mä oon kans yllättynyt miten moni suuri artisti tekee nimenomaan fruityllä
Itekin väänsin fruityllä jonkin aikaa. Olihan se ihan kiva alottelijan softa
joo, maksokin vaa 100e.. Paska audioengine, sehän se riittikin ettei
ainakaan omaan käyttöön enää sovi ;)
Kuiteski edelleen tulee ainakin kaikki basarit väännettyä sillä softalla kun
se omaa aika hyvät filtterit jne..'
suuri tai suurempi, aloittelija kun olen niin käytän edelleen tai oikeastaan käytän FL Studiota, tosin julmetun määrän muuta softaa avustaessa.
Ehkä jossain vaiheessa työstän artikkelin videoiden kera erääseen nettijulkaisuun biisinteosta, mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikka Sept of Synergy ja monet muut uudet biisini kuten Tru Playa.
Luovuus biisinteossa on aihe, joka vaatii kirjan verran, joten vain teknistä puolta esittelen. Pohjatyönä on kertynyt vuosien varrelle parikymmentätuhatta samplea ja ehkä 40+ tuntia sekalaista omaa materiaalia mukaanlukien biisit. Voin surutta siis sämpläillä omaa matskuani, mutta yleensä teen täysin uutta. Vain lopputulos merkitsee, joten käytän mitä tahansa keinoja sydäntäsärkevien äänien tuottamiseen. Oli se sitten paskalla mikillä DigitalEar softan kanssa softasynan kontrollointia tai kokonaisten biisien filtteröintiä kolmenkymmenen efektin läpi random massaksi, josta voi poimia sen yhden puolen sekunnin sämplen. Varsinkin vähän taaemmin harrastin paljon kokonaisten träkkielementtien vokoodausta ja hämärää esifiltteröintiä, jotka sitten miksasin alkuperäiseen taustalle mukaan. Parhaimmillaan yhden biisin äänimateriaali vei pari gigaa. Nykyään tulee tehtyä suoraviivaisemmin ja tehokkaammin. Yksinkertainen on silti kaunista, mutta sen yksinkertaisenkin voi tehdä monella tavalla.
Hardispuoli, jota en siis omaa vielä, kun pitää syödäkin, on liveä varten. Toistaiseksi kaikki biisini olen tehnyt softapohjaisesti + perusMIDIkiipparin kanssa. MIDIkontrollerit ovatkin ehkä tärkeämpi tuleva investointi kuin synat DrumBuddya ja SIDStationia lukuunottamatta. Käyttöliittymä on tärkeässä osassa varsinkin livessä. Äänikorttiani en paljasta, sitä kun ei erkkikään uskoisi. Tosin CD-tason ääni onkin aivan oma asiansa. Rajoitukset kuitenkin motivoivat. Softaan saa palamaan rahaa pohjattomasti, mutta uhrauksia on tehtävä ja world wide wankkia hyväksikäytettävä niihin loppuihin, johon green ei riitä.
esim. Sept Of Synergy.
sekä originaali että remiksit.
editointi
FL Studio / FL Studio VSTi, jossa kasasin oikeastaan koko biisin perustan kasaan lukuunottamatta syntsajuttuja ja suurinta osaa efektejä. Testailin kuitenkin eri syntsia ehkä parisen tusinaa jo Fruityn puolella.
Cubase SX toimii lähes aina viimeistelyalustana, johon kerään materiaalin yhteen. FL Studio VSTi toimii Cubasen alla ja on kelpo lisä muiden rumpukonejuttujen ohella. Joskus exporttaan yksittäisiä träkkejä/elementtejä Fruitysta ulos tyyliin 'kaikki härövinkaukset'. Näin koneesta saa enemmän tehoja irti miksatessa träkkejä kasaan kun osa on jo valmiiksi audiona. Muutoksia? Sitten exportataan uudestaan. Toisaalta rajoitukset pistävät duunaamat ne saundit ja biisin rakenteen julmetun täydellisesti jo alkuvaiheessa, jottei tarvitse tehdä julmetusti työtä jälkikäteen.
käytettyä softia
reaktor 3 ja 4, jossa omia modifioituja syntsia ja sequja. perusgroovin (eli sen pumppaavan bassokickrytmin) septiin duunasin newscool sequlla/rumpukoneen puolikkaalla, josta grabin ehkä pari tusinaa eri säätöä, joista karsin ja yhdistelin viimeistellyt kourallisen looppia, joita biisissä varioin. Filtteröin soundeja myös hitusen niin kuin tapanani on. Eli saatan käyttää jopa tusinaa eri filtteriä ja säätöefektiä, mutta jokaista käytän kuin punaista chiliä tabascon kanssa. Eli tippa sinne ja puoli toisaalle. Elementit muutenkin kasautuvat kuin sipuli, kerros kerrokselta.
