Kauppa tms. Helsingissä joka osaa kertoa kamoista

8 posts, 1 page, 3,875 views

nevermind

Posts: 8

#1 • • Edited nevermind
Moi,

Osaisko joku kertoa mikä musaliike / muu taho pääkaupunkiseudulla osaisi järkevästi perehdyttää aloittelijan softan ja hardiksen saloihin. Yleisestihän näillä foorumeilla viitataan siihen että tähän aiheeseen (giganttiseen, mikä sinänsä hyvä) on aikojen saatossa uponnut ziljoona Terabyteä tekstiä, ja että etsiskelemään siis. Tässä vaan se pulma että kun aivan perusteetkin puuttuu niin eipä ne pahemmin noista artikkeleistakaan aukea. Ohjeet toki ovat vapaaehtoistyötä ja sangen laadukkaita; ongelma vaan on että ns. holistinen näkökulma puuttuu.

Analogisella rock-puolella homma meni jotakuinkin niin että joka asiallisia vempaimia myyvä putiikki osasi asiakkaideiden toiveiden ja (aina liian pienen) bujdetin perusteella suositella järkiperäisesti jotain kokonaisuutta, vaikka yhtä soitinta, tai sitten vaikka täyttä studiota kaikkine vimpaimineen, jossa rock-levyn tuottaminen sitten sujui lähes ok omin voimin.

Mut nyt kun on netti ja skene joka siellä pyörii on sangen pirstaloitunut, menee kommentointi aika detaali-tasolla (tyyliin onko filter X parempi kui Y [mä: "mikä on filtteri?"])

Eli: onko Helsingin seudulla joitain asiallista musiikkikauppaa jonne voin kävellä tyyliin:
Mä: Päivää, haluaisin syntetisaattorin ja ehkä jotain muutakin?
He: Mitäs ajattelit tehdä sillä?
M: Melodista Trance-musiikkia, jota haluan myös tallentaa ja myöhemmin editoida biisesiksi, ja myöhemmin biiseistä settejä.
H: Aiotko soittaa bändin kanssa livenä vai operoitko yksin, mahdollisesti PC:tä käyttäen apuna?
M: Yksin. Mitäs sillä PC:llä tekee...

jnejnejne....

H: No tossapa tollanen ABCn malli XYZ joka soveltuu siihen mitä haluat tehdä. Toimii pääpiirteissäin näin...

Yllä kuvattu ostomenetelmä on käytännssä hyväks havaittu. Pienenä aloitin sähkökitaran tasan nollasta, ja tollasten avuliaiden herrojen neuvojen jälkeen oli rock-bändin mikittäminen, monitorointi ja miksaus, lava PA:n säätö ja backlinen asettelu ja säätö jotenkin hanskassa, joten ei muuta ku rock'n'roll.

Konemusiikkia en oo tehnyt vielä yhtään, mutta voin sijoittaa siihen jonkin verran, myös rautaan jota mielelläni ostaisinkin. Eli kuka/mikä liike Helsingin seudulla voi perustella miksi minun aloittelijan on ostettava heiltä joku kallis, helvetin hyväsoundinen ja -käyttöinen laatikko ja kasa softaa, jotta pääsen itse itseäni auttaen Trancen korkeimmille tasoille.

Toinen keskustelu sitten lienee pelkät softasynat. No, siitäkin kaivattaisiin "mitä tämä nappi tekee"-tyyppistä kuvausta. Eli jos joku osaa suositella softasynaa + muuta tilpehööriä verkosta jolla voi aivan alusta alkaa väsäämään (siis ei mitään loopittelu-härpätintä) niin sekin olis kiva.

Oon soittanut muita soittimia pitkään ja myös opiskellut musiikkia. Tällä korvalla sitä tranceakin tulee kuunneltua ja LUOMISEN TUSKA on hillitön, kun (ainakin luulee) ymmärtävänsä rakenteet ja kikat minkä takia tollanen popimpi trance kuullostaa siltä miltä kuullostaa. Voi vide ku ois kiva kun pääsis todistamaan kauheutensa tekemällä itse muutaman biisin.

Etukäteen paljon kiittäen vinkeistä. Please, älkää vinkatko että tällä palstalla aiheesta on kirjoitettu paljon. Myöskin, mikäli jollakulla on joku hyvä tutorial kirja mielessä niin kerro ihmeessä, Amazonista tms. varmaankin saa kaiken tarpeellisen.

Niin ja toki käy yksityishenkilöidenkin opastus vaikka bissepalkalla tai whatever...

t. J
Apo

Posts: 1,574

#2 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Jos nyt vaikka lähtedään perusteista, niin tuskinpa mikään musakauppa jaksaa sulle pitää täysivaltaista kurssia musiikin teosta softalla, ellet osta isolla rahalla ison kasan bittiä.

Paljon hyödyllisemmäksi ja tehokkaamaksi menee jos imutat esim Ableton Liven demon ja vedät sen tutorialit läpi. Niillä pääsee jo aika hyvin kiinni perusteisiin.

Tuon jälkeen kokeilet vaikka toista sekvensserisoftaa, esim. vaikka fruityloopsia (download demo jne.)

Tämän jälkeen ehkä jotain ilmaissoftaa, esim. Buzz.

Vaikka tuo on aika raaka tapa lähteä liikkeelle, niin tuon ruljanssin jälkeen alkaa olla jo eväitä keskustella vähän pidemmälle kuin "pystyyks tolla tekee semmosii *tsiuu* trance-ääniä?". Myyjien ja (semi)-ammattilaisten kanssa on helpompaa keskustella kun liikutaan vähän konkreettisimmissa jutuissa.

Noita ennen voi olla ehkä hyvä tsekata Mikserin UKK ja Wiki mistä voi löytyä jo pohjatietoa aloittelijalle.

