3xosc - Miten saada ääntä ulos?

4 posts, 1 page, 2,081 views

Aki Antila

Posts: 220

#1 • • Aki Antila
Moi

Minä omistan FL Studio 7:n ja tiedän, että
3xoscilla voi saada aikaan upeaa soundia.
Itse haluaisin päästä alkuun tässä asiassa.
Olen löytänyt jotain presettejä, mutta miten
minä niitä sitten muokkailen?
a98

Posts: 871

#2 • • a98
3xosc toimii täysin samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin subtractive syna.
eli nimensä mukaan kolme oskillaattoria joihin saadaan ladattua waveform joko valmiina olevasta kuudesta, tai sitten mikä tahansa *.wav waveform (kysymysmerkki ja SMP välilehti). crs:llä ja fine:lla detunetetaan näitä aaltomuotoja keskenään ja INS välilehdeltä löydät filtterit ja envelopet soundin muotoiluun.

toisin kuin suurimmassa osassa muita synoja 3xoscissa ei ole sisäisiä efektejä (kaikua lukuunottamatta) joten se kaipaa melkeempä aina ulkoisia efektejä että soundi saadaan hyväksi (eq, distortion, flanger, chorus, phaser, reverb etc..)

synasta saa erittäin raakaa ja rumaa soundia ulos, ja pienellä säröllä/ampilla/putkella saadaankin lämmitettyä aika kivan kuuloista soundia esim bassoihin ja tausta efuja varten. mihinkään suurempiin liidi soundeihin en tuota käyttäisi kuitenkaan.
Juhgu

Posts: 7,921

#3 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Ehkä en vain osaa, mutta jotenkin ohutta ääntä 3xoscista tuntuu irtoavan vaikka mitä yrittäis tehdä. Tosiaan leadeihin, padeihin tms. käyttäisin ehkä jotain muuta synaa.

Kuitenkin esim. säröllä, choruksella/doublerilla ja delaylla 3xoscista saa aika kivoja surinoita ja pörinöitä irti, etenkin kun FL tukee sitä paremmin kuin ulkopuolisia VST-synia, eli piano rolliin voi lätkiä suoraan portamentot ja vaikkapa cutoff/resonancevaihtelut nuottikohtaisesti. Hyvää 3xoscissa on myös helppo käyttöliittymä ja pieni CPU:n kuormitus; jos haluaa tehdä vaan jonkun simppelin jutun kuten esim. layeroida bassoon siniaaltoa, niin on turha käyttää siihen mitään raskasta/monimutkaista synaa kun 3xoscilla se onnistuu nopeasti ja kevyesti.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

a98

Posts: 871

#4 • • a98
no joo siis eihän siitä millään voikkaan saada kaupallisten supersynojen tasosta soundia, kun ominaisuuksiakin on karsittu reilusti, sekä kyseessä on vaan perus subtractive syna eikä esim yritä mallintaa jotain analogi soundia.

mutta just niinkuin sanoit ni paras juuri tuollaisiin pieniin simppeleihin soundeihin.

saa tuosta kuitenkin läskimpääkin soundia kun jaksaa vaan efuttaa ja vääntää tarpeeksi kauan, tässä tällänen pieni trance soundi demo:
http://users.kymp.net/anssi.hohti/3xoscsounds.mp3