USA:n terroristi-iskut

490 posts, 25 pages, 88,699 views

#201 • • unik Guest
>
...pistää miettimään.

/unik/
>
#202 • • Dani Cior Guest

Originally posted by Phaze:
Jos Osama sun muut, tai kuka tuon nyt suunnittelikaan, omaisivat yhtään Bushia sun muita enempää selkärankaa, he olisivat lentäneet koneita itse.

Kuten mekaanikko kirjoitti ja mediassakin on sanottu Al Qaida on löyhä autonomisesti toimivien ryhmien liittouma, Bin Laden ei ole pääkalloasemassa verkon keskustassa, vain yksi osa verkkoa, joten ei sen tarvitsisi lentää mitään.

Tämä taitaa taas mennä aika asiantuntemattomaan kommentointiin. Otappa huomioon se, että wtc:stä levisi kyllä romua joka puolelle, mutta kone itse ei tullut ehjänä rakennuksesta läpi ja samaten olisi käynyt muidenkin rakennusten kanssa. Kone ei kyllä mitenkään mielestäni olisi voinut iskeytyä mihinkään jossa se olisi uhannut yli tuota 40000 ihmisen henkeä. Ei se niin iso kuitenkaan ole. Nämä väitteet ovat varmasti yhtä asiantuntemattomia kuin omaisikin, mutta silti.

Tämä on vain mielikuva, mikä on asiasta. Täydellä vauhdilla sanotaan 20-30 asteen kulmassa
Wall Streetiin aluelle pamautettuna olisi ollut enemmän uhreja. Taloissa oli sillä hetkellä yhdeksältä aamulla yhteensä noin 20 000 ihmistä, kaikkein murhaavin aika olisi mielestäni ollut 12.00-15.00 välissä, ja ehkä olisi pitänyt iskeä alemmaksi taloon, jotta ihmiset ei olisi päässyt ulos ja talo olisi silti melko varmasti romahtanut. Kaikki talot Etelä-Manhattanillakaan ei ole niin isoja, väitän että yli 5 tuhatta kuollutta olisi tullut helposti jos olisi pamautettu koneet keskustaan täydessä vauhdissa.
#203 • • peppi Guest
heti anteeksi mutta en jaksa lukea kaikkia muutaman vikan päivän aikana kirjoitettuja juttuja kun tuntuu että juttu on lähtenyt rönsyilemään aika paljon sitten ekan sivun juttujen... (ei niin etteikö olisi ollut ihan mielenkiintoista juttua varmaan tässä välilläkin..) oma juttu siis tulee ikäänkuin asian sivuun (ja kuitenkin ytimeen)

Palaan omissa ajatuksissa siis niihin ekan sivun juttuihin, kuten vaikkapa kolmannen maailmansodan visioihin.. yksi juttu mikä omaa nuppia on mietityttänyt on se, että mistä me voidaan olla varmoja ettei tässä ja nyt vedellä ensiaskelia (tai vaikkapa kuudensia askeleita) mitä tulee maailmansotaan... Kuka voi sanoa, mihin NYKYINEN toiminta on menossa, siis mitä tulee kaikkiin asevarusteluihin yms... kuka voi sanoa millainen kostonkierre tästä nykyisestä tilasta voikaan syntyä jolla voi olla vaikka kuinka synkeät loppukarkelot?

en mä itse halua vaikuttaa pessimistiseltä mitä tulee omaan maailmankuvaan, mutta jotenkin vain pelottaa nykyinen meno joka enemminkin suosii asevarustelua ja sodankäyntiä kuin idealismia rauhasta. en mä sitten tiedä mikä ihmisten yleinen mielipide on millaisen maailman me halutaan luoda, mutta itsestä olisi ihan yes juttu jos voisi ajatella että luon maailmaa tässä ja nyt tuleville sukupolville enkä vain omalle ikäluokalle. Kaikki 'luonnotuhoamiset ja samaa sarjaa oleva muukin riistotoiminta ei kyllä mun mielestä todellakaan suosi mitään kestävää kehitystä...

niin, mitä vielä tulee kyseiseen terroritekoon niin herää väkisinkin kysymys siitä mikä on oikea tapa reagoida koko ongelmaan? onko oikein jäädä surkuttelemaan tuhoja, onko oikein lähteä tekemään tuhoja lisää (lue: mahdolliset kostoiskut) vain onko olemassa muita mahdollisia tapoja toimia?
oma mielipide on se, että kosto ei ole koskaan tuottanut mitään hyvää ihmiskunnalle pidemmälllä tähtäimellä ja kehittynyt ihmiskunta löytää muitakin tapoja olla sekä elää.

