Sequencers -> Cubase VST / SX

649 posts, 33 pages, 89,976 views

Avatar
#441 • • Elvish Guest
Tähän väliin pari tyhmää kysymystä... :scared:

-Onko Cubase SX:lla ja SL:lla muuta eroa kuin ne mitä siellä niiden kotisivuilla on mainittu siinä vertailutaulukossa?
Meinaan hintaeroa niillä on aika mukavasti ja sen listan mukaan SL:ssä ei olisi kuin muutama ominaisuus vähemmän (tyyliin surround äänet yms.) joten sen mukaan ainakin SL vaikuttaisi itselleni paremmalta hankinnalta, vai onko vielä muutakin eroavaisuuksia näissä?

-Mitä käytännön eroa Cubasessa on esim Sonar 3:seen?

-käytän tällähetkellä FL Studio 4:sta ja jos vaihtaisin esim Cubase SL:ään, niin mikä siinä on niin paljon parempaa että tiedän 400euron sijoituksen olleen kannattavaa? (siis mitä kaikkea Cubasessa on mitä Fruityssä ei, ja toisinpäin?)

Olen vielä aika newbie tällä alalla, joten vielä tuskin kannattaa/tarvitsee vaihtaa moiseen, mutta tulevaisuudessa varmaankin, kun taidot ja tarpeet kasvavat.. :winkwink:
Avatar
#442 • • Sogax Guest

mä oon kans yllättynyt miten moni suuri artisti tekee nimenomaan fruityllä



Itekin väänsin fruityllä jonkin aikaa. Olihan se ihan kiva alottelijan softa
joo, maksokin vaa 100e.. Paska audioengine, sehän se riittikin ettei
ainakaan omaan käyttöön enää sovi ;)
Kuiteski edelleen tulee ainakin kaikki basarit väännettyä sillä softalla kun
se omaa aika hyvät filtterit jne..'



suuri tai suurempi, aloittelija kun olen niin käytän edelleen tai oikeastaan käytän FL Studiota, tosin julmetun määrän muuta softaa avustaessa.

Ehkä jossain vaiheessa työstän artikkelin videoiden kera erääseen nettijulkaisuun biisinteosta, mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikka Sept of Synergy ja monet muut uudet biisini kuten Tru Playa.

Luovuus biisinteossa on aihe, joka vaatii kirjan verran, joten vain teknistä puolta esittelen. Pohjatyönä on kertynyt vuosien varrelle parikymmentätuhatta samplea ja ehkä 40+ tuntia sekalaista omaa materiaalia mukaanlukien biisit. Voin surutta siis sämpläillä omaa matskuani, mutta yleensä teen täysin uutta. Vain lopputulos merkitsee, joten käytän mitä tahansa keinoja sydäntäsärkevien äänien tuottamiseen. Oli se sitten paskalla mikillä DigitalEar softan kanssa softasynan kontrollointia tai kokonaisten biisien filtteröintiä kolmenkymmenen efektin läpi random massaksi, josta voi poimia sen yhden puolen sekunnin sämplen. Varsinkin vähän taaemmin harrastin paljon kokonaisten träkkielementtien vokoodausta ja hämärää esifiltteröintiä, jotka sitten miksasin alkuperäiseen taustalle mukaan. Parhaimmillaan yhden biisin äänimateriaali vei pari gigaa. Nykyään tulee tehtyä suoraviivaisemmin ja tehokkaammin. Yksinkertainen on silti kaunista, mutta sen yksinkertaisenkin voi tehdä monella tavalla.

Hardispuoli, jota en siis omaa vielä, kun pitää syödäkin, on liveä varten. Toistaiseksi kaikki biisini olen tehnyt softapohjaisesti + perusMIDIkiipparin kanssa. MIDIkontrollerit ovatkin ehkä tärkeämpi tuleva investointi kuin synat DrumBuddya ja SIDStationia lukuunottamatta. Käyttöliittymä on tärkeässä osassa varsinkin livessä. Äänikorttiani en paljasta, sitä kun ei erkkikään uskoisi. Tosin CD-tason ääni onkin aivan oma asiansa. Rajoitukset kuitenkin motivoivat. Softaan saa palamaan rahaa pohjattomasti, mutta uhrauksia on tehtävä ja world wide wankkia hyväksikäytettävä niihin loppuihin, johon green ei riitä.

esim. Sept Of Synergy.

sekä originaali että remiksit.

editointi
FL Studio / FL Studio VSTi, jossa kasasin oikeastaan koko biisin perustan kasaan lukuunottamatta syntsajuttuja ja suurinta osaa efektejä. Testailin kuitenkin eri syntsia ehkä parisen tusinaa jo Fruityn puolella.

