EQ:tuksesta!

40 posts, 2 pages, 10,008 views

Avatar
#21 • • Galadhan Guest
Itse tsekkailen yleensä alkuun pahimmat resonanssikerrannaiset pois swiippaamalla. Eli kapea q-arvo ja muutaman db:n korostus, joilla käy saundin läpi. Periaatteessa tämä pitäis tehdä jokaiselle nuotille erikseen, riippuen instrumentista. Resonanssillinen filtteri voi myös tehdä yllätyksiä tämän suhteeen jos sen taajuudeksi jää jossain kohtaa biisiä saundin paha kerrannainen.

Eri saundeja voi yrittää saada soimaan paremmin yhteen tekemällä niille hieman tilaa toisilleen. Eli pudottaa jostain kohtaa kaistaa ensimmäistä instrumenttiä ja toista toisesta kohtaa. Samoin niille voi tehdä pienet korostukset vastaaviin kohtiin. Tämä tosin alkaa olla jo aika desibelipeliä, ettei perussointi muutu liikaa mihinkään suuntaan, mutta voi auttaa hieman pahoissa puurokohdissa. Eq:n lisäksi pad/lead osasto voidaan saada erottumaan myös jo mainitulla kompressiolla, sekä stereokuvaa muokkaamalla. Paljon raitoja sisältävässä biisissä kaistaa ei millään riitä kaikille saundeille, vaan niitä täytyy jakaa myös stereokuvaan eri kohtiin.
josh

Posts: 733

#22 • • josh

Galadhan, 29.6.2007 15:40:
Itse tsekkailen yleensä alkuun pahimmat resonanssikerrannaiset pois swiippaamalla. Eli kapea q-arvo ja muutaman db:n korostus, joilla käy saundin läpi. Periaatteessa tämä pitäis tehdä jokaiselle nuotille erikseen, riippuen instrumentista. Resonanssillinen filtteri voi myös tehdä yllätyksiä tämän suhteeen jos sen taajuudeksi jää jossain kohtaa biisiä saundin paha kerrannainen.



Asiaa. ES2:lla esim. tuntuu tulevan helkutisti "paskaääniä". Ja filtterit saattaa tosiaan tehä ylläreitä.. huomattu on ;)


Paljon raitoja sisältävässä biisissä kaistaa ei millään riitä
kaikille saundeille, vaan niitä täytyy jakaa myös stereokuvaan eri kohtiin.



..ja siks ei ehkä kannata änkee sitä biisiä täyteen soittimia. Vain
muutamat synat ja erityyppiset soundit, niin ei tarvi ihmetellä miks ei
joku raita kuulu mixin läpi. Määrä ei korvaa laatua. :)

Tranceissa vissiin tarvitaan enemmän tavaraa, jotta saadaan
kulkua, leijuntaa jne. Riippuu toki paljon biisistä mutta yleensä melodinen kiksutus ainakin verrattuna vaikka progeiluihin..
CM

Posts: 1,507

#23 • • CM

Quu, 28.6.2007 12:45:
Kannattaa yleensä tehdä niin että se kuulostaa hyvältä (?)



Ja kannattaa tehdä se sellasilla EQ:illa, jotka kuulostavat hyvältä
Elias

Posts: 434

#24 • • Elias Elias
Ensin poistetaan, sitten lisätää. Mielellään hyvin hienovaraisia korostuksia, jos niitäkään. Kannattaa ostaa kunnon eq eikä käyttää mitään fruity loopsin tms, equja. Semmoinen, missä näkyyy spectrumi on ainoa hyvä vaihtoehto, näet ainakin mitä siellä projektissas tapahtuu.

--
Because "moo" just doesn't sound right"

antonsonin

Posts: 2,712

#25 • • antonsonin laserpoint.

CM, 25.7.2007 13:21:
---
Quu, 28.6.2007 12:45:
Kannattaa yleensä tehdä niin että se kuulostaa hyvältä (?)

---


Ja kannattaa tehdä se sellasilla EQ:illa, jotka kuulostavat hyvältä



So true, tullut opittua hyvin kantapään kautta miten paskalla equlla saa järkyttävän kuulosta jälkeä :)
Juhgu

Posts: 7,921

#26 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Noh, jos kerran eq-plugarin laadulla on niin paljon merkitystä, niin miten olisi parit suositukset hyvälaatuisista plugareista?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

CM

Posts: 1,507

#27 • • Edited CM

Juhgu, 25.7.2007 13:52:
Noh, jos kerran eq-plugarin laadulla on niin paljon merkitystä, niin miten olisi parit suositukset hyvälaatuisista plugareista?



