DJ levysoittimet: tekniikka, huolto ja ylläpito

429 posts, 22 pages, 212,543 views

Avatar
#261 • • bladee Guest
"Yleismittarilla saa säädettyä Pitchin gainin kohdallaan. Kytkee yleismittarin pitch-yksikköön tuleviin ruskeaan ja punaiseen johtoon. Säädä pitch nollaan (Toivottavasti levareista ei ole klikkiä poistettua). "

No mitäs sä tolla suluissa olevalla meinaat ellet sitä klikin/kuulan poistoa. Mitä, hä? :cool:

Mun omassa takaisin säädössä meni aikaa 7min + tupakki tauko. Tosin soitin oli jo palasina ja pitch yksikkö irti, mut pelkkä säätö. Kun olivat tuon maalauksen ja modauksen yhteydessä jo valmiiksi palasina.
Caro²

Posts: 5,301

#262 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Yleismittarilla saa säädettyä Pitchin gainin kohdallaan. Kytkee yleismittarin pitch-yksikköön tuleviin ruskeaan ja punaiseen johtoon. Säädä pitch nollaan (Toivottavasti levareista ei ole klikkiä poistettua). "


No mitäs sä tolla suluissa olevalla meinaat ellet sitä klikin/kuulan poistoa. Mitä, hä? :cool:



Sillon kun levarit säädetään täysin tarkalleen kohdalleen. Eikä "noin suurinpiirtein", tarvii pitch-yksikkön liuku olla tarkalleen siinä nollakohdassa missä myös kvarstilukko leipoo kiinni. Yksikön klikki kertoo sen, milloin pitch on "tehtaan mukaan" nollassa (jolloin sen yksikön arvo tulisi olla se noin 2.7kOhm).

Kun pitch siis on "klikissä", ottaa yleismittarin, ja säätää ruuvista niin kauan, että mittari näyttää 2.7kOhm (plusmiinus nolla-pilkku-yksi). Silloin pitch-yksikön gaini on oikea (±8%).
Sen jälkeen tehdään digiskoopilla operaatiot VR301:seen. Jolloin teknari on TÄYSIN samoissa asetuksissa kuin tehtaalta tullessa.

JOS se klikki puuttuu, et saa sitä pitch-liukua täysin oikeaan kohtaan, jolloin yksikössä on taas kaksi nollakohtaa (olettaen että teet koko homman mittareiden mukaan, ja laitat kaikki arvot niiden kertomien lukujen mukaan).. Ainoana muuttujana tällöin on liu'un väärä paikka.

En kyllä ymmärrä tuota kädenvääntöä tuosta asiasta.. Voin toimittaa siulle teknarin huoltomanuaalin jos haluat sen kokonaisuudessaan lukea. aika paskalaatusena .pdf:nä tosin kyllä.


Mun omassa takaisin säädössä meni aikaa 7min + tupakkitauko.


Ei siinä kauempaa varmasti kokeneissa käsissä menekkään, että saa sen suunnillen oikeaksi. En tosin kyllä maininnut, että yritin ensiksi itse säätää niitä nin 6%:n, ja sitten viisastuin, ja päätin ruveta runkkaamaan suosiolla vain 8%:n... Toinen levari oli sitten sen verran solmussa (pitch jojotti edestakaisin), ja jojotuksen poistamisessa meni mukavasti aikaa..

Kuten tuossa tuli aikaisemmin todettua, tämän homman hoitamiseen on kaksi tapaa, mittareilla, ja ilman. Jokseenkin turha ruveta väntämään kättä siitä kumpi on parempi tai toimivampi tapa. Koska olettaisin että useimmilla ei ole mittareita, kannattaapi tehdä tuo säätö bleidin ohjeiden mukaan. Mutta casion tapauksessa -> soitin huoltoon, ja lasku nyrkin ja kaverin naaman väliin.


