Suuri hima-gallup

145 posts, 8 pages, 36,116 views

Avatar
#41 • • neea Guest
Muutin kuun vaihteessa maailman pienimpään yksiöön Helsingin Pietarinkadulle. Tilaihme omalla sisäänkäynnillä ja parvella varustettuna, superbonuksena raivostuttavan utelias naapurin täti, jonka ikkuna on omaani vastapäätä.

Tähän asti kaikenlaisissa kimppakämppäviritelmissä viihtyneenä pitää kyllä sanoa, että yksinäistä on! Siitä syystä en ole suuremmin kotona viihtynyt, josta taas johtuu asunnossani edelleen vallitseva kaaos. Pahvilaatikot ym. olen sentään saanut tyhjennettyä ja kannettua ulos, mutta ovesta sisään astuessa vastaan tulvii mielenkiintoinen määrä erilaista sekalaista tavaraa aina levyistä sängynjalkoihin...
Avatar
#42 • • miiko Guest
rakennettiin mein ulkovarastoon lämmin huone. rakennustarkastajan mielestä siinä ei saisi asua (liian pienen ikkunan takia), mutta se voisi olla esim. työhuone. älkää kertoko rakennustarkastajalle, mut mie asun siinä. pieni koppi se on, mut on paljon mukavampaa, kun ei tarvii (vahingossa) herättää ketään yöllisiltä retkiltä palatessa...
Caro²

Posts: 5,301

#43 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Skinnarilan VapaaValtio (SVV), lappeen Ranta

Soluasunto, jossa majailee myös kämppis ja kaksi rottaa.. (Varsinaisia tuholaisia, niille maistuu niin marvelit kuin vinyylien kannetkin.. johtoja eivät pure onneksi).

Ensimmäisenä törmään paperinkeräykseen menossa oleviin lehtiin & mainoksiin, ja siinä samalla pizzalaatikoista rakennettuun pyramidiin (Keittiössä meillä on sitten taas tyhjistä mehutölkeistä rakennettu torni)
Avatar
#44 • • Vares Guest
No,se fakta, että Helsingissa on aikas sairaat asumiskustannukset on kyllä tässäkin topicissa tullut jälleen todistettua. Itse asun Turussa 63,5 neliön kerrostalokaksiossa rauhallisella paikalla ja parveke on mukavan valoisan metsänrinteen puolella. Ja paljonko maksaa? 403 euroa (sisältää vesimaksun). Sitä mukaa kun Suomi jatkaa ahtautumistaan pääkaupunkiseudulle, ei vuokrien korotuksille sielläpäässä ole loppua näkyvissä. Samaan aikaan jossakin päin Suomea saisi Helsinkiläisen yksiön hinnalla omakotitalon isoine tontteineen päivineen! Hassua tämä maailmanmeno toisinaan.
Avatar
#45 • • bulk Guest
Vähän aikaa sitten (muutama kuukausi) Sunnuntairaportti teki tutkimuksen asuntojen hinnoista eri puolilta Suomea. Ullanlinnanmäen kaksion hinnalla sai Nurmijärveltä reilu sataneliöisen omakotitalon takkahuoneineen ja jostain pohjoisemmasta Suomesta kokonaisen kerrostalon, jossa oli muistaakseni 20 asuntoa.

Itse ei voi olla kuin kovin tyytyväinen omaan vuokratasoonsa. Onneksi Helsinki ei ole millään Lontoo-tasolla vielä, vaikka kallis muuhun maahan nähden onkin.
Avatar
#46 • • RA Guest

Originally posted by ville:

1) Täysin yliarvostetussa kaupunginosassa Espoossa



Asun juurikin tuossa samaisessa yliarvostetussa kaupunginosassa 23 neliön yksiössä. Kämppä on rivitalon alakertaan tehty erillinen asunto (omalla sisäänläynnillä tietty). Uima-allas osasto löytyy... (mut ei barkkeles meikäläisen käytössä )

Vuokra on halpa sijaintiin nähden, mutta riittävän iso opintotukiin nähden...

Miinuspuolena on, että vuokraisäntä asuu yläkerrassa. Mut plussana samalla, että eivät oo välittäneet kovempiäänisistäkään bileistä. Äänieristys on hyvä. Joskus oon seuraavana aamuna kyselly, että ei kai häirinny, niin vastaukseksi on tullu jotain tyyliin: "Omituistahan se olis jo ei teekkarista ääntä lahtis." Mukavaa porukkaa.

Ovesta sisään tultaessa vastaan tulee MUURAHAISIA. Pelottaa vaan, että joku kaunis päivä kotiin tullessa ne roudaa porukalla mun telkkaria tai stereoita johonkin. Mää ne myrkytän!

