Digikamerasuosituksia?

317 posts, 16 pages, 65,185 views

#302 • • _U Guest
Itse HP:n digikameroihin täysin kyllästyneenä ja pettyneenä vaihdoin leiriä ja hommasin Panasonicin DMC-TZ1:n. Olen ollut erittäin tyytyväinen, kaikin puolin loistava hankinta. Enpä jaksanut penkoa tätä topiccia, joten laitan tähän linkin kyseiseen pokkariin: http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=1984

Toi Fusionen postaama kamera kyl houkuttaisi. Itselläni on Canonin Eosin 500 järjestelmärunko ja putket, mut vaik yritän olla kuinka puristi filmin suhteen, niin silti olen tykästynyt digikuvaukseen, vaik jotenkin nostalgisempaa on taistella kun kamerassa jyllää aito filmi eikä muistikortti. :)
#303 • • Ryvon DJ Guest
Nikonin D80, tai Sonyn Alpha A100 myös hyviä vaihtoehtoja Canonille, tossa hintaluokassa.
#304 • • Quu Guest
Tuli vihdoinkin astuttua DSLR-maailmaan parin vuoden vetkuttelun jälkeen. Pari viikkoa mennyt vanhoja järkkäritaitoja esiin kaivaessa ja uuden työkalun (Nikon D50) opettelussa.

Tällä viikolla tarkoitus olisi myös hommata pimeän kittilinssit tilalle Sigmalta tai Tamronilta vähän valovoimaisempaa jokapaikanzoomia. Lisäksi ostoslistalla on normaalisti 50mm 1,8 ja tehokas salama. Kunhan ei veisi koko kättä...

Nyt kyselisinkin vähän jengiltä, että minkätyyppisiä kuvanhallintaohjelmia on käytössä? Aika paljon ihmiset puhuvat tuosta Googlen Picasasta, joka on ilmainen. Kannattaako moinen? Onko jotain hyviä kilpailijoita?

edit: Niin nyt käytössä on tuo Nikonin Picture Project, joka vaikuttaa näppituntumalta vähän vammaiselta, joten en tiedä jaksanko edes aloittaa opettelua.
#305 • • OCS Guest

Nyt kyselisinkin vähän jengiltä, että minkätyyppisiä kuvanhallintaohjelmia on käytössä? Aika paljon ihmiset puhuvat tuosta Googlen Picasasta, joka on ilmainen. Kannattaako moinen? Onko jotain hyviä kilpailijoita?

Itse olen käyttänyt nyt Adoben Lightroomia (raaka)kuvien käsittelyyn ja hallintaan, sekä flickr:ia säilyttämiseen ja jakamiseen netissä.
#306 • • Quu Guest

flickr

Tää on kans vissiin sellainen mihin pitäisi tutustua.

Nyt kun saisi päätettyä että josko Sigman 18-50 2,8, Tamronin 18-50 2,8 vai 18-70 3,5-4,5 Nikkori. Saatana kun on vaikeaa.
#307 • • ville Guest

flickr

Henk koht näkemys:

Kuvat kannattaa karsia, käsitellä ja lajitella kansioihin heti kun ne on otettu. Softa on kiva, mutta kuka takaa, että softa toimii vielä 10v päästä ja kuvat on edelleen fiksusti lajiltetu?

Fiksusti nimetyt kansiot on helppoja käyttää ja varmasti lähes ikuisia. Jos koko wintoosa tippuu tästä maailmasta niin muutaman kansion nimeäminen ei onneksi ole mikään älytön juttu. Jos taas joku tietty softa lakkaa toimimasta, sulla on 100 000 random kuvaa, joka on about sama asia kuin että sulla ei ole yhtään kuvaa.... jaksatko ihan oikeasti katsoa 30v päästä 200 kuvaa siitä kun oltiin kavereiden kanssa ulkona ja sitten näitä "ulkona" tapahtumia on yhteensä 200kpl....

Jokaisen kuvan kohdalla kannattaa miettiä: "onko tämä sellainen, jota jaksan katsoa 1v päästä?" Jos ei ole niin deleteä vaan.