Tietty voit mennä myös Kaisaniemen musafazuun ja kysellä sieltä.
KD

Posts: 154

#3 • • KD sick mind
Mun käsittääkseni suomalaisissa musaliikkeissä ei konemusiikkia edes lasketa musiikiks, joten ko. musiikin tekemisestä siellä tuskin paljoa tiedetään. *ding*

--
Do it without the attitude or don't do it at all!

Karski

Posts: 6,049

#4 • • Edited Karski Pomon kätyri

JanneL, 22.12.2006 00:19:
Eli: onko Helsingin seudulla joitain asiallista musiikkikauppaa jonne voin kävellä tyyliin:



Ei ole. Liikkeiden kannalta jo pelkästään
asiantuntemuksen ylläpitäminen on aivan mahoton
homma, koska toisin kuin soitinpuolella, rauta
ja softa kehittyy huimasti jo yhden vuoden aikana.
Lisäksi erilaisia laite/softa -komboja ja sekvenssointi-
tapoja on niin monta, että kokonaiskuvan antaminen
aivan ummikkoasiakkaalle ei koskaan onnistu ainakaan
täysin puolueettomasti. Esimerkiksi tuo sinun
dialogiesimerkkisi johtaisi lähinnä uusiin kysymyksiin,
joihin vastaaminen puolestaan edellyttäisi lisäselostusta
olemassaolevista vaihtoehdoista, lähtien siitä millainen
tietokone & äänikortti sinulla on tällä hetkellä.

Paremmin pääsee jyvälle vaikka seuraamalla
tätä saittia: http://www.kvraudio.com/
ainakin VST-plugareitten osalta.

Edit: mutta jos nyt melodista trancea aiot lähteä tekemään,
niin tuo Apon ehdottama lähestymistapa ableton liven
demon asentamisesta on varmaan paras vaihtoehto.
ylipäätään erillisen syntetisaattorin hankkimista en
itse suosittelisi aloittelijalle ihan ensimmäisenä vaihtoehtona,
kun VST-syntikoissa on nykyään ihan vastaavat optiot
olemassa ja niillä pääsee jyvälle syntikoiden toiminnasta.
Toisaalta sitten taas jonkin yleisen kuvauksen kirjoittaminen
syntetisaattorien toiminnasta ei ole tässä mielekästä, kokeilemalla
oppii, ja laadukkaita ilmaisia demo- ja freewaresyntikoita
on netti pullollaan. Aloita surffaaminen tuolta kvraudiosta.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

D.W.L

Posts: 30

#5 • • D.W.L
Arabian SounData:sta vois käydä kyseleen, josko osuis hyvä myyjä, jolla hyvä päivä kohdalle.
Anselmi

Posts: 2,578

#6 • • Anselmi And sell me

D.W.L, 24.1.2007 10:32:
Arabian SounData:sta vois käydä kyseleen, josko osuis hyvä myyjä, jolla hyvä päivä kohdalle.


Aikanaan ostettiin subbari tuolta ja palvelu oli kaikin puolin osaava ja asiallista. Myyjä oli innostunut asiastaan ja tiesi siitä paljon. Joten suosittelen.

--
sen pituinen se

kap-pu

Posts: 1,167

#7 • • Edited kap-pu the amazing suction cup boy

Apo, 22.12.2006 00:52:
Tämän jälkeen ehkä jotain ilmaissoftaa, esim. Buzz.



Tsk, tsk, jos ilmaisia tracker-pohjaisia softia suositellaan, niin eikös kuitenkin sitten Renoisea. ;)

Tosin eihän Renoise varsinaisesti ilmainen ole, mutta rajattomasti käytettävässä demoversiossa on kaikki muut toiminnot, paitsi biisin renderöinti .WAViksi ja tuki ASIO-ajureille.

Anyhoo, noin yleisesti täällähän on käypää ohjeistusta. Ois varmaan järkevä hankkiutuu vieraisiin jonku tyypin luo, joka haltsaa jotenkin hommaa ja jolla olisi näyttää esimerkkiä softista. Esimerkiksi näkisit, miten suurin piirtein toimii tracker-tyylinen sekvensseri ja sitten toisaalta taas "perinteisen" tyylinen. Ja minkälaisia eroja on sitten kunkin tyylilajin eri edustajissa, esim. "all-in-one" -paketit (kuten Reason) vs. VST-soittimiin ja -efekteihin sekä audioon luottavat "isommat" sekvensserit, kuten Cubase ja Logic.

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

tomii

Posts: 3,594

#8 • • Edited tomii kallion herttua
Mä imasisin suoraan Reasonin demon. Ei paras softa, mutta pääsee jo pitkälle JA rajattu määrä erilaisia vempaimia, joka on alussa todella jees, ettei kaikki aika mene uusien syntikkaplugarien ja efektien kanssa leikkimiseen. Reasonissa on kaikki aika beisikkiä (esim. Subtractor on aika perussyntikka), eli mun mielestä erinomainen alusta tutustua ns. konemusan tuottamiseen.

Toki voihan noihin träkkereihinkin tutustua. Itse aloitin niistä, tosin silloin (joskus varmaan '97-98) mulla nyt ei ollutkaan mahiksia muihin softiin. Nyt jos alottaisin hommat, niin skippaisin varmaan träkkerit suosiolla ja alkaisin touhuamaan Reasonin tai kenties suoraan vaikka Fruityn kanssa.

Edit: ja joo oon samaa mieltä mitä ylempänä sanottiin, että paras mahdollinen keissi olisi se, että joku frendi näyttäisi ihan perusjutut, miten homma toimii. Liikkeistä ei mitään hajua harrastetaanko niissä tällaista toimintaa.

--
reivaan kunnes kuolen