, locate an Audio Instrument channel strip, click on the instrument-insert slot, and pick the EXS from the "Multi Channel" submenu instead of the Mono or Stereo submenu.

Associate your samples with Groups, e.g. Snare, Kick, Hats, etc. Then pick suitable outputs for your Groups -- if your samples are stereo choose stereo pairs. I use a standard set for all my multi-out kits of stereo samples: Kick: Main Outs, Snare: 3-4, Hats: 5-6, Toms: 7-8, Cymbals: 9 -10, Percussion: 11-12, etc.

Note: You can also assign individual outputs at the Zone-level and thus don't have to use Groups. Using Groups only makes things more convenient when you're dealing with lots of samples (as is typically the case with drum sets).

Set up some Aux Objects in the Audio Mixer. Make a set of stereo ones if your samples are stereo and have some mono ones for mono samples. Then choose the outputs of your multi-channel instance of the EXS24 as inputs for the Aux objects. So for my set -- Aux-1 gets outputs 3-4 from the EXS24 MC , Aux-2 gets outputs 5-6 from the EXS24 MC and so on.

This is a tedious process to do over and over so the easy way is to do it once and save the song as a template for songs where you will use multi-out drums and name your Aux objects -- e.g. Hats, Snare, etc., so you know what is what in the mixer.

Logic Audio FAQ
#263 • • Tuppu_ Guest
Jep, kiitti neuvosta. Siis ongelmana oli vain tuo, kuinka logicissa tapahtuu tuo mikserin confaus multioutteja varten, kun esim. cubasessa ei tartte tehä mitään kikkailuja, vaan homma toimii heti, jos multiout-lähteestä muuttaa ulostulojen määrää. Tällöin mikseriin automaattisesti ilmestyy omilla oikeilla nimillään nuo kyseiset outputit. Muuten kyllä osasin jo batteryn ja exs:n confata oikein. Muttajoo, kiitos neuvosta. :)
#264 • • :t:c: : : Guest

cubasessa ei tartte tehä mitään kikkailuja, vaan homma toimii heti, jos multiout-lähteestä muuttaa ulostulojen määrää. Tällöin mikseriin automaattisesti ilmestyy omilla oikeilla nimillään nuo kyseiset outputit. Muuten kyllä osasin jo batteryn ja exs:n confata oikein. Muttajoo, kiitos neuvosta. :)

No probs, tuostahan sen pitäis selvitä. Mut tosiaan, Logicissa ne taas tavallaan on siellä koko ajan, eikä niitä avata valmiiks mikseriobjekteiks plugarin toimesta, vaan se pitää tehdä itse. Lähinnä varmaan siks että noita erilaisia reroute tapojakin kerran riittää.

thc
#265 • • Tuppu_ Guest
Joo, opettelin rakentelemaan oman mikserin tossa logicissa ja se onkin ihan näppärä juttu verrattuna cubaseen. Lähinnä tuota logicia haluaisin käyttää, kun siinä on paljon paremmat synat ja efut jo vakiona ku cubasessa. Esim. es2 on ainoa softasyna, jota suostun käyttämään, koska se ei soundaa niin cacalle kuin vsti-synat yleensä. Saa nyt nähä, mihin sequun tässä oikeesti päätyy.
#266 • • MikkiHiiri Guest

Joo, opettelin rakentelemaan oman mikserin tossa logicissa ja se onkin ihan näppärä juttu verrattuna cubaseen

Noniin. Tuotahan minäkin tossa Cubase-topicissa yritin kertoilla ;)
#267 • • MikkiHiiri Guest

Ens alkuun kannattaa tutustua täysin siihen EXS24:ään, kyl se batteryn pätkii aika pitkälti

EXS24 on kyllä rummuissa kätsy, mut muuhun siitä ei oikein ole :S
Mulla tuli kyseisen softan rajat vastaan alle viidessä minuutissa, kun
rupesin konvertoimaan ASR-10:lle tekemiäni soundikirjastoja EXS:lle.
#268 • • Tuppu_ Guest
Niin ja tuo exs24 mk2 latistaa esim. basskickiä alkup. sampleen verrattuna, joten siksi käytän batterya. Ja tämän on huomannut lisäkseni ainakin 2 kaveria.
#269 • • :t:c: : : Guest
CM lisää rammia vaan ostoslistalle ni johan rupee EXS24:n totteleen vaik 2-3 gigasii sämplekasoja.