Vaikkapa Sonalksis. Sama paja tekee myös loistavia kompuroita. Tietysti myös Waves tekee huippukamaa
Juhgu

Posts: 7,921

#28 • • Juhgu Virnistelijä

CM, 25.7.2007 13:54:
---
Tietysti myös Waves tekee huippukamaa



Wavesilla on kyllä mainioita plugareita, mutta vähän tökkii tuo kun eivät tue ainakaan fruityssä mitään automaatioita. Lisäksi jotkut ovat melkoisia tehosyöppöjä ja tavallisen prosessorinkuormituksen lisäksi aiheuttavat ihmeellisiä 100% prossunkäyttö -nykimisiä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Pablo

Posts: 1,875

#29 • • Pablo

Elias, 25.7.2007 13:40:
Ensin poistetaan, sitten lisätää. Mielellään hyvin hienovaraisia korostuksia, jos niitäkään. Kannattaa ostaa kunnon eq eikä käyttää mitään fruity loopsin tms, equja. Semmoinen, missä näkyyy spectrumi on ainoa hyvä vaihtoehto, näet ainakin mitä siellä projektissas tapahtuu.



Fruityn uusi eq on itseasiassa suhteellisen hyvätasoinen. Sisältää just spectrumin.
Andy

Posts: 1,019

#30 • • Andy

Pablo, 25.7.2007 14:22:
---
Elias, 25.7.2007 13:40:
Ensin poistetaan, sitten lisätää. Mielellään hyvin hienovaraisia korostuksia, jos niitäkään. Kannattaa ostaa kunnon eq eikä käyttää mitään fruity loopsin tms, equja. Semmoinen, missä näkyyy spectrumi on ainoa hyvä vaihtoehto, näet ainakin mitä siellä projektissas tapahtuu.

---


Fruityn uusi eq on itseasiassa suhteellisen hyvätasoinen. Sisältää just spectrumin.




gyl!!!

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

Elias

Posts: 434

#31 • • Elias Elias



Fruityn uusi eq on itseasiassa suhteellisen hyvätasoinen. Sisältää just spectrumin.



Joo pahoittelen, omistin vanhemman fruityn version ennen kun vaihdoin logicciin.

--
Because "moo" just doesn't sound right"

Damien

Posts: 2,882

#32 • • Damien [tr3ox]
Mites vittu selvität kirvesmiehenä lautapojalle miten se vasara pysyy kädessä ja missä kulmassa kannattaa lyödä?

Se tulee jos on tullakseen, joko sen tajuaa tai sitten ei, pointtina vaan että ammattimiehenä sun tulis tietää miten saundi leviää järjestelmässä.
Jos siis puhutaan livenä miksailuista eikä siis musantuottamisesta? Itse koitan kuunnelle siinä pöydän päällä miten se takoo kunnes tuntuu hyvältä, jonka jälkeen ei enää säädetä. Biisit elää, yleisö elää saundi elää, elätsä siinä muutoksessa vai pitäydytkö biiseissä ja luotat tekijään? Täski on nii monta aspektia ja sen voi tehdä niin monella eri tapaa. Mä oon vaan ittessäni huomannu, ku on omia biisejä tehny, et säädän livenäkin miksatessa ihan yhtä paljon kuin hakiessani kokonaissaundia biisiin studiolla.

Sä olet työkalu saundille, kuuntele ja veivaa, miksaa ja keilaa, mut elä ressaa ja ajattele l iikaa tää on kutsumusduunia kuten kaikki taiteilu ja jos sitä kutsumusta ei kuule itsessään omalta ajattelultaan voi mennä sinne kannon nokkaan mietiskelemään hiljaisuuteen.
Andy

Posts: 1,019

#34 • • Andy
Sonalksis...

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

Neppis

Posts: 2

#40 • • Edited Neppis
Konemusiikkia en ole ihan hirveästi tehnyt, mutta soittimia on tullut nauhoitettua melkolailla. Kuitenkin ihan näppäränä vinkkinä. Älä korjaa jos ei ole rikki. Jos siinä kuitenkin on joku härö soundissa otat täysparametrisen eq:n ja pistät q-arvon todella kapealla. Korostat taajuutta vaikka 9dB, vähemmänkin riittää, riippuu vähän mut juu asiaan.. Liikutat käyrää vasemmalle tai oikealle. Jos on analoginen vempele käännät hertsipotikkaa edestakaisin kunnes kolisee, suhisee, kuulostaa muuten vaan paskalta. Tiputat alas ja hiukan levennät q-arvoa. Lopuksi vertaat bypassilla minkä verran soundi muuttui. Kannattiko tehdä vai pitääkö säätää lisää.

Se kuinka saat liidit erottumaan ei oikein tapahdu equlla. Tosin voit hiukan availla liidin taajuuksia muusta materialista. Kokeilisin multibändkompuraan masteriin jos on oikein paha ongelma. Muutenkin kompuroilla saa ihmeitä aikaa kuinka loppujen lopuksi kaikki kuuluu. Vaikka siten että laittaa masterkompuran suhteen aika rajulle mutta tresholdin siten että se juuri nappaa kiinni ja sit nostaa liidikanavaa rajusti ja kuuntelee mitä soundille tapahtuu. Tämä on toisinaan hupaisaa ja hauskaa kuunneltavaa ja hyvällä kompuralla soundaa joskus tosi kivalta. Tosin havemmin tietokone plugareilla. Tarvitsee melkein ihan putki kompuran toimiakseen.

Kah perhana. Laiskana en lukenut koko ketjua läpi ja jokuhan täällä oli jo saman kirjoitellutkin *nauru*