Autot

1,119 posts, 56 pages, 223,482 views

Avatar
#41 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by jUSSi:
vaikka yksittäinen auto saastuttaa yhä vähemmän nykyään niin ne ovat silti suurin syy autoilun saastepäästöihin.



Joo, tottakai. Suomessa on n.3,7 miljoonaa autoa.
Varmasti ainakin 1000 kertaa enemmän kuin busseja
Ja kun ottaa huomioon Suomen autokannan iän, niin melkoisen
paljon enemmän saastuttavia autoja on helvetisti.
Siitä kiitos autoveron, nostakaa vaa sitä niinkuin täällä
jo pyydettiin ja bensaveroa kanssa ylös niin dieselpaskaakin aletaan ostaa enemmän
Avatar
#42 • • NoStatus Guest
P*lkel*!!%%&!!

Kupla hajos just perjantaina... kone huokaisi
viimeisen kerran ja sanoi poks.

Kuka väittää että autot on kulkuneuvoja, eihän
niillä pääse edes perille. Taatana!

Muuten se on kyl mahottoman mukava ja
kesäinen vaaleankeltainen namupala.

Ei kukaan haluis ostaa v.71 kuplaa, muuten hyvässä
kunnossa, mutta ei kulje..? Eh...
Avatar
#43 • • Tapi T Guest

Originally posted by Remotion:
Niin ja paras ajaa...


Tätä en kyllä allekirjoita. Makuasioita ovat monet näistä autoihin/autoiluun liittyvistä kokemuksista ja fiiliksistä, mutta ainakin omasta mielestäni paras auto ajaa on ollut tähän asti BMW:n 5-sarja (E39) ja toinen Mersun E-sarja. Molemmat ovat ylivoimaisen tukevia, täsmällisiä ja todella laadukkaita autoja. Lisäksi noi 5-sarjan bemarit on hiljaisimpia autoja mitä mä tiiän...
Onhan Volvojakin mukavaa ajaa, mut mua edelleen häiritsee niiden hengettömyys ja se kun jokaisessa risteyksessä tulee samanlainen vastaan.
Avatar
#44 • • Ana-- Guest

Originally posted by KuntaKinte:

Siis hä, pari kilometriä kauppaan? On mullakin saman verran ja ei kyllä tuota mitään ongelmia kävellä sitä matkaa. Kannatais ehkä harkita lenkkeilyä tai jotain vastaavaa kuntoilua. vaikka ihan vaan terveyden takia. Entisaikoina oli se hyvä puoli että lähikauppa löytyi lähes joka kylä pahasesta. Nykyään kaikki on mennyt nurin kun ihmiset kulkevat autoillaan pidemmälle Supermarketteihin.



Juu. Eli mun lähes viiskymppinen mutsini sais kävellä
tästä kuusi kilometriä kauppaan ja kuusi kilometriä
neljän kauppakassin ja koiranruokasäkin kanssa kahdenkymme-
nen asteen pakkasessa jotta ei tarvitsisi sotkea luontoa
tyhmillä ja ilkeillä pakokaasuilla? Lähinnä suomen auto-
kannan korkea ikä on syynä saastutukselle, jos autovero
olisi alhaisempi olisi ihmisillä varaa ostaa uudemmat, puh-
taammat autot katalysaattoreineen ja kaikkine herkkuineen,
ja bensan hintaa tiputtamalla olisi varaa tankata kallimpaa,
vähemmän saastuttavaa bensaa. Toinen vaihtoehto olisi se,
että koko suomea pitkin rundaisi kauhea määrä busseja ympäri
vuorokauden jotta saatanalliselta yksityisliikenteeltä väl-
tyttäisiin. Olisiko siinä sitten järkeä jos per bussivuoro
matkustajia olisi keskimäärin kolme ja puoli?
Avatar
#45 • • Edited plasma Guest
Autoja on ollut tähän mennessä kaksi. Eka oli saksalainen ja toinen oli jenkki. Jos tässä joskus ostaa auton ts muuttaa pois keskustasta niin se on joko jenkki tai saksalainen.

Muiden maiden autoihin en luota, paitsi Italialaisiin Ferrariin sekä Lamborghiniin. Mutta ne vain koristeiksi.

Omassa autossa on se tietty vapaus esim ei tarvi katella juna/bussi-aikatauluja, senkun antaa mennä.

Nimim. kohta vuosi ilman autoa.

