astma

20 posts, 1 page, 4,061 views

mr. knee

Posts: 279

#1 • • mr. knee
mul todettiin astman esiaste (kyllä muuten vituttaa).kertokaa astmaatikot miten elätte sairautenne kanssa ja miten pahaksi se voi mennä?
Occu

Posts: 2,528

#2 • • Edited Occu
mulla on todettu astma heti kun synnyin, et tässä on eletty nyt 23v sen varjossa.
eihän tässä ole silleen mitään erikoista. oon viettännyt ihan normaalia elämää. muistannut vain lääkitä itsensä keväisin ja paukkupakkasilla hyvin.
mitä nyt vähän joutuu varomaan liiallista rasitusta urheilun saralla, mutta sekin on kyllä tässä vuosien varrella lieventynnyt tosi paljon tai ehkä sekin on edesauttannut sitä, että olen ihan nuoresta asti harrastannu liikuntaa.
eläinten kanssa ei kyllä ihan hirveitä sessioita voi olla samassa tilassa.
toki ulkona voi olla ihan hyvin, mutta sisällä alkaa jo 2h. jälkeen hengitystä pikkaisen ahdistamaan.
tähänkin kyllä vaikuttaa eläinallergiat.

eli eli, ihan hyvin voi tehdä normaali arkipäiväsiä asioita. ei astma kuolemaksi ole kunhan sitä hoitaa vain kunnolla.

edit. virheet ne ihanat virheet :/

--
..::MOI::..

peepe

Posts: 904

#3 • • peepe
Hyvällä lääkehoidolla, tupakoimattomuudella ja välttämällä eläinpölyä siitä voi päästä jopa kokonaan eroon. Esim meidän perheessä minä olen ainoa, joka enää käyttää säännöllisesti lääkkeitä, mutta mulla onkin noi kissat, ja tupakkaakin tulee joskus poltettua.

Nyt on kyllä astma ollut hyvin tasapainossa, en edes muista milloin viimeks olisi ollut kohtausta. Eipä se elämää juurikaan rajoita, kunhan muistaa ottaa hoitavan lääkkeen säännöllisesti. Eli jos sulla on vasta esiaste, niin mahdollisuus parantua on varmaan aika hyvä.
laite

Posts: 2,994

#4 • • laite MastahWankah
Hoitamattomana astmaan voi kuolla, mutta aikaisessa vaiheessa aloitetulla lääkehoidolla astman oireet saadaan parhaassa tapauksessa kokonaan pois. Itse menin tyhmänä lääkäriin vasta siinä vaiheessa, kun henki kulki niin huonosti että sadan metrin kävelymatkalla joutui pysähtymään pari kertaa lepäämään...

Omalla kohdalla voisin sanoa, että astma ei haittaa jokapäiväistä elämääni ollenkaan. Ajoittain tulee poltettua tupakkaa ja tuolloin astma alkaa oireilemaan, mutta tupakoimattomina kausina ei tarvitse edes kantaa avaavaa lääkettä mukana ja kortisonin ottamista voi myös vähentää melko minimiin...

Pari vinkkiä näin parin vuoden virallisena astmaatikkona olemisen jälkeen: jos poltat: LOPETA. Astma ja tupakka ei vaan sovi yhteen, ei sitten millään (kokeiltu on). Toinen mitä kannattaa muistaa, on kortisonilääkityksen ottaminen säännöllisesti lääkärin ohjeiden mukaan.

Voisin sanoa, että hymyä huuleen vaan kun ei se elämä tällaisiin "pikkujuttuihin" kaadu. Kyllähän se aluksi vituttaa, mutta jossain vaiheessa sitä on kuitenkin todettava ettei se niin vakavaa ole. Astman saattaminen siihen kuntoon, että lääkitystä ei enää tarvitse on pitkä, muttei niin hirveän hankala prosessi.
mr. knee

Posts: 279

#5 • • mr. knee
kiitti kaikille!mä lupaan lopettaa röökin polton!
laite

Posts: 2,994

#6 • • laite MastahWankah

mr. knee, 19.1.2007 14:24:
kiitti kaikille!mä lupaan lopettaa röökin polton!


Olin tossa melkein vuoden kokonaan polttamatta ja nyt sit aloin taas pari kuukautta sitten polttamaan kun siirryin vuorotöihin päiväduunista... No, sen oon luvannut itselleni että sit kun meen taas päivätöihin mä lopetan. Mut tää on jo ihan eri threadin juttuja :)
Avatar
#7 • • astaroth Guest
atsma, eläin- & siitepölyallergikot kädet ylös nyt

o/

ei muita? v*ttu

koko pienen ikäni olen harrastanut kaikenlaista mahdollista urheilua. ongelmia ei juurikaan ilmene, kun muistaa ottaa lääkkeet. säännöllisyyttä ei enää edes tarvitse ihmeemmin miettiä muulloin, kuin siitepölykausina.

