Jaa tietouttasi/hienouksiasi musiikin tekoon topikki!

14 posts, 1 page, 7,196 views

Funktion

Posts: 1,720

#1 • • Funktion over 9000
Elikä tälläisen ajattelin tänne aloittaa, katsoo nyt jos tää vaikka menestyis:

Ideahan on ihan sama kun esim. Trance-Addictin foorumeilla.

Eli jos ihmisillä on kikkoja, hienouksia, tietoa miten saada tietystä syntetisaattorista hienoja soundeja irti yms. yms. ja tahtois jakaa niitä muille muusikoille, tässä olis sille paikka!

Itse en kauheasti hienouksia tiedä/osaa, ja suurin osa teistä varmaan tietää tämän jo, mutta voi olla että kaikki ei vielä, joten kerrotaanpas tämä nyt. Eli mä aloitan tämän topicin kikalla nimeltä reverse reverb jota käytetään usein vokaalien yhteydessä mutta omasta mielestäni se sopii moneen muuhunkin tilanteeseen, ja se toimii seuraavasti:

Hyvin yksinkertaista, otetaan ääni johon halutaan kyseinen efekti, avataan äänieditori (varmaan jokaisella äänieditorilla tän voi tehdä), käännetään sample ympäri (reverse), lisätään reverb (myös delay toimii ja kuulostaa aika kivalta *vink*) ja käännetään taas ympäri (reverse uudestaan) ja voila! reverbi tuleekin ennen soundia!

Vielä en oo keksiny miten tän sais melodiaan joka soi sekvensserissä midiraitana, joten jos joku tietää olisin kiitollinen kyseisestä tempusta! *iloinen*

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Psychogenic

Posts: 182

#2 • • Psychogenic
Reason kehiin ja scream4 melkeen joka vehkeeseen kiinni. Se on siinä, taatusti heruu.

--
::Over time it may be possible to relate an increase or decrease in psychogenic factors with an increase or decrease in pain::

Miika

Posts: 893

#3 • • Miika

Funktion, 6.8.2005 14:38:
(myös delay toimii ja kuulostaa aika kivalta)



Delay is to lay all de' ladies *nauru*

Sulla pitää olla softasampleri jonne assignaat kyseisen aaltomuodon jollekin nuotille. Sitten sekkarista matriisi auki samplerin kanavalle tehdystä objektista ja kynätyökalulla piirrät rytmin samalle nuotille mihin aaltomuoto onkaan asetettu.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#4 • • liikkuva muna an egg on the move

Funktion, 6.8.2005 14:38:

Vielä en oo keksiny miten tän sais melodiaan joka soi sekvensserissä midiraitana, joten jos joku tietää olisin kiitollinen kyseisestä tempusta! *iloinen*



Muistaakseni on joku VST-plugari joka tekee kaijut väärinpäin ennakoimalla. Syönee vaan reippaasti konetehoa. Joku Nuendo/Cubaseveikko varmaan tietää enemmän.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#5 • • Jussi Soro choon!

Psychogenic, 14.8.2005 14:48:
Reason kehiin ja scream4 melkeen joka vehkeeseen kiinni. Se on siinä, taatusti heruu.


No jaa, Reasonissa (kuten kaikissa muissakin softasynissa) kantsii vääntää se soundi mahdollisimman kohdalleen jo itse synassa. Scream ainakin mun mielestä tuhoaa jotenkin soundit siten ettei niistä enää saa masterointivaiheessa selvää. Kyllähän sillä kivoja kikkoja saa aikaiseksi.

Basslinesta saa fatin helposti, kun pistää 2-3 basslinea eri nuotituksella, ja lisää vielä tarvittaessa sidechainatun siniaallon vetelemään alimmat taajuudet. Reverbit pitäis bassolinjoista kieltää lailla, delayt toimii midbassoissa.

Haitsun ja Clapin saa aika iisisti "sidottua" yhteinäisemmiksi, kun vetää ne esimerkiksi samasta säröstä/filtteristä läpi.
Miika

Posts: 893

#6 • • Edited Miika
Taisin käsittää Funktionin kysymyksen väärin....

