Software Project Survival Guide
by Steve C McConnell
Plattarilätinät
- Kamppi, vuonna 2000 valmistunut HOASin vuokrakasarmi.
- 29 m^2 ja 444 € kuukaudessa. Aika paljon, jos on tarkoitus opiskella ja maksaa asumisestaankin samaan aikaan. Ei ole toiminut minulla. Vuokrasopimus loppuu ja muutan pian pois.
- Asun yksin
- Usein eteisessä vastaan lehahtaa kämpän välillä ummehtunutkin tuoksu, jolloin seuraavana päivänä perusteellisen siivouksen jäljiltä tuoksu on jotain täysin muuta. Välillä tuoksuu eteeriset öljyt mm. eukalyptys ja mänty. Tiskialtaassa on suunnilleen kahden viikon tiskit kahden viikon välein. Villakoiria on nurkissa (mistä ne muuten tulevat, vastahan mä siivosin?) Eteinen on myös täynnä kenkiä, joista käytän vain kahta paria. Jossain hurisee tietokone ja stereoiden punaiset valot hehkuvat pimeässä. Verhot on suljettuna - yritän edes jotenkin blokata lämpösäteilyn. Rakennuksen julkisivu on kohti etelää, joten kyllä se hyvin lämmittää.
Elämä Kampissa, ensimmäisessä asunnossani on ollut sekä mukavaa että ikävää. Mukavaa on oma rauha, asunnon oiva sijainti mm. keskustaan nähden ja asunnon mukana tullut verkkoyhteys (joka on tosin hidas, mutta ei haittaa). Naapurit eivät metelöi (paitsi vappuna), käytävät ovat siistit, maksullinen pesukone ja kuivausrumpu ovat talon jokaisessa kerroksessa. Asunnot muistuttavat pohjaratkaisuiltaan tyypillistä hotellihuonetta. Ovelta katsoen ensin on käytävä, jonka toisella puolella on vessa ja toisella puolella eteinen & kaappitila, sitten aivan vessan vieressä on pieni keittiö (2 keittolevyä ja 1 allas tiskipöydässä, ei uunia). Tämän jälkeen avautuu asuintila, joka on pohjaltaan yksi iso suorakulmio ilman kommervenkkejä. Käytetyt värit ovat hailakan harmaa ja synkeän sininen, eli ei niitä kaikkein inspiroivimpia värejä. Ranskalainen parveke on kiva lisä vaikkapa bilevaatteiden tuuletusta varten. Parveketta ei ole kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi, sillä sinne pääsemiseksi täytyy avata monimutkainen parvekkeen oven lukitusmekanismi. Sisään ja ulos rakennuksesta kuljetaan magneettikortilla, joka on tavallisen luottokortin kokoinen muoviläpyskä. Samanlaiset kortit ovat käytössä mm. työpaikkamme neuvotteluhuoneissa ja Haikon kartanon hotellihuoneissa. Päästäkseen sisään korttia on käytettävä viidessä eri lukulaitteessa! Usein lukulaite ei hyväksy korttiasi ensimmäisellä kerralla, joten jo sisälle pääseminen voi olla joskus stressaavaa. Talossa on lenkkisauna tiistaisin. Itse olen varannut ylimääräisen tunnin saunavuoron sunnuntaille.
Haittapuolia ovat minulle korkeahko vuokra sekä palohälytykset, joita itse olen ollut todistamassa (vaan en aiheuttamassa) kahden vuoden aikana noin 20 kertaa. Hälyttimet on sijoitettu väärin, ja vielä kun lisää tähän klo 22 katkeavan ilmanvaihdon, niin on hyvin todennäköistä, että pyttipannun valmistus pitkäksi venähtäneen illan jälkeen saa koko rakennuksen hereille. Varsinainen hälytyskello on sijoitettu käytävälle suoraan oveni ulkopuolelle ja melu on sen mukainen. Mikäli jossain päin taloa hälytin havaitsee jossain edes jotain savun tapaista, niin koko talossa soi saatanallinen meteli. Nykyisin tosin jatkuviin vikahälyihin tottuneena ei hommalle paljoa korvaansa lotkauta, vaikka periaatteessa talon pitäisi tyhjentyä heti hälytyksen alettua. Alkuaikoina kovakalloiset vaihto-opiskelijat eivät millään tajunneet tupakointikieltoa koko rakennuksessa, ja palomiesten vierailut olivat varsin tuttu näky. Nyt tuntuu siltä kuin hälytysten määrä olisi vähentynyt - ilmeisesti jotain on tehty asian hyväksi. Huoltomies tosin sanoi minulle, että hälyytyksien määrän on edelleen noin kolme kertaa VIIKOSSA!
Olisi kivaa tietää paljonko tuo hälyyttimien väärä sijoittelu on nyt tullut maksamaan valtiolle.
Karkea arvio vuodessa siis: 3 x 52 x palomiesten käynti € x asukkaiden mielenterveys = aika paljon rahaa, & hälytysjärjestelmä joka asukkaiden suojelemisen sijaan pelottaa ja ärsyttää heitä.