Cubase SX toimii lähes aina viimeistelyalustana, johon kerään materiaalin yhteen. FL Studio VSTi toimii Cubasen alla ja on kelpo lisä muiden rumpukonejuttujen ohella. Joskus exporttaan yksittäisiä träkkejä/elementtejä Fruitysta ulos tyyliin 'kaikki härövinkaukset'. Näin koneesta saa enemmän tehoja irti miksatessa träkkejä kasaan kun osa on jo valmiiksi audiona. Muutoksia? Sitten exportataan uudestaan. Toisaalta rajoitukset pistävät duunaamat ne saundit ja biisin rakenteen julmetun täydellisesti jo alkuvaiheessa, jottei tarvitse tehdä julmetusti työtä jälkikäteen.

käytettyä softia
reaktor 3 ja 4, jossa omia modifioituja syntsia ja sequja. perusgroovin (eli sen pumppaavan bassokickrytmin) septiin duunasin newscool sequlla/rumpukoneen puolikkaalla, josta grabin ehkä pari tusinaa eri säätöä, joista karsin ja yhdistelin viimeistellyt kourallisen looppia, joita biisissä varioin. Filtteröin soundeja myös hitusen niin kuin tapanani on. Eli saatan käyttää jopa tusinaa eri filtteriä ja säätöefektiä, mutta jokaista käytän kuin punaista chiliä tabascon kanssa. Eli tippa sinne ja puoli toisaalle. Elementit muutenkin kasautuvat kuin sipuli, kerros kerrokselta.
Muista syntsista käytin Reaktorin jotain ambientsynaa, joka käyttää sampleja kasatakseen uutta äänimattoa.


tärkeimmät efektit Fruityn ihan perusjuttujen ohella:

timeworks compressorX, jota käytin Fruityssa tosi kevyeen perukompurointiin pitääkseni tasot kurissa.

timeworks 4088 reverb / Reasonin reverbi. Siinä pari reverbiä, jotka
ovat jokseenkin siedettäviä hardwareen verrattuna. Näitä lisäilin säästeliäästi mm. septin ambientpadeihin. Teen yleensäkin enemmän täsmäefektointia ja hyvin säästeliäästi ja harvoin koko träkin filteröintiä.

Quadra fuzz, jolla filteröin kickdrumia ja jotain alapään saundeja rosoisemmaksi.

PSP Vintage warm ja Waves renaissance bass, jolla muhevoitin kickdrumit ja ne groovit lopulliseen muotoon. Kickdrum ei ollut yksi sample vaan pari peruskickjuttua yhdessä varioiden basson kanssa, jota varioin siinä päällä. Siniaalto on edelleen käyttökelpoisen yksinkertainen bassoelemetti.

AIPL warmtone, joka auttavasti emuloi putkivahvistimia. Ei paras softaputkiampeista, mutta hienovaraisesti käytettynä voi antaa pientä kauneushoitoa saundiin.

Shit Talker!, jolla generoin 'vokaalit', joita vääntelin FL Studion omilla filttereillä ja envelopeilla paremmaksi. Antares auto tunella säädin vokaalijuttuja inan verran. Orange Vocoderilla kikkailin sitten yksittäisiä sampleja ja koukkuja.

B4fx eli B4:n filtteriosio efektinä. Tällä saa aika rapeaa saundia, jos
on hyvää muhevaa saundia mitä filtteröidä. Varsinkin alapäähän ja vahvoihin rumpusaundeihin voi saada aika hassua jälkeä aikaan. Tru Playassa tuli käytettyä tätä siihen biisin kantavaan breikkiin. Itseasiassa TP alkaa B4fx filteröidyllä breikillä, joka jatkuu filtteröimättömällä.

