Master send effects VS. Channel effects

6 posts, 1 page, 1,695 views

Jussi Soro

Posts: 6,385

#1 • • Jussi Soro choon!
Onko jengillä tapana käyttää master send efektejä, vai pelkkiä kanavaefektejä? Mitä hyötyä saavutetaan käyttämällä master efektejä? Mitä masterefektejä käytätte?

Oman ymmärrykseni mukaan esimerkiksi pienet tilakaiut (reverb & echo) kannattaa tehdä masterefekteillä. Onko jotain muita efektejä joita kannattaa käyttää masterin sendinä?
villelope

Posts: 2,846

#2 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Käytän yleensä delayta sendin kautta. Kuten hyvin tiedät, silloin jää originaalisignaali myös kuivaksi, joka on taas hyvä sen itse soundin kautta. Yksittäisen soundin laatu ei "kärsi" siitä delaysta ja esim. överi-delayhännät kuulostavat huomattavasti paremmalta.

Reverbiä tulee kans jonkin verran käytettyä sendin kautta, mutta mikäli en halua miksata kuivaa soundia sekä efektoitua signaalia, laitan reverb-effun suoraan kanavalle.

Muita effuja jota tulee välillä käytettyä sendissä on esim bitcrusher. Näissä tapauksissa oon tehnyt niin, että laitan sendin pohjalle ensin filtterin. filtteröin alapäät kokonaan pois, jolloin crushaus tulee vain läpi tulevaan signaaliin.
serotonot

Posts: 3,137

#3 • • serotonot Paul Easy
pari hommaa ainakin tulee mieleen miks käyttää sendejä

1) Syö vähemmän prossutehoa
2) Pystyy EQ:ttamaan pelkän efektoidun soundin
3) Onhan niillä nyt perkeleen kiva leikkiä :D
DJ Rx

Posts: 2,527

#4 • • Edited DJ Rx FINRG Recordings
Meiksi käyttää oikeastaan pelkästää bus-effectejä, mastereina yleensä joku kaiku ja viime... Tän lisäks käytän aika aktiivisesti rinnakkaiskompressointeja ja side-chain compressointeja bussien kautta.

Sittemmin on ton rumpubassotuotannon aikana alkanu testailee aivan mahdottomia 3-taajuusjako buskikkailuja logikin hypereditorin avulla joita pystyy sit efektoimaan eri taajuuskaistojen mukaan ja jotka sit taas summataan master bussiin omine efekteineen, lopputuloksena niin kipeitä ja kieroja äänimaailmoja että pitää alkaa ihan huolella hyödyntämään ko. reititys-diodisointeja tulevissa tuotannoissa :D

Aika vähän siis tulee särön, filtterien, bitcrusherin ja saturaatio efujen lisäks mitää inserttii tungettuu

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

villelope

Posts: 2,846

#5 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Niin joo, sittenhän on mahdollista sendiä äänisignaali kahteen eri kanavaan, eli toiseen tulee esmes delay kokonaan, toisessa busissa on räkänen bitcrusher. Siinä kun on sitten kolme eri soundia, kuiva soundi, bitcrushattu soundi ja lisäksi vielä sen kuivan soundin delay, niin alkaa olemaan aika erikoisia soundeja käsillä.

Sitten kun alkaa vielä routtailemaan toista efektoitua soundia toiseen busiin alkaa olemaan äärimmäisen hauskaa :D
Funktion

Posts: 1,720

#6 • • Funktion over 9000
Koska mulla nyt näkyy olevan postausputki päällä ja törmäsin tähän ketjuun, niin piruuttaanpa linkitän tämän kun aiheeseen liittyy. :)

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..