Ajatuksia?
#204 • • unik Guest
>
...pistää miettimään.

>

/unik/
#205 • • pHaze Guest

Originally posted by Dani Cior:
Kuten mekaanikko kirjoitti ja mediassakin on sanottu Al Qaida on löyhä autonomisesti toimivien ryhmien liittouma, Bin Laden ei ole pääkalloasemassa verkon keskustassa, vain yksi osa verkkoa, joten ei sen tarvitsisi lentää mitään.

Kuten kirjoitin, Osama tai kuka sitten sattuikaan suunnittelemaan. Todisteet puhuvat sen puolesta, että joku koulutti nuo lentäjät Afganistanissa nimenomaan tähän tarkoitukseen, ja se joku ei uskoakseni kyllä itse käsiään hommassa liannut. Samaa voinee sanoa muista Osaman suunnittelemista iskuista. Ei saa siis urhoollisuusmitalia ainakaan minulta.

Tämä on vain mielikuva, mikä on asiasta. Täydellä vauhdilla sanotaan 20-30 asteen kulmassa
Wall Streetiin aluelle pamautettuna olisi ollut enemmän uhreja. Taloissa oli sillä hetkellä yhdeksältä aamulla yhteensä noin 20 000 ihmistä, kaikkein murhaavin aika olisi mielestäni ollut 12.00-15.00 välissä, ja ehkä olisi pitänyt iskeä alemmaksi taloon, jotta ihmiset ei olisi päässyt ulos ja talo olisi silti melko varmasti romahtanut. Kaikki talot Etelä-Manhattanillakaan ei ole niin isoja, väitän että yli 5 tuhatta kuollutta olisi tullut helposti jos olisi pamautettu koneet keskustaan täydessä vauhdissa.

Edelleen, jos väität tuollaisia, niin voisitko kiitos esittää myös hieman faktoja. Ja ota huomioon myös se, että tuohon kellonaikaan saattoivat vaikuttaa myös muiden iskujen ajoitukset, esim. Valkoisen Talon rutiinit ynnä muiden suunniteltujen iskukohteiden tapahtumat. Silti, jos hyökkääjillä olisi ollut jotain kunnioitusta ihmisten henkiä kohtaan, he olisivat iskeneet yöllä. Joten heitä ei varmasti kiinnostanut ainoastaan se, saako heidän iskunsa symbolista merkitystä, vaan myös se, että he saavat kostettua jenkeille käytännössä. Ja siihen miksi terroristit eivät lentäneet alemmas taloon, voidaan selittää miljoonalla asialla. Ainakin he selkeästi yrittivät romahduttaa tornit, sen näkee jo osumakohdista, joten et kyllä pysty tuota vain symboliseksi kutsumaan parhaalla tahdollakaan. Ja miten talojen pienuus muka lisäisi ihmisuhrien määrää? Edelleen, jos lentokone osuu jonnekin, se hajoaa hyvin äkkiä palasiksi eikä jatka matkaansa romuttaen korttelikaupalla rakennuksia. En väitä että ainoa tarkoitus oli maksimoida uhrien määrä, mutta se selkeästi oli yksi tavoitteista.

[ 14 September 2001: Message edited by: pHaze ]
#206 • • Jay Logic Guest

Originally posted by peppi:
kolmannen maailmansodan visioihin.. yksi juttu mikä omaa nuppia on mietityttänyt on se, että mistä me voidaan olla varmoja ettei tässä ja nyt vedellä ensiaskelia (tai vaikkapa kuudensia askeleita) mitä tulee maailmansotaan...

Ei voidakaan, tietenkään. Eikä olla varmoja, josko seuraavan hyökkäyksen tekisi Godzilla.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta todennäköisyyksistä voidaan aina puhua. Siksipä ihmiset käyttävät aloituksenaan esimerkiksi "uskoisin..", "luulenpa..", "sanoisin, että..", jne. Monet jopa perustelevat väitteensä hyvin.

Jos tulossa olisi kolmas maailmansota, minkä ihmeen liittoutuman kanssa Yhdysvallat ryhtyisi taistelemaan?

pelottaa nykyinen meno joka enemminkin suosii asevarustelua ja sodankäyntiä kuin idealismia rauhasta

Onko asiat joskus olleet toisin?

olisi ihan yes juttu jos voisi ajatella että luon maailmaa tässä ja nyt tuleville sukupolville enkä vain omalle ikäluokalle.