Ps. Bleid: Otitko huomioon, että mikäli vr301 ja vr302 ei ole alkuperäisissä asetuksissa, on enemmän kuin todennäköistä, että pitch-yksikkö ei ole lineaarinen. Suomeksi sanottuna, jossakin kohtaa puolen sentin liikautus yksikössä saattaa muuttaa pitchiä esm 0.1%, kun taas jossakin toisessa kohdassa se saattaa muuttaa pitchiä 1.0%..
Omat tekivät aikoinaan juurikin näin. 7-8% välissä ei nopeus palloista katsottuna paljon kasvanut. ja 0-1% välissä nopeus kasvoi melkein 2%...


EDIT: Jos joku meinaa levareitaan säätää, on kyllä parempi imho kokeilla ensiksi itse, ja vasta sen jälkeen maksaa siitä maltaita :(
Avatar
#263 • • bladee Guest
Tiedän tasan tarkkaan miten se pitch yksikkö säädetään enkä sitä edes kysynyt. Ilman "kuulaa" sen saa varmasti samaan kohtaan kun katsoo siitä metalli rungon aukosta mistä näkee sen reiän missä se kuula ja jousi on... saahan sen takasinkin jos on vaan osat tallessa. Itsellä on. :)

Ei nyt ehkä TÄYSIN kuten painotat. Mun pitää ens kerralla kun on auki kattoo vaikuttaako ne millin osat siihen. Siis ne millin osat missä sitä ilman klikkiä voi liikuttaa että lukko on päällä. EN kinaa siitä että paras on varmasti sen klikin kanssa. Toistan EN kinaa. :hah:

SL-1210M3D en oo päässy tutustumaan siinähän sitä klikkiä ei edes ole. Tehdään varmaan se lukkonapiska pohjassa siihen säätö.

Mulla on ne manuaalit joten ei kiitos.

Enkä mitään kättä ole edes mistään vääntämässä älä nyt kekkuloi :D kunhan koitan tietoa jakaa. Ja se oskiloskoopilla säätö on tottakai paras.

Ja tossa lineaarisuus jutussa voi hyvinkin olla perää. Tosin kuten sanoin tehtaaltakin tullut teknarin asteikko / pallot suhde oli jo uutena päin metsää. Tuntuu että se asteikko on vaan suuntaa antava ja ne pallot mistä niitä nyt kuitenkin katsellaan.. yllätys.

Omani sain ainakin aika lähelle tai ainakin itselleni riittävästi säädettyä. Sen välttäisi sitten näin: Säätää sen pitch liu'un potikan siihen 2.7kohm. ja sitten se lautasen alla oleva noin "klo 13" ja sitten sillä hakee sen lopun niin ei ainakaan tule tota caron pointtia eli se lineaarisuus kärsisi. Ite en tosin huomaa omassani tuota ilmiötä.. liekkö osunut sitten niin lähelle. :)

Caro osaa kyllä paremin pukea nuo ideat tekstiksi. Mä en kyllä siinä ole hyvä :( Tällänen duunari juntti. :)


Edit: Niin nämä on nyt näitä koti ohjeita että jos rahaa on huoltoon tai se digiskooppi niin nämä neuvot voi skipata. Siksi näitä nyt kerroin kun harva haluaa sinne huoltoon raahata rahan takia ja se digiskoopin puute.
Avatar
#265 • • bladee Guest
Toi poistaa koko kuarts lukon tolla. Jos sen tekee niin olis nyt järkevää ollut se klikki poistaa kanssa...

Itse taas halusin että saan sen napista takaisin niin että ledikin toimii ja noissa linkeissä mitä laitoin aikasemin näkyy että niinhän se toimii.

Monella saitilla ne puhuu tosta tehdas vastus arvosta 2.7kohm. Kuten tässäkin mut se on sille pitch yksikön potikalle! Tolle lautasen alla olevalle potikalle ei ole mitään muuta kun se caronkin aikasemmin toteama lukema mitattuna.

Ja ilman mittareita käsiropelluksella sinne klo 13 suuntaan ja siitä sitten käsin etsimään varovaisin käännöksin ja pallukoita seuraamalla sen saa kohilleen ajan kanssa. Eihän siitä tosiaan tule helevettiäkään jos nyt ei tajua mitä siitä tapahtuu. Siis täytyy katsella niitä palluoita ja huomata mihin suuntaan ne siirtyy kun potikkaa kääntää. Silleen huitomalla sinnetänne sitä ei kyllä tule mitn.
Caro²

Posts: 5,301

#266 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Ei nyt ehkä TÄYSIN kuten painotat. Mun pitää ens kerralla kun on auki kattoo vaikuttaako ne millin osat siihen. Siis ne millin osat missä sitä ilman klikkiä voi liikuttaa että lukko on päällä.