Ambientjuttuja ja yksittäisiä saundeja viimeistelin Stereoexpanderilla ja Hyperprism Quasistereolla, jotta biisi alkaisi hengittää vähän syvempään. ts. äänet eivät vie toisiltaan liikaa tilaa vaan täyttävä äänenkuvan tasaisesti. Avaruuden tuntua sopivasti kulloisenkin biisin tyyliin sopivana.

Spektral delay on jumalaisen hieno delay-efekti, jota käytin lähinnä septin yksittäisin samplelisärippeisiin ja korkeampiin saundeihin.

SX:ssä miksasin ja hoidin equttelun niin hyvin kuin suinkin kompuroiden biisin Waves C1:llä jotakuinkin kasaan. En kuitenkaan liikaa. Sound Forgessa tein viimeistelyn, niin kuin lähes aina. Wavelabs on toinen mitä olen käyttänyt, mutta Forge on ehkä hieman helppokäyttöisempi.

Viimeistelyn yhdeksi olennaiseksi apuvälineeksi on noussut Pinguin Audio Meter. Se on tosiaikainen audioanalysaattori, jolla näkee taajuudet, tasot ja stereokuvan nopeasti ja selkeästi. Siitä on apua ongelmakohtien paikantamiseen korvien ollessa se ensisijainen työkalu.


Muita viimeistelytyökaluja, joita käytän lähes poikkeuksetta joka biisissä.

Masteroinnin kulmakivinä toimivat Timeworks mastering EQ ja
Waves C4 multiband kompressori, jolla kuritan yleensä ylä ja alataajuuksien välistä tasapainoa. izotope Ozone onkin sitten paras
overall masterointisofta, jonka tiedän, mutta sitä tulee käytettyä aika säästeliäästi kun muilla vehkeillä voi päästä parempaan kontrolliin saundista. Ozone on kuitenkin loistokapistus ja sillä tulee kuritettua varsinkin bassokickin ja basson välisiä suhteita.

Sound Forgella teen tarvittaessa myös kevyen dynaamisen kompuroinnin, jotta pääsen korkeimmista piikeistä eroon, jos niitä on jäänyt jäljelle. Viimeisenä Waves L2:lla pakkaan yleensä pariin kertaan biisi lopulliseen muotoon. and that's it.


Muita softia joita käytän aktiivisesti ja joita tuli myös SoS:in eri vaiheissa käytettyä:

Total Recorder, joka kaappaa äänikortin soittaman audion, oli se mitä tahansa. Tällä tulee sämpläiltyä erikoisista lähteistä saundia ja ammoin windoze 98 aikakaudella myös koneen jumiutuessa audiovirhelooppeja.

Muista mm. Recycle, Kontakt, EZ TimeStretch, Zero-X Beatslicer ja sekalainen kasa pikkuVSTfilttereitä.

Septin samplet ovat suurimmaksi osaksi omia monesta eri elementistä yhteenkasattuja sekä 80-luvun rumpukoneista. mm. dr-110, tr-626, tr-505, Rogue yms. Ne tietokonepelimäiset lisäsaundit siellä taustalla,
ne analogimaiset pikku vinkaukset tms. kasasin sangen herkullisella pienellä softasynalla SawCutter. Remixiin (tower 313) tuli alkuperäisten juttujen ohella käytettyä SX:n omaa JX16 synaa (se korkea syntsavinkuna) sekä NI FM7:aa siihen choruspadiin.