Itse kerään jokaisen tapahtumakansion lisäksi ns. albumikansiota, jonne tulee yhdeltä vuodelta pari sataa kuvaa. Vaikka aloitettiin kuvaaminen vasta 2001 niin nyt jo olen huomannut, että ainoat kuvat, jotka jaksaa kiinnostaa, on nämä albumikansiossa olevat.
#308 • • OCS Guest

Kuvat kannattaa karsia, käsitellä ja lajitella kansioihin heti kun ne on otettu. Softa on kiva, mutta kuka takaa, että softa toimii vielä 10v päästä ja kuvat on edelleen fiksusti lajiltetu?

Minulla on myös lajiteltu hakemistoihin kaikki kuvat mahdollisiman kuvaavasti. Lightroomin library on vain virtuaalinen. Metadata tosin tulee varmasti toimimaan tulevaisuudessakin, että se on aivan sama mitä softaa käytät niin se osaa kaivaa ne tiedot esiin. Metadata helpottaa huomattavasti suurien kuvamäärien hallintaa, kun voi hakea kuvia vaikka esim. käytetyn objektiivin perusteella jos haluaa.
#309 • • OCS Guest

http://flickr.com/

Pitäisi ehkä jossain vaiheessa maksaa 20$ pro-tilistä, niin saa rajattomat lähetykset, tallennustilan ja kansiot. Tuon käyttöliittymä on mielestäni todella hyvä.
#310 • • ville Guest

Metadata helpottaa huomattavasti suurien kuvamäärien hallintaa, kun voi hakea kuvia vaikka esim. käytetyn objektiivin perusteella jos haluaa.

No se helpottaa jos sä olet joku ammattikuvaaja ja etsit vaikka mainokseen jotain tiettyä kuvaa.

Mutta mitä harrastekuvaaja tekee jollain teknisellä metadatalla? Kuinka moni ajattelee vaikka 40v päästä: "olisipa kiva katsoa kaikki 38mm polttovälilillä otetut kuvat", suorittaa haun ja huomaa, että kuvia on siltikin 583kpl ja näistä 99% on kuvia joista ei edes muista ottaneensa...

Suurin osa kuvaa kuitenkin kuvia omaksi ilokseen ja usein myös tulevaisuutta varten. Olisi kiva fiilistellä menneitä aikoja samalla tavalla kun lapsena selasi normaalia valokuva-albumia.... muistella tapahtumia, selata kuvia hitaasti ja palauttaa muistiin tunteet juuri sen kuvan kohdalla.

IMO tällainen fiilistely vaatii:

- kronolginen järjesteys jolloin ikään kuin kokee sen ajanjakson mitä katsoo
- sellainen määrä kuvia, että jokaisen kohdalla voi pysähtyä miettimään sitä tilannetta jossa kuva otettiin

Mä väittäisin, että 95% jengistä ottaa ihan liikaa kuvia ja ei jaksa mitenkään lajitella niitä. Nyt jo on nähtävissä ilmiö, jossa kaverit/sukulaiset "fiilistelevät" pari vuotta vanhaa tapahtumaa ja kuvia on niin paljon, että next nappia pitää painaa ennenkuin koko kuva näkyy edes ruudulla. Puolessä välissä showta kaikki on tylsistyneet ja lopulta kukaan ei edes huomaa kuvien joukosta niitä otoksia, joita ihan oikeasti vois katsella vaikka minuutin. Lopulta koko homma lässähtää ja ketään ei oikeasti enää jaksa kiinnostaa....

IMO erilaiset hallintasoftat ei ratkaise mitään, vaan pikemmin jopa pahentaa ongelmaa. Jengi kuvittelee, että hallintasoftan avulla voi aina etsiä ne mielenkiintoset otokset ja siten käyttää (softakohtaista) metadataa, jonka toimivuudesta tulevaisuudessa ei ole takeita. Tagataan suurin osa kuvista vaikka yhdellä hakusanalla tyyliin "mökki", "janne syntymäpäivä" jne sitten säästetään kaikki kuvat. 10 vuotta kulunut ja yhtäkkiä jannen synttärikuvia onkin 1000...