Ja toi tupun mainitsema 'äänenmuutos' saa kyl multa kylmää vettä niskaan, mä vaan haluaisin tietää miten sä luot sellasen tilanteen et pystyt niitä vertaileen noin? Korvakuulolta? Jos niin, niin pikemminkin NA:n VSTi:ssä vois olla jotain prosessointia joka tuo siihen lisää jotain tms... Kuulostaa vähän kyl väkisin kaivetulta :] Ja olishan tommonen nyt tiedossa!
#270 • • Jukka I Guest

Ja olishan tommonen nyt tiedossa!

Oudolta kuulostaa tosiaan. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa EXS24mkII:n kautta soitetun ja suoraan audioraidalle sijoitetun wavin välillä...
#271 • • Tuppu_ Guest
Hmm, en mä mitään väkisin kaiva. Sellaisia tuloksia vaan olen saanut, että exs latistaa basskickejä (saman huomasi 2 kaveriani). Ja tietenkin korvakuulolta kuunneltuna, kuulohan sen ratkaisee tietenkin, kun on kysymys äänestä. Tärkeintä on se, miltä kuulostaa, eikä se, miltä mittareilla näyttää, vai? Logicia tässä oikeesti yritän käyttää, eikä tarkoitus ole mitenkään dissata sitä, vaan sanoa oma mielipide oman kokemuksen perusteella.
#272 • • Jukka I Guest

Hmm, en mä mitään väkisin kaiva. Sellaisia tuloksia vaan olen saanut, että exs latistaa basskickejä (saman huomasi 2 kaveriani). Ja tietenkin korvakuulolta kuunneltuna, kuulohan sen ratkaisee tietenkin, kun on kysymys äänestä. Tärkeintä on se, miltä kuulostaa, eikä se, miltä mittareilla näyttää, vai? Logicia tässä oikeesti yritän käyttää, eikä tarkoitus ole mitenkään dissata sitä, vaan sanoa oma mielipide oman kokemuksen perusteella.

Siis huomasit(te)ko tuon eron välillä 1) exs24mkII vs. battery VAI 2) exs24mkII vs. wav audioraidalla?

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta tiedustelen.
#273 • • Tuppu_ Guest
Eron huomasi kummassakin tapauksessa. EXS24 mk2 on kyllä muuten ihan jees ja varsinkin tykkään siitä filtteristä, mutta tuo basarin lievä latistaminen häiritsi itseäni hieman, jonka takia käytän mieluummin batterya. Siis ikäänkuin dynamiikka ja matalimmat taajuudet olisivat toistuneet hieman vaisummin exs:n kautta. Hihatit sun muut toistuvat suht. hyvin, mutta nekin hoidan batterylla, kun sain ne multioutit siinä toimimaan ja se on nopeempi ja helpompi käyttää rumpujen kans, ku sitä hommaa varten se on pelkästään tehtykin.
#274 • • MikkiHiiri Guest

CM lisää rammia vaan ostoslistalle ni johan rupee EXS24:n totteleen vaik 2-3 gigasii sämplekasoja.

Ei auta :)
Mulla on ISO kasa soundeja (niitä on kerenny 10 vuoden aikana tekemään), joissa on useita multisample layeröintejä,
jokaisella samplella vielä omat envelopet, filsut jne. Ja niitä pitäis vielä
pystyy moduloimaan joten samplays ei auta. EXS:ssä on todella puutteelliset
toiminnot sämpleriksi. NI Kontakt sen sijaan on sämplerinä IHAN eri
galaksista.

Oudolta kuulostaa tosiaan. Itse en ainakaan huomaa mitään eroa EXS24mkII:n kautta soitetun ja suoraan audioraidalle sijoitetun wavin välillä

Ei ehkä jos soittaa yhtä samplea, mut esim samplasin JP:stä kaikki
koskettimet ja kun soitin EXS24mkII:lla 4 kosketinta samanaikaisesti
kyseisellä soundilla, meni soundi suht puuroksi, ilman filsuakin.
#275 • • Tuppu_ Guest

EXS:ssä on todella puutteelliset
toiminnot sämpleriksi. NI Kontakt sen sijaan on sämplerinä IHAN eri
galaksista. Ei ehkä jos soittaa yhtä samplea, mut esim samplasin JP:stä kaikki koskettimet ja kun soitin EXS24mkII:lla 4 kosketinta samanaikaisesti kyseisellä soundilla, meni soundi suht puuroksi, ilman filsuakin.

Joo, kontakt ei härvää niiden samplejen kans niin pahasti. Kun möin jp:n veke, samplasin siitä stringsit ja niitä sahoja talteen, onnistuu niiden soitto kontaktilla ihan hyvin. Tosin ei jp:n filsua saa läheskään eikä mitenkään, mutta stringsit ainakin toimii tosi hyvin. En oo vielä kattonu, miten on exs:ssä toi suoraan kovolta soitto, mutta ainaki kontaktilla saan maksimibuffereilla soitettua 740 megan jp-strings-patsia n. 30 megan ramminkäytöllä.
#276 • • MikkiHiiri Guest
Tulipahan testattua taas.
Näköjään EXS24mk2 ja Kontakt tykkää soitella HUOMATTAVASTI
paremmin 24bit ääntä. Samplasin JP:n pädiä vastaavalla tavalla kuin
aiemmin mutta stereona ja 24bit. Eroa alkuperäiseen en enää kuullutkaan
kummallakaan softalla vaikka koskettimia oli läjä pohjassa.
Ilmeisesti johtuu siitä ettei softa silloin itse joudu tekemään konvertointeja
(16bit -> 24bit) kun ääni on valmiiksi 24-bittistä ja ilmeisesti 16bit
tarkkuus ei riitä kun sämplätään esim JP:tä.
Tosin kun EXS:ssä filtterin laittaa päälle, ääni sumenee heti, Kontaktissa
vastaavaa ei tapahdu ja filtteri on muutenkin IMO parempisoundinen.

Eli ei muuta kun konvertoimaan 16-bit rumpusamplet äkkiä 24-bittiseks ;)
#277 • • athmos Guest

Niin ja tuo exs24 mk2 latistaa esim. basskickiä alkup. sampleen verrattuna, joten siksi käytän batterya. Ja tämän on huomannut lisäkseni ainakin 2 kaveria.

Näin on. 16-bittisen saman basskickin kun laittaa logicissa exs24 mk2:een ja audioraidalle ja vertailee, niin kyllä latistuvuutta huomaa. Muuten kyllä erittäin hyvä sampleri, mutta kickille en sitä käytä.
#279 • • Jukka I Guest

Näin on. 16-bittisen saman basskickin kun laittaa logicissa exs24 mk2:een ja audioraidalle ja vertailee, niin kyllä latistuvuutta huomaa. Muuten kyllä erittäin hyvä sampleri, mutta kickille en sitä käytä.

Pakko vielä palata tähän. Voisiko tuo teidän huomaamanne latistuvuus johtua niinkin simppelistä jutusta, että EXS24mkII:n controls-valikon output volume on jäänyt default-asetuksille eli -3dB? Jolloin tietysti eroa tulee, jos exs-raidan ja audioraidan tasot pidetään samoina.

Oon harvinaisen varma, että ainakaan mun setupilla ei mitään eroa ole havaittavissa. Kokeilin viidellä eri 16bit 44,1kHz kick-samplella (sample cd:ltä), exs:n output volume -0dB, audioraita -0dB, exs-raita -0dB, exs:n filtteri pois, ei efektejä raidoilla ja molemmat raidat samaan outputtiin. Sitten joka toiselle iskulle sample ja joka toiselle exs-kick. Ei pienintäkään eroa.
#280 • • athmos Guest

Pakko vielä palata tähän. Voisiko tuo teidän huomaamanne latistuvuus johtua niinkin simppelistä jutusta, että EXS24mkII:n controls-valikon output volume on jäänyt default-asetuksille eli -3dB? Jolloin tietysti eroa tulee, jos exs-raidan ja audioraidan tasot pidetään samoina.

Oon harvinaisen varma, että ainakaan mun setupilla ei mitään eroa ole havaittavissa. Kokeilin viidellä eri 16bit 44,1kHz kick-samplella (sample cd:ltä), exs:n output volume -0dB, audioraita -0dB, exs-raita -0dB, exs:n filtteri pois, ei efektejä raidoilla ja molemmat raidat samaan outputtiin. Sitten joka toiselle iskulle sample ja joka toiselle exs-kick. Ei pienintäkään eroa.

Ei kyllä johdu tosta default-asetuksesta... Voihan se olla että vain tietynlaisessa samplessa tulee eroa, mutta kyllä minä ainakin eron huomaan :)