jUSSi, 16.1.2006 09:56:
Vaikka kaikilla ehdokkailla on samat päämäärät, eli "pärjäävä Suomi", on keinoissa eroja. Nimenomaan näistä keinojen eroista pitäisi keskustella. Sosiaalidemokraatin keinot ovat hippasen erilaisia porvariin verrattuna.
Niin. Välillä tuntuu että sosiaalidemokraattien keino on se että työnantajien pitää maksaa parempaa liksaa. Työpaikat ja raha ovat luonnonvara, joita vain on. Työpaikkojen luomisen edellytykset eivät tunnu aina oikein kaikille sosiaalidemokraateille aueta. Jonkin on ne luotava - jonkun on se riski otettava. Ja tätä riskirajaa tulisi madaltaa. Eli mitkä ne sosiaalidemokratian keinot ovat? Pistetään ne, jotka ovat itse omat rahansa tienanneet maksamaan vieläkin enemmän veroja, jotta niiden joita ei työ kiinnosta ei tarvitse sitä tehdä... (noin kärjistettynä). Työstä pitäisi saada palkitsevampaa.
josbe, 16.1.2006 09:28:
Sitä paitsi koko ajanhan on ollut tiedossa, että porvaripuolueet pitävät yhtä, jos jomman kumman ehdokas pääsee toiselle kierrokselle.
Tämä on vähän niin ja näin. Väitän että jos Vanhanen olisi päässyt toiselle kierrokselle niin kokoomuslaiset olisivat äänestäneet häntä, mutta nyt Niinistön selvittyä jatkoon ei olekaan ihan niin selvää että kaikki keskustalaiset ovat hänen takanaa. Kepulaisilla ei ole niin tiukkaa "äänestäkää porvaria" ajatusmaailmaa kuin kokkareilla. Voi siis hyvinkin olla että Matin ääniä lipsuu nyt Tarjalle..
ville, 16.1.2006 09:12:
-- clip --
Olen melko samaa mieltä Villen kanssa siitä että Niinistö antaa paljon suorempia kommentteja. Tämä oli huomattavissa jopa eilisiltaisissa vaalilähtetyksissä. Toki hänessäkin on sitä politiikon vikaa, eli itse asiaan ei aina vastata ollenkaan, mutta paljon vähemmän. Halosen kannoista ei ole selvinnyt juuri mitään, paitsi että "kaikkien tulee olla tasa-arvoisia koko maailmassa".
Miksi Halonen saa olla koko kansan presidentti, mutta esim. Niinistä ei? Porvarit ovat hyväksyneet Halosen "koko kansan presidenttinä", mutta heti kun joku muu on yrittänyt tehdä itsestään "koko kansan edustajaa" niin siitä nostetaan meteliä.
Työväenliikkeet ovat vuosikymmeniä yrittäneet pienentää luokkaeroja ja päästä irti luokkayhteiskunnasta. Nyt Niinistö otti saman ajatuksen käyttöön ja halusi tehdä koko kansasta työväkeä. Nyt tämä olikin vasemmiston mielestä paska idea kun se ei ollut enää heidän itsensä julkituoma.