Myyjä vakuutti ettei niitä oltu ruuvailtu.
Ruuvaamattomuus, vaikka toisin yleisesti luullaan, ei ole vielä tae sille, etteikö pitchin nollakohta voisi olla siirtynyt.
Alkuun vaikuttikin siltä, itse asiassa yli puoli vuotta. Sitten huomasin toisen nollakohdan ja että pitchin asteikko on alle +-8 tyyliin noin 7.
Onko siis mahdollista, että nämä
on ollut aluksi aivan kunnossa?
Ongelma on pahentunut koko ajan ja nyt soittimilla on käytännössä turha yrittää biittimiksata kun pitch on kaukana lineaarisesta,
Kuulostaisi siltä, että pitch-yksikkö on täynnä ravintolapölyä, toiselta nimeltään paskaa.
välillä pitchin pienikin liikuttelu saa aikaan hirveän harppauksen moottorin pyörimisnopeudessa ja välillä voi liikuttaa puoli asteikkoa ilman että mitään tapahtuu.
Pitchän toimii niin, että liukua liikutettaessa pitchin vastus muuttuu, jolloin moottori tietää missä prosenteissa liikutaan. Jos on käynyt niin, että pitch on täynnä skeidaa, eikä tieto liiku, niin silloin se saattaa tehdä mitä vain. Jojottaa välillä takaisin nollaan, heitellä +-50% välillä ihan miten sattuu. jne.
Onko mahdollista, että pitch (kummastakin soittimesta) vaan kuluu käyttökelvottomaksi vuosien saatossa, vai onko minua huijattu?
On mahdollista. Mutten pitäisi kovin epätodennäköisenä, että olisi huijattu :) Soittimet on voitu esm ruuvata, ja "ammattitaidolla" ruuvata takaisin.
Se mitä itse lähtisin tekemään, olisi ensimmäiseksi kone auki, pitch irti, (pitchin potikka lähtee ihan nostamalla). Pitch irti kolvaamalla, pitch-yksikkö auki ruuvimeisselillä taitoksia taittelemalla. Putsaus ihan paperilla ja vaikka neula-harjalla (äänirasioiden mukana joskus tulee) itse liu'un metalliharjakset puhtaaksi. Sitte liuku takasin pakettiin ja uus testaus.
Vaihtoehto kaksi, on ostaa uudet liu'ut, mutta silloinkinjoutuu kolvaushommiin. Eikä lopputuloksesta ole aivan varmuutta :)
Ei ne onneksi paljoa maksa.
Pitäis itseasiassa tehdä kuvareportaasi teknarin avaamisesta. Kuvat on toisella koneella, ja vois ensiviikolla palata asiaan.