Narsismi

11 posts, 1 page, 4,070 views

siveys

Posts: 2,492

#2 • • siveys lovely

dj Missiah, 29.3.2008 13:40:
Toivon, että ihmiset lukee tän linkin.
Olen itse joutunut kokemaan tämän tilanteen...ehkä joku herää tämän linkin kautta.. *vink*

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html


Ihanan epätieteellistä puuppaa.

Haluaisitko kenties kuvata omin sanoin, että millaisen tilanteen sinä olet joutunut kokemaan sen sijaan, että me joutuisimme lukemaan mielettömät määrät huonoa englannista suomeen käännettyä retoriikkaa?
SamHard

Posts: 2,098

#3 • • SamHard

siveys, 29.3.2008 16:20:
---
dj Missiah, 29.3.2008 13:40:
Toivon, että ihmiset lukee tän linkin.
Olen itse joutunut kokemaan tämän tilanteen...ehkä joku herää tämän linkin kautta.. *vink*

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

---

Ihanan epätieteellistä puuppaa.

Haluaisitko kenties kuvata omin sanoin, että millaisen tilanteen sinä olet joutunut kokemaan sen sijaan, että me joutuisimme lukemaan mielettömät määrät huonoa englannista suomeen käännettyä retoriikkaa?



Kyllä psykologia on varsin tunnettu ja tunnustettu tieteen ala
kaikissa sivistyneissä valtiossa;) Tosin tuossa ei nyt varmasti
kaikki detaljet ole suoraan psykologian oppikirjasta/ eikä diagnostisesti
oikeaoppisia muutenkaan, mutta asiaan perehtynyt asiantuntija on
pääosin alalla tieteen edustaja perehtyessään laaja-alaisesti tiettyyn
ongelmaan, ja sen ympärille liittyviin asiohin.
Fyrisch

Posts: 4,525

#5 • • Fyrisch
meitsi on jees!
siveys

Posts: 2,492

#6 • • siveys lovely

Jiimo, 29.3.2008 16:42:
Ihanan epätieteellistä puuppaa.
---
Perustele toki meille tyhmemmille.


Minun ei tarvitse.
dj Missiah

Posts: 303

#9 • • dj Missiah JusT PuT IT:n Hand-around + team TILLILIHA
Ihanan epätieteellistä puuppaa.

Haluaisitko kenties kuvata omin sanoin, että millaisen tilanteen sinä olet joutunut kokemaan sen sijaan, että me joutuisimme lukemaan mielettömät määrät huonoa englannista suomeen käännettyä retoriikkaa?


Lukee kuka lukee, teksti voi kuitenkin koskettaa ihmisiä, joilla on omakohtaisia kokemuksia. Ehkä sinä löysit tekstistä itsesi *vink*
Avatar
#10 • • niomic Guest
On aikoinaan tullut narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä luettua enemmänkin ja kyseinen tekstikin on alkuperäiskielellä käyty tuolloin läpi. Teksti vaikutti jo silloin ja vaikuttaa vieläkin tyyliin katkeralta tilitykseltä itsensä mahd narsisti(e)n uhriksi leimanneelta henkilöltä. Siitä myös kuultaa läpi jonkinlainen universaali lumekuva siitä, että on vain narsistit ja sitten muut ihmiset ja vielä että tämä rajaus olisi näin selvä. Ja ihan kuin näiden kahden ihmisryhmän keskinäistä dynamiikkaa ja muuta vuorovaikutussuhdetta voisi kuvata noin tarkasti ja yleisesti päteväksi. Muutenkin tuntuu siltä, että narsismin uhri on vain yksi näistä nykyajan julkisten ja helposti leviävien tilitysten ja ihmisten omissa päissään luomien ongelmien ilmentymiä. Samaa kastia jossain määrin kuin insesti, pedofilia ja muut henkisesti järkyttävät asiat. Järkyttäähän se jos luet sata sivua johdattelevaa tekstiä ja monta asiaa osuu kohdalleen ja rakennat tämän jälkeen henkilöstä mielessäsi narsistin :)

En siis todellakaan väitä ettei narsistisesta persoonallisuushäiriöstä "kärsiviä" henkilöitä olisi (länsimaissa ~1-2%), saatika ettei heillä voisi olla henkisiä uhreja, mutta tilastollisesti samalla tasolla niitä taitaa olla ihan normihenkilöidenkin välillä (kun tää kahtiajako oli niin simppelii :).
bansq

Posts: 931

#11 • • bansq leftfield winger.
suosittelen lainaamaan kirjastosta hieman neutraalimpaan lähestymiskantaan, löytyy myös pokkarimuodossa:

Marketta Joutsiniemi: Naimisissa narsistin kanssa

perustieto aiheesta löytyy tuolta sivultakin mutta jos ilmaisu on liian vahvaa kannattaa odottaa umpitieteellistä tylsää lähestymiskantaa jossa ei joudu tekemisiin jonkun henkilökohtaisten kärjistysten kanssa. narsistin kuvaus on kuitenkin parhaimmillaan vietynä äärimmilleen kuten tarussa johon itse sanakin pohjautuu ja se onnistuu mahdollisesti toimimaan peilaavana tekstinä epäterveen itsekkyyden arvioimisessa. psykiatriassa koko ongelmaa voidaan lähestyä jakamalla jokaiselle ihmiselle sisään annos umpihullua narsistia ja lähteä luokittelemaan ihmisten hoitotarvetta sen perusteella tuottaako sen määrän hallinta (tai puute) ongelmia ympäristössä ja arkielämässä.

nii, ja.

julkiset ja helposti leviävät käsitteet auttavat niitä jotka tekstiä eivät koskaan tulisi muuten lukemaan ja kärsivät mahdollisesti kys. ongelmasta tavalla tai toisella, kärjistävä ja popularistinen sävy on näppärä työkalu tekstin elävöittämiseen tietylle tasolle joka saa useamman sen lukemaan. imo aika seiskamaista mutta niin kauan kun asia on hyvä... ;)

--
plip goes on.