aitoja instrumentteja mukailevia soundeja?

13 posts, 1 page, 2,716 views

Avatar
#1 • • mekaanikko Guest
Son moro!

Semmoista kysyisin, että mitäs suosittelisitte tarkoitukseen kun pitäisi saada mahdollisimman paljon aitojen akustisten instrumenttien kuuloisia saundeja koneella käytettäväksi ilman että tarvitsisi itse ryhtyä sämpläämään? Mitään ultrarealismia ei haeta, mutta sellaista että viulu kuulostaa suunnilleen viululta, sello sellolta ja kitara kitaralta, vaikkei välttämättä fuulaa kuuntelijaa luulemaan soitinta aidosksi.

Softa ja rauta tulee kyseeseen, halpa hinta on luonnollisesti plussaa ja softa sais toimia mielellään Win2k:ssa (Gigasampleria en ole saanut pelittämään valitettavasti, mulla on siis Gigasampler LE + Gigapiano jotka tuli äänikortin mukana, luulen että olisivat just loistavia tarkoitukseen mutta kun ei niin ei). Instrumenteista haussa ovat ainakin jousisoittimet (viulu, sello, kontrabasso), kitara ja piano. Mutta jos nyt jostakin pääsisi alkuun.
Avatar
#2 • • mttklrv Guest

Originally posted by mekaanikko:
Pitäisi saada mahdollisimman paljon aitojen akustisten
instrumenttien kuuloisia saundeja koneella käytettäväksi
ilman että tarvitsisi itse ryhtyä sämpläämään?



[Samplepohjaiset]
Ohjelmista sample-puolella tulisi ainakin mieleen Virtual
Sampler, ASIO- ja DirectX-ajureilla pyörivä varsin moni-
puolinen ja edullinen softasampleri, jossa on myös softa-
analogisyntetisaattori ja DX7-emulaattori (eli FM-synteesi)
Täysin MIDI-ohjattava ja osaa lukea monia sampleformaatteja.
http://www.maz-shop.com/products/_vsampler/english.html

Sampleja voisi etsiä sample-cd:iltä tms.

Instrumenteista haussa ovat ainakin jousi-
soittimet (viulu, sello, kontrabasso), kitara ja piano.
Mutta jos nyt jostakin pääsisi alkuun.



[Synteesi]
Jos ihan synteesipohjalta lähdetään, niin periaatteessa
mikä tahansa käy, kunhan on sopivat ominaisuudet. Eli
"from-scratch" patchien tekeminen on oikeastaan oma taiteen-
haaransa. Tällöin voi ihan yksinkertaisestikin tehdä
jotenkin esikuviaan muistuttavia ääniä, esim. pelkkä
kanttiaalto filtteröitynä ja reverbin kanssa muistuttaa jo
puhallinsoitinta.

Aikaavievää touhua tosin.

Sitten on tietysti ihan fysiikkamallintavia laitteita/softaa
Buzz-trackerin parin masiinan tai Yamahan VL-1:n tapaan.
Buzzissa esim. on kitara/mandoliini/bassokitara-fysiikka-
mallinnusmasiina ja piano-mallinnusmasiina.

[Äänimodulit]

Sitten tietysti voisi myös harkita jotain äänimoduleita,
joissa olisi akustisten soittimien ääniä. Aika paljon on
nimittäin myös itse kompositiosta kiinni. Akustista soi-
tinta jäljittelevä ääni kuullostaa huomattavan paljon
enemmän esikuvaltaan, mikäli sillä soitetaan saman-
kaltaisesti. Ihan äänikorttienkin gm-syntikkapiirit
nimittäin kuullostavat ajoittain ihan hienoilta, mikäli
niitä soitetaan oikein.

[ 19 October 2001: Message edited by: mttklrv ]

[ 22 October 2001: Message edited by: mttklrv ]
Avatar
#3 • • Sniff Guest
jep... tosin ainakin näppäiltävien kielisoittimien osalta selviää vähemmillä harmailla hiuksilla jos hankkii jonkun soittamaan ko. instrumenttia... ihan ok pianosoundeja löytyy ainakin BitHeadzin Unitysta, mutta se ei taida toimia w2k:ssa...
Avatar
#4 • • txgov Guest
Parhaan tuloksen oikeiden soundien etsimisessä saa kyllä kunnon samplekirjaston kanssa, vähän kalliita ne on jos soundit on vain ns. "kokeilu" käyttöön. Törmäsin tuolla netissä joskus aikaa sitten tällaiseen Applied Acoustic Systems firman Tassman softasyna demoon jossa oli ihan asiallista yritystä.

http://www.applied-acoustics.com/

..kannattaa kokeilla, ainakin huilu soundi oli ihan ok!, Tassman taitaa tosin olla joku hilipatihippaa DirectX Instrument (Dxi) developed by Kakkukävely.

Tossa jonkun aiemiin mainitsema Yamahan VL-70m moduli on kyllä kuulemma suht hieno, tosin 1-ääninen elikkäs mono, kun trumpetilla lienee vaikea soitella sointuja.
Avatar
#5 • • :t:c: : : Guest
Rolandin JV -sarja on kyllä tunnettu todella aidoista saudeistaan (laajennuksineen). Ko. rauta on vaan aika hintavaa, mutta välillä tekee löytöjä, kun noita on ihan jollain humppakokoonpanoilla (dissaamatta Eläkeläisiä :)).

Eli JV kotiin vaan!