Muista syntsista käytin Reaktorin jotain ambientsynaa, joka käyttää sampleja kasatakseen uutta äänimattoa.
tärkeimmät efektit Fruityn ihan perusjuttujen ohella:
timeworks compressorX, jota käytin Fruityssa tosi kevyeen perukompurointiin pitääkseni tasot kurissa.
timeworks 4088 reverb / Reasonin reverbi. Siinä pari reverbiä, jotka
ovat jokseenkin siedettäviä hardwareen verrattuna. Näitä lisäilin säästeliäästi mm. septin ambientpadeihin. Teen yleensäkin enemmän täsmäefektointia ja hyvin säästeliäästi ja harvoin koko träkin filteröintiä.
Quadra fuzz, jolla filteröin kickdrumia ja jotain alapään saundeja rosoisemmaksi.
PSP Vintage warm ja Waves renaissance bass, jolla muhevoitin kickdrumit ja ne groovit lopulliseen muotoon. Kickdrum ei ollut yksi sample vaan pari peruskickjuttua yhdessä varioiden basson kanssa, jota varioin siinä päällä. Siniaalto on edelleen käyttökelpoisen yksinkertainen bassoelemetti.
AIPL warmtone, joka auttavasti emuloi putkivahvistimia. Ei paras softaputkiampeista, mutta hienovaraisesti käytettynä voi antaa pientä kauneushoitoa saundiin.
Shit Talker!, jolla generoin 'vokaalit', joita vääntelin FL Studion omilla filttereillä ja envelopeilla paremmaksi. Antares auto tunella säädin vokaalijuttuja inan verran. Orange Vocoderilla kikkailin sitten yksittäisiä sampleja ja koukkuja.
B4fx eli B4:n filtteriosio efektinä. Tällä saa aika rapeaa saundia, jos
on hyvää muhevaa saundia mitä filtteröidä. Varsinkin alapäähän ja vahvoihin rumpusaundeihin voi saada aika hassua jälkeä aikaan. Tru Playassa tuli käytettyä tätä siihen biisin kantavaan breikkiin. Itseasiassa TP alkaa B4fx filteröidyllä breikillä, joka jatkuu filtteröimättömällä.
Ambientjuttuja ja yksittäisiä saundeja viimeistelin Stereoexpanderilla ja Hyperprism Quasistereolla, jotta biisi alkaisi hengittää vähän syvempään. ts. äänet eivät vie toisiltaan liikaa tilaa vaan täyttävä äänenkuvan tasaisesti. Avaruuden tuntua sopivasti kulloisenkin biisin tyyliin sopivana.
Spektral delay on jumalaisen hieno delay-efekti, jota käytin lähinnä septin yksittäisin samplelisärippeisiin ja korkeampiin saundeihin.
SX:ssä miksasin ja hoidin equttelun niin hyvin kuin suinkin kompuroiden biisin Waves C1:llä jotakuinkin kasaan. En kuitenkaan liikaa. Sound Forgessa tein viimeistelyn, niin kuin lähes aina. Wavelabs on toinen mitä olen käyttänyt, mutta Forge on ehkä hieman helppokäyttöisempi.
Viimeistelyn yhdeksi olennaiseksi apuvälineeksi on noussut Pinguin Audio Meter. Se on tosiaikainen audioanalysaattori, jolla näkee taajuudet, tasot ja stereokuvan nopeasti ja selkeästi. Siitä on apua ongelmakohtien paikantamiseen korvien ollessa se ensisijainen työkalu.
Muita viimeistelytyökaluja, joita käytän lähes poikkeuksetta joka biisissä.
Masteroinnin kulmakivinä toimivat Timeworks mastering EQ ja
Waves C4 multiband kompressori, jolla kuritan yleensä ylä ja alataajuuksien välistä tasapainoa. izotope Ozone onkin sitten paras
overall masterointisofta, jonka tiedän, mutta sitä tulee käytettyä aika säästeliäästi kun muilla vehkeillä voi päästä parempaan kontrolliin saundista. Ozone on kuitenkin loistokapistus ja sillä tulee kuritettua varsinkin bassokickin ja basson välisiä suhteita.