Todella kaunis ajatus, mutta mitenkäs käytännössä toteutat? Lajittelemalla roskat?

Maailmassa löytyy tälläkin hetkellä aivan uskomaton määrä epäkohtia. Miksi auttaa tulevaisuuden Jaskaa, kun voisi juuri tästäkin hetkestä lähtien omistaa elämänsä vähempiosaisten auttamiseen?

oma mielipide on se, että kosto ei ole koskaan tuottanut mitään hyvää ihmiskunnalle pidemmälllä tähtäimellä ja kehittynyt ihmiskunta löytää muitakin tapoja olla sekä elää.

Aika helppoa sanoa täältä lintukodosta käsin. Olisitko rehellisesti tuota samaa mieltä, jos jokin suurempi terroristiryhmittymä tuhoaisi prosentin suomalaisista, muiden muassa omat lähimmäisesi? Entä jos Suomi olisi kokonaisuudessaan absoluuttisen ylivertaisen aseteknologian ikeen alla, ja sinulta vietäisiin aina vain enemmän ja enemmän oikeuksia? Tuntisitko tuskaa, jos täysin koskemattomana säilyvää sortajaasi kohtaisi tuommoinen onnettomuus?

Toki ajatuksesi ovat kauniita, vaikka ei järin maailmanläheisiä.
#207 • • Dani Cior Guest
Täydessä vauhdissa 15-30 asteen kulmassa keskelle isoa katua wall streetilla niin olisi mennyt monia kortteleita, bensaa olisi lentänyt ympärilleen, talot olisivat syttyneet palamaan, varmasti olisi kuollut enemmän kuin nyt. Mielestäni tarkoitus olikin romahduttaa ne talot eikä vain tappaa mahdollisimman monta ihmistä.
#208 • • pHaze Guest

Täydessä vauhdissa 15-30 asteen kulmassa keskelle isoa katua wall streetilla niin olisi mennyt monia kortteleita, bensaa olisi lentänyt ympärilleen, talot olisivat syttyneet palamaan, varmasti olisi kuollut enemmän kuin nyt. Mielestäni tarkoitus olikin romahduttaa ne talot eikä vain tappaa mahdollisimman monta ihmistä.

Hei huoh! Mä pyysin kahteen kertaan faktoja ja sä pistät kolmatta kertaa mutua. Bensa olisi palanut ilmassa ja tappanut ehkä satoja ihmisiä. Kone olisi rysähtänyt kadulle, hajottanut ehkä muutaman ekan talon ja sen jälkeen ollut niin palasina ettei niillä palasilla enää mitään kortteleita olisi hajotettu. Katsoppas ne videot. WTC:hen osuessaan bensan räjähdys levisi arviolta joidenkin kymmenien metrien päähän. Hajoittaakseen kymmeniä kortteleita kuten sanoit, sen olisi tarvinnut levitä vähintään 10x määrä, sekä aineen olisi tarvinnut olla jotain räjähdysvoimaltaan suurta eikä vain ilmassa palavaa nestettä. Lisäksi tuon kokoisen koneen letäminen noin kapeissa tiloissa on jonnekin kadulle on täysin mahdotonta, tila kun on rajattua ja koneet eivät lennä ilman siipiä. Ja edelleen, jos luit kirjoitukseni, niin huomasit että siinä sanottiin ettei ihmisten tappaminen ollut ainoa tarkoitus, mutta se oli yksi niitä.
#209 • • Jay Logic Guest
Dani ja Phaze,

Mitä jos tekisitte käytännön testin, ja pistäisitte pari finnairia Broadwaylle.

Tai ehkäpä joku on jo tehnyt Afganistanissa väitöskirjan aiheesta.

Ei sitä tuhovoimaa voi oikein varmuudella tietää.
#210 • • Dani Cior Guest
Ei mulla ole mitään faktoja kun ei konetta ole koskaan pamautettu jonnekin keskelle ruuhkaa Kone olisi hajonnut mutta ne tuhoisat palaset olisivat lentäneet pitkälle.. monia taloja olisi syttynyt tuleen ym. Jos formulakisoissa jengiä kuolee irronneisiin renkaisiin, kaksi taisi kuolla viime vuonna, niin kyllä väitän että lentokoneella keskelle ruuhkaa tappaisi enemmän kuin 5 tuhatta, metrot vois romahtaa, autoja syttyisi palaamaan ym. apokalyptistä.

cheers
#211 • • Jay Logic Guest
Ehkäpä uutistoimistojen pitäisi pitää ideakilpailu, että miten saat eniten ihmisiä kylmäksi New Yorissa kahdella tankatulla lentokoneella.

