hardcore techno

2 posts, 1 page, 1,677 views

Valovoima

Posts: 528

#1 • • Valovoima teknohippi
Hei. Pieni mutta sitkeä skenemme tarvitsee elvytystä. Skenen elvyttäminen näyttääkin jo toteutuvan lisääntyvien bileiden muodossa ja mm. http://www.kovaydin.net -sivustolla mutta keskinäinen keskustelupalsta hardcoren luojien kesken lienee tarpeen.
Lisäsin erillisen alifoorumin, koska hardcore techno eroaa melkoisesti muusta konemusiikista. Esim. vaikka gabberissa ja nu-stylessa onkin samoja piirteitä trancen kanssa ovat mm. industrial coret (darkcore,frenchcore,digital hc), breakcore ja speedcore täysin eri juttuja.
Myöskään hardcoren rinnastaminen muihin raskaan elektronisen musiikin tyyleihin kuten noise industrialiin (noise, power electronics) tai gootti-industrialiin (EBM) ei onnistu. Vaikkakin samoja piirteitä voi löytää säröistä ja synkästä tunnelmasta.
Kokeneet tekijät tuskin saavat tästä mitään irti, mutta muille tämä voi varmasti tarjota paljon uutta ja arvokasta tietoa sekä käytännönvinkkejä.

Sitten itse luomiseen. Monet tuntuvat käyttävän Renoise-trackeria (www.renoise.com) biisien tekemiseen. Joka vaikuttaakin hyvältä vaihtoehdolta, vain Macin puuttuminen on estänyt itseänikin käyttämästä ohjelmaa.
Mistä hankitte samplet? Mitkä samplepaketit olette havainneet hyödyllisiksi? Miten muokkaatte ääniä, säröt, efektit, ohjelmat jne? Miten luotte tuhdit ja tiukat bassorummut? Mitä muuta laitteistoa käytätte hyödyksi? Ja niin edelleen, sana on vapaa.
Teknojta

Posts: 1,031

#2 • • Teknojta Shamancore Practitioner
Itse olen tähän asti käyttänyt FruityLoopsia. FL3:n miksaus sukkasi kun biisit kuullostivat aika tietokonemaisilta, mutta FL4-5 kuullostaa ihan asialliselta. Audacitylla äänitän ja leikkailen sampleja ja tapauskohtaisesti käytän myös muita ohjelmia samplejen keräilyyn (esim. peleistä).
Olen yleensä käyttänyt valmiita basareita mihin olen iskenyt filttereitä päälle että ne kuullostavat erilaiselta, mutta olen aloittanut myös kokeilut Cool Edit Pro:lla. Suosittelen mm. 7 Band EQ, Bass Boost, Blood Overdrive ja Fast Dist filttereillä kokeilua, mutta sekin riippuu myös hyvin paljon siitä minkälainen basari on.
Mitään laitteita ei ole tullut vielä hommattua rahan puutteen ja muiden prioriteettien vuoksi, mutta joskus vielä. Äänentoisto vehkeetkin on vain perushifi kamaa, mutta onneksi pro:t nettitutut antavat aina suuntaa.
Tämmöinen samplesaitti löytyi vähän aikaa sitten:
http://www.breakbeat-paradise.com/samplesite/
Vielä ei ole tullut käytettyä, mutta tuolta pitäisi löytyä aika laidasta laitaan kaikkea.