Muita syntsia ja softia joita käytän aktiivisesti (mm. Tru Playa, neotroit ja monet muut):

Model E
d'cota
Absynth
Halion
LiveSynth
Ableton Live
ES2
NI vokator
Plex
4-Front Piano Module
Cheeze Machine
Coagula Light
EVP73
Junglist
Amplitube
Lexicon PSP
DigitalEar

Pikaisesti siis ensimmäiseksi mieleenpainuneita. Ehkä 300-400 softaa/pluggaria on, joista se pari kourallista onkin sitten oikeasti hyödyllisiä. Ilmaisissa VST-pluggareissa on kyllä jotain helmiäkin kuten Crystal. Suurin osa innovaatioistani biisiä kasatessa tulee kuitenkin samplepohjaisesta työstämisestä livesyntsien luodessa niitä kantavia elementtejä. Sept of Synergyä kasasin n. 70:n eri samplen voimin ja FL Studiossa erottelin jokaisen saundin jokaisen variaation omaksi träkikseen, joten lopulta niitä yksittäisiä träkkejä/patternelementtejä oli reilut viitisensataa. Helvetisti puurtamista, mutta sen jälkeen itse biisin kasaaminen on, no jos ei lasten leikkiä, niin ainakin vapautunutta.

Noin puolen tusinaa eri kantavaa elementtiä Septiin ideoin, joista
vain pari jäi jäljelle loppujen jäädessä hautumaan ehkä vain liveä varten. Samoin ehkä vain puolet alkuperäisistä sampleistä tuli käytettyä.

Tiukkaa työaikaa n. kolmen viikon aikana kului ehkä 40-50 tuntia Septiin ja kymmenisen tuntia remixiin.

-

Satunnaisesti olen testaillut myös Orionia ja Stormia. Sonaria olen myös testannut ja pidin sen nopeudesta, mutta se oli tosi epästabiili ainakin oman DX-pluggarivalikoiman kanssa, joten jäipä käyttämättä. Project 5 on sekin varsin mielenkiintoinen tuttavuus ja Reasonin tappajaksi mainostettu. Samalla viivalla on Reasonin kanssa. Reasonissa en ole juurikaan biisejä tehnyt lukuunottamatta Fnordin Holy Fuck remixiä, jonka senkin tosin Cubasessa viimeistelin. Muuten tulee lähinnä käytettyä niitä syntsia ja hyvää sampleria ReWiren kautta.

Muita juttuja, joista on ollut todellista hyötyä ovat Virtual Audio Cable, joka simuloi äänikortin in ja out portteja sekä MIDI-Yoke, joka tekee saman MIDI-porteille.

ai niin, damn, FL Studio ei kai ole enää streetwise, pitää kai siirtyä johonkin toiseen tapaan tai tehdä oma laitteisto.

- Sogax
Avatar
#443 • • nimbus159 Guest
Onkos jollain ollut ongelmia noiden "emulated" ajurien kanssa. Mulla ne näkyvät mutta eivät ole käytössä, ja luulempa että häiritsevät työskentelyä.

Ongelma joka ilmenee on mididatan poukkoilu siten että jos soitan koskettimilta esim rumpukompin niin jos se ei siirry muutamaa nuottiriviä soitettua aikaisemmalle niin sitten se tekee komppiin nuotteja joita en ole sinne soittanut tai oikeastaan siirtää muutamaa nuottia sieltä täältä jolloin soitostani tulee ns groovaava huonolla tavalla.

Luin steinbergin foorumista että muillakin on näitä ongelmia ja yleinen vastaus on ollut juuri viitaten tuohon emulated ajuriin.

Onko jollain tietoa miten sen saisi pois niin että se ei näy missään?

Nostamalla Cubasen kansiosta Cubase SX>Midi port enabler>ignoreportfilterin cubase sx kansion juuren pitäisi olla emulated ajurit tiessään mutta mulla ne vaan kummittelee siellä joka kerta kun käynnistän sx:n ?

Testasimpa tossa asentaa vielä vanhemman version eli vst32 5.1 ja siinä kaikki toimii just eikä melkeen mutta sx:ssä homma k***eeee.


Toinen mielenkiintoinen ongelma on se että Devices>VST Connection kansiossa inputteina on (Pending) vaikka pitäisi olla äänikortin ajurit ? Mikäs tuo pending mahtaa olla ,se vaikuttaa tällä hetkellä ainakin siihen että en saa nauhoitettua ulkoisesta laitteesta "NordLead2" mitään signaalia audio raidalle.

Eikä tässä läheskään kaikki ongelmat....vuoh en jaksa kirjoittaa enempää mutta taidan myydä sx:n ja hankkia Logicin en jaksais joka ilta säätää ja nysvätä :angry: olisi kiva tehdä myös itse olennaista.