muuna aikana vuodesta tulee käytettyä lähinnä avaavaa lääkitystä. omat allergiat ovat siinä vielä kettumaisia, että jopa vieraan talouden huonepöly voi helposti saada aikaan hengenahdistusta. enpä enää edes muista, mistä lähtien olen ollut allergikko, mutta perheen ainoa tietysti. kyllä tämän kanssa oppii helposti elämään. tästä kertonee jotakin esimerkiksi se, että nykyisin teen töitä raksalla fyysisessä rasituksessa, kivi-, hiekka- ja tiesmissäpölyssä

ja lopeta rööki! itse ajauduin tähän päätökseen viisi kuukautta sitten, kun kuuden vuoden säännöllisen tupakoinnin jälkeen joutui ennen ja jälkeen jokaisen röökin vetämään lääkkeitä

ps. astmapiippu jos joku on seksikästä *vink*
Ios

Posts: 93

#9 • • Edited Ios
Ihan lapsena mulla todettu astma ja eläin allergiat, eikä se nyt hirveästi ole rajoittanut elämää. Suurin rajoitus on tietty se ettei kovin kauan ei pysty hengaileman kavereiden luona joilla on eläimiä. Positiivisen puolena kai voi pitää sitä etten ole koskaan röökiä oppinut polttamaan *hymy* Itselläkin on iän myötä oireet hieman hellittäneet.
Lääkityksellä pysyy hyvin astma kurissa ja oireita mulle oikeastaan tulee vaan silloin kun on flunssa tai joku muu vastaava sairaus päällä.
Epailija

Posts: 5,636

#10 • • Epailija Physicist, 2nd class.

astaroth, 19.1.2007 14:45:
atsma, eläin- & siitepölyallergikot kädet ylös nyt

o/



_o/

Kaikenlaisia allergioita löytyy, mutta onneksi vain varsin lieviä. Astmakin on mallia rasitusastma, joka nykyisellään vaivaa käytännössä vain kevään tullen, kun ilmassa leijuva siitepöly alkaa muutenkin aiheuttaa oireilua. Kotieläimistä kissa aiheuttaa pahimmat allergiaoireet ja laukaisee myös astman, vaikka ei rasittaisikaan itseään. Tällöinkin kyseessä on lähinnä ärsyttävä olotila, eikä mitään hengenvaaraa ole. Astmalääkitystä en ole käyttänyt sitten kevään 2001 ja silloinkaan en ollut pariin vuoteen käyttänyt mitään lääkettä säännöllisesti. Vain Zyrtecit ja sitä vastaavat lääkkeet ovat pysyneet kuvioissa ja kuuluvat ruoka-aineympyrään keväisin.

Noin 6-vuotiaasta asti on eletty näiden kanssa ja olo on vain parantunut vuosien saatossa. ^^

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Occu

Posts: 2,528

#11 • • Occu

astaroth, 19.1.2007 14:45:
atsma, eläin- & siitepölyallergikot kädet ylös nyt

o/

ps. astmapiippu jos joku on seksikästä *vink*



_o/

varsinkin sellainen vanhan mallinen astmapiippu. siis mikä muistutti olemukseltaan piippua :)
sehän on varsin seksikäs :)
tosin nyt se on jo vaihtunnut tollaiseen moderniin kiekon muotoiseen laitteeseen.

--
..::MOI::..

Tupe-san

Posts: 447

#12 • • Tupe-san
Mulla oli kans sellanen reilu 5vuotta rasitusastma, häiritsi törkeesti ku liikku kovi, mutta lääkkeille sekin parani (:

--
No Reality

Epailija

Posts: 5,636

#13 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Occu, 19.1.2007 15:51:
_o/

varsinkin sellainen vanhan mallinen astmapiippu. siis mikä muistutti olemukseltaan piippua :)
sehän on varsin seksikäs :)
tosin nyt se on jo vaihtunnut tollaiseen moderniin kiekon muotoiseen laitteeseen.



Hah! Mulla oli semmoinen tuunausosa siihen piippuun, joka vasta tekikin siitä seksikkään: Kuin kahdesta kartiosta rakennettu, tilavuudeltaan reilun litran (tjsp.) suuruinen läpinäkyvä muovihärpäke (karkea luonnostelma: <=>), johon lääkeaine suihkutettiin toisesta päästä ja toisesta päästä se sitten imaistiin keuhkoihin. Piippujen vikahan oli - kuten hyvin varmaan muistatte - se, että sillä helposti laukaisi valtaosan lääkeaineestaan kitalakeen tai kurkunpään seinämiin. Lisäosan piti lisätä keuhkoon selviytyvän lääkeaineen määrää.

Kun vielä muistaisi sopivatko lisäosaan Ventolinen kulmikkaat suuttimet vaiko Lomudalin pyöreämmät muodot.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Ios

Posts: 93

#14 • • Ios

Occu, 19.1.2007 15:51:
---

varsinkin sellainen vanhan mallinen astmapiippu. siis mikä muistutti olemukseltaan piippua :)
sehän on varsin seksikäs :)
tosin nyt se on jo vaihtunnut tollaiseen moderniin kiekon muotoiseen laitteeseen.