(edit: vuokra)

[ 26 July 2002: Message edited by: RA ]
Avatar
#47 • • hiski Guest

Originally posted by Caro²:
Skinnarilan VapaaValtio (SVV), lappeen Ranta

Soluasunto...


svv:oon hakemus juuri laitettu (tosin omaan yksiöön), jotta pääsisi muutaman km:n lähemmäs koulua. nykyinen asumus tosin luksus 37m2 yksiö saimaan rannalla. talonyhtiössä uima-allas jne, mmmmh. eikä vuokrakaan lpr:ssa päätä pakota.

Originally posted by neea:
Muutin kuun vaihteessa maailman pienimpään yksiöön Helsingin Pietarinkadulle.


sijainti loistava. varsinkin näin kesällä. hki:ssä ollessani asustelen tyttöseni nurkissa pietarinkadulla ja on kyllä viihtyisä paikka asua; takapihana kaivopuisto =)

välillä joutuu tosin evakkoon yana, pinnie & olli kolmiohelvettiin kamppiin. sijainti luksus myös eikä seurassakaan valittamista ,)

[ 26 July 2002: Message edited by: hiski ]
Avatar
#48 • • yana Guest

Originally posted by Vares:
yksiön hinnalla omakotitalon isoine tontteineen päivineen! Hassua tämä maailmanmeno toisinaan.



totta tosiaan. mä en ainakaan tekis mitään omakotitalolla tontteineen.. kaikkein vähiten jos se on jossain pieksämäen keskustassa

[ 26 July 2002: Message edited by: yana ]
Avatar
#49 • • Homegrove Guest
Omakotitalo vois olla ihan luksusta sikäli, että saisi metelöidä melkein niin paljon kuin huvittaa, mutta esim. nurmikon leikkuu sujuu meikäläiseltä aikast nihkeästi.
Avatar
#50 • • Tapi T Guest

Originally posted by Homegrove:
Omakotitalo vois olla ihan luksusta sikäli, että saisi metelöidä melkein niin paljon kuin huvittaa, mutta esim. nurmikon leikkuu sujuu meikäläiseltä aikast nihkeästi.


Jos nurtsi ei nappaa, niin rakentaa sitten talon kalliolle.

Muutenkin omakotitalo omalla pihalla ja omalla rauhalla potkii kyllä kerrostaloja perseelle. Kenen omakotitaloon kuuluu naapurin öykkäröinnit, yöllisen vessakäynnit, yms.? Kovinkaan moni ei voi pitää kerrostalossaa bileitä 24/7, mutta useammassa omakotitalossa tuo onnistuu.
Avatar
#51 • • OSC8 Guest

Originally posted by Tapi T: Muutenkin omakotitalo omalla pihalla ja omalla rauhalla potkii kyllä kerrostaloja perseelle. Kenen omakotitaloon kuuluu naapurin öykkäröinnit, yöllisen vessakäynnit, yms.? Kovinkaan moni ei voi pitää kerrostalossaa bileitä 24/7, mutta useammassa omakotitalossa tuo onnistuu. [/QB]



Jos minun pitäisi valita, asuako nykyisellään kaksiossa Helsingin keskustassa vaiko 250+ neliöisessä omakotitalossa viisto-savossa, niin täytyypä sanoa että ei voisi vähempää omakotitalot kiinnostaa...

Tietysti joskus sitten kun toivonmukaan on sitä jälkikasvua, niin olishan niitä parempi jossain rauhallisessa mestassa kasvattaa.. Mutta toistaiseksi niitä ei ole


[ 26 July 2002: Message edited by: triip ]
Avatar
#52 • • Homegrove Guest
Ideaali tilanne olisi omakotitalo jonkin kaupungin laitamilla, minne taksi ei maksa maltaita, mutta on hiukan omaa rauhaa.
Avatar
#53 • • ville Guest
omakotitalo on ihan kiva nuorena, kun niitä bileitä pitää ... sitten kun olet niin vanha, että sulla on rahaa omakotitaloon, ei niitä bileitä tule enää pidettyä

Tähänemennessä olen asunut kerros-, omakoti- ja rivitalossa. Ehdottomasti huonoin vaihtoehto on ollut omakotitalo, jonka pihassa riittää aina hommaa enemmän kun on aikaa. Lisäksi lähes poikkeuksetta omakotitaloalueet ovat liian kaukana kaikesta (julkiset ei kulje, palvelut ovat kaukana ja autoja pitäisi olla kaksi) tai sitten niin lähellä (kaikki tarpeellinen löytyy), että hintataso on tavallisen palkansaajan ulottumattomissa.

