Kateus

10 posts, 1 page, 3,145 views

evvk

Posts: 1,918

#1 • • Edited evvk
Millaisilla perusteilla voitaisiin uskottavasti väittää että ihmiset on kateellisia mistä sitten tulee näiden kanssa sosiaalisia ongelmia.

Minun väite olisi tällainen jos mm. rikkaiden vanhempieni kustannuksella saisin käydä joka päivä ravintolassa syömässä ja tätä alettaisiin arvostella mm. selän takana kuten myös että vanhempani ostavat minulle joululahjoja ja siitä kuittaillaan tyyliin "äiti ostaa poltavan CD-aseman". Tätä voisi melko varmasti rinnastaa jo kateudeksi vaikka tosin on perusteltua oikein perustein että näin ei ole koska onhan se rankaa jos on köyhä ja saa ostella ite joululahjansa ja varsinkin jos elvistelen köyhille joululahjoillani tai porukoiden pakasta vedetyllä velkaisella mersulla jolla saan ajella.
Analyysi on vaikea.

Mistä taas on typerää väittää että muut on vaan kateellisia. Kun alkavat kuittailla kun on yritetty jotain missä on hyvin mahdotonta onnistua ja selitellään sitten syitä että miksi ei onnistunut. "Kun siis ei ottanut eteen."

Itse en taas tykkää että elvistellään muille sillä että sain pesää ja menee rinta rottigille kun tulee tekstari kännyyn ja tästä pitää sitten niin kuin esittää muille olvensa kova jätkä kun mulla on naisia ja kavereita enemmän kuin muilla. Tähän voi tietty liittyä että olen vain kateellinen mutta ei se nyt ihan aina niinkään ole.

Mut olkoot kaikki sellaisia kun ovat kunhan vaan ei tule sosiaalisia ongelmia ja ketään ei tahallaan kiusata.

Mun kanssa kaikki on myös ok.. jos minä saan kuunnella teknoa ja heviä mutta muiden ei niitä tarvitse kuunnella jos ei kiinnosta ja muiden ei tarvitse minulle tuputtaa Mattia ja Teppoa ja muuta iskelmää ainakaan liikaa jos ei ole kunnon perusteluja että miksi. Minä en ole kiinnostunut lätkästä ja minua ei haittaa jos jotakuta kiinnostaa mutta sitä en hyväksy jos muut ei hyväksy minua kun en tykkää lätkästä.

Joskus sitä tulee nähtyä nuori jamppa joka ei kirveelläkään usko että mulla on Nokia N95 8GB, joka maksaa suhteelisen paljon jos minulla ei sitä ole näyttää kun unohto kotiin. Eipä sellaisen hankiminen kytkynä ola vaikeaa jos jotain tuloja on. Tämä taas ei ole kateusasia vaan tyypillä on elämänkokemuksen puutetta eikä tiedä että ehkä 30-vuotiaalla on jo joku työpaikka hommata rahat siihen tai sitten sillä on rikkaat vanhemmat jotka ostavat ks. puhelimen joululahjaksi.
Tapi

Posts: 1,437

#2 • • Tapi Dreamstate
Okei, nyt tuli tosi diippii shittii.
Sir Paramount

Posts: 383

#3 • • Sir Paramount Army of Two , [Fusion Drive]
WAT

--
Suits you, Sir!

evvk

Posts: 1,918

#4 • • Edited evvk

Replying to Kateus:

Tapi, 4.10.2009 12:02:
Okei, nyt tuli tosi diippii shittii.



Voi olla joo.. ei me voida väittää että asiat johtuu kateudesta jos asiaa ei voida perustella uskottavasti. Sitä vaan luultiin niin olevansa ja selitellään vaikka mitä. Ja milläs asian perustelet? Oletko ajatusten lukija? Ja olenko minä muka parempi ihminen kuin muut? Ihminen on pohjimmiltaan Evil vaikka voissa paistasi.