Ehkä mä vaan on tosi pessimistiminen, mut toistaiseksi hyvin harva oikeasti miettii miten kuvat ovat käytettäviä vielä 50v päästä...
#311 • • OCS Guest
<-- klipetiklipeti : tiivistetään -->

Mutta mitä harrastekuvaaja tekee jollain teknisellä metadatalla? Kuinka moni ajattelee vaikka 40v päästä: "olisipa kiva katsoa kaikki 38mm polttovälilillä otetut kuvat"

Annoin vain esimerkin metadatan mahdollisuuksista. Ei kannata takertua juuri tähän tagiin. Kyllä se auttoi minua vain huomattavasti kun piti käsitellä testikuvat batchina. Mutta ei siitä enempää.

IMO tällainen fiilistely vaatii:
- kronolginen järjesteys jolloin ikään kuin kokee sen ajanjakson mitä katsoo
- sellainen määrä kuvia, että jokaisen kohdalla voi pysähtyä miettimään sitä tilannetta jossa kuva otettiin

Ensimmäinen kohta hoituu helposti metadatan avulla. Tapa millä sinä haluat selata niitä onkin sinusta itsestä kiinni, minkä niistä koet mielekkäimmäksi. Toinen kohta on kuvaajasta itsestään kiinni.

IMO erilaiset hallintasoftat ei ratkaise mitään, vaan pikemmin jopa pahentaa ongelmaa. Jengi kuvittelee, että hallintasoftan avulla voi aina etsiä ne mielenkiintoset otokset ja siten käyttää (softakohtaista) metadataa, jonka toimivuudesta tulevaisuudessa ei ole takeita.

Metadata kuvissa (EXIF ja IPTC) eivät ole softakohtaisia vaan XML:ää, joten voit periaatteessa kuvailla kuvasi miten lystäät. EXIF ja IPTC määrittelevät jo melko hyvin erilaiset tiedot ja niillä pärjää pitkälle. Vähän epäilen, että metadata tulee ihan heti katoamaan. Netissäkin tämä on yleistynyt jo paljon ja tieto kuvaillaan avainsanoilla. Taas tullaan siihen, että käyttäjä on itse vastuussa miten sisältö kuvataan, mikä taas vaikuttaa siihen, miten hyvin se on löydettävissä myöhemmin.

Ehkä mä vaan on tosi pessimistiminen, mut toistaiseksi hyvin harva oikeasti miettii miten kuvat ovat käytettäviä vielä 50v päästä...

Jep. Ei se metadata tai hallintasoftatkaan poista sitä isoa työn määrää mikä kuvien järjestämisessä on. Ne vaan helpottavat sitä. Taustalla pitää kuitenkin käyttää muita keinoja, miten säilyttää kuvat tulevaisuudessa järkevästi. Itse olen jo pitkään miettinyt miten saan varmuuskopioitua kuvat jotenkin järkevällä tavalla.
Caro²

#312 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kuvien lajittelusta. Itelläni on kuvat lajiteltu lähinnä näin:

Ensiksi "pääjako"

Duunit
Harrastukset

Harrastus on jaettu sitten eri osa-alueisiin:

Bilekuvat
Muut tapahtumat
Kuvaussessiot (esm kavereiden kanssa jotkut "photoshootit")
Sekalaiset

Bilekuvien alta löytyy vuosihakemistot, muissa hakemistot on vaan yhdessä läjässä. jokainen on muotoa:

YyyyMmDd Tapahtuma (Kaupunki)
#313 • • ville Guest

Kuvien lajittelusta. Itelläni on kuvat lajiteltu lähinnä näin:

Ensiksi "pääjako"

Duunit
Harrastukset

Harrastus on jaettu sitten eri osa-alueisiin:

Bilekuvat
Muut tapahtumat
Kuvaussessiot (esm kavereiden kanssa jotkut "photoshootit")
Sekalaiset

Bilekuvien alta löytyy vuosihakemistot, muissa hakemistot on vaan yhdessä läjässä. jokainen on muotoa:

YyyyMmDd Tapahtuma (Kaupunki)

Yllättävän samassa mennään...

