No se luomisen tuska?!?""%%¤¤¤

76 posts, 4 pages, 21,945 views

minomus

Posts: 137

#61 • • minomus Andy Piney

Miika, 18.2.2005 00:00:
Tulppaanin sipuli saattaa viettää vuosikausia maan alla horroksessa ilman elonmerkkejä, ja sitten jonain kesänä putkauttaa ulos kauniin kukan. Itsellä on optimistinen downtime menossa....

Soitatko? Hyvä tapa edistää väläyksen syntyä on soittaa, nauttia hetkestä kun antaa sormien välityksellä ajatuksensa toisen tulkittavaksi ja viettää laatuaikaa instrumenttinsa parissa. Aina ei tarvitse pyrkiä uuden biisin synnyttämiseen, vaan kehitellä niitä alkioita mistä kauniit kappaleet syntyy.



Komppaan tuota soittopuolta kyllä ehdottomasti... Itellä tunteihin venyvät synien säätösessiot soittelun kanssa poikii helposti uusia ideoita lähes aina. Ne solmukohdat tuleekin sit siinä kun ei palaset loksahtelekaan kohdilleen arratessa/miksatessa.
laeski^

Posts: 478

#62 • • laeski^ LaiskaLäski
aaaaaaaaaarghhhhhhhhhhh!!!!

ku hommat ei vaan toimi ni ne ei toimi *eiei*
hajottavaa ja turhauttavaa..


noh, parempi lopettaa soittelut tält päivält, ja koklaa vaik huomen uusiks, jos sit vaik menis vähä paremmi..
kosmo

Posts: 759

#63 • • kosmo TJH87

CM, 4.5.2006 14:51:
---
Sphyxia, 3.5.2006 22:53:
Parhaat ideat ja melodiat tulivat mieleen, kun oli jossain aivan muualla kuin koneen ääressä. Eikä niitä pysty pitämään mielessään kuin korkeintaan pari minuuttia

---

Tosta tuli mieleen, että olikohan Tom Stephan joka aina soitti omaan puhelinvastaajaan ja lauloi ideat sinne jos sattui olemaan muualla :) Harmi ettei ite osaa laulaa mitenkään päin et vois jotenkin hyödyntää tota ideaa



Mulla on aika hyvä muisti varsinkin melodioiden suhteen mut välistä joutuu aina soveltamaan. Oli sitten kyseessä rytmitys tai riffi niin koitan miettiä sille aina jonkun muistisäännön tai assosiaation (mistä/milloin idea syntyi jne) jonka kautta idean saisi sitten taas heräteltyä mieleen.

Joskus oon kirjotellut melodioita ylös, röökiaskiin (miles davis meininkiä!) jne. Näitä 'notaatioita' en kuitenkaan voi suoraan sekvensseriin latoa, koska ne on yleensä päin persettä, mutta jos yritän hyräillä niiden mukaan pomppaa idea yleensä takaisin mieleen. Kai siitä vois vetää johtopäätöksen että oon yhtä paska laulamaan kui kirjottaan nuottejakin! :)
Damien

Posts: 2,882

#64 • • Damien [tr3ox]
Päässä soi paljon nuorempana , mut ku opetteli vaan päästää niistä ideoista irti nii on toi luovuuski kehittyny. Nykyään koittaa tehdä musaa vaan sillo ku tekee, siinä hetkessä joka kerta erilaista päässy syntyy.
Kasvavassa määrin vähemmän sitä tekee enää genrejä , kuin musiikkia yleisesti. Taide on mun juttu...

-sisäistä säröä etsimässä-
Skipi

Posts: 650

#65 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///
Hemmetti ku on taas ollu niin paljon tekemistä, että ei oo päässy muutamaan päivään oikeesti luomaan mitään..
Mutta asiaan - En o kaikkii postauksii lukenu, mut hommahan syö luovuuden siinä vaiheessa ku sidotaan itsemme kaavoihin!

Eli olen ollut samassa koukussa itse (hirveeltä kuulosti kaikki, paitsi se yks jota piti oikeena!)
Siinä vaiheessa meni ja katosi kaikki luovuus ja alkoi materiaali kuulostamaan muiden tekemältä ja taas menin kertakaikkiaan perse edellä puuhun!
Otin pidemmän paussin ja sit palasin takaisin sinne aikaan missä oma juttuni oli luovuus!

Olen lopettanut biiseissä soundin kuuntelemisen (ellei nyt sit ihan hjelvetin ala-arvoista) ja todennut että biisi on se mikä ratkaisee.. ruvennut siis tykkäämään musiikista taas ;j

Keep it real ja tehään sitä omaa soundia kuolemaan asti !!
gerry

Posts: 979

#66 • • gerry
Toinen asia on sitten sitten biisit jotka illal kuullostavat hyvältä mutta aamul paskalta:D Välil kyl jopa toisinpäin, mutta valitettavan harvoin.

--
by B.C.S

¡ Previous post about a year ago !
Quakey

Posts: 692

#67 • • Edited Quakey
nyt vituttaa!!! *kiroaa*

***** melodiat ei vaa mee kohdalleen! *raivoaa* :DDDDDDDD

ja sit otan kaiken kritiikin aina ihan liian henkilökohtasesti et .... *poks*
Jinx

Posts: 2,615

#68 • • Jinx Superfeminine
Luovuus tulee kun on tullakseen *pepsodent*

--
Pyllykkä

plink

Posts: 1,405

#69 • • plink team paska

Jinx, 6.11.2008 13:36:
Luovuus tulee kun on tullakseen *pepsodent*



eipä oo ainakaan puoleen vuoteen näkyny :D

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#70 • • Jussi Soro choon!
Jep. Taas alkais orastava vitutus olemaan inspiraation kanssa.

3 kuukautta suurinpiirtein koitin vääntää uutta omaa matskua, mutten kertaakaan päässyt mihinkään järkevään tulokseen. Sitten väänsin parissa päivässä remixin alusta loppuun valmiiksi, kuin taikaiskusta. Käytin alkuperäisestä biisistä yhden sanan vokaaleista ja väänsin bassomidistä synaleadin. Ihmettelin itsekin että kävipäs helposti koko homma. Tämän jälkeen taas viikon verran koittanut raapia jotain omaa kasaan, mutta ei tuu mitään. Vittusaatana.
KFMrockin

Posts: 250

#71 • • KFMrockin .
Hölmömmältäki vois kuulostaa, mut soita vaikka pianoo välillä. Ei kuitenkaan niin kauaa, ettet enää jaksa biisiä tehdä(u know, esim. leffaa ei kannata välissä katsoa:D). Se helpottaa ja aukasee inspiraation kiemuroita:D

Yksinkertasesti, kun keskittyy hetkeks johonki muuhun ku siihen synan ruuvaamiseen tai sovittamiseen, niin usein tulee todettua uusia ja helpoltakin tuntuvia oivalluksia.

Niin ja kokemuksesta voin sanoo, et ku vuosi pari sitten alotin ihan läpäl soittaa pianoa, niin siitäkin löytyy aika paljon tutkittavaa