Aygo olisi kulutukseltaan/tehoiltaan/kooltaan varsin passeli ajokki minulle. Eikä hintakaan mikään hirvittävä olisi.
Pitää käydä kyllä koeajamassa, että saa tuntuman autoon :)
akir0: kun kävit koeajamassa, oliko auto millainen? Olivatko penkit hyvät? Näkyikö ikkunoista hyvin? Oliko "hutera" ajettava?
Saapi toki muutkin vastata, jotka ovat käyneet ajelemassa ko. autoa :)
Noh, koska päivittäisenä verrokkiautona on Mazda, niin välttämättä mielipiteeni eivät korreloi kaikkien kanssa. Lisäksi viikottain ajelen vuoden -88 Nissan Micralla ja -89 Toyota Corollalla. Tämän lisäksi on suhteellisen paljon koeajokokemuksia erilaisista (etenkin avo)autoista.
Auton perustuntuma ulkoa oli "onpa pieni". Eka kurkistus takaluukkuun, joka oli myös hemmetin pieni (lisäksi tosi suuri nostokorkeus). Mut kyl sinne takapaksiin se levylaukku mahtuu, ehkä vielä joku reppu sen rinnalle. Lätkäkassi -> no way in hell.
Allekirjoittaneella on pituutta karvan alta 190cm, joten istuskelemaan takapenkille. Samaan tyyliin sinne mahtui kuin Micraankin, eli etupenkki taka-asennossa ei toivoakaan olla siellä muuten kuin vinossa, mutta kun etupenkkiä vähän siirtää eteenpäin niin pystyy elämään.
Etupenkeillä sen sijaan tilaa oli jopa meikäläiselle enemmän kuin runsaasti. Ikkunoista näkyvyys sekä sivuille, eteen, että taakse oli mainio. Tähän toki varmasti vaikuttaa se, että autossa istutaan kovin korkealla, toisin kuin Mazdassa, josta ei tietenkään näe mitään :)
Sisustus: kyseessä oli siis tämä paremmalla kankaalla oleva Aygo+, ja penkkien kangas vaikuttikin ihan laadukkaalta ja penkit sai säädettyä ihan kivaan ajoasentoon. Konsolin vaikutelma taas oli varsin muovinen ja nuo muutamat mokat tuon valottomuuden kanssa jäivät kummastuttamaan.
Lähtöjä vaikeutti jonkin verran täysin tunnoton kytkin, jonka tarttumapinta oli vieläpä aika pitkä. Tämähän meikäläisen selkärangassa tekee sen vaikutuksen, että kaasua pitää polkea lisää :) Mutta tää on varmasti eniten tottumiskysymys ja toisaalta helpottaa ajamista taajamissa jos paljon joutuu pysähtelemään.
Ajaessa auto vaikutti melko jämäkältä, mutta pienissä nopeuksissa sähköinen ohjaustehostin oli todella herkkä sekä tunnoton. Eli about 50km/h vauhdissa pienikin ratin hipaisu saa auton kaartumaan, joka ei allekirjoittanutta ihan hirveästi miellyttänyt. Mutta sekin on varmasti pitkälti tottumiskysymys.
innaen kysymyksiin imo vastaukset: ok, oli hyvät, näkee mainiosti, ei ollut hutera.