Sound Forgella teen tarvittaessa myös kevyen dynaamisen kompuroinnin, jotta pääsen korkeimmista piikeistä eroon, jos niitä on jäänyt jäljelle. Viimeisenä Waves L2:lla pakkaan yleensä pariin kertaan biisi lopulliseen muotoon. and that's it.
Muita softia joita käytän aktiivisesti ja joita tuli myös SoS:in eri vaiheissa käytettyä:
Total Recorder, joka kaappaa äänikortin soittaman audion, oli se mitä tahansa. Tällä tulee sämpläiltyä erikoisista lähteistä saundia ja ammoin windoze 98 aikakaudella myös koneen jumiutuessa audiovirhelooppeja.
Muista mm. Recycle, Kontakt, EZ TimeStretch, Zero-X Beatslicer ja sekalainen kasa pikkuVSTfilttereitä.
Septin samplet ovat suurimmaksi osaksi omia monesta eri elementistä yhteenkasattuja sekä 80-luvun rumpukoneista. mm. dr-110, tr-626, tr-505, Rogue yms. Ne tietokonepelimäiset lisäsaundit siellä taustalla,
ne analogimaiset pikku vinkaukset tms. kasasin sangen herkullisella pienellä softasynalla SawCutter. Remixiin (tower 313) tuli alkuperäisten juttujen ohella käytettyä SX:n omaa JX16 synaa (se korkea syntsavinkuna) sekä NI FM7:aa siihen choruspadiin.
Muita syntsia ja softia joita käytän aktiivisesti (mm. Tru Playa, neotroit ja monet muut):
Model E
d'cota
Absynth
Halion
LiveSynth
Ableton Live
ES2
NI vokator
Plex
4-Front Piano Module
Cheeze Machine
Coagula Light
EVP73
Junglist
Amplitube
Lexicon PSP
DigitalEar
Pikaisesti siis ensimmäiseksi mieleenpainuneita. Ehkä 300-400 softaa/pluggaria on, joista se pari kourallista onkin sitten oikeasti hyödyllisiä. Ilmaisissa VST-pluggareissa on kyllä jotain helmiäkin kuten Crystal. Suurin osa innovaatioistani biisiä kasatessa tulee kuitenkin samplepohjaisesta työstämisestä livesyntsien luodessa niitä kantavia elementtejä. Sept of Synergyä kasasin n. 70:n eri samplen voimin ja FL Studiossa erottelin jokaisen saundin jokaisen variaation omaksi träkikseen, joten lopulta niitä yksittäisiä träkkejä/patternelementtejä oli reilut viitisensataa. Helvetisti puurtamista, mutta sen jälkeen itse biisin kasaaminen on, no jos ei lasten leikkiä, niin ainakin vapautunutta.
Noin puolen tusinaa eri kantavaa elementtiä Septiin ideoin, joista
vain pari jäi jäljelle loppujen jäädessä hautumaan ehkä vain liveä varten. Samoin ehkä vain puolet alkuperäisistä sampleistä tuli käytettyä.
Tiukkaa työaikaa n. kolmen viikon aikana kului ehkä 40-50 tuntia Septiin ja kymmenisen tuntia remixiin.
-
Satunnaisesti olen testaillut myös Orionia ja Stormia. Sonaria olen myös testannut ja pidin sen nopeudesta, mutta se oli tosi epästabiili ainakin oman DX-pluggarivalikoiman kanssa, joten jäipä käyttämättä. Project 5 on sekin varsin mielenkiintoinen tuttavuus ja Reasonin tappajaksi mainostettu. Samalla viivalla on Reasonin kanssa. Reasonissa en ole juurikaan biisejä tehnyt lukuunottamatta Fnordin Holy Fuck remixiä, jonka senkin tosin Cubasessa viimeistelin. Muuten tulee lähinnä käytettyä niitä syntsia ja hyvää sampleria ReWiren kautta.
Muita juttuja, joista on ollut todellista hyötyä ovat Virtual Audio Cable, joka simuloi äänikortin in ja out portteja sekä MIDI-Yoke, joka tekee saman MIDI-porteille.
ai niin, damn, FL Studio ei kai ole enää streetwise, pitää kai siirtyä johonkin toiseen tapaan tai tehdä oma laitteisto.
- Sogax