Originally posted by mmm...:
[QB-klips-
Ymmärsin kyllä jo aluksi mitä tarkoitat "silmille hyppimisellä" etc. mutta mun mielestä siinä näkyy edelleen se kulttuurimme ikivanha, kristillinen ihmisen ja luonnon erottamisen idea, maustettuna viime vuosisadan olemisangstilla (sotien & muiden tuhojen ansiota) ja apokalyptisuudella. Vertaus ihmiseen luonnon syöpänä voi toimia vertauksena ja vaikka vihreänä propagandana, mutta mitään kovin päteviä päätelmiä siitä ei voi tehdä; kyse on sen verran eri kokoluokan asioista. Muutenkin tässä ensin asetutaan tarkkailemaan ihmisen ja luonnon suhdetta muka "ulkopuolelta" - ylipäätään mahdotonta - ja sitten kuitenkin sovelletaan siihen inhimillisiä peruskäsitteitä kuten "[luonnon] lain rikkominen" ja "rankaiseminen".[/QB]
Niin no jos lähdetään tälle linjalle niin en tiedä miksi puhun edes asiasta. Jos asiayhteyttä ei pääse muodostamaan meidän ymmärtämällä tavalla niin en tosiaankaan tiedä miten asiaa edes lähestyä. Sitäpaitsi kun puhutaan ihmisestä luonnon syöpänä, ei mielestäni voi olla osuvampaa vertausta. Syöpä on kuitenkin mutatoitunut solu joka ei enää toimikaan kokonaisuuden hyväksi vaan jopa haittaa sen toimia. Me (länsimaiset)ihmiset emme ole tosiaan viimeiseen vuosisataa tai kahteen toimineet maapallon hyväksi lukuunottamatta juuri mainittuja vihreitä liikkeitä. Ja itseasiassa on todisteita siitä että me olemme aiheuttaneet paljon peruuttamattomia muutoksia maapallon herkässä ekosysteemissä. Nämä muutokset ovat havaittavissa mutta kun tiedotus ei pelaa ellei tiedä mistä hakea. Eilen viimeksi uutisissa kerrottiin valtavasta jäävuoresta joka irtosi etelänapa mantereesta. Tämä ko. "Larsenin hyllystä" (Larsen shelf") irronnut pala on muutaman kerran ahvenanmaata suurempi ja on ollut irtoamassa ainakin vuodesta -95 lähtien jolloin amerikkalaiset klimatologistit havaitsivat valtavan railon edellämainitussa jäätikön kohdassa. Kaikki tämä on saanut alkunsa paljonpuhutusta kasvihuoneilmiöstä.
Siitä puhutaan paljon muttaa harva tietää mitä kaikkea se tosiaan pitää sisällään.
Eli toki nämä metaforat ja näkökulmat on toimivia herättäjiä ja suunnan antajia, mutta täsmällisemmin otettuina ehkä kuitenkin vähän ylidramatisoivia. On hyvä tarkkailla tekojen ja valintojen seurauksia, mutta ei silti koko ajan tarvitse pelätä jotain maailmanloppua, vaan voidaan just keskittyä siihen nykyhetkeen ja asioiden parantamiseen. Lopulta myöhemmin tulee kuitenkin selviämään paljon asioita tämänhetkisen elämänmenon haitoista ja eduista; paljon sellaista mistä meillä ei nyt ole aavistustakaan. Näistä ja muista syistä suuret lopunprofetiat kuvastaa minusta epähistoriallisuutta. Konteksti ei vain ikinä ole tarpeeksi laaja, jotta tuollaisia asioita voisi kovin perustellusti lähteä arvioimaan. Ehkä se ennustus joku päivä osuu kohdalleen, mutta siihen mennessä osumisprosentti on kyllä laskenut jo aika alas.
Jos et usko että nykytilanne on vakava ja että paluuta entiseen ei ole, en kai sitten voi tehdä asialle yhtään mitän. Yritän vain saada ihmiset tietoisiksi siitä, miten vakava tilanne meillä on käsillä. En ole sen tyypin ihminen joka kiertää paikasta toiseen julistamassa maailmanloppua mutta kun luen tiedejulkaisuja ja kirjoja jotka käsittelevät mm. tätä aihetta, en voi muuta kuin yrittää. Jos yrittänyt laitetaan, en enää edes jaksa yrittää. Ainakaan täällä. En ole täällä pätemässä jollain nippelitiedoilla tai näyttämässä miten älykäs olen. Tarkoitus on vaan kertoa ihmisille että on korkea aika tajuta että asiat eivät tosiaankaan ole hyvin.
Jos ainoa tapa millä voin todistaa "taka-ajatukseni" on olemalla hiljaa asiasta, teen niin. Tosin nähdäkseni se ei ainakaan ole paras tapa.
(Tuokaa mulle risti, kolme naulaa ja vasara niin voin leikkiä marttyyriä.)
Mua ei jaksa pelottaa, vaikka näenkin maailman menossa lopun alun enteitä. Mulla on ollut hyvä elämä ja maailma ei lopu ihan vielä huomenna. Aion tehdä parhaani hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi mutta tiedän että mitä tahansa teen, se ei ole tarpeeksi. Kun joskus muutaman vuosikymmenen päästä havahdutte ja huomaatte minun puhuneen totta, on jo liian myöhäistä. Tehkää mulle yksi asia mieliksi. Lukekaa aiheesta ja kertokaa sittten mielipiteenne. Oivaa aineistoa on kilokaupalla netissä ja kirjakaupoissa. Olen antanut jo jotain linkkejä näillä sivuilla ja kirjallisuudesta voin antaa nimiä kunhan käyn kotona katsomassa kirjailijat ja tuotantoyhtiöt.
Eipä tässä muuta enää. Toivottavasti jaksatte lukea. Ja älkää tekään nielkö ihan kaikkea mitä teille aiheesta syötetään. Edes minun lausuntojani. Miettikää asiat ihan omalla päällänne.