Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 376,229 views

#621 • • ville Guest
Kuuluin kertausharjoituksissa samaan komppaniaan juSSin kanssa ja täytyy tosiaan sanoa, että harjoitus oli aivan samaa paskaa mitä armeijassa: nukuttiin vähän, tetsattua tuli, vaatteet oli märkiä ja kestovitutus oli päällä koko 8 vrk.

Ihmettelen vain niitä, jotka puhuvat kertauksesta löysänä paikkana, jossa istutaan nuotion äärellä vetämässä bisseä ...

t: raskassinkojoukkue menee sinne minne käsketään :mad:
#622 • • Tapi T Guest

Ihmettelen vain niitä, jotka puhuvat kertauksesta löysänä paikkana, jossa istutaan nuotion äärellä vetämässä bisseä...

Kertausten tiukka tahti nykyisin johtuu lähinnä määrärahojen puutteesta. Ennen kertauksia järjestettiin useammin, jolloin oli varaa pitää löysempää tahtia, mutta nykyisellään niihin tulee kutsu todella harvoin ja vastaavasti tahti on sitten todella kova.

Monet kaverini ovat sanoneet kertausten jälkeen, ettei millään varusmiesajan leirillä meno ollut niin rankkaa.
#623 • • sauce Guest

Jos sinulla on sodanajan sijoituspaikka niin kertaukset tulevat varmasti.

mutta onko tietoo mitä tapahtuu jossei ole sijoitusta? siis niinku a-miehenäkään. meni sukset ristiin jaosjohtajan kanssa ja niinpä kuulun parhaaseen "sijoittamattomat" ryhmään. tosin VSiTR, jossa alikkina palvelin, on jo lopetettu. eli eeppäilisin ettei ole kertauspelkoa...

mutta voisi olla ihan nastaa mennä hiukan tetsaa. ei se nyt niin kamalaa ollut. tosin olen olllut aina hiukan "erikoinen" :)
#624 • • jUSSi Guest

mutta onko tietoo mitä tapahtuu jossei ole sijoitusta?

silloin tuskin tulee kertauksia, mutta varmaa tietoa saat vain sotilasläänisi esikunnalta (jos sieltäkään).
#625 • • Edited Kaum Guest

Voisiko joku kertoa paljonko B-miehillä on kertausaamuja? Nimim. kirjeitä odotellen. :scared:

Kysyin tätä komppanian päälliköltä. B-miehet voidaan kutsua kertaamaan aivan normaalisti jos he ovat suorittaneet taistelijan tutkinnon. Itse olin marssikiellossa, joten en voinut suorittaa sitä kokonaan. Tästä johtuen mulla ei ollut kiväärimerkkiä hihassa, joten ei ole kertauksiakaan.

Bemareiden sodanajan sijoituksista taas minulle kerrottiin seuraavaa: Hyväkuntoiset / pienen fyysisen haitan omaavat menevät kiväärimiehiksi,
loput sijoitetaan kirjureiksi tai huoltojoukkoihin. Toisaalta sijoituksista kertoessaan el capitano sanoi: "Mutta toivon että osaa teistä ei tulla ikinä sijoittamaan yhtään mihinkään..."
#626 • • Hugo Guest

Esim. mun iTKK-ryhmässä on kaksi B-miestä ja kertaamassa olivat.

Meille 1.4.1999 (voi juma... onksiit näin paljo :eek: aikaa) vapautuneille lääkintämiehille sanottiin, että aikasintaan vuonna 02 (vai 03) tulee kutsu. Ei ole vieläkään kyllä näkyny *koputtaa puuta* Eikä muuten oltu edes B-miähiä. Onhan tuonkin reissun loppumisesta kohta 5 vuotta...
#627 • • Ath Guest

Jos sinulla on sodanajan sijoituspaikka niin kertaukset tulevat varmasti.

mutta onko tietoo mitä tapahtuu jossei ole sijoitusta? siis niinku a-miehenäkään. meni sukset ristiin jaosjohtajan kanssa ja niinpä kuulun parhaaseen "sijoittamattomat" ryhmään. tosin VSiTR, jossa alikkina palvelin, on jo lopetettu. eli eeppäilisin ettei ole kertauspelkoa...

