Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 89,938 views

#521 • • FoFlow Guest

SX3: http://www.steinberg.net/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2442&Langue_ID=2

Onpas ontto... Cubase lähinnä näyttää integroivan Live, Logic ja Sonarin tiettyjä ominaisuuksia itseensä. Mikään noista 10 TOP fiitseristä ei kyllä saanut mitään läähätysreaktioita. Itseasiassa kaikkein paras on toi mikserin kanavien värikoodaus. Isossa projektissa (paljon VSTi:tä useammalla ulostulolla) noiden kanavien ettiminen on aina hiukka hankalaa.

SX3 brosari, jossa listattu uudet fiitserit

http://www.steinberg.net/WebVideo/cubasesx3/English(US)/doc/CubaseSX3_Brochure_GB_HiRes.pdf
#522 • • Edited Tuppu_ Guest
Ohan tossa muutama todella hyvä ja merkittävä uudistus. Esim. toi että ulkoiset gearit voi integroida tohon softaan ja projektia ladattaessa kaikkiin laitteisiin lähetetään oikeat soundit ja asetukset, sekvensseri laskee viiveet kohdalleen ja voi tehdä hardis-laitteilleen automatisoitavat nuppipanelit, ikäänkuin vsti-guit. Ulkoisia efuja voi käyttää tyyliin plugareina entistä helpommin.

Automaaginen realtime timestretch vaikuttaa myös hyvältä. Tämä on logicciinkin vasta tulossa.

Freeze toimii nyt niinkuin sen alunperin pitikin toimia eli kaikki efutkin freezaantuu. Acid support vihdoin ja viimein myös cubaseen...

Lisäksi monia pieniä järkeviä parannuksia. Noita raitojen värikoodauksia en pidä kovin merkittävänä uudistuksena, mutta voihan niistäkin hyötyä olla.

Jännä huomata että emagicin insinöörit keskittyvät tekemään logiciin lähinnä hyviä plugineita, steinbergin linjaus näyttäisi siltä, että hommatkaa itse pluginit ja muut vermeet, me teemme teille sekvensserin missä on kaikki laitteistonne otettu huomioon ja se saadaan toimimaan saumattomasti, nyt siis softaplugarit, hardis-vermeet ja dsp-kortit. Mitä noihin cubasen sekvensointituökaluihin tulee, kaikki pienet yksityiskohdat mm. piano rollissa, tekevät siitä omasta mielestäni parhaan sekvensserin käyttää.

ja so what, jos muista sekvenssereistä pöllitään ideoita, siitä on puhuttu aiemminkin ja se vain parantaa näitä softia, kun on kunnon ominaisuudet. Ideoita pöllitään muillakin rintamilla ristiin rastiin jatkuvasti. Kehitystä vain pojat, hyvä tulee! :)
#523 • • gerry Guest
Juup... Kyl siis kieltämättä mielenkiintoinen julkaisu Steinbergiltä... Vaik logiciin tuli siirryttyä on mielenkiintoista katsella mihin Cubase sarja menee...

Tuppu sanoi näin kuten on vaikuttanut. Cubase todellakin on hyvä sequ, mut mitään muuta ei. Jos on rahaa satsata toisen osapuolen valmistamiin pulgareihin ym. niin cubase on suht varteenotettava.
#524 • • MikkiHiiri Guest

Jännä huomata että emagicin insinöörit keskittyvät tekemään logiciin lähinnä hyviä plugineita, steinbergin linjaus näyttäisi siltä, että hommatkaa itse pluginit ja muut vermeet, me teemme teille sekvensserin missä on kaikki laitteistonne otettu huomioon ja se saadaan toimimaan saumattomasti