Ottakaa kantaa :confused:
Avatar
#444 • • Tuppu_ Guest
nimbus: oot tehny ihan oikein, että siirsit sen fileen, mutta lisäks sun pitää sieltä optionseista käydä laittamassa ne eri midi-ajureiden näkyvyydet asentoon "no", eli sieltä samasta paikasta, missä kaikki äänikortin asetuksetkin käyt säätämässä. Siellä on midi-interfaceille kohdat show: yes/no ja klikkaat kaikkiin emuloituihin "no". Jätät yes:in vain niihin, mitä aiot käyttää. Logiciin siirtymistä en suosittele. Itellä siinä tuli vain audio/midi-sync-erroria vähän väliä ja muitakin midi-erroreita. Ja logic on paljon vaikeempi lähtee käyttämään kuin cubase, joten en suosittele. SX1/SX2 on tosi tykki sequ, eikä sitä tartte nyplätä ja säätää sen kummemmin. :)
Avatar
#445 • • MikkiHiiri Guest

tai oikeastaan käytän FL Studiota, tosin julmetun määrän muuta softaa avustaessa
.
.
.
Ehkä 300-400 softaa/pluggaria on, joista se pari kourallista onkin sitten oikeasti hyödyllisiä



Ikinä en oo mitää warettanu? :D
Avatar
#446 • • Tuppu_ Guest
Niinpä. Ei varmaan riitä edes ensimmäisten diilien tulot kuittaamaan kaikkia softia, jos on opetellu tekemään sillai, että on asennettuna kaikki mahdolliset ja käyttää sikin sokin vähän sitä sun tätä plugaria. Vittumaista sitten alkaa karsimaan menoja sellaisten plugareiden kohdalta, mitä on jossian tullu käytettyä ja joutuu sitten ostaa ne kaikki, kun on tottunu heittämään vähän kaikkee soppaan. Esim. mä en käytä kuin sequn lisäks yhtä delayta, yhtä reverbiä ja sampleria. Siinä kaikki ja ihan hyvää jälkeä tulee. Mä meen kaikenlisäks ihan sekasi, jos on liikaa valinnanvaraa ja sitten ainakaan ei tuu yhtään mitään touhuista. Lisäksi sitä enemmän omantunnontuskia, mitä enemmän warea koneella. Paljon kivempi ostaa vain pari softaa pikkuhiljaa säästellen, kuin kaikkia mitä on saatavilla.
Avatar
#447 • • Sogax Guest

tai oikeastaan käytän FL Studiota, tosin julmetun määrän muuta softaa avustaessa
.
.
.
Ehkä 300-400 softaa/pluggaria on, joista se pari kourallista onkin sitten oikeasti hyödyllisiä



Ikinä en oo mitää warettanu? :D



haha, tosin toi suurelta kuulostava määrä selittyy pitkälti ilmaisilla VST-pluggareilla/yksittäisillä efekteillä tyyliin mda:n pluggaripaketti. Ne harvat kalliit on tullut ostettua. Ehkä sitä jossain vaiheessa on varaa valita ostaako loputkin softat vai asunnon. Onpahan tullut tutkittua missä menevät nykysoftan rajat ja mahdollisuudet musanteossa ja mikä on tarjonta. Lopulta sitä on kuitenkin karsiutunut käteen just se kourallinen järkeviä työkaluja, joita tulee käytettyä. Uusia tuulia tekniikan puolelle voi tuoda erinäiset hardwarekontrollit ja esim. VST:tä tukevat hardissequt tms.

niin, en ole softaa testannut ihan vaan omaksi huvikseni vaan motivaationa on teettää / työstää tietynlainen softakartta muusikoiden käyttöön tyyliin "How to do Dillinja style bassline?" or "I want to have spooky synth sounds like in (insert tune here)". Suurin osa softaarvosteluista ja pluggariarvosteluista on vain kokoelma yksittäisiä softia ja niiden featurelistaa, mutta kokonaisvaltaista näkemystä ei ole tullut vastaan.
Avatar
#448 • • 029 Guest
tää ei kyl hei äijät liity Cubaseen enään mitenkään =)=)

hehhh.... :)
Avatar
#449 • • MikkiHiiri Guest

Logiciin siirtymistä en suosittele. Itellä siinä tuli vain audio/midi-sync-erroria vähän väliä ja muitakin midi-erroreita



