Toista näkökulmaa ortofonin pätkimiseen:
Teknarin äänivarressa olevat piikit ovat sisäänpainuvia (joten epäilen vahvasti että concord-malliset rasiat rikkoisi äänivarren päätä. voi toki olla). Concord mallin nastat ovat suorat, samoin kuin äänivarren päässä olevat nastat.
Jos väliin joutuu vähänkin paskaa, mikä hapettuu kiinni, no, jokainen voi ihan itse kuvitella kuin vähän shittiä tarvitaan että kaksi täysin suoraa pintaa ei enää kosketa toisiinsa. Toisin kuin kelkoissa, ja stanttonin rasioissa (?), nastat ovat pyöreäkärkisiä, joten kontakti on todellisuudessa parempi kuin (j)ortikalla.
Voin vahvistaa tämän. Itse olen käyttänyt omissa teknareissani nyt useamman vuoden Concordeja ja ääni on pätkinyt aina välistä. Siihen on auttanut se että olen ruuvannut sen äänirasian silleen "sopivasti" kiinni (lue: ei liian tiukalle). Luin jostain että ne Concorden "piikit" eivät ole standardin mukaiset ja ne vieläpä ovat sellaiset ei-joustavat suht lyhyet töppänät.
Vastaavaa ongelmaa ei ole ollut koskaan jos äänivarressa on ollut kiinni Stantonin/Vestaxin/Technicsin neulakelkka.
Muistui vielä sellanenkin juttu mieleen että jos neulakelkkana on joku muu cuin Concorde ja ääni pätkii vieläkin, kannattanee tarkastaa asiat seuraavassa järjestyksessä:
1) Onko neula kunnolla kiinni äänirasiassa (vaihda päittäin jonku toisen rasian kanssa)
1.5) Onko johdot kunnolla kiinni välillä kelkka<->rasia?
2) Onko äänirasia kunnolla kiinni äänivarressa?
3) Ovatko RCA-piuhat/mikserin RCA-liittimet kunnossa?
4) Ovatko äänivarren alapuolella olevat pienet ruuvit _sopivan_ tiukasti kiinni? (Olen kuullut että tämäkin on joskus pätkinyt ääntä)
nim. Juuri vaihtamassa äänirasioita OM:iin ... :)