Originally posted by xybo:
Miksi hiohop etc piireissä pukeudutaan
löysiin vaatteisiin ja huppareihin? Miksi hevareilla
on nahkaa ja pitkä letti? Näihin ei voi suoraan sanoa
mitään vastausta.
Itse asiassa hiphop-kulttuuria on tutkittu paljon ja pukeutumista sen osana. Hiphopin mieltymys löysiin vaatteisiin on lähtöisin jenkkivankiloista joissa vankien asut ovat kokoa "one size fits all" eli aika vitun isoja kun miettii mikä on amerikkalaisten keskipaino (50% aikuisväestöstä on ylipainoisia). Eri yksittäisten merkkien (esim. Tommy Hilfigerin) nousu hiphopparien suosioon on myös ilmiö jota on paljon tutkittu.
Mutta joo. Itse aiheesta: henkilökohtaisesti musta on jees että jengi panostaa pukeutumiseen jos siltä tuntuu, vaikka itse kyllä käyn bileissä ihan samoissa vaatteissa joissa liikun arkenakin. Dresscodetkin ovat sinänsä mun mielestä OK, vaikka itse en koe jakavani sellaisen henkilön ajatusmaailmaa joka vetää bileitä tiukalla dresscodella. Toisaalta yhtä hyvin joku vois sanoa että mä olen elitisti kun mulle ei kelpaa KissFM-poppi, jne.
Sen sijaan mikä kyllä ärsyttää on laumasieluinen tyylien kopiointi ilman mitään omaa ideaa, ja siihen yhdistetty luulo omasta "erilaisuudesta". Esimerkiksi karvat, neonvärit, piikit, hameet pojilla ym. on niiiiiin mielikuvituksetonta bileissä että haukotuttaa. Jos joku kuvittelee olevansa jotenkin älyttömän uniikki moisen varustuksen ansiosta niin hohhoijjaa. En sano, ettei näistä elementeistä olisi ihan mahdollista saada omaperäistäkin pukeutumista aikaan, mutta yleensä kyllä omaperäisyys on vähissä kun katsoo tän genren mukaan pukeutuneita. Sama toki pätee niin lähiöiden wannabe-hiphop-gangstereihin kuin vaikka peruspukujäbiin (tosin klassisessa pukeutumisessa voi hyvin pienilläkin nyansseilla muuttaa tylsän massa-asun persoonalliseksi tyyliksi), mutta erityisen silmiinpistävää se on silloin kun tyyli itsessään on voimakas antiteesi mainstream-vaatetukselle. Kyllä kun mä ekan kerran näin kundilla hameen bileissä (1993), niin se oli omaperäistä. Ei enää. Tietenkään ei kaikkien myöskään tarvitse olla omaperäisiä. Mutta mielestäni tällaista "kiksuteini"-pukeutumista määrittävä piirre on tietynlainen omaperäisyyden tavoittelu, ja se musta ei kyllä tuollaisella mielikuvituksettomalla kopioinnilla toteudu.
Mutta sitten pitää vielä mainita kautta aikojen eniten säväyttänyt bilevaatetus: uudenvuoden 1994 bileissä Lepakossa näin eräällä bilettäjällä housut jotka oli päällystetty kokonaan n. 10-15 senttiä korkeilla pehmonalleilla (lukuunottamatta takapuolta ja etumusta). Se oli kyllä sellainen asu että huh huh. Ja näytti todella hienolta.