Nythän on niin, että autojen aiheuttamista päästöistä ylivoimaisesti ongelmallisin on hiilidioksidi, ja siihen ei auta katalysaattorit tai muut uusien autojen hienot "eko"featuret. Vaikka uusien autojen moottoreiden hyötysuhde on hieman parempi kuin vanhojen, ja siten hiilidioksidipäästöt kilometria kohden hieman vähäisempiä, saavutettu etu hukkuu siihen että uusissa autoissa on yleensä myös aika huikean kokoiset koneet verrattuna vanhoihin ritsoihin. Bensankulutus on melko suoraan suhteessa hiilidioksidipäästöihin, eli enemmän bensaa syövät isot koneet ovat huono juttu. Lisäksi uusien autojen valmistus aiheuttaa *huomattavia* päästöjä, mistä syystä on järkevää ottaa vanhoista irti kaikki mitä saadaan. Sinänsä olen tosin sitä mieltä, että verotuksen painopiste pitäisi olla voimakkaammin polttoaineessa, koska se ohjaisi pienempään polttoaineenkulutukseen ja siten pienempiin hiilidioksidipäästöihin.
Jos ihmisillä olisi vähemmän autoja tai niitä käytettäisiin vähemmän (esim. kalliin bensan hinnan vuoksi), kaupat ja muut palvelut olisivat lähempänä. Nykyään rakennetaan jumalattomia kauppakomplekseja keskelle peltoa, minne sitten ihmiset tulevat autoilla ja paikallinen vähittäiskauppatoiminta kuolee. Itse kullekin tekisi toisaalta hyvää vähän miettiä, kuinka pitkiä matkoja yleensä kannattaa ajaa autolla. Muistelen kuulleeni, että 50% ajosuoritteesta koostuisi alle 6 km pituisista ajoista, mikä on suhteellisen älytöntä. Itse ainakin kävelen melkein päivittäin 1-2 km ja takaisin kauppaan tms. vaikka asun Helsingin keskustassa.
Sinänsä ei voi kiistää etteikö autoilla olisi sijansa hyötyliikenteessä ja pitemmillä matkoilla. Jokapäiväisen työpaikka-, kauppa- ym. liikenteen soisi kyllä hoidettavan julkisilla, fillarilla, kävellen jne.
Edellä sanotusta huolimatta, omistan itse auton. Se on Opel Kadett vm. -82 ja se on minulla lähinnä siksi että sain sen ilmaiseksi. Autoa käytän n. 1-2 kertaa kuussa, yleensä keikkamatkoihin (jos useampi soittaja on lähdössä samaa matkaa) sekä raskaamman tavaran roudaukseen paikasta toiseen. Sillä pääsee paikasta toiseen, muutoin se on varsin karu. Ei edes soundsystemiä ole.
Jos työn puolesta tai muuten olisi pakko käyttää autoa enemmän, hankkisin varmaan jonkun Toyota Priuksen tapaisen hybridiauton, jonka hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti perinteisiä polttomoottoriautoja pienemmät. Jos valinnan tekisi puhtaasti tyyliseikkojen perusteella, valinta olisi tietysti
Citroën DS, vm. 1969-71. =)