Viimeksi kun runkkasin omiani, niin oli vain yleismittari käytössä.. Puhun siis levareista :

Niin, eli säädin sen pitchin sinne 2.7kOhmiin, ja aloin säätämään sitä toista potikkaa. Koska minulla ei sitä klikkiä ollut käytössä, laitoin sen pitch-yksikön kohdalleen niin, että yksikön metallirungossa olleesta reiästä näkyi pitch-yksikön klikin kolonen. Sen jälkeen kun olin ropannut sitä Vr301:stä, ja mittasin pitch-yksikön uudestaan, oli se arvo muuttunut aina hitusen. Tästä tuli sellainen epäilys, että jos se pitch-yksikkö on se 2.7kOhm ±0.1, ei sen Vr301:sen kääntäminen vaikuta tuohon pitchin gainiin ollenkaan. Mitä enemmän Vr302:sen arvo poikkeaa tuosta 2.7kOhm:sta sitä enemmän Vr301:n kääntäminen muuttaa Vr302:n arvoja..

Näin siis (täysin elektroniikasta tietämättömänä) olen tuon ymmärtänyt. Bleidi voisi vaikka (huomattavasti enemmän) tuosta tietävänä kertoa käyttäytyykö analoginen elektroniikka ounastelemallani tavalla?


SL-1210M3D en oo päässy tutustumaan siinähän sitä klikkiä ei edes ole. Tehdään varmaan se lukkonapiska pohjassa siihen säätö.


Kun ei ole klikkiä, eikä kiinteää kvartsilukkoa, tuskin kukaan edes huomaa vaikka se oikea nollakohta siirtyy pois paikaltaan.. M3D:hän lukitsee pitchin nollaksi heti kun napin painaa. pitchin asennolla ei väliä.


Mulla on ne manuaalit joten ei kiitos.


jos siulla on ne hyvälaatuisena(?), voisin haluta :)


Tosin kuten sanoin tehtaaltakin tullut teknarin asteikko / pallot suhde oli jo uutena päin metsää. Tuntuu että se asteikko on vaan suuntaa antava ja ne pallot mistä niitä nyt kuitenkin katsellaan..


Tuon on aika usea tuttu sanonut, että ne pallot ei välttämättä ole aivan täysin sen asteikon mukaan.. tai pikemminkin toisin päin.. = asteikko tosiaan on suuntaa antava.


Niin nämä on nyt näitä koti ohjeita että jos rahaa on huoltoon tai se digiskooppi niin nämä neuvot voi skipata.


jos jollakulla on lpr:nan suunnalla digiskooppi, jonka tarkkuus on riittävä, ni kertoo miullekin. ei jaksais raahata tuonne koululle mitattavaksi :(
Avatar
#267 • • bladee Guest


Niin, eli säädin sen pitchin sinne 2.7kOhmiin, ja aloin säätämään sitä toista potikkaa. Koska minulla ei sitä klikkiä ollut käytössä, laitoin sen pitch-yksikön kohdalleen niin, että yksikön metallirungossa olleesta reiästä näkyi pitch-yksikön klikin kolonen. Sen jälkeen kun olin ropannut sitä Vr301:stä, ja mittasin pitch-yksikön uudestaan, oli se arvo muuttunut aina hitusen. Tästä tuli sellainen epäilys, että jos se pitch-yksikkö on se 2.7kOhm ±0.1, ei sen Vr301:sen kääntäminen vaikuta tuohon pitchin gainiin ollenkaan. Mitä enemmän Vr302:sen arvo poikkeaa tuosta 2.7kOhm:sta sitä enemmän Vr301:n kääntäminen muuttaa Vr302:n arvoja..