Noniin, auton hankin heinäkuussa. Saksalainen on. VW Golf. Enkä enää asu keskustassa.
Avatar
#46 • • Pan Guest
En ole koskaan ollut erityisen kiinostunut autoista ym muista koneista, mutta kun isi osti YO-lahjaksi -69 Ford Capri 1600 GT niin kiinostus mootoreihin heräsi heti.
Kuten täällä jo mainitiinkin, että periaatteessa auton tehtävä on viedä ihmiset pikasta A paikkaan B, mutta miksei sitä voi samalla tehdä tyylillä.

Koska en pystyt laittamaan kuvaa mihinkän, niin kuva löytyy tästä linkistä linkki ja sieltä painamalla MK I:stä jos jotain sattuu kiinostamaan.
Avatar
#47 • • Anonymous Guest

Originally posted by Analogia:
Juu. Eli mun lähes viiskymppinen mutsini sais kävellä
tästä kuusi kilometriä kauppaan ja kuusi kilometriä
neljän kauppakassin ja koiranruokasäkin kanssa kahdenkymme-
nen asteen pakkasessa jotta ei tarvitsisi sotkea luontoa
tyhmillä ja ilkeillä pakokaasuilla?



Sä et tainnut lukea tota mun edellistä postia. Tää yksityisautoiluhan juuri on syynä siihen että pienet kyläkaupat ym. on kadonnut. ei teilläkään varmaan olisi ollut 6 km matka kauppaan 50-luvulla.(miksi muuten se kauppakassin kantaja pitää aina olla mutsi )

Originally posted by Analogia:
Lähinnä suomen auto-
kannan korkea ikä on syynä saastutukselle, jos autovero
olisi alhaisempi olisi ihmisillä varaa ostaa uudemmat, puh-
taammat autot katalysaattoreineen ja kaikkine herkkuineen,
ja bensan hintaa tiputtamalla olisi varaa tankata kallimpaa,
vähemmän saastuttavaa bensaa.



Minkähän takia sitten esimerkiksi Jenkeissä, Saksassa, Englannissa jne. autot suoltavat määriä saasteita? Ei ne katalysaattoritkaan kaikkea epäpuhtautta pakokaasusta hävitä. Ja niinkuin edellisessä postauksessa sanoin olisi syytä vähentää täällä tiheään asutulla alueella olevaa yksityisautoilua.
Pitää munkin ottaa sitten oma perheenjäsen esimerkiksi. Faija kulki yhdessä vaiheessa Oulunkylästä Hakaniemeen joka päivä autolla yksin vaikka vaikka 10 metrin päässä himasta oli dösäri ja dösät kulki 10 min välein. Tälläistä tuntuu monet muutkin ihmiset harrastavan. aivan älytöntä tuhlausta, niin luonnon kuin oman rahankin. Suuri osa autoilusta on juuri tälläistä turhanpäiväistä ajelua.
Avatar
#48 • • funkyboy Guest
Mulla oli Opel Vectra ennen kuin myin sen pois opiskelujen takia. Wittu mikä pommi, ihan tajuton paska. Joka helvetin viikko kädet piessä tai kukkaro helteessä. Älkää hyvät ihmiset ostako opelia joka on vm. 1994 tai alle.

Nyt sitten huristellaan tyttöystävän nissan sunnylla "the sianpää", yli suloinen pirssi ja puntilla ei tarvi käydä
Avatar
#49 • • Remotion Guest

Originally posted by Tapi T:

Originally posted by Remotion:
[qb]Niin ja paras ajaa...


Tätä en kyllä allekirjoita. Makuasioita ovat monet näistä autoihin/autoiluun liittyvistä kokemuksista ja fiiliksistä, mutta ainakin omasta mielestäni paras auto ajaa on ollut tähän asti BMW:n 5-sarja (E39) ja toinen Mersun E-sarja. Molemmat ovat ylivoimaisen tukevia, täsmällisiä ja todella laadukkaita autoja. Lisäksi noi 5-sarjan bemarit on hiljaisimpia autoja mitä mä tiiän...
Onhan Volvojakin mukavaa ajaa, mut mua edelleen häiritsee niiden hengettömyys ja se kun jokaisessa risteyksessä tulee samanlainen vastaan.
[/QB]



No se on kyllä totta että niitä on ihan liikaa suomessa ja niin on kyllä bemareita ja mersujakin...
9-5 saabikin on aika mukavalla alustalla varustettu, harmi vaan et se on muuten niin ruma ja ähh...

Arvostus kyseisiä autoja kohtaan on muuten aika kovaa esim jenkkilässä ja muualla missä ne on harvinaisempia...