Ööh. Mistäs sä tälläsen oot saanut päähäs? :) Vaikka tuo SX3 näyttääkin hyvältä (liekö pidetty julkaisussa kiirettä kun Logic 7 julkasussa on kestänyt näinkin pitkään) niin sekvensserityökalut konemusakäyttöön on mielestäni kyllä Logic 6:ssa monipuolisemmat. Tuo Studiomanager on hyvä keksintö, paranneltu versio Logicin Project Managerista. Loopit tulee olemaan L7:ssa myös. Ihan hianoo että PC-puoleltakin löytyy kunnon seku jatkossakin. Näkyy tossa olevan G5 optimisointikin jo mukana.
#525 • • Tuppu_ Guest
No tuo plugin-juttu on mun oma näkemys, kun sx:n plugarit on ihan kuraa ja sensijaan emagicin plugarit on todella korkealaatuisia ja ne kehittää niitä eteenpäin ja tulee silloin tällöin updatejen mukana lisää. Jos vertaa siis sx <-> logic niin kyllä logicissa on plugareihin selkeesti enemmän keskitytty. Tekeehän ne siihen tietty muitakin parannuksia kuin plugareita ja ohan logicissa jo valmiiksi olemassa vaikka mitä perus- sekvensseriroipetta, mutta omasta mielestäni sx menee sekvensserinä ohi logicista, ainakin niiden toimintojen osalta mitä itse kaipaan. Harmittaa vain vieläkin tuo että sx:ssä ei ole logicin plugareita.
#526 • • MikkiHiiri Guest

ja ohan logicissa jo valmiiksi olemassa vaikka mitä perus- sekvensseriroipetta, mutta omasta mielestäni sx menee sekvensserinä ohi logicista, ainakin niiden toimintojen osalta mitä itse kaipaan

Mjoo. No itellä ei tule mieleen yhtään SX:n sekvensseritoimintoa jota Logicista ei löydy :) Onhan siinä SX:ssä jotain muita juttuja sitten kyllä joita toivottavasti L7:ssakin tullaan näkemään... mm. audiopuoli on (vaikka L6:n engine on kuuleman mukaan parempi ääneltään kuin SX2:n) SX2:ssa nopeampi ja joustavampi käyttää.

edit:
#527 • • FoFlow Guest
Se sentään lohduttaa että G5 optimointeja on luvassa. Ei tossa 2.2ssakaan tosin mitään valittamista ollut suorituskyvyn puolesta. Vähän ovat tosin upanneet hårdis speksejä Mac puolella.

Harmi että julkasussa ns isot jutut on just ulkosen raudan käyttöön tarkoitettuja. Sitä kun ei ole niin eipä niille fiitsereillekään ole tarvetta. Noi virtuaalidesktopjutut voi nousta ihan arvoonsa, mutta toistaseks on pärjänny parin monitorin kanssa vallan mainiosti kun lääniä on rittänyt. Tää fiitseri taitaa olla adoptoitu Logicista? Cakewalkista adoptoitu on toi paneelijuttu. Sehän on ollu Cakkusoftissa jo vuodesta miekka ja nahkahame :excellent:

Kaikkein eniten kiinnostaa tietää bugien kirjo. Kuinka paljon tällä kertaa Cubasessa on hankalia bugeja... Nykyisällään ei voi esim Macissa (tuplaprossa) käyttää kun yhtä ReWire softaa samaan aikaan. Onkohan tosta päästy jo eroon? AU-tukea ei tullut, mikä nyt on varsin ymmärrettävää. Olis kyllä ollu suotavaa sillä olen antanu itselleni ymmärtää että AU-plugarit toimii vähän luotattavammin kuin VSTt ja ovatten ehkä vähän jopa suorituskykyisempiä, mutta mene ja tiedä. Ei pystyny koklaa ku ei o AUseen kykenevää sekkaria.
#528 • • Edited gerry Guest

ja ohan logicissa jo valmiiksi olemassa vaikka mitä perus- sekvensseriroipetta, mutta omasta mielestäni sx menee sekvensserinä ohi logicista, ainakin niiden toimintojen osalta mitä itse kaipaan

Mjoo. No itellä ei tule mieleen yhtään SX:n sekvensseritoimintoa jota Logicista ei löydy :) Onhan siinä SX:ssä jotain muita juttuja sitten kyllä joita toivottavasti L7:ssakin tullaan näkemään... mm. audiopuoli on (vaikka L6:n engine on kuuleman mukaan parempi ääneltään kuin SX2:n) SX2:ssa nopeampi ja joustavampi käyttää.