Onkohan missään muualla siinnyt vastaavaa keskustelua tästä aiheesta?
#212 • • pluralisti Guest
Alkaa mennä vähän korniksi tämä discussion
#213 • • pHaze Guest

Originally posted by Jay.Logic:
Dani ja Phaze,

Mitä jos tekisitte käytännön testin, ja pistäisitte pari finnairia Broadwaylle.

Ei sitä tuhovoimaa voi oikein varmuudella tietää.

Toi oli vähän mun pointtikin. Ei Dani voi sitä maallikkona tietää sen enempää kuin me muutkaan, joten mielestäni ei pitäisi postailla omia karkeisiin ja asiantuntemattomiin arvioihin perustuvia "faktoja" tänne ilman mitään todellisuuspohjaa ja perustaa väitteitään niihin. Mä sentään myönsin etten voi kuin korkeintaan arvailla
#214 • • Dani Cior Guest
Noi olikin vain mun arvioita, ja myönsikin sen, en ole asiantuntija lentotuhojen tai terrorismin alalla. Ei voi luottaa kuin omiin arvioihin ja mun arviot on hieman erilaisia kuin phazen...mutta vain vähän. phaze väittää että koneiden tuhovoima ei ole kovin suuri ja mä väitän että se tappaisi helvetisti jengiä jos olis osunut keskelle ihmisruuhkaa. Siinä se ero...
#215 • • R24 Guest
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Ei juuri mitään sanon minä.

Nyt tiedetään varmasti kuka iskun teki, tekijöiden nimet ja asuinpaikat. Tekijät olivat kotoisin monesta eri maasta ja viettivät viimeiset kuukaudet eri maissa. Maata jossa iskut suunniteltiin ei tiedetä, tuskin ainakaan Afganistanissa, tekijät eivät ole asuneet siellä pitkään aikaan.

Hyödyttääkö mahdollinen isku Afganistaniin? Ei.
MTV3 haastatteli uutisissa kyseistä terroristi ryhmää vuosia tutkinutta proffaa, joka sanoi että Ladenilla on useita varamiehiä siltä varalta että hänet saadaan kiini/tapetaan jotka ovat kaikki eri puolilla mailmaa. Koko organisaatio on hajoitettu eri maihin eikä Afganistanissa/pakistanissa ole yhtään ryhmälle tärkeätä ihmistä ehkä OBLää lukuun ottamatta.

Nyt voidaan myös kysyä ketkä hyötyivät iskusta?
Ainakin George war Bush (valinta toiselle kaudelle läpihuutojuttu ilman kallista kampanjaa), CIA (Pojat saavat takaisin platina amexin jossa ei ole luottorajaa), NSA (Echelonin kehittämiseen on varmaan tiedossa mukava lisäbudjetti) ja viimeisenä mutta ei vähäisempänä, WTCssä toimineiden yritysten kilpailijat. WTCn kassaholveissa on varmasti ollut paljon sellaista dataa jota ei vakuutusyhtiölle ilmoiteta.

En kuitenkaan tarkoita että kyseessä olisi mikään salaliitto, mutta on vaikea kuvitella ettei jenkkien tiedustelupalvelut olisi saanut mitään ennakko vihiä tulevasta. Nyt puhutaan kuitenkin niin isoista summista rahaa että ei olisi ihme jos pari tiedusteluraporttia olisi 'kadonnut' matkalla. En usko että Yrjö 'sota' Puska tai hänen läheisensä olisi asiasta tiennyt mutta CIAn ja NSAn johtohenkilöistä löytyy ihmisiä joille wall streetillä työskentelevät ihmiset on 'vain' byrokraatteja ja siviilejä, joita kuolee joka sodassa. Tosin Pentagonin isku on tainnut tulla yllätyksenä kaikille, alkuperäinen kohde on ollut varmaan valkoinen talo.
#216 • • pHaze Guest

Noi olikin vain mun arvioita, ja myönsikin sen, en ole asiantuntija lentotuhojen tai terrorismin alalla. Ei voi luottaa kuin omiin arvioihin ja mun arviot on hieman erilaisia kuin phazen...mutta vain vähän. phaze väittää että koneiden tuhovoima ei ole kovin suuri ja mä väitän että se tappaisi helvetisti jengiä jos olis osunut keskelle ihmisruuhkaa. Siinä se ero...