Näin siis (täysin elektroniikasta tietämättömänä) olen tuon ymmärtänyt. Bleidi voisi vaikka (huomattavasti enemmän) tuosta tietävänä kertoa käyttäytyykö analoginen elektroniikka ounastelemallani tavalla?


Tuskin tiedän huomattavasti enempää :D

Aikalailla noin menee. Siksi se liuku pitäs saada siihen tarkkaan 0 (klik) kohtaan koska se vr302 arvo muuttuu myös siitä pitch liu'usta eli vr303:sta. Kun siinä lukitus vaiheessa on jokunen milli tilaa sitä liikutella missä se pysyy lukossa.

Siinä pitch liu'ussahan on vielä se kytkin s301 mikä kytkee sen lukon sitten päälle. Siis se on siellä sisällä niitten hiilikalvojen seassa keskellä.






Kun ei ole klikkiä, eikä kiinteää kvartsilukkoa, tuskin kukaan edes huomaa vaikka se oikea nollakohta siirtyy pois paikaltaan.. M3D:hän lukitsee pitchin nollaksi heti kun napin painaa. pitchin asennolla ei väliä.


Kaikuuko täällä vai mitäs toistelet? :D
Huomaahan sen jos nollakohta on +5% kohdalla.



jos siulla on ne hyvälaatuisena(?), voisin haluta :)


Varmaan samalla laadulla.. Mulla on vanhat ja uudet. Kun noista on paraneltu tai ainakin muuteltu osia jostakin vuodesta eteenpäin. Niistä on ne taulukot skemoissa...
Caro²

Posts: 5,301

#268 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Aikalailla noin menee. Siksi se liuku pitäs saada siihen tarkkaan 0 (klik) kohtaan koska se vr302 arvo muuttuu myös siitä pitch liu'usta eli vr303:sta. Kun siinä lukitus vaiheessa on jokunen milli tilaa sitä liikutella missä se pysyy lukossa.


Jeps.. ja ilman klikkiä se vaikeus tulee siinä vaiheessa, kun tarkistaa miten se pitch toimii, ja sen jälkeen yrittää saada pitchin takaisin tarkalleen samaan nollakohtaan missä se oli :Q


Siinä pitch liu'ussahan on vielä se kytkin s301 mikä kytkee sen lukon sitten päälle. Siis se on siellä sisällä niitten hiilikalvojen seassa keskellä.


Olekko tutkaillu ton transistorin irrottamista, tekeekö se saman asian kun ne piuhojen irrotus.. Vai vaikuttaako se esm koneistossa johonkin muuhunkin kuin pelkästään siihen? Itteäni ainakin hirvittäs irrottaa piirilevystä osia..





Kun ei ole klikkiä, eikä kiinteää kvartsilukkoa, tuskin kukaan edes huomaa vaikka se oikea nollakohta siirtyy pois paikaltaan.. M3D:hän lukitsee pitchin nollaksi heti kun napin painaa. pitchin asennolla ei väliä.


Kaikuuko täällä vai mitäs toistelet? :D
Huomaahan sen jos nollakohta on +5% kohdalla.


kertaus on opintojen äiti :D
Harvoin se noin paljoa siirtyy ;)
En sitäpaitsi soittaessa ainakaan ite kato palloja olleankaa.. saati missä kohtaa se liuku kulkee.. ihan turhia koko asteikot :(
Avatar
#269 • • bladee Guest




Olekko tutkaillu ton transistorin irrottamista, tekeekö se saman asian kun ne piuhojen irrotus.. Vai vaikuttaako se esm koneistossa johonkin muuhunkin kuin pelkästään siihen? Itteäni ainakin hirvittäs irrottaa piirilevystä osia...


Vastuksen se siitä irroittaa. En ole vielä katsonut. Pitää vaan skemoista katsoa mikä sen idea nyt on...


kertaus on opintojen äiti :D
Harvoin se noin paljoa siirtyy ;)
En sitäpaitsi soittaessa ainakaan ite kato palloja olleankaa.. saati missä kohtaa se liuku kulkee.. ihan turhia koko asteikot :(



Totta. Palloista ite katson jos pitää tietää missä mennään. Muuten vaan haluan että se 0 kohta on missä pitääkin (ja on se 1 ja oikea kohta), kuten varmaan sinä ja muutkin.
Avatar
#271 • • Pekko H Guest
Huomasin tuossa jännän ongelman toisessa teknarissa ku vertailin pitch juttuja kahen soittimen välillä...