BTW: Volvoissa saa niin halutessaan sportti alustan ja se on aika mukava, itse ajelen tällähetkellä yleensä
940 2.4 rivi6 turbodieselillä, mittarissa 289 000 km (faijan vanha auto) toimii ku pieni eläin, eikä mitään vikaa, lisää vaan menovettä sillon tällön ja ajaa...
Avatar
#50 • • timppa^ Guest

No se on kyllä totta että niitä on ihan liikaa suomessa ja niin on kyllä bemareita ja mersujakin...
9-5 saabikin on aika mukavalla alustalla varustettu, harmi vaan et se on muuten niin ruma ja ähh...



Ruma? en mä kyllä havaitse. meidän perheessä tollanen jo pari vuotta ollut. 2.3t mottorilla on tuo ja parilla sadalla hepalla ihan mukavasti liikahteleekin. myös mukana tuleva äänentoisto on volvon tavoin aika kohtuullista tasoa.
Avatar
#51 • • Tapi T Guest

Originally posted by Remotion:
Arvostus kyseisiä autoja kohtaan on muuten aika kovaa esim jenkkilässä ja muualla missä ne on harvinaisempia...


Jenkeissä on oikeestaan kaikki eurooppalaiset aika kovassa huudossa, ainoa asia mitä autoista/autoilusta ymmärtävät.
Avatar
#52 • • mekaanikko Guest
Nythän on niin, että autojen aiheuttamista päästöistä ylivoimaisesti ongelmallisin on hiilidioksidi, ja siihen ei auta katalysaattorit tai muut uusien autojen hienot "eko"featuret. Vaikka uusien autojen moottoreiden hyötysuhde on hieman parempi kuin vanhojen, ja siten hiilidioksidipäästöt kilometria kohden hieman vähäisempiä, saavutettu etu hukkuu siihen että uusissa autoissa on yleensä myös aika huikean kokoiset koneet verrattuna vanhoihin ritsoihin. Bensankulutus on melko suoraan suhteessa hiilidioksidipäästöihin, eli enemmän bensaa syövät isot koneet ovat huono juttu. Lisäksi uusien autojen valmistus aiheuttaa *huomattavia* päästöjä, mistä syystä on järkevää ottaa vanhoista irti kaikki mitä saadaan. Sinänsä olen tosin sitä mieltä, että verotuksen painopiste pitäisi olla voimakkaammin polttoaineessa, koska se ohjaisi pienempään polttoaineenkulutukseen ja siten pienempiin hiilidioksidipäästöihin.

Jos ihmisillä olisi vähemmän autoja tai niitä käytettäisiin vähemmän (esim. kalliin bensan hinnan vuoksi), kaupat ja muut palvelut olisivat lähempänä. Nykyään rakennetaan jumalattomia kauppakomplekseja keskelle peltoa, minne sitten ihmiset tulevat autoilla ja paikallinen vähittäiskauppatoiminta kuolee. Itse kullekin tekisi toisaalta hyvää vähän miettiä, kuinka pitkiä matkoja yleensä kannattaa ajaa autolla. Muistelen kuulleeni, että 50% ajosuoritteesta koostuisi alle 6 km pituisista ajoista, mikä on suhteellisen älytöntä. Itse ainakin kävelen melkein päivittäin 1-2 km ja takaisin kauppaan tms. vaikka asun Helsingin keskustassa.

Sinänsä ei voi kiistää etteikö autoilla olisi sijansa hyötyliikenteessä ja pitemmillä matkoilla. Jokapäiväisen työpaikka-, kauppa- ym. liikenteen soisi kyllä hoidettavan julkisilla, fillarilla, kävellen jne.

Edellä sanotusta huolimatta, omistan itse auton. Se on Opel Kadett vm. -82 ja se on minulla lähinnä siksi että sain sen ilmaiseksi. Autoa käytän n. 1-2 kertaa kuussa, yleensä keikkamatkoihin (jos useampi soittaja on lähdössä samaa matkaa) sekä raskaamman tavaran roudaukseen paikasta toiseen. Sillä pääsee paikasta toiseen, muutoin se on varsin karu. Ei edes soundsystemiä ole.

Jos työn puolesta tai muuten olisi pakko käyttää autoa enemmän, hankkisin varmaan jonkun Toyota Priuksen tapaisen hybridiauton, jonka hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti perinteisiä polttomoottoriautoja pienemmät. Jos valinnan tekisi puhtaasti tyyliseikkojen perusteella, valinta olisi tietysti Citroën DS, vm. 1969-71. =)
Avatar
#53 • • Liitis Guest
No taallahan sita puhutaa oikeaa asiaa.., itsellani on 1976 vuoden vw-bus (9hlo).... matkailuvarustuksella. Jokseenkin kiva peli ajella. Huippuja olen revitellyt 85mph.... heittaen.
Juu on aikas kuule kuuma rauta ens kesana Kaivarin puistossa!!!