-thc
Avatar
#6 • • onnela Guest
Juu, Rolandin JV-sarja on tunnettu hyvästä soundistaan. Future Music aikanaan suitsutti, että muista sample-pohjaisista syntikoista ei vastaavaa saa aikaiseksi. Soundit todella kohdallaan.

Laajennuspalikoista löytyy todella hyvälaatuisia aitoja soittimia. Esim. orchestral, pop ja session boardeista.

Täältä löytyy lista noista lisäpalikoista:
http://www.rolandus.com/PRODUCTS/MI/MI_EB.HTM

Esim. XP-50 on nykyään jo ihan sopuhintainen käytettynä. Joitain tuhansia markkoja tiskiin ja voi saada jo täysillä laajennuksilla ko. laitteen.


edit: tarkennus linkkiin...

[ 23 October 2001: Message edited by: soundMark ]
Avatar
#7 • • 029 Guest

Originally posted by mekaanikko:
Instrumenteista haussa ovat ainakin jousisoittimet (viulu, sello, kontrabasso), kitara ja piano. Mutta jos nyt jostakin pääsisi alkuun.



hmmh... nää on ihan ilmasia mut niittäneet aika laajalti kehua ja mainetta siitä huolimatta

toimii tosin vaan VSTn kanssa mut kuitenkin...

sivulle

hyvää palautetta on saanut ainakin Piano, mut kuitenkin

[ 29 October 2001: Message edited by: 029 ]
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#9 • • lumo Guest
Orion Pro:ssa on kohtuullisen kivan kuuloinen "kitarasyna".
Avatar
#10 • • Bobsony Guest


Ideana on että tarvitsen vst-instrumenttia joka kuulostaisi pianolta niin paljon että sitä erehtyy luulemaan aidoksi.
mozartin säveltämä ääniklippi grandista:


Toi Grand kuullosti hyvältä, sitä voi jo erehtyä luulemaan aidoksi. Tietenkin nyt kun tiesi sen olevan softa, niin kuuli (tai oli kuulevinaan) kaikenlaista virhettä. Kaiut/reverbit ainakin hämäs... Pianoa on aika mahdoton samplata kun jokainen soitettu ääni vaikuttaa muihin ääniin. Mutta realismiin vaikuttaa varmaan eniten se miten ne pianoraidat ohjelmoi.
Avatar
#11 • • tony_e Guest
Mä yhdyn tohon JV-Sarjaan. Hyvä ja halpa on toi JV-1010. On itselläni käytössä. Ja tyytyväinen hankintaan. ainoa miinus on vain yksi ulostulo. riittää kyllä mulle, ku käytän enemmän analogi soundeja. :D
Avatar
#12 • • Edited pakana Guest

Originally posted by mekaanikko
Son moro!
Semmoista kysyisin, että mitäs suosittelisitte tarkoitukseen kun pitäisi saada mahdollisimman paljon aitojen akustisten instrumenttien kuuloisia saundeja koneella käytettäväksi ilman että tarvitsisi itse ryhtyä sämpläämään? Mitään ultrarealismia ei haeta, mutta sellaista että viulu kuulostaa suunnilleen viululta, sello sellolta ja kitara kitaralta, vaikkei välttämättä fuulaa kuuntelijaa luulemaan soitinta aidoksi.



Ilmaseks löytyy ihan ok piano VST-formaatissa, just toi 029n mainitsema MDA Piano.

Nollabudjetilla löytyy myös Sampletank Free, johon saa IMHO todella hyvän kuulosia ääniä ilmaseks, mut rajotuksena on kokeiluversiossa kolmen nuotin polyfonia (...saa kai laajennettua rekisteröitymällä). Sampletankin XL-versio 4cdn äänisetillä irtoaa hintaan 499e, mut ton JV1010n löytäis varmaan halvemmalla ja sen pianot & jouset on tosiaan loistavia.

Yks vaihtoehto on ryömiä ympäri nettiä ja riistää kaikki ilmaset samplet ja soitella niitä vaikka Computer Musicin oheisplatalta löytyvällä DS404-sämplerillä. Sille löytyy ainakin erinomainen B3-multisämple.

Edirolin Hypercanvas tarjoaa General Midi2-soundeja hintaan 169 e, ei ihan protasoa mut luulen et riittelis alkuun. Testattu on Edirolin Orchestral, jossa on jo astetta uskottavampia orkesterisoittimia mut hintaakin on jo 385e.

Softa ja rauta tulee kyseeseen, halpa hinta on luonnollisesti plussaa ja softa sais toimia mielellään Win2k:ssa (Gigasampleria en ole saanut pelittämään valitettavasti, mulla on siis Gigasampler LE + Gigapiano jotka tuli äänikortin mukana, luulen että olisivat just loistavia tarkoitukseen mutta kun ei niin ei). Instrumenteista haussa ovat ainakin jousisoittimet (viulu, sello, kontrabasso), kitara ja piano. Mutta jos nyt jostakin pääsisi alkuun.



Joo toi Gigan versio toimii vaan W98ssa, eikä kai siinäkään kunnolla. Tuli Audiophilenkin mukana mut jooei. Hinta/laatusuhteeltaan pätevin samplerisofta on kyl luullakseni toi DS404 jonka saa siis yhden CM:n hinnalla.

Luonnollisten kuulosten jousien ohjelmointi niin et ne kuulostaa muultakin ku midiltä voi sitten olla kokonaan oma numeronsa.
Avatar
#13 • • Phist Guest
mulla ois myynnissä jv1010, meiliä laita, jos kiinnostaa.

[email protected]