Eli pitch toimii normaalisti mentäessä nollakohtaan ja -8%...mutta kun pitchiä liikuttaa plussan puolelle se ei saa "kaikkia voimia" vaan toimii about +4% teholla ihan pohjilla asti (vertailin suurinpiirtein kun toisen soittimen asetus oli +4%)
Soitinta ei ole ruuvattu ikinä...

Mikäköhän olis onglema? mahdollisesti uus pitch liuku vai mitä pitäisi tehdä? ei tuo soittoa nyt niin kauheasti häiritse mutta vähän se harmittaa...

dankke jo etukäteen avuista.
Caro²

Posts: 5,301

#272 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Eli pitch toimii normaalisti mentäessä nollakohtaan ja -8%...mutta kun pitchiä liikuttaa plussan puolelle se ei saa "kaikkia voimia" vaan toimii about +4% teholla ihan pohjilla asti (vertailin suurinpiirtein kun toisen soittimen asetus oli +4%)
Soitinta ei ole ruuvattu ikinä...



Holle-setä joutui uusimaan omiin soittimiinsa pitchit. Taisi lähteä nollakohta liikkeelle tms. Hän taisi ostaa omat teknarinsa noin 4v sitte, uutena. Saattaapi olla, että pitchi on lauennut tms..
Aika omituiselta kyl kuulostaa tuommonen :/
Olis mielenkiintosta saada mittarit kiinni koneeseen.
Avatar
#273 • • casio Guest
Onko kellään tietoa mistä voisi saada varaosia teknariin? Tarvitsisin levyvalon (sen hopeisen siinä levylautasen edessä) ja 7" viinyyleihin tarvittavan sandin kiekon.
Avatar
#275 • • Tuli Guest
Jos asut Helsingissä, niin Koolkatrecords.fi:stä saa Teknarin varaosia tietääkseni. 7-keskiön ei tarvi välttämättä olla se "virallinen", vaan mikä vaan ajaa saman asian paremminkin, esim. sellaiset jamaicatyyliset puolipallot, mihin voi vaan "pudottaa" seiskan. Toimii paljon paremmin kuin Teknarin omat tiukat keskiöt. Niitä ainakin vähän aika sitten sai Lifesaverista...
Avatar
#276 • • casio Guest
Kuinkas vaikea homma on vaihtaa tuo valo?
Avatar
#277 • • bladee Guest

Kuinkas vaikea homma on vaihtaa tuo valo?



Ei mikään ihmeelinen. Jos kolvaus onnistuu ja pientä sorminäppäryyttä löytyy. Luonollisesti ne miljoona ruuvia pohjasta irti ja sitä kautta valonkimppuun.
Avatar
#278 • • durak Guest
http://music.hyperreal.org/dj/sl1200.html#6.4

Teknarista powerikytkin rikki. Katoin tuolta sivulta ohjeet korjaamiseen, pitäisi avata koko laite. Elektroni jne kuitenkin myy tuota osaa ~12e hintaan, jos tuon ostaa niin säästyykö avaamiselta vai onko tuo tarkoitettu niille joilta koko osa on kadoksissa? (mun tapauksessa käsittääkseni tippunut soittimen sisään tuo tikku joka kääntää virrat päälle tjsp)
Avatar
#280 • • grno Guest


Tuolla http://personal.inet.fi/hima/blade/teknarit on sitten jotain kuvia mun projektista..



olipas hyvät kuvat. tuota kytkintä en ihan tainnut ymmärtää, kvartsilukko päälle/pois..?

teknarin avaamista ja modaamista ei pidä pelätä yhtään, maalaisjärjellä ja oikeilla työkaluilla selviiä jo pitkälle. itse olen vaihtanut uuden äänivarren, poistanut pitchistä keski-klikin, vaihtanut uudet rca-piuhat + maa-piuhan sekä valkoiset ledit.