Kerrostalot voidaan rakentaa niin, että meteli ei kuulu kovin hyvin. ns kelluvat rakenteet mahdollistavat äänekkäätkin bileet, eikä naapuri valita. Ongelmana vaan on että suomalaiset ovat harvoin valmiita maksamaan vastaavista rakenneratkaisuista.

[ 26 July 2002: Message edited by: ville ]
Avatar
#54 • • Timce Guest
Offically off-topic:

Originally posted by Homegrove:
nurmikon leikkuu sujuu meikäläiseltä aikast nihkeästi.



I Know what you mean.Viimeiset 15 vuotta leikannut joka kesä 2 kertaa viikossa porukoitten nurmikon työnnettävällä Stigalla (ei rattikelkka) ~40 minuuttia/keikka...En viitsi edes laskea,paljonko olen tuhlannut nurmikon leikkuuseen aikaa.

Sitä rupeaa kummasti arvostamaan sitä rauhaa jonka sai kun asusti vanhempien kanssa 5km päässä keskustasta;Nykyään oma kämppä Hämeentien "nelikaista moottoritien" välittömässä läheisyydessä.
Ante

Posts: 16

#55 • • Ante
Software Project Survival Guide
by Steve C McConnell

Plattarilätinät
  • Kamppi, vuonna 2000 valmistunut HOASin vuokrakasarmi.
  • 29 m^2 ja 444 € kuukaudessa. Aika paljon, jos on tarkoitus opiskella ja maksaa asumisestaankin samaan aikaan. Ei ole toiminut minulla. Vuokrasopimus loppuu ja muutan pian pois.
  • Asun yksin
  • Usein eteisessä vastaan lehahtaa kämpän välillä ummehtunutkin tuoksu, jolloin seuraavana päivänä perusteellisen siivouksen jäljiltä tuoksu on jotain täysin muuta. Välillä tuoksuu eteeriset öljyt mm. eukalyptys ja mänty. Tiskialtaassa on suunnilleen kahden viikon tiskit kahden viikon välein. Villakoiria on nurkissa (mistä ne muuten tulevat, vastahan mä siivosin?) Eteinen on myös täynnä kenkiä, joista käytän vain kahta paria. Jossain hurisee tietokone ja stereoiden punaiset valot hehkuvat pimeässä. Verhot on suljettuna - yritän edes jotenkin blokata lämpösäteilyn. Rakennuksen julkisivu on kohti etelää, joten kyllä se hyvin lämmittää.

Elämä Kampissa, ensimmäisessä asunnossani on ollut sekä mukavaa että ikävää. Mukavaa on oma rauha, asunnon oiva sijainti mm. keskustaan nähden ja asunnon mukana tullut verkkoyhteys (joka on tosin hidas, mutta ei haittaa). Naapurit eivät metelöi (paitsi vappuna), käytävät ovat siistit, maksullinen pesukone ja kuivausrumpu ovat talon jokaisessa kerroksessa. Asunnot muistuttavat pohjaratkaisuiltaan tyypillistä hotellihuonetta. Ovelta katsoen ensin on käytävä, jonka toisella puolella on vessa ja toisella puolella eteinen & kaappitila, sitten aivan vessan vieressä on pieni keittiö (2 keittolevyä ja 1 allas tiskipöydässä, ei uunia). Tämän jälkeen avautuu asuintila, joka on pohjaltaan yksi iso suorakulmio ilman kommervenkkejä. Käytetyt värit ovat hailakan harmaa ja synkeän sininen, eli ei niitä kaikkein inspiroivimpia värejä. Ranskalainen parveke on kiva lisä vaikkapa bilevaatteiden tuuletusta varten. Parveketta ei ole kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi, sillä sinne pääsemiseksi täytyy avata monimutkainen parvekkeen oven lukitusmekanismi. Sisään ja ulos rakennuksesta kuljetaan magneettikortilla, joka on tavallisen luottokortin kokoinen muoviläpyskä. Samanlaiset kortit ovat käytössä mm. työpaikkamme neuvotteluhuoneissa ja Haikon kartanon hotellihuoneissa. Päästäkseen sisään korttia on käytettävä viidessä eri lukulaitteessa! Usein lukulaite ei hyväksy korttiasi ensimmäisellä kerralla, joten jo sisälle pääseminen voi olla joskus stressaavaa. Talossa on lenkkisauna tiistaisin. Itse olen varannut ylimääräisen tunnin saunavuoron sunnuntaille.

