Vinyylien suoristaminen

11 posts, 1 page, 6,205 views

mza

#1 • • Edited mza Erikoismies erikoistehtävässä
Elikkäs oliskos kenelläkään hiassa toimivia kikkoja kierojen vinyylin suoristamiseksi?...

Hyllystä löytyis muutamia todella kieroja lättyjä jotka pitäis pistää ojennukseen
...ja tietysti sellaisia keinoja käyttäen et niitä voisi vielä soitellakkin.

Noita platinumin topicista löytyviä vinkkejä oon jo kokeillut, mut ilman toivottua tulosta.
http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=12182

Varsinkin noita levyjä kuumentaessa ei uskalla lähtee hakemaan rajoja kun noi olis ihan hyviä levyjä, eikä ole oikeen mitään muutakaan millä kokeilla noita rankempia suoristus metodeja.
*täh*
Gateway

#2 • • Gateway Club Therapy
Itse olen saanut aina tyydyttävän lopputuloksen laittamalla levyn esim. kuukaudeksi tai vähintään muutamaksi viikoksi n.50-100:n vinyylin (tai vastaavan painon) alle :) pitkä aika lienee ratkaisu?
J Raninen

#3 • • J Raninen
Jotkut on esittäny, että levyn vois laittaa uuniin matalalle lämmölle kahden lasin väliin, mutta kuulemma äärimmäisen harvoin moinen toimii kunnolla. Levystä tulee kyllä litteä, mutta se saattaa halkeilla tai venyä muuten. Näin ainakin netissä muualla aiheesta kertovat.

Tälläistä mainostettiin eräällä foorumilla oikeasti toimivana keksintönä. Tosin jos aikaa riittää, niin tuo pari viikkoa pinossa -ratkaisu taitaa olla kaikkein opiskelija/duunariystävällisin.
mza

#4 • • mza Erikoismies erikoistehtävässä

Gateway, 16.11.2007 08:07:
Itse olen saanut aina tyydyttävän lopputuloksen laittamalla levyn esim. kuukaudeksi tai vähintään muutamaksi viikoksi n.50-100:n vinyylin (tai vastaavan painon) alle :) pitkä aika lienee ratkaisu?

Tuotakin oon kokeillut ilman toivottua tulosta. Levy oli kasan alimmaisen noin kolmisen viikkoa enkä huomannut mitän muutosta (levy oli todella kiero). *uuh*

J Raninen, 16.11.2007 08:30:
...
Tälläistä
...

Tuommoinehan sitä pitäis saada. *kuolaa*

No nyt on kokeilussa uusi viritelmä mikä on yhdistelmä muutamasta vanhasta...

Hiustekuivaajalla "löysäksi" lämmitetty lätty on nyt kahden lämmitetyn lasilevyn välissä ja päällä painoa noin sadan vinyylin verran.
Antaapa sen nyt olla siellä jonkun aikaa ja katsotaan miten käy...
reno

#5 • • reno Tero K
Pehmennä kuumalla vedellä ja levypinkan väliin suoristumaan. Hyvällä tuurilla toimii. Fööni toimii kans, mutta pitää olla varovasti ettei sula käsiin :-)
drifter

#6 • • drifter RoadMonkey | K1
Uunissa olen pari lättyä suoristanut mutta tosiaan pitää olla hemmetin tarkka ettei kuumenna liikaa. Tämäkin kyllä riippuu paljon siitä, missä levy on prässätty ja miten laadukkaasti se on alunperin painettu joten en ihan kaikille miljoona voutta vanhoille lätyille suosittele tätä menetelmää.

Toi kikka kuumalla vedellä suoristamisesta kuulostaa kyllä pätevältä, pitää kokeilla kun taas kesällä soittelee arskassa rannalla.

--
If its dry, smoke it.
If its wet, drink it.
If it moves, screw it.
If it doesnt move, load it into the truck.

Caro²

#7 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

drifter, 23.12.2007 05:05:
Toi kikka kuumalla vedellä suoristamisesta kuulostaa kyllä pätevältä, pitää kokeilla kun taas kesällä soittelee arskassa rannalla.

Eikun kirjotat omaan rideriin "Kesäkeikkojen varalta kaksi bikinityttöä/shortsipoikaa pitelemään aurinkovarjoa soittimien yläpuolella".

Suora aurinko kuumalla ilmalla taittaa kyl levyt hävyttömän nopeesti, ei ehdi edes 6min biisiä soittaa kun levy ottaa uutta muotoa :(
Jinx

#8 • • Jinx Superfeminine
Mä en kyllä lähtis kuumakäsittelemään. Kuitenki sen verran iso mahdollisuus et levystä tulee soitto kelvoton. Se kirjapinon alla suoristaminen on paras ja turvallisin tapa. Vaikkakin aikaa vievä.

--
Pyllykkä

drifter

#9 • • drifter RoadMonkey | K1

Caro², 23.12.2007 09:35:
Eikun kirjotat omaan rideriin "Kesäkeikkojen varalta kaksi bikinityttöä/shortsipoikaa pitelemään aurinkovarjoa soittimien yläpuolella".

Suora aurinko kuumalla ilmalla taittaa kyl levyt hävyttömän nopeesti, ei ehdi edes 6min biisiä soittaa kun levy ottaa uutta muotoa :(

Jeps, meillä kyllä oli siellä sellanen jalustallinen varjo mutta eipä se hirveästi auttanut, ohuemmat lätyt oli ehkä juuri sen 2 min suorassa auringonpaisteessa kun alkoivat jo kupruamaan *nyyh*

--
If its dry, smoke it.
If its wet, drink it.
If it moves, screw it.
If it doesnt move, load it into the truck.

Stene

#10 • • Stene
Patterin päälle lämpenemään ja sen jälkeen mankelista läpi.
mza

#11 • • mza Erikoismies erikoistehtävässä
No nyt on tullut kokeiltua kaiken näköisiä viritelmiä todella kierojen levyjen suoritamiseksi ja toistaiseksi toimivin keino on ollut toi kahden lasilevyn ja uunin kombo.
Levy löysäks ja sit hitaasti jäähdytellen... Mitään vääristymiä ei oo tullut kun on jaksanut tehdä lämmittelyn (& jäähdyttelyn) rauhassa.

...elikkäs jotenkin tähän tapaan:
Kylmään uuniin keskitasolle kaks lasilevyä joiden väliin suoristettava levy ja lämpöä lisää pikkuhiljaa termostaatin mukaan noi 50 astetta ja sit oon antanut levyn "kypsyä" hetken jonka jälkeen uuni pois päältä ja luukkua hieman raolleen niin levy jäähtyy hitaasti. Sit kun lasit on huoneen lämpöisiä niin levy pois lasien välistä ja soittoon. *hymy*

Näin vinkkinä niin sen lämpötilan kans saa olla todella tarkkana. Aluksi tuntuu et levy ei reagoi ollenkaan, mut kun tietty lämpötila (jossain 50-60 asteen paikkeilla) ylittyy niin levy muuttuu hetkessä elastiseksi.
Joskus jos jaksais/ehtis niin vois kokeilla ihan tarkemman mittarin kans et mikä toi tarkka lämpötila olis kun toi uunin termostaatti ei oo mikään tarkin mahdollinen mittalaite.
Jos toi lämpötila epäillyttää niin kannattaa kokeilla jollain paskalla kirppislevyllä ilman lasi levyjä missä lämpötilassa levy pehmenee. Pikainen muutos on ihan silmin havaittavissa.

Kokeilkaa jos kiinnostaa tai on tarvis suoristella lättyjä.