Itsekin sain noita kiekkoja mutta vaihdoin sitten takaisin 'seksikkääseen' piippumalliin kun se piippu vie taskussa vähemmän tilaa kun kiekko.
mr. knee

Posts: 279

#15 • • mr. knee

Ios, 19.1.2007 15:40:
Ihan lapsena mulla todettu astma ja eläin allergiat, eikä se nyt hirveästi ole rajoittanut elämää. Suurin rajoitus on tietty se ettei kovin kauan ei pysty hengaileman kavereiden luona joilla on eläimiä. Positiivisen puolena kai voi pitää sitä etten ole koskaan röökiä oppinut polttamaan *hymy* Itselläkin on iän myötä oireet hieman hellittäneet.
Lääkityksellä pysyy hyvin astma kurissa ja oireita mulle oikeastaan tulee vaan silloin kun on flunssa tai joku muu vastaava sairaus päällä.








no mul just alko koko astma flunssasta!
DiamonDie

Posts: 676

#16 • • DiamonDie mediahippi
Minulla on ollut rasitusastma pienestä pitäen, mutta en ole koskaan tarvinnut siihen mitään lääkkeitä. Nykyään ko. sairaudesta ei ole käytännössä mitään harmia, kun toinen sairaus varmistaa sen, että on mahdotonta rasittaa itseään niin, että rasitusastma alkaisi vaivata. :-P

Äidilläni on vaikea astma. Hän on myös polttanut ketjussa n. 40 vuoden ajan. On käsittämätöntä, että hän on ylipäänsä elossa eikä ole vielä edes saanut COPD-diagnoosia, vaikka siitä varmasti jo kärsiikin.

P.S. Vähän aikaa sitten tuli tutkimus, jonka tekijöiden mukaan 80% astmakuolemista johtuisi itse asiassa astmalääkkeistä. http://www.news.cornell.edu/stories/June06/AsthmaDeaths.kr.html
Nee-Chee

Posts: 244

#17 • • Nee-Chee
Tärkeintä astman hoidossa on ettei luista lääkärin määräyksistä, etenkin jos kyseessä on jokin muu astman muoto kuin rasitusastma.
Itselläni on tulehdusluontoinen astma joka alkoi kroonisilla keuhkoputkentulehduksilla. Muutaman kerran teininä lopetin lääkkeitten ottamisen, koska kuvittelin etten niitä tarvitse kun oireita astmasta ei ollut. Nämä pari lääkkeiden käytön lopetusta veivät minut molemmilla kerroilla sairaalaan, en halua pelotella, kyseessä ei ollut mitään dramaattista ambulanssi kyytiä, vaan omin avuin hitaasti sairaalaan kävely muutaman tunnin tulehduskohtauksen hoitoon, kun ei henki enää kulkenut.
Nykyään otan lääkkeeni päivittäin ja astmani on oireeton, vaikka on kissakin kotona. *hellokitty*
Suosittelen lämpimästi oman astmahoitajan hankkimista. Lääkärit osaavat kyllä asiansa, mutta he kirjoittavat myös mielellään lähetteen asiantuntijalle. Itse olen saanut paljon apua astmahoitajalta ja sellaista tietoa mitä en mistään muualta varmasti olisi oppinut. *hymy*
Laita toki viestiä jos haluat jotain kysyä, astma ei ole maailman loppu ja sen kanssa oppii elämään. Hyvää jatkoa! *hali*

--
Gather experience... Look at what you should not look at. A feeling of anxiety is the sure and certain evidence that you should do this. -Clive Barker

Janisa

Posts: 2,226

#18 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Ios, 19.1.2007 16:04:
---
Occu, 19.1.2007 15:51:
---

varsinkin sellainen vanhan mallinen astmapiippu. siis mikä muistutti olemukseltaan piippua :)
sehän on varsin seksikäs :)
tosin nyt se on jo vaihtunnut tollaiseen moderniin kiekon muotoiseen laitteeseen.

---


Itsekin sain noita kiekkoja mutta vaihdoin sitten takaisin 'seksikkääseen' piippumalliin kun se piippu vie taskussa vähemmän tilaa kun kiekko.



Mutta toi kiekko sopiikin just hyvin kasilaukkuun... *vink*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Janisa

Posts: 2,226

#19 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

astaroth, 19.1.2007 14:45:
atsma, eläin- & siitepölyallergikot kädet ylös nyt

o/

ei muita? v*ttu



Mina, mina, mina! o/

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

0-scar

Posts: 760

#20 • • 0-scar Team Teknolipat :)

Janisa, 9.2.2007 16:16:
---
astaroth, 19.1.2007 14:45:
atsma, eläin- & siitepölyallergikot kädet ylös nyt

o/

ei muita? v*ttu


---


Mina, mina, mina! o/




o/

--
Jos joskus murhe painaa, se painaa, se painaa, voit silloin multaa kaivaa ja huolet hukuttaa!