Mulla ei oo tullu koskaan ;)

Mites tuo SX2:n Freeze? Onko se niin hidas kuin puhutaan? Kuinka
kauan kestää freezata esim 5 min pituinen rumpuraita?
Ei oo kyllä itellä tällä hetkellä tarvetta Freezeen, mut tuli mieleen kysyä.

Mulla oli "testiversio" 2.0:sta kokeilussa joku aika sitten ja huomasin
että RME Multiface:n inputteja ja outputeja lisäämällä softan saa selälleen
alle 5 min välein. Yhdellä inputilla ja outputilla asiaa ei ilmennyt.
Onko tuota aidossa versiossa (oletan että ei koska kunnon dongle-emuu
ei oo sx:lle tehty)? Jossei täältä saa vastausta niin toi on pakko testata
ennen kauppaan menoa jonkun donglella tai voi tulla elämänsä
paskimmat kaupat...
Avatar
#450 • • Tuppu_ Guest
Kyllähän sx2:sta on jo ihan toimivakin "demo-versio". Ne mitkään erilliset dongle-kräkit EI TOIMI! Turha niiden kans säätää. Kaverilla on toi sama RME ja mulla toimii delta1010:n kans ja sillä pystyy kans lisätä niitä innejä ja outteja ja mitä vaan. Ei kaadu. Oikee versio pitää kuitenki hankkia heti kun rahatilanne sen sallii.
Avatar
#451 • • MikkiHiiri Guest

Kaverilla on toi sama RME ja mulla toimii delta1010:n kans ja sillä pystyy kans lisätä niitä innejä ja outteja ja mitä vaan. Ei kaadu.



Hyvä!
Sit ens kuussa kauppaan :)
Avatar
#452 • • Edited MikkiHiiri Guest
Tulipahan kokeiltua nyt sitten vähän paremmin "etukäteisversiolla".
Logic-käyttäjänä heti tuli pari juttua vastaan mitä en voi käsittää tai en
löytänyt ratkaisua:

1. Niin pieni asia kuin raitojen nimet.. niistä ei meinaa saada selvää isolla
resolla mitenkään sen lisäks että niihin mahtuu tekstiä AIVAN liian vähän.
Saako niitä leveämmäksi? *ratkaistu*

2. Onko Cubasessa toimintoa "add similar track"? Eli esim Logicissa
CTRL-Enteriä painamalla tulee kyseisen raidan alle samanlainen raita,
muttei "duplicate track" -tyyliin datoja mukana. Nopeuttais hommaa
sekin. *ratkaistu*

3. MIDI-raidat, joita käytetään VST-instrumenttien soittamiseen.
Miksei näitä olis voinu olla Logicin tapaan Audioinstien kanssa erikseen?
Logicissa tuplaklikkaamalla soivaa raitaa pääs aina mikserissä oikeaan
"osoitteeseen" säätelemään VSTi:n arvoja jne. Cubasessa se pitää
ettiä sieltä mikseristä joka kerta, kun MIDI-raita osoittaa mikserissä
muualle kuin VST-instrumenttiin. Varmaan täytyis käyttää eri menetelmää
niin homma helpottuis. *ratkaistu*

4. Aiemmin oli puhetta jo tästä. Tein FX-channelin, jonka ohjaan Output
3-4 ASR-10:iin ja sieltä takas Input 3-4. Kaikki toimii, eli saan pistettyä
ASR-10:lle sendiä joka kanavalta, mutta miksi ihmeessä Audio
Mixdownissa ASR-10:ä ei tule mukaan, eli tavallaan softa päättää ettei
FX-channelille:lle lähetetä mitään ääntä?

5. Retrospective Record. Menin totaalisen sekasin ton kanssa. Ilmeisesti
käyttötarkoitus ei ole aivan sama kuin Logicissa? Eli loopin / soittokerran
aika soitettu materiaali menee just sinne missä se on soitettu eikä ties
mihin kohtaan biisiä?