Mutta onko tämä diipiä shittiä jos tämä perustuu 32-vuoden elämän kokemukseen jonka olen elänyt?
ValaX

Posts: 3,891

#5 • • ValaX
Mä myönnän olevani jonkun verran kateellinen ihmisille joilla on asiat paremmin kun mulla. Työpaikka ja tyydyttävä seura-elämä on asioita jotka aihettavat mussa jonkin verran kateutta.
turquoise

Posts: 732

#6 • • turquoise e-ra2co
Voin kokea jonkinlaista kateutta asioissa, joihin EN itse voi vaikuttaa (esim. millaiseen perheeseen on syntynyt). En tiedä onko se varsinaisesti edes kateutta, mun mielestä kateuteen käsitteenä liittyy jonkinlaista vihaa. Mulle se on ehkä enemmän jotain surullisuutta itseäni kohtaan samalla ollen kuitenkin onnellinen toisen puolesta.

Mun mielestä on jokseenkin turha olla kateellinen pinnallisista asioista, koska niihin voi hyvinkin pitkälti itse vaikuttaa. Lisäksi asioilla on aina myös kääntöpuolensa, "epäreilu" asia tuo aina myös jotain hyvääkin elämään. Monet vaan eivät tunnu ajattelevan tällä tavalla, ja sitten tulee sitä paskanpuhumista, vihamielisyyttä jne. "naismaista" toimintaa *vink*

Olis kiva kuulla myös miesten mielipiteitä kateudesta ja siitä, että miten käsittelevät kyseisen tunteen vai heiluuko nyrkit.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

Kolera

Posts: 4,256

#7 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
this is dip shit

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Avatar
#8 • • opmdevil Guest
Kateus on ihmiselle tarpeellinen tunne aivan kuin mustasukkaisuus. Sen voi kääntää voimavaraksi tai sitten sen voi kääntää haitalliseksi voimaksi. Elikkäs jos näkee, että jollain on jotain ja itsekin sitä haluaa ja on valmis asian eteen jotain tekemään, voi ihan vapaasti olla kateellinen. Jos sitten on niitä ihmisiä jotka huomaa, että jollain muulla on jotain mutta ei ole valmis asian eteen mitään tekemään kuin puhumaan paskaa ja panettelemaan. No, toisaalta on olemassa ihmisiä (tai nuorempana siis tunsin näitä) jotka kehuu että niillä on pleikkarit ja kännykät ja autot ja etelän lomamatkat ja kun se on pääsääntöisesti sitä "pappa betalar" niin kyllähän se kyrpii. Ei niinkään se, että niillä on vaan se, että ne tulee aukomaan päätä kun itse yritti pikkupalkalla ostella peruselintarvikkeita. Mutta se ei taas käsittääkseni ole kateutta vaan sitä, että ei hirmuisesti jaksa kuunnella ihmisiä jotka kehuu sillä että niillä on jotain jonka eteen ne ei oikeasti ole tehneet yhtään mitään. Vähän kuin ne tyypit, jotka on kauniita. Se on asia, jonka eteen ne ei ole tehnyt mitään, kasvot vaan on sen näköiset kun on ja kroppakin on ominaisuuksiltaa hyvä. Tosiasia joka periaatteessa johtuu vanhempien geneettisestä materiaalista eikä sillä ole mitään tekemistä itse yksilön saavutusten kanssa, hän nyt vaan on sattunut pysymään hoikkana ja käy suihkussa kahdesti viikossa.

Toisaalta kateus on asia joka pitää luokkaeroja voimassa tai periaatteessa pakottaa hakeutumaan samanlaiseen seuraan. Kovin pitkään ei voi olla miljonääri ja olla kaveria raksalaisten kanssa ja raksalaisen on taas melko turha yrittää olla kaveria miljonäärien kanssa koska rahkeet ei riitä ellei sitten pummaa. Samoin kauniit parittelee kauniitten kanssa ja sitä rataa.

Mun eräänlainen mottoni monessakin asiassa on seuraava: Muut sopeutuu, mä en.
Kriss G

Posts: 1,492

#9 • • Kriss G Wir brauchen bass
Kateus vie kalatkin vedestä.

--
DESTROY ALL HIPPIES