Haittapuolia ovat minulle korkeahko vuokra sekä palohälytykset, joita itse olen ollut todistamassa (vaan en aiheuttamassa) kahden vuoden aikana noin 20 kertaa. Hälyttimet on sijoitettu väärin, ja vielä kun lisää tähän klo 22 katkeavan ilmanvaihdon, niin on hyvin todennäköistä, että pyttipannun valmistus pitkäksi venähtäneen illan jälkeen saa koko rakennuksen hereille. Varsinainen hälytyskello on sijoitettu käytävälle suoraan oveni ulkopuolelle ja melu on sen mukainen. Mikäli jossain päin taloa hälytin havaitsee jossain edes jotain savun tapaista, niin koko talossa soi saatanallinen meteli. Nykyisin tosin jatkuviin vikahälyihin tottuneena ei hommalle paljoa korvaansa lotkauta, vaikka periaatteessa talon pitäisi tyhjentyä heti hälytyksen alettua. Alkuaikoina kovakalloiset vaihto-opiskelijat eivät millään tajunneet tupakointikieltoa koko rakennuksessa, ja palomiesten vierailut olivat varsin tuttu näky. Nyt tuntuu siltä kuin hälytysten määrä olisi vähentynyt - ilmeisesti jotain on tehty asian hyväksi. Huoltomies tosin sanoi minulle, että hälyytyksien määrän on edelleen noin kolme kertaa VIIKOSSA!

Olisi kivaa tietää paljonko tuo hälyyttimien väärä sijoittelu on nyt tullut maksamaan valtiolle.

Karkea arvio vuodessa siis: 3 x 52 x palomiesten käynti € x asukkaiden mielenterveys = aika paljon rahaa, & hälytysjärjestelmä joka asukkaiden suojelemisen sijaan pelottaa ja ärsyttää heitä.
Avatar
#57 • • esther Guest
Westendin omakotitalon, ja Oslonvuonon puutalon jälkeen tuntuu helsingin keskustan läheisyydessä asuminen kivalta. Asunto on kaksikerroksinen kerrostalokämppä, talon ylimmissä kerroksissa. Sauna, kaksi parveketta, ikkunat itä-länsi suuntiin.
Tosin omassa kotiosoitteessa vietän niin vähän aikaa, että koirakin on alkanut mua vierastaa.
Avatar
#58 • • vartio Guest
tässä hämmästelin pk-seudun vuokrahintoja. itse asun riihimäen keskustassa 62m2 kaksio/kolmiossa hinnalla 420e/kk, joka siis vastaa normaalia hinta/laatusuhdetta näillä korkeuspiireillä. hkiin matkaa täältä on VAIN 65km.
Avatar
#59 • • Dani Cior Guest
Luoteis-Helsinki
43 neliöä, vuokra jotain 350e
toistaiseksi asun yksin, tosin rauhallista seutua.
Vastaan tulee kirjat ja nivaska kaikenlaisia printtejä/lehtiä. Tiskiä tulee niin vähän, että ne on helposti hoidettavissa.

sääli ettei enää tuu kissat vastaan ovelle, ne oli överi-ihania
Avatar
#60 • • anco Guest

Originally posted by vartio:
itse asun riihimäen keskustassa. hkiin matkaa täältä on VAIN 65km.



Vain 65km. Laskepa millainen hinta siitä tulee, jos pitää tulla yöllä esim. kaksi kertaa viikossa Helsingistä taksilla kotiin. Tai vaihtoehtoisesti, mitä auton ylläpitäminen maksaa. Ja jos matkaa autolla, niin ei voi(?) ottaa...

Olen itse laskeskellut, että minulle tulee halvemmaksi asua keskustassa ilman autoa, mitä esim. Espoon takamailla, ja omistaa auto..

Originally posted by Homegrove:
Ideaali tilanne olisi omakotitalo jonkin kaupungin laitamilla, minne taksi ei maksa maltaita, mutta on hiukan omaa rauhaa.



Oma asunto on Helmi. Hyvin rauhallisella paikalla, taloyhtiössä, jossa tuntuu, että jokainen naapurini on kuollut, ja silti 00100 alueella..
Kyllä tästä maksetaankin suolainen hinta, mutta tuntuu, että se on sen arvoista..

Oikeesti viimeisen 3kk aikana olen nähnyt kolme naapuriani. Ja kuullut vielä vähemmän..

En tiedä miten asunnon äänieristys on toteuttu (rakennettu 1939), mutta täällä voi aivan rauhassa popittaa myöhäänkin illalla, ilman pelkoa, että naapurin setä ei saisi nukuttua..