Tähän mennessä on jotain positiivistakin toki tullut vastaan:

- Audio-puoli toimii parhaiten mitä olen koskaan nähnyt. Kaikki toimii
reaaliajassa ilman odotteluja editointien jälkeen.

- Näppäinkomennot saa pitkälti samoiks mitä Logicissa. Siitä iso plussa.

- Automaatiot toimii kuten Logicissa ja on helppoja käyttää

- Editointi ja objektien käsittely arrangessa on jopa Logicia parempi ja
nopeampi käyttää


Ja jotain mitä jään kaipaamaan:

- Plugarit. Logicin delayihin on päässy tottumaan eikä yhtä hyviä taida
löytyä edes VST-plugareina? PSP lexiconit on vähän hankalia.

- Objektilooppi. Ei sitä paljoa tuu käytettyä mutta avittaa paljon esim
tilanteissa, joissa objektin pituus on epämääräinen. *ratkaistu*

- Objektikohtainen quantize ja gate. Noita tarviin kokoajan. Logicissa
biisin groovea saa muutettua niinkin helposti kun valitsee raidat ja
nappasee vasemmasta yläkulmasta Qua -valikosta jonkun noista 1/16A,
1/16B, 1/16C jne valinnoista. Gaten ansiosta ei tartte joka objektia
erikseen avata ja lyhentää/pidentää nuottien pituutta.


edit:

Ps. Jätin noi ratkaistut kohdat näkyviin, jos joku joskus törmää samoihin
ongelmiin niin tietää että ratkaisu ainakin löytyy :)
Avatar
#453 • • MikkiHiiri Guest

- Objektilooppi. Ei sitä paljoa tuu käytettyä mutta avittaa paljon esim
tilanteissa, joissa objektin pituus on epämääräinen.



Quottaanpas itseäni ;)

Löysin lähes vastaavan toiminnon, Duplicate CTRL-D painamalla softa
kopsaa halutun objektin identtisenä heti sen perään loopin tavoin.
Loistavaa!

Löysin myös tavan ratkaista tuon kohdan 3. Ois vaan käyttäny silmiä
pikkasen ;)

Itseasiassa myös tuo kohta 2 toimii ihan tolla duplicate trackillä, kun
mulla on näppäinkomento jolla heti sen raidan luomisen jälkeen saan
hävitettyä datan siitä raidasta n. 1/10s:ssa

edit: lisää

Kohta 1. ratkaistu :)
Avatar
#454 • • 029 Guest

Tähän väliin pari tyhmää kysymystä... :scared:

-Onko Cubase SX:lla ja SL:lla muuta eroa kuin ne mitä siellä niiden kotisivuilla on mainittu siinä vertailutaulukossa?
Meinaan hintaeroa niillä on aika mukavasti ja sen listan mukaan SL:ssä ei olisi kuin muutama ominaisuus vähemmän (tyyliin surround äänet yms.) joten sen mukaan ainakin SL vaikuttaisi itselleni paremmalta hankinnalta, vai onko vielä muutakin eroavaisuuksia näissä?



MPEX algoritmi puuttuu timestretchauksesta tossa SL:ssä... mut tusinpa tulet ihan heti tarvitsemaan sitä (ellet oo joku rokkituottaja kenen soittajat soittelee päin arsee jatkuvasti)

sit tietty noi surrounmix-ominaisuudet puuttuu ja score-puoli eli perinteinen nuottinäkymä sävellykseen

VST soittimii saa myös ladattuu SL:n vähemmän... mut muuten sama softa mut eri tuunauksella..


-Mitä käytännön eroa Cubasessa on esim Sonar 3:seen?



nou haju... Sonarissa ei oo ainakaan VST soittimille tukea "suoraan"...


-käytän tällähetkellä FL Studio 4:sta ja jos vaihtaisin esim Cubase SL:ään, niin mikä siinä on niin paljon parempaa että tiedän 400euron sijoituksen olleen kannattavaa? (siis mitä kaikkea Cubasessa on mitä Fruityssä ei, ja toisinpäin?)



