MP3 vs OGG

31 posts, 2 pages, 8,807 views

CM

Posts: 1,507

#21 • • CM

Mike Kila, 20.9.2005 13:55:
Oggiahan ei käsittääkseni pysty striimaamaan. Senpä takia kaikki setit jotka on oggina jäävät kuuntelematta. Itsellä oli hetkeni oggin parissa, mutta eipä se sitten lopuksi ollut paljon parempi kuin mp3 vaikka näin suuresti mainostettiin.



Tarkotat varmaan ettei streamia voi kelata? :)
AAC:lla sekin onnistuu.
hege

Posts: 242

#23 • • Edited hege
Tossa tännekkin "paremmat" samplet uusimmilla softilla tehtynä. Caron ämpärit ei ole VBR:ää joten niitä on turha verrata. Alkuperäiset samplet ovat flacilla häviöttömästi pakatut.

MP3:t tehty komennolla: lame3.97b1 --preset 96 --resample 44

Oggit tehty OggdropXP 1.8.6:lla (libvorbis 1.1.1). Oikea bitrate yritetty saada mahdollisimman samaksi.

LYSSNA: http://hege.li/ogg_vs_mp3/

64kbit oggi on varsin maukkaan kuuloista. Silti jos 96kbit mp3 kuulostaa vähintään samalta, niin eipä mielestäni järkeä ole parin megan ja huonomman yhteensopivuuden takia oggia tukea. Isommilla bitrateilla oggista ei sitten olekaan mitään hyötyä.
Damien

Posts: 2,882

#24 • • Damien [tr3ox]

JussiS,
Ainakin yksi syy on se, että todella monella käyttäjällä ei ole mahdollisuutta (lue: taitoja tai viitsimystä) kuunnella oggeja. Suurin osa kun ei jaksa panostaa asiaan sekuntia enempää, jos mediaplayer ei sitä soitakaan.



Mua ei ainakaan vituta mikään muu kuin uusavuttomuus tänä "point and klick" -aikakaudella. Sitä suuremmalla syyllä pitäisi perustaa se liitto mistä denikin on haaveillut, luoda standardit ja noudattaa niit. Pystyttäys "opettaa" sitä tyhmää yleisöä niiden oikeesti hyvien formaattien pariin esim. ja niin edelleen.
Alotetaan täältä, pannaan jakaminen kuriin luodaan se standardi. Anqqa pistää Dj / tuottaja kansion missä sovitaan säännöt ja puhutaan julkasemisesta jne.
Alotetaan pieni aalto, joka voi sitten kasvaa isoksi...
CM

Posts: 1,507

#26 • • Edited CM

Damien, 20.9.2005 15:46:
---

Mua ei ainakaan vituta mikään muu kuin uusavuttomuus tänä "point and klick" -aikakaudella. Sitä suuremmalla syyllä pitäisi perustaa se liitto mistä denikin on haaveillut, luoda standardit ja noudattaa niit. Pystyttäys "opettaa" sitä tyhmää yleisöä niiden oikeesti hyvien formaattien pariin esim. ja niin edelleen.
Alotetaan täältä, pannaan jakaminen kuriin luodaan se standardi. Anqqa pistää Dj / tuottaja kansion missä sovitaan säännöt ja puhutaan julkasemisesta jne.
Alotetaan pieni aalto, joka voi sitten kasvaa isoksi...



Ei kaikilla ole aikaa ruuvata. Se esim Maceissa on just hyvä, kun tarttee tehdä jotain todella lyhyessä ajassa, se yleensä onnistuukin, kun ei tartte ruuvailla yhtään. Ton "point'n'clickin" ansiosta ihmiset nykyään viitsii istuakin koneillaan. Mm. helpottaa kummasti yhteydenpitoa.

Mites, pystyyks noita OGGeja kelaamaan samalla kun niitä striimaa (muistelisin ettei voi, ei ainakaan pari vuotta sitten)? Se riittää ainakin mulle etten kyseiseen formaattiin koske pitkällä tikullakaan, koska vastaavia parempiakin on jo ja ne on valmiina toiminnassa.
cosmic

Posts: 389

#27 • • Edited cosmic :D

CM, 20.9.2005 13:44:
Ite oon OGGin sijaan AAC:n kannalla. Ääneltään/pakkaussuhteeltaan noi taitaa olla suunnilleen samalla tasolla, paitsi AAC tulee saamaan tukea melkoisen paljon enemmän kuin OGG. Koodausnopeus ei itellä ainakaan ole se, mistä päätökset tehdään. 20-21x nopeudella tuntuu menevän pakettiin 128kbit AAC



AAC+ on vielä parempi. Esim. tää streami kuulostaa yllättävän hyvältä vaikka onkin vain 24 kbps. Tosin kyseistä kodekkia ei saa ainakaan dMC:hen.

--
:D is an unproductive condition.

Caro²

Posts: 5,301

#28 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

JussiS, 20.9.2005 14:05:
---
Caro², 19.9.2005 21:37:
Omat kokemukset oggista rajoittuu Sound Forgen ogg-kooderiin, joka ainakin mun mielestä oli huomattavasti huonompi äänenlaadultaan kuin vastaavan kokoinen mp3.


Kuunteles nuo ääniklipit, niistä kuulee ko kohtuu hyvin missä mennään soundin puolesta. Isoilla bitrateilal erot on tosin pienemmät.
Android

Posts: 3,908

#29 • • Android

ezzy, 20.9.2005 16:32:
FLAC <3



Word! Itse myös suosin laatua, vaikka tiedostokootkin ovat mp3:sia suuremmat.
pietari

Posts: 337

#30 • • pietari -..-
äänenlaadussa en itse huomaa juurikaan eroa mun paskoilla purkeilla ja yläasteella tekemälläni subbarilla *nauru* mutta asia jota arvosta on se, että voin heitää mp3-muotoiset setit levylle aamulla 5min ennen kouluun lähtöä ja soittimeni toistaa ne matkalla vallan mainiosti.

Eli MP3 on muodostunut standardiksi ja ainakaan tällähetkellä oggin tarjoamat edut eivät saa minua vaihtamaan suosikkiani *hymy*

--
...umdah...

CM

Posts: 1,507

#31 • • CM
Testasin huvikseni pakata tiedoston FLACiksi ja Apple Losslessiksi iTunesilla. Lossless pakkaus kesti korkeintaan 1/15 ajasta ja meni 1.3% pienempään pakettiin kuin FLAC. Käytin FLACin OSX-porttia.