edit:

Juuh, kyl siis logic sequnakin hakkaa cjuubeisin ei ehkä ihan 100-0 voita mut:

Logic on:

-Vaikka kummatkin ohjelmat on sequja ja kummatkin ovat saksalaisia niitten logikka on niiiin erilainen ja eri toiminnot on eri nimillä.
(muistan ku aikoinaan etin puol tuntia pianorollia logicis:D)

-Hiirtä pitämällä kuvakkeiden päällä (mitä on todella vähän verrattuna cubase graaffiseen hässäkkään) ei näkyville ilmestykkään mitä ko toiminto tekee.... Joten arvailuja sekä yritys erehtys menetelmiä on paljon.

-Monet valikot tulevat esille vasta key kommandeis sekä hiirtä pohjas pitämällä mikä on taas Cubasefriikeil hankala omaksua alus;)

-Logicin modattavuus saa monet uudet tulokkaat tippumaan kärryiltä. Kestää hetken jos toisenkin ennen ku ymmärtää mistä tässä oikeasti on kysymys.

Cubase taas on:

-Helppokäyttöinen. Kaikki on nimetty muista ohjelmista tutuil nimeil. Suffle on suffle eikä mikään quardinhössäkkä ABCD jota joutui hetken miettimään miten se toimii logicis ja jonka vasta manuskasta löysin... :)

-Ohjelma on "plug and play" tyyppinen. Ei kaipaa juuri mitään säätöjä asennuksen jälkeen.

-Valikot pompahtavat esille juuri niin kuten niitten toivoisikin ja toimivat niin kuten niitten on toivonutkin....

Uskon et se viimeinen on "peruste" sille mitä tuppu tarkoitti sanoessaan sequjen kehittelystä ym....

Siinä missä Cakewalkin Sonar sarja on tarkoitettu jenkki Ärränbee tuottajille, Cubase on helppo kuvitella studioon jossa äänitellään paljon rock/instrumenttaalista musiikkia johtuen sen suoraviivaisesta käytöstä.

Locigi kuuluu taas studioon joka muistuttaa lähinnä avaruusalusta ja jossa twiikataan saundeja millintarkuudella. Sequna se ei kalpene toisten rinnalla, päin vastoin. Sitä on vaan tajuttava :roll:
#529 • • kimik Guest

cubase 3 new features:

-New command "set cursor to selection end"

aika advanced feature :D
#530 • • :t:c: : : Guest

cubase 3 new features:

-New command "set cursor to selection end"

aika advanced feature :D

LÅL
#531 • • 029 Guest
Jeah,

Speksien puolesta toi SX 3 vaikuttas kyllä helkutin asialliselta... Näyttäis hieman siltä että kyseessä on release joka on rakennettu Nuendo ja Cubase SX 2:n moottorin päälle joten vois jopa olettaa ton ekan julkasun toimivan niinkuin pitää...

SX 3:n Featuret sinällään ois kyllä innostavaa kauraa, mutta huolettaa vaan et miten stabiilisti se toimii. Syy tähän piilee siinä, että viimesimmät Cubaset joita on tullut parin vuoden sisällä on olleet selkeesti niin kiireessä säädettyjä kun yritetään pysyä mäkkipuolen logikin perässä ja säätää uutta massiivista featuree jokaseen vuosijulkaisuun jotta Steinbergin Speksit näyttäis kaupan paketissa yhtä hyviltä.

Eli vaikka tuo vaikuttaa namulta niin tarviipa varmaankin pistellä palautetta tosta vasta sitten kun oon saanut ton updaten koneelle ja syyniin.

-Hiirtä pitämällä kuvakkeiden päällä (mitä on todella vähän verrattuna cubase graaffiseen hässäkkään) ei näkyville ilmestykkään mitä ko toiminto tekee.... Joten arvailuja sekä yritys erehtys menetelmiä on paljon.

Kumma juttu mulla tulee kaikista minkä päällä pitää hiirtä. Veikkaan että sulla on ollu toi optio poissa päältä, kun oot testaillut.