mutta voisi olla ihan nastaa mennä hiukan tetsaa. ei se nyt niin kamalaa ollut. tosin olen olllut aina hiukan "erikoinen" :)

Kertaukseen kutsutaan aina tietty kriisiajan kokoonpano, ei yksittäisiä henkilöitä.
Eli jos kuulut sijoittamattomaan reserviin, niin käskettyjä kertauksia ei ole varmasti ole luvassa, poislukien ylimääräinen kertausharjoitus, mutta moisten järjestämisestä ei ole tällä hetkellä pelkoa.

.
#628 • • Ath Guest

Esim. mun iTKK-ryhmässä on kaksi B-miestä ja kertaamassa olivat.

Meille 1.4.1999 (voi juma... onksiit näin paljo :eek: aikaa) vapautuneille lääkintämiehille sanottiin, että aikasintaan vuonna 02 (vai 03) tulee kutsu. Ei ole vieläkään kyllä näkyny *koputtaa puuta* Eikä muuten oltu edes B-miähiä. Onhan tuonkin reissun loppumisesta kohta 5 vuotta...

Kertaussykli riippuu siitä minkä kiireysluokan kriisiajan kokoonpanoon olet reservissä sijoitettuna, aiheesta oli aikaisemmin tässä threadissa juttua.
Eli vielä ei kannata huokaista helpotuksesta, mutta uskon että jos 10v kohdalla ei ole kutsua tullut niin ei varmaankaan tule koskaan :excellent:

.
#629 • • ville Guest
Kylläpäs täällä on monta väärinkäsitystä tuosta kuka voidaan kutsua kertaamaan ja kuka ei. Tässä asioita, jotka selvisivät viime viikolla juteltuani erään everstin ja oman pataljoonan komentajan kanssa.

* B-miehen paperit eivät vaikuta asiaan millään tavalla.
* Sijoittamaton henkilö voi kuulua mihin tahansa aselajiin.
* Sijoittamattomat henkilöt ovat ns. reservissä ja voivat saada kutsun jos harjoitukseen ei tule riittävästi sijoitettuja miehiä.
* Sijoittamaton henkilö voi "päästä" yhden kertausharjoituksen jälkeen sijoitettuun asemaan, jos harjoituksen henkilökunta niin haluaa.
* Jokaisen henkilön kohdalla voidaan tehdä erikseen päätös siitä kutsutaanko taistelija seuraavan kerran harjoitukseen vai ei. Käytännössä kyseinen toimenpide tapahtuu joukkueenjohtajan aloitteesta. Esimerkiksi omassa kertausharjoituksessa mukana oli kaksi särmää kuskia, jotka pyysin merkkamaan omaan joukkoon myös seuraavalla kerralla.
* Omaa sijoitusta sodan ajan kokoonpanossa ei saa kertoa puhelimessa sillä tieto on salainen. Sen pystyy kuitenkin saamaan selville jos menee paikan päälle ja kantahenkilökuntaa nappaa ottaa asiasta selvää.
* Kriittisille alueille sijoitetut pataljoonat kuuluvat ns A-joukkoihin, joiden pitäisi päästä kertamaan viiden vuoden välein. A-joukkoihin kuuluvuus jatkuu hyvin myöhälle iälle, eli ei ole olemassa maagista 35 vuoden ikärajaa, jonka jälkeen ei enää tarvitisi mennä kertausharjoituksiin.

Noin muuten voisi sanoa, että nykyinen systeemi, jossa koko pataljoona kutsutaan kertaamaan aina samalla toimii melko hyvin. Ideana on, että alijohtajat tulevat muutamaan päivää ennen jääkäreitä ja kertaavat oman aselajin asioita kantahenkilökunnan johdolla. Tämän jälkeen kantahenkilökunta astuu sivuun ja antaa alijohtajien hoitaa joukkojen varustus ja koulutus. Tavoitteena on, että alle viikon koulutuksella saadaan palautettua mieliin intissä opitut asiat ja joukon sotavalmius saadaan nostettua korkealle tasolle. Viimeviikkoisen perusteella voin tosiaan sanoa, että kiire siinä tulee kun 6kk asiat pitää saada mahtumaan 4 vrk:een ja välissä pitäisi vielä nukkua ja syödäkin.