Rakkaudelle Liitis

PS: Viela eurooppalaisen arvostukseen taal amerikassa... uusi Ferrari maksaa 420000USD.... hinnat ovat todella kohdallaan.....
Avatar
#54 • • Tres Guest
En omista edes ajokorttia, mutta jos omistaisin (ja
suosisin muutenkin yksityisautoilua), niin autoni
olisi ehdottomasti sama Lotus Seven S II jolla
Patrick McGoohan ajelee maailman parhaan TV-sarjan
alkutekstien aikana.

Vaihtoehto B:nä kelpuuttaisin mahdollisesti
Jaguar XK-SS:n.

Ja ei, tekniikasta en tajua mitään: ulkonäkö ratkaisee.
Avatar
#55 • • anco Guest
Kiihtyvyyttä? Ei.
Huippunopeutta? Ei tod.

Tukan sotkemista? Sitäkin enemmän.

Enemmän speksejä..

Edit: Enemmän speksejä

[ 28 June 2002: Message edited by: anco ]
Avatar
#56 • • Sun Guest
127 Fiat 0,9 vm. 80, autojen auto, todellinen Kostaja.

Mikä siinä oikeastaan viehätti, siitä en koskaan päässy oikein perille. Se koppero oli jotenkin niin härski ja lupsakka, joka paikan suihkinta masiina, että ei voi kun huakailla perään.

Ei sen mieleen painuvimman auton aina tarvitse olla se supreme upein. Tärkeintä on että siinä on sellainen oman uniikin omituinen tunnelmansa. Pakko hankkia vielä joskus sellanen uudestaan.

Edellinen 127 palveli meidän familya 11 vuotta, kokonais iän saavuttaessa mukavat 21 vuotta.
Avatar
#57 • • Sun Guest

Originally posted by Zeta:
[QB]Autohan ei V***u ole auto, jos ei se näytä
Tältä sisältäpäin!!!!

Oon muuten nähny kuvia tosta samasta koslasta. On aika erikoisen näkönen Skoda

Avatar
#58 • • Mikco Guest

Originally posted by jUSSi:
suosikaa joukkoliikennettä jos vain mahdollista...



Sähän voit sitte perustaa joukkoliikenne-topic:in
Ei kannata heittää tommösta auto-topic:issa :P

Joka tapauksessa täähän on mun lepparitopic tähän menneessä.
En kyl ite tajunnu perustaa sitä. Kiitokset Tapi T:lle

Itselläni ei oo omaa tötteröä vaan ajelen vanhempien autolla, sillä
mulla on liian kallis automaku ja joutuisin vaan velkavankeuteen jos ostaisin auton.
Alle 50500 e ei saa oikeen autoa johon olisin tyytyväinen.
Kallis maku on vähän tommosta.
Sitten kun on rahaa joskus niin vois ostaa vaikka bmw 325 coupé:n tai touringin.
Ne on kyl ollu parhaimpia autoja jolla oon tähän mennessä ajanu.Tietysti jos tienais tosi hyvin niin
ostais vaikka bmw X5 tai sitte 760il:n.Eikä sillä tötterön värillä olis väliä kunhan se on musta.
Muut autot ei pahemmin iske.Saksalainen BMW on autojen aatelija (Poislukien Mersun SL ja CL mallit ja tietysti
Ferrari 360 modena)
Avatar
#59 • • Pan Guest

Originally posted by Liitis:
No taallahan sita puhutaa oikeaa asiaa.., itsellani on 1976 vuoden vw-bus (9hlo).... matkailuvarustuksella.



(kade)
Avatar
#60 • • bulk Guest

En ole koskaan ollut erityisen kiinostunut autoista ym muista koneista, mutta kun isi osti YO-lahjaksi -69 Ford Capri 1600 GT niin kiinostus mootoreihin heräsi heti.
Kuten täällä jo mainitiinkin, että periaatteessa auton tehtävä on viedä ihmiset pikasta A paikkaan B, mutta miksei sitä voi samalla tehdä tyylillä.
Koska en pystyt laittamaan kuvaa mihinkän, niin kuva löytyy tästä linkistä linkki ja sieltä painamalla MK I:stä jos jotain sattuu kiinostamaan.



Porukoilla on kanssa tuollainen, viininpunainen perhekalleus, ollut suvussa uudesta asti. Oma hieno teinirassi kalpenee kummasti tuollaisen rinnalla.

Pysyykö muuten ovet kiinni mutkaisella tiellä? (Mk1-Caprien tyyppivika, liian pienet saranat isoissa ovissa.)