Siinä missä Cakewalkin Sonar sarja on tarkoitettu jenkki Ärränbee tuottajille, Cubase on helppo kuvitella studioon jossa äänitellään paljon rock/instrumenttaalista musiikkia johtuen sen suoraviivaisesta käytöstä.

Locigi kuuluu taas studioon joka muistuttaa lähinnä avaruusalusta ja jossa twiikataan saundeja millintarkuudella. Sequna se ei kalpene toisten rinnalla, päin vastoin. Sitä on vaan tajuttava :roll:

Jep tosta oon kyllä samaa mieltä... Kun Cubase oli vielä 5 versiossa se pystyi integoitumaan ihan mukiinmenevästi osaks studiota, mutta SX versioon siirryttyä toi Sysex puoli on ollu totaalisen arsesta :)

Onneks SX 3 pitäis pelastaa Cubaseistit siinä suhteessa. Se kun pitää sisällään ton Yamahan Studio Connections ratkaisun jolla hardis integroituu softaan ainakin teoriassa niinkuin pitääkin. Jokaista ulkoista synaa pitäis voida siis käyttää softan puolesta latenssikompensoituna ja ohjata niinkun plugareita eli Graafinen GUI per syntikka [tyyliin Emagicin SounDiver] tulee viimein osaks Cubasee. Pääasia tässä meikäläiselle on se, että viimein kun biisin avaa niin joka ulkonen rele pärähtää siihen asentoon missä ne olikin kun esimerkiks edeltävänä iltana tallensi biisin - samaan tyyliin kuin ennenkin VST 5:ssa.

Se mikä oli tän lisäks mun mielestä mielenkiintosta oli toi uudistus jossa esim. ulkosia efektejä kuten reverbiä jne. pitäs pystyy heitteleen SX:n insertteihin niinkun perus VST plugeja.

Jos toimii niin kohtuu helmi uutuus tälläsille hardwareisteille niinkun meikäläinen, mut jos bugaa niin sit ehkä vähemmän mullistava :D

Tästä päästäänkin itse aiheeseen takas.... Bugaaminen lieneekin (varsinkin mäkkipuolella) se suurin pelko ton SX 3:n ekan releasen kohdalla et sen takii pitää nyt jättää hypet hypettämättä ennenku on tullut testattua.

Ainakin viimeaikoina kun omia musaproggiksia on päässyt säätään myös kunnon studiolla ja itselään mäkillä (jossa loogik alla) ni voi kyllä sanoo et "vitusti stabiilimpi fiilis" ku meikän Cubase PC:llä koskaan =D=D

et saa kattoo... saa kattoo mitä toi SX 3 tuo tai paskalla säkällä vie tullessaan :)
#532 • • R24 Guest

Jännä huomata että emagicin insinöörit keskittyvät tekemään logiciin lähinnä hyviä plugineita, steinbergin linjaus näyttäisi siltä, että hommatkaa itse pluginit ja muut vermeet, me teemme teille sekvensserin missä on kaikki laitteistonne otettu huomioon ja se saadaan toimimaan saumattomasti, nyt siis softaplugarit, hardis-vermeet ja dsp-kortit.

Cubase onkin WarettajanWaihtoehto ;)

Kun hankkii loogisen niin ei välttämättä tarvii mitään lisähärpättimiä.
#533 • • 1005 Guest
kenenkään mielestä tossa sx3:sessa ei ole rahastamisen makua?
kuitenkin esim nuendo 1:stä päivitettiin johonkin 1.5.2:sen asti, nyt isketään sx2.2.:sen jälkeen 3 kehiin? heihei 2:sen uudet päivitykset. vähänkuin sx2:n julkaisu melkein sx1:n jälkeen, ihme asiakaspalvelua.
pikkaisen äpärää toimintaa.
#534 • • Tuppu_ Guest

Cubase onkin WarettajanWaihtoehto ;)
Kun hankkii loogisen niin ei välttämättä tarvii mitään lisähärpättimiä.