Käytiin eilen bissellä jääkäreiden kanssa ja oli siinä sitten pakko kysyä mitä mieltä miehet olivat varusmiesajan pituudesta nyt kun kertausharjoitus on ohi. Erkoista oli, että vain muutama mies uskoi, että varmusmiesajaksi olisi riittänyt 4kk, kun suurin osa piti 6kk pituutta varsin sopivana. Aselajilla tietysti saattoi olla hieman merkitystä, sillä oma porukka oli PST:ä eli aselajikoulutusta riitti hyvin paljon.

Mielestäni parasta kertausharjoituksissa oli valtion taloudellinen panostus. Raskassinkojoukkuueena pääsimme ampumaan 91 haata (betonikärkiä) ja yhden kovan sekä neljä apilasta ja kasan kessejä. Määrällisesti tämä lähtenteli samaa A-tarvike määrää, jonka saimme käyttöömme koko varusmiespalveluksen aikana. Koko harkoituksen budjetti oli patalaljoonatasolla muistaakseni 2 miljoonaa euroa.
#630 • • ---[-]--- Guest
William Burroughsin mukaan armeijan saa hyvin väistettyä katkaisemalla oman sormen. Psykoterapeutit kun vuolaasti kirjoittavat vapautuksia moisista toimenpiteistä. :D
#631 • • SamZa Guest

William Burroughsin mukaan armeijan saa hyvin väistettyä katkaisemalla oman sormen. Psykoterapeutit kun vuolaasti kirjoittavat vapautuksia moisista toimenpiteistä. :D

:eek: vau! :eek: Pitäiskö kokeilla?;) Heinäkuussa Niinisalo kutsuu ja mun vapaus riistetään. Tana ojossa marssimaan:) No on jo aikakin 3v lykkäyksen jälkeen..
#632 • • Lachesis Guest

Kuuluin kertausharjoituksissa samaan komppaniaan juSSin kanssa ja täytyy tosiaan sanoa, että harjoitus oli aivan samaa paskaa mitä armeijassa: nukuttiin vähän, tetsattua tuli, vaatteet oli märkiä ja kestovitutus oli päällä koko 8 vrk.

Ihmettelen vain niitä, jotka puhuvat kertauksesta löysänä paikkana, jossa istutaan nuotion äärellä vetämässä bisseä ...

Kiitos teidän kertaajien maaliosastona toiminut sotilaspoliisikomppania nukkui 3 ylimääräistä yötä teltassa. Ei ollut mitään hirveän hauskaa hommaa näillä säillä. Kestovitutus meilläkin siis :)
#633 • • jUSSi Guest

Kiitos teidän kertaajien maaliosastona toiminut sotilaspoliisikomppania nukkui 3 ylimääräistä yötä teltassa. Ei ollut mitään hirveän hauskaa hommaa näillä säillä. Kestovitutus meilläkin siis :)

:laugh:

jaettu vahinko on puolikas vahinko :king:
#634 • • JussiS Guest

Meillä oli kyl tollasta makkaranpaistoo, kahvinjuontii, ja sellasta. Saunottiin joka ilta, ja kateltiin kun Hornetit laskeutuu. Leirin alussa pistettiin verkko pystyyn (n. 5 tunnin homma), ja lopussa purettiin se (n. tunnin homma). Loppuaika väsäiltiin jotain yleishyödyllistä, ettei ollut tylsää.
#635 • • jUSSi Guest

Meillä oli kyl tollasta makkaranpaistoo, kahvinjuontii, ja sellasta. Saunottiin joka ilta, ja kateltiin kun Hornetit laskeutuu. Leirin alussa pistettiin verkko pystyyn (n. 5 tunnin homma), ja lopussa purettiin se (n. tunnin homma). Loppuaika väsäiltiin jotain yleishyödyllistä, ettei ollut tylsää.

olitsä jossain lastentarhajoukoissa missä koulutettiin kerhotätejä?
#636 • • JussiS Guest

olitsä jossain lastentarhajoukoissa missä koulutettiin kerhotätejä?