Eli: Kaiutettava soundi splitataan kahteen kohteeseen: Ensimmäinen on märkä kaiku, josta kuiva signaali on peitetty kokonaan. Toinen on niin pitkä viive ilman feedbackia että se riittää siirtämään kuivan soundin kaiun perään.
Tällöin ei saada tosin sellaista imua kuin mikä syntyy kääntämällä poisfeidaava kaiku toisinpäin, joka tulisi sisään voimistaen dynamiikkaa ylöspäin. Mutta, käsittääkseni suoraa aikajanaa ei pysty kääntämään reaaliajassa toisinpäin. Jos voisi, niin kaikkeen elämään vaikuttaisi kvanttifysiikan laki, ja kaikki olisi aivan poissa raiteiltaan. Ihmiskehon superpositio on aika kuumottava ajatus..... *hikoil*

Sitten vaan piirtämään envelopekäyrää kaiun levelille. Se voi olla vaikkapa lineaarinen gatekaiku, niin sitä on helppo käsitellä. *hymy*

EDIT: Vai kuinka se sitten onkaan, pystyisköhän tulevaisuuden kvanttikoneilla laskemaan etukäteen jonkin soundin tuottaman kaiun tietyillä asetuksilla ja kääntää se väärinpäin ennenkuin itse kuiva ääni pääsee ulos? Jos siis ottaa huomioon että bitti voi olla sekä 0 ja 1 samaan aikaan, ehkä ohjattuna täysin eri laskentastreameihin... vai haahuilenko omiani?
ratsastuskoulu

Posts: 604

#8 • • ratsastuskoulu

JussiS, 14.8.2005 16:28:
---
Psychogenic, 14.8.2005 14:48:
Reason kehiin ja scream4 melkeen joka vehkeeseen kiinni. Se on siinä, taatusti heruu.

---

No jaa, Reasonissa (kuten kaikissa muissakin softasynissa) kantsii vääntää se soundi mahdollisimman kohdalleen jo itse synassa. Scream ainakin mun mielestä tuhoaa jotenkin soundit siten ettei niistä enää saa masterointivaiheessa selvää. Kyllähän sillä kivoja kikkoja saa aikaiseksi.



Reasonissa kannattaa muistaa, että se ainakin yrittää emuloida oikeaa audiosysteemiä. Eli esim scream välissä joka on vedetty pois päältä, vaimentaa tiettyjä taajuuksia. Itsellä on sceam käytössä lähes joka saundissa haikoista lähtien ja suosittelenkin tutustumaan siihen tosi tarkasti.
hrdkvr

Posts: 3,929

#9 • • hrdkvr KURGO
ensiks kuuluu kysymys..

miksi kukaan haluaa reverse reverbin melodiaan??

jos hogasin kysymyksen oikein niin sen voi hoitaa ihan 1 kertaisesti


freeze, bouussaa ja muuten vaan muuta melodia waviksi ja tee sama kikka kun vokaaleillekkin.. reverb 100%
sitavaat uuden wavin uudessa samplerissa ja liimaat sen sen melodian kanssa samaan.. sit jos haluat muuttaa late reflektiä niin siirtelet vaan sitä kaikuwavia etenn taakse..

tai ruukkaat sen kaiun uusiks

--
-keep it hard-

CM

Posts: 1,507

#11 • • Edited CM

Funktion, 6.8.2005 14:38:

Vielä en oo keksiny miten tän sais melodiaan joka soi sekvensserissä midiraitana, joten jos joku tietää olisin kiitollinen kyseisestä tempusta! *iloinen*



edit: äh en lukenu riittävän tarkasti..

Ei se midinä onnistu mitenkään ainakaan reaaliaikaisesti

edit

Ainiin tuli just mieleen, että Ensoniq ASR-10:ssähän on ROM-efekti Reversed Reverb, jolla vois ton tehdäkin suoraan reaaliajassa ;) Pitää vaan laittaa midi-raita soimaan reverbin decayn verran etuajassa.
Saarre

Posts: 1,151

#12 • • Saarre
mätätä vähän bumppaan ku tähä mennes iha mielenkiintosta tekstiä.. jjjatkakaa

--
*tähti* Full hearts cant lose

bad loop

Posts: 108

#13 • • bad loop .idm setä


Delay is to lay all de' ladies *nauru*



jahas .. ai vähä niinku tälleen ? duunasin tuommosen ja se sylkee oikeesti rakkautta biisiin .. voi vaikka laittaa masteriin ja heti kuulostaa popit paremmalta *tirsk*