Mulla pääjako:

Priva
Netti
Albumi

-> Näiden alla kansiot, jotka nimetty vuoden mukaan (2001, 2002, 2003)

-> Ja vuoden alla kansiot, jonka nimi tapahtuma ja päivämäärä (Synttarit2111, SysterinHaat1306 jne jne)

-> Kuvat nimetty randomilla, joko tapahtuman aktiviteetin, henkilöiden tai numeron mukaan (JessePalleVille, TequilaMaistuu, 01 jne jne)

Albumikansio tekee siitä poikkeuksen, että kerään jokaisesta tapahtumasta pari kuvaa "albumiin". Siten vuoden lopussa meillä on kansio, jossa vuoden tärkeimmät/parhaat tapahtumat ja kuvat yhdessä paikassa. Takana on nyt vuodet 2001-> ja jälkikäteen olen jonkun verran käynyt tuhoamassa vanhoista "albumeista" kuvia, jotta määrä säilyy inhimillisenä. Tavoite olisi pitää yhden vuoden kuvamäärä max parissa sadassa.

Tapahtumakansioista 95% on sellaisia, joita ole koskaan palannut katsomaan ts. aika moista kuvasaastetta. Albumeita olen katsellut lukemattomia kertoja.

Suosittelen todella lämpimästi jokaiselle kuvaajalle keräämään ne parhaat otokset yhteen paikkaan :)
#314 • • pie Guest
Itsellä on vaan kansiot vvvv-kk-pv tyylillä vuodesta 2002. Ja esim 2007-03-23 kansion alla on sitten valmiit käsitellyt kuvat ja originals-kansio, jossa käsittelemättömät ja raw-kuvat.

Voi kuulostaa, että tuolla menetelmällä ei oo kauheen hyvin pysy järjestyksessä. Omasta mielestä oon kuitenkin suht hyvin järjestyksessä kuvien suhteen, kun ovat selkeesti aikajärjestyksessä ja kun itse muistaa suht hyvin mitä on milloinkin kuvannut ja kuvamäärä on kohtuullinen.

Pakko kuitenkin myöntää, että jotain muutosta tuohon on tehtävä tulevaisuudessa. Ainakin vuosien mukaan menevät kansiot on syytä tehdä tulevaisuudessa ja Villen & Caro²:n järjestelmä tuntuis suht selvältä. Mitkään importtaa tietokantaan ja etsi tageilla menetelmät ei kiinnosta, koska tuntuvat hankalilta ja selkeistä kansioista on helpompi hakea kuva kun sitä on avaamassa esim. Photoshoppiin tai muuhun ohjelmaan.
Caro²

#315 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Suosittelen todella lämpimästi jokaiselle kuvaajalle keräämään ne parhaat otokset yhteen paikkaan :)

Mietiskelin hetken, että "mikäs se villen albumi oikein on", mutta sitte tajusin tekeväni aivan samaa :D

Sen jälkeen kun olen siirtänyt kuvat kiintolevyltä dvd:lle, jätän koneelle ne kuvat "arkisto"-nimiseen osastoon, jotka ovat menneet julkaisuun. Kahdesta syystä. Niiden kautta löytyy helposti "oikea levy" josta kaivaa alkuperäiset kuvat - ja niitä' voi sitten itsekseen katsella jos ei muuta tekemistä ole (tosin yleensä katselen netistä noita julkaistuja kuvia).

Veikeetä, että molemmat tekee melko samalla tavalla saman prosessin kuitenkaan keskustelematta asiasta keskenään ennen prosessin suunnittelua - tai (oletettavasti) myöskään kyselemättä miten muut tekee?
#316 • • ville Guest

Veikeetä, että molemmat tekee melko samalla tavalla saman prosessin kuitenkaan keskustelematta asiasta keskenään ennen prosessin suunnittelua - tai (oletettavasti) myöskään kyselemättä miten muut tekee?

Sisäiset pikku insinöörit on kaikilla niin samanlaisia :hah:

Mut tosiaan, ei me olla keneltäkään toiselta koskaan mitään kysytty. Ylipäätään pidetään koneen tiedostot aika tiukassa järjestyksessä ja nämä digikuvat ovat koko prosessille aika luonnollista jatkoa :)
#317 • • Uinajainen Guest
Sonyn Cybershot p73 sanoi sopimuksen irti noin 4000 kuvan jälkeen. Kun laittaa kuvamoodin päälle sammuu virta. Vaikuttaa pahasti siltä että korjaaminen maksaa enemmän kuin uusi kamera.