Tästä voisimmekin perustaa topikin... auttais ja viihdyttäis varmasti monia :)

Mun mielipide on et fruity aukeaa alottelevalle nopeammin ja näkyvää jälkeä saa helpommin aikaan... toisaalta taas kun hanskaat cubasen kokonaan vaan taivas on rajana :) mutjoo... en osaa oikeen muuta sanoo ku et oma päätös toi on :)


Olen vielä aika newbie tällä alalla, joten vielä tuskin kannattaa/tarvitsee vaihtaa moiseen, mutta tulevaisuudessa varmaankin, kun taidot ja tarpeet kasvavat.. :winkwink:

Juuh... kyllä SL varmasti on sulle hyvä ratkaisu jos aiot Cubasen opetella
Avatar
#455 • • 029 Guest

Kaverilla on toi sama RME ja mulla toimii delta1010:n kans ja sillä pystyy kans lisätä niitä innejä ja outteja ja mitä vaan. Ei kaadu.



Hyvä!
Sit ens kuussa kauppaan :)



jeeps samaten... softa "viimeinkin" tilaukses ja nyt venaan et kilahtaa jonain onnellisena päivänä postilaatikkoon!!! :)
Avatar
#456 • • OSC8 Guest
Oliko se nyt niin, että tuki Intelin HT-prossuille löytyy SX2:sta, muttei vielä SX1:stä?
Avatar
#457 • • Tuppu_ Guest

Oliko se nyt niin, että tuki Intelin HT-prossuille löytyy SX2:sta, muttei vielä SX1:stä?


Jep.
Avatar
#458 • • Tuppu_ Guest
Siirryin juuri käyttämään SX2:sta ja täytyy sanoa, että on tämä aivan mahtava softa! :) Tehonkäytöstä sen verran, että näyttäisi vievän vähemmän tehoa kuin sx1 vei, varsinkin jos on P4 HT -prossu. Kun käänsin tuossa multiprocessingin pois, niin uusi projektini (battery + 7x24bit stereo wav + 4xdelay + 2x reverbx) vei tehoa 22% ja kun mp:n laittoi päälle, meni tehoa vain 15%. Pikaisesti laskettuna siis vain 68% verrattuna siihen mitä meni ilman hyperthreadingin käyttöä. Näyttäisi siis siltä, että hyperthreadingistä on oikeastikin hyötyä.
Avatar
#459 • • MikkiHiiri Guest

vei tehoa 22% ja kun mp:n laittoi päälle, meni tehoa vain 15%. Pikaisesti laskettuna siis vain 68% verrattuna siihen mitä meni ilman hyperthreadingin käyttöä. Näyttäisi siis siltä, että hyperthreadingistä on oikeastikin hyötyä.



Joo muistan lukeneeni just jostain keskimäärin 25-30% tehohyödystä
HT:tä käytettäessä. Joutuu vissiin sijoittaa HT prossuun ku emolevyki
kerran tukee sitä :)
Avatar
#460 • • 029 Guest

Siirryin juuri käyttämään SX2:sta ja täytyy sanoa, että on tämä aivan mahtava softa! :) Tehonkäytöstä sen verran, että näyttäisi vievän vähemmän tehoa kuin sx1 vei, varsinkin jos on P4 HT -prossu. Kun käänsin tuossa multiprocessingin pois, niin uusi projektini (battery + 7x24bit stereo wav + 4xdelay + 2x reverbx) vei tehoa 22% ja kun mp:n laittoi päälle, meni tehoa vain 15%. Pikaisesti laskettuna siis vain 68% verrattuna siihen mitä meni ilman hyperthreadingin käyttöä. Näyttäisi siis siltä, että hyperthreadingistä on oikeastikin hyötyä.



Jep, ja lisää tehoja btw. saa tekemällä puhtaan asennuksen niin ettei asenna cubasea entisen päälle vaan poistaa ykkösen ekaks ja asentaapi kakkosen vasta sitten =D aika monella on SX2:ssa sama projekti vienyt jopa enemmän tehoja kun ykkösessä, jos on asentaneet sen suoraan entisen päälle...

ihme bugailuu ;)