Snapshot varmaan tuossa ylempänä tarkoitti sitä, että jos valokuva ylivalottuu, ja kohteen detailit häipyvät, niin millä ihmeellä ne saataisiin jälkikäteen takaisin esille?
Kuten joku itseäni viisaampi tuolla valokuvaus.netissä sanoi, homma taitaa perustua RAW:n suurempaan dynamiikkaan.
Teoriassa RAW kuvassa yksi väri talletetaan 12 bitillä, eli dynamiikkaa on huomattavasti enemmän kuin JPEG kuvassa. Käytännössä ero ei taida olla kovin suuri, mutta kuitenkin huomattava.
RAW:lla kuvatessa pystyy itseasissa hieman pelastamaan ylipalaneita kohtia. Kun kuvaa konvertoidaan RAW muodosta esim TIFFiksi valitaan lineaarinen konversio, jolloin ylipalaneita kohtia on mahdollista pelastaa. Olen tätä itse kokeillut ja homma toimii, mutta ei tietysti pelasta pahasti puhki palaneita kohtia.
Monissa SLR digeissä on toiminto, joka vilkuttaa LCD näytöllä puhki palaneita kohtia. Tämä on kätevä, sillä kuvaaja pystyy välttämään puhkipalamista erittäin tehokkaasti. Tuloksena saattaa olla keskimäärin alivalottunut kuva, mutta RAW suuren dynamikan ansiosta näillä alivaloittuneilla kohdilla on itseasiassa tavaraa todella paljon. Kun jälkikäteen on sitten mahdollista nostaa näitä alivalottuneita kohtia tulee kuvasta lopulta tasainen ilman, että yksikään kohta on ylivalottunut.