Eiku se on royal airforce, ja viestiliikenne :)

Niijoo, ja kessun jämät helpottaa kans hiukan, mut eipä niil viestimiehilläkään paljoo enempää hommaa ollut.
#637 • • Lachesis Guest

jaettu vahinko on puolikas vahinko :king:

Eikun kaksinkertainen vahinko :sad:
Nojoo, homma alkaa olla niin lopussa ettei kauheasti jaksa kitistä tollasista.
#638 • • sixtus Guest

Ei oo tullu törmäiltyä. Ja Lehdon jutut on välillä aika sairaita. Arvaa muuten onko sekaannuksia kun mulla on sama sukunimi kun ajomestarilla...

Huh, yritän aina vältellä Lehtoa kun asioin Kuljetuskeskuksessa.. :)

Lehto on oikeasti hyvä tyyppi, sitten kun sen omituisen huumorintajun älyää. Ongelmana on vain se, että ei koskaan tiedä onko mies tosissaan vai ei.

Nimim. 9h päivässä samassa toimistossa 4 1/2 kuukautta...

Joskus satuin vilkaisemaan Lehtoon päin ja hän huomasi sen (virhe!), jonka jälkeen saimme kaikki kuunnella Lehdon yksinpuhelua tyyliin: "Tuo Vuorinen varmaan pitää minua täysin seniilinä miehenä kun tuolla tavalla tuijottelee. Hän varmaan luulee ettei minulla seiso..." Tämä kommentointi tuli tavalliseen tapaan jostain Lehdon toisen kulmakarvan alta. Tiedätte varmaankin sen katseen. :panic:

Lehto on aina inhonnut paria asiaa. Sinuttelua, Santahaminaa sekä maastoväristä palveluspukua (aka kurkkusalaatteja). Joinain päivinä kun hän joutui menemään Santahaminaan ko. kurkkusalaatit yllänsä, hän saattoi kommunikoida koko päivän pelkästään mielenkiintoisilla yhdistelmillä eksoottisia kirosanoja. Yritti siinä sitten pitää naamaansa näkkärillä kun mies oli kuin myrskyn merkki.

Lisäksi en suosittele käsien pitämistä taskuissa ;)

Mä allekirjotan myös ton et Ltn. Lehto on ihan huippu tyyppi! Paras kantahenkilökunnan äijä ever!! Itsehän olen mm. paininut kyseisen herran kanssa :D (Lehto tuli herättelee mua taukotuvasta ja luulin et se on taas kerran joku kanssajäksteri joka haluu päähänsä, mut ei ollukaa ku Lehto PRKL!!! Oli kuulemma meissin ilmeessä näkemistä ku avasin silmät ja näin kuka oli vastassa :D )

Ei ollu muuten paskempi paikka palvella toi taivallahti..vähän 9000 turbo-saabeil ajeluu ja kerran jouduttii kesällä jopa urheilukoulutukseen: fudista pelaamaan hesperian puistoon :king: Ja kesäsin piti katsastaa aina puolustusvoimain kuljetuskalusto: ei muuta ku diesel-golfien koneita lämmittelee et saadaa otettuu pakokaasutestit..lopputulos: hietsuun 1/2 tunniks ja sit 1. vaihteella takas kassulle et saatii kone riittävän kuumaks.. :D

Terv: I/00 "taistelija"
#639 • • Quu Guest

Ltn. Lehto

Jepulis, kuulostaa tutulta :D
Itse taistelin siellä II/2001
#640 • • Encoder Guest

Eiku se on royal airforce, ja viestiliikenne :)

Ootkos jossain Tikiksellä IlmavVK:ssa ollut?
Nimim. IlmavTK I/04