Jooh, mä en kyllä enää tän jälkeen varmaan edes jaksa kommentoida tähän ja ennenkaikkea haluan säästää muut enemmältä, mutta Dani kyllä sen verran väänsi mun sanoja, että pakko vielä kerran Enhän mä missään vaiheessa sanonut ettei sen koneen tuhovoima ole suuri, mä vaan uskon että se teki kyllä tohon wtc:hen osuessaan enemmän tuhoa kuin se olis tehny jos se ois yritetty leväyttää jonnekin avoimelle kadulle Kyllä se tappais jengiä kadulle osuessaankin, mutta siellä sais about olla kadut tupaten täynnä ihmisiä ja silloinkin sullottuna päällekkäin kuin sardiinit että päästäisiin samoihin lukuihin kuin nyt.
#217 • • Jokke Guest

Originally posted by R24:
Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Ei juuri mitään sanon minä.

Viime yönä BBC:n uutiset katsottuani vakuutuin siitä tulee tapahtumaan ja paljonkin. Mistäpäin Amerikkaa hyvänsä kuvia näytettiin tunnelma oli yhtä harras kuin Kyröskosken kuulakarnevaaleilla. Koska tilanne on kokonaan uusi, jää nähtäväksi miten tästä edetään. Vihollinen ei lymyä totuttuun tapaan paikassa X jossain nimeltämainitsemattoman valtion alueella, vaan on levittäytynyt ympäri maailmaa. Esimerkiksi Afganistanin posauttaminen taivaan tuuliin ei tuo mitään ratkaisua asiaan, fundamentalisteja kuin löytyy sankoin joukoin myös amerikkailisille myötämielilisistä arabimaista kuten Egyptistä.

Edit: typo

[ 15 September 2001: Message edited by: Jokke ]
#218 • • R24 Guest
Tarkoitin sillä että mitään ei tapahdu, ettei mitään kolmatta mailmansotaa tai laajamittaista maahyökkäystä ole odotettavissa.

Amerikassa kyllä vaaditaan "ensin ammutaan sitten kysellään" toimintaa, mutta en usko että niin kuitenkaan toimitaan. Voisivat kyllä hieman tarkistaa suhteellisuudentajuaan, iskussa EI kuollut kymmeniätuhansia, vaan reilut viisituhatta. Auto-onnettumuudet, alkoholi ja huumeet tappaa vuosittain huomattavasti suuremman määrän ihmisiä.

Kuten Mekaanikkokin mainitsi, en muista että Suomessa olisi ollut liput puolitangossa kun Rwandassa kuoli yli MILJOONA ihmistä.
#219 • • Orange Guest
mtv3.fi:n uutiset

Israel aloitti lauantaina hyökkäyksen ilmasta, mereltä ja maalta palestiinalaisten kohteisiin Rafahissa Gazan kaistan eteläosassa, Nusseiratin pakolaisleirillä kaistan keskiosassa ja Gazan kaupungissa, kertoivat palestiinalaisten turvallisuuslähteet.

Gazassa Israelin helikopterit tulittivat palestiinalaiskohteita ohjuksin.

Rafahissa kohteita ammuttiin panssarintorjuntaohjuksin ja Nusseiratissa kohteita moukaroitiin sota-aluksista.

(MTV3-STT-AFP)

Vittu noita Israelilaisia... tilanne on maailmalla poliittisesti niiin arka kuin olla ja vaan voi ja noi alottaa sodan!! tosin taktisesti hyvä veto sinällään kun kukaan ei nyt ala noita tuomitsee.... kun usa on israelin puolella ja muumailma on nyt jenkkien puolella... saa israel ihan rauhassa hyökätä pakolaisleiriin ?? WTF... toi jos mikä on raukkaa... ja sitten kukaan ei tule muistamaan niitä kymmeiniä tuhansia kuolevia/kuolleita palestiinalaisia milllään liputuksella tai edes 1 min hiljasella hetkellä... saisi ne terot tota israeliakin _VÄHÄN_ moukaroida.... niitä sotilaita

Peace
#220 • • Orange Guest
Tietääkö kukaan oliko torneissa käytetty asbestia... veikkaisin sillä ne on tehty tuosssa 60/70 luvun taitteessa jolloin asbesti oli yleisin ellei ainoa palonleviämistä vastaan käytetty aine...

no kun ne tornit hajosi siihen atomikokoon (kaikki on varmaan nähneet sen pölypilven mikä muodostui rakennusten sortuessa) niin voidaan olettaaa että new yorkin syöpäkäyrä nousee nopeammin kuin raketti, mutta tietääkö joku oliko noissa asbestia ?