Jos logic pro olisi saatavilla pc:lle tai minulla olisi mac, niin varmasti ostaisin heti sen. Siitä ei olisi epäilystä. Siinä on aika paljon vastinetta sille tonnille. Mutta yritetään tässä nyt kitkuttaa jonkin aikaa tuolla cubasella ja katotaan millanen toi sx3 on. Ja kun saavat sen plugin delay compensationin ja dsp-korttituen toimimaan yhtä hyvin logicissa kuin cubasessa, niin sitten joutuu miettimään jo vakavammin asiaa.
#535 • • gerry Guest

Kumma juttu mulla tulee kaikista minkä päällä pitää hiirtä. Veikkaan että sulla on ollu toi optio poissa päältä, kun oot testaillut.

Tarkoitin loogia en cubasea;) Vai saitko logigiskin noi näkyviin? Noh... turhaa se enää on vaikka saisikin...
#536 • • Fat Abbot Guest

Jeah,

Ainakin viimeaikoina kun omia musaproggiksia on päässyt säätään myös kunnon studiolla ja itselään mäkillä (jossa loogik alla) ni voi kyllä sanoo et "vitusti stabiilimpi fiilis" ku meikän Cubase PC:llä koskaan =D=D

et saa kattoo... saa kattoo mitä toi SX 3 tuo tai paskalla säkällä vie tullessaan :)

Noh. Minulla taasen on SX2 toiminut vuoden moitteettomasti. 2 kertaa on tainnut kaatua sinä aikana. PC puolella kun käytän konetta missä ei ole mitään nettizydeemejä tahi muuta ylimääräistä rojua. Mäkkipuolella taasen ei ole niin hyviä kokemuksia. Mutta SX3 vaikuttaa kyllä optimoinneiltaan taasen tuovan lisää potkua kumpaankin ympäristöön.
#537 • • whuf. Guest

Jos logic pro olisi saatavilla pc:lle tai minulla olisi mac, niin varmasti ostaisin heti sen. Siitä ei olisi epäilystä. Siinä on aika paljon vastinetta sille tonnille. Mutta yritetään tässä nyt kitkuttaa jonkin aikaa tuolla cubasella ja katotaan millanen toi sx3 on. Ja kun saavat sen plugin delay compensationin ja dsp-korttituen toimimaan yhtä hyvin logicissa kuin cubasessa, niin sitten joutuu miettimään jo vakavammin asiaa.

Mä olen oikein tyytyväinen Cubase VST Audio 5.1:een. Ei oikeestaan kiinnosta noi uusimmat vitkuttimet yhtään. Ja mun DSP-kortit toimii moitteettomasti ilman mitään viiveitä ja bugeja.. omassa käyttöympäristössään. Tonnille löytyy kyllä parempaakin käyttöä kun joku ihme epälooginen sekkari. :happyroll:
#538 • • Tuppu_ Guest
Kyllä SX2 on mulla toiminu todella hyvin käytössä lukuunottamatta muutamaa pikkujuttua, mitkä ehkä sx3:een on korjattu, liittyen automaatioihin. Ja sx2:han nimenomaan on tehty dsp-kortteja varten ja siinä ne toimivat oikein, latenssit otetaan huomioon ja data lähetetään ja vastaanotetaan dsp-kortilta erittäin pienellä cpu-kuormituksella. Ainakin tässä ymmärtääkseni on logicissa vielä puutteita.

Logicissa kiinnostaa cubaseen verrattuna ainoastaan ne pluginit ja se tietty jämäkkyys, sekä softasyna-raitojen kohdalta aukeavat syna-automaatiot, kun ne cubasessa on kaikki vst automation-raidalla.
#539 • • gerry Guest

Mä olen oikein tyytyväinen Cubase VST Audio 5.1:een. Ei oikeestaan kiinnosta noi uusimmat vitkuttimet yhtään. Ja mun DSP-kortit toimii moitteettomasti ilman mitään viiveitä ja bugeja.. omassa käyttöympäristössään. Tonnille löytyy kyllä parempaakin käyttöä kun joku ihme epälooginen sekkari. :happyroll:

Mä oon aivan samaa mieltä! Onhan se fiksua keskittyä pelkästään musiikin tekemiseen ku nörtteillä päivätolkul eri valmistajjen sivuilla ettimässä uutuuksia ja lukemas foorumeilta toisten kokemuksia laitteista. Myönnän et syyllistyyn itsekin joskus turhanpäiväiseen hifistelyyn... Pakko päästä eroon siitäkin tavasta.

Olis se ihan kiva ku jäis siihen tavalliseenkin elämään (bisseen/autoon) vähän aikaa sekä rahaa jos lopettaisi utuuksien perässä juoksemisen (vois keskittyä myös välil itse musiikin tekemiseen)...

Ainakin yksi asia on varma, sequa en enää vaiha joten seuraavaksi ostoslistal on geefemma :excellent: Se siitä säästämisestä... :D
#540 • • 029 Guest

Jeah,

Noh. Minulla taasen on SX2 toiminut vuoden moitteettomasti. 2 kertaa on tainnut kaatua sinä aikana. PC puolella kun käytän konetta missä ei ole mitään nettizydeemejä tahi muuta ylimääräistä rojua. Mäkkipuolella taasen ei ole niin hyviä kokemuksia. Mutta SX3 vaikuttaa kyllä optimoinneiltaan taasen tuovan lisää potkua kumpaankin ympäristöön.

jeppis... Meitsillä kans suurin osa hirvityksistä on johtunut paskoista osista.

Offtopic: Tän itse kasatun kokoonpanon bugaus oli kyllä jollain sairaalla tavalla toivottavaakin, sillä lähtökohtana mulla oli oppia kasaamaan osa osalta toimiva musakone itse. ... ja jostain täysin kierosta syystä tuli tehtyä tää kasausproggis vielä toisen kerran uudella kokoonpanoilla heti perään :):).

Mutta muutama helvetin ärsyttävä bugi on ollut jotka on johtunut itsestään SX 2:sta. Tässä pieni lista jonka kanssa on itse kootun hardiskokoonpanon kusemisten lisäks tullut säätöä.

Tyhmä bugi 1.

Ennen Gigan muistilaajennusta Realtime export kusi totaalisesta ja kaikki VSTi:t eivät rendautuneet oikein vaan nuotit oli vähän siellä täällä. Tosta voi tietty olla montaa mieltä et onko se Cubasen vika ettei osaa rendata 512 megalla oikein vai hardiksen vika kun muistia on liian vähän, mut kyl nyt luulis et toimii vähän pienemmälläkin muistimäärällä. Tosin pienemmällä muistimäärällä just toi verkkoliikenne varmaan vaikuttaa enemmän (kun sehän vaikuttaa nimenomaan audio engineen) joten tää jää toisaalta kyl selvittämättömäks mysteeriks :):)

Tyhmä bugi 2.

Paljon sämplejä sisältäneen projektit saatto kestää yli 5 minuuttia sulkea. Tää oli ihan tiedossa Cubase netissäkin ja korjattiin vasta viimeisessä julkaisussa.

Tyhmä bugi 3.

Jos projektissa on Freezattu raita, pitää se, sekä sen MIDI raita siirtää alimmaiseks jotta insert silence tai delete time ja muut näppisarrangeointikäskyt kuten Split range toimii kaikille raidoille.

Että oikeestaan eipä tuossa oo paljoa fixattavaa... Ärsyttävin oli toi isojen proggiksien sulkeentumisaika, mutta kun korjasivat sen niin mitään valittamista ei kyllä softasta tällä hetkellä löydy.

Mut sen verran pitää kyllä sanoo et jos hardiksella tekee niin VST 5.0 on jees... mut kun jotkut uudemmat plugarit bugaa siinä tai ei oo aivan yhteensopivia, niin mun mielestä sitä ei kyllä kannata ainakaan softastudion alustaksi harkita.

En oo kokeillut kyllä sitä 5.2 PB updatee mut veikkaisin et systemlinkin lisäks siinä ei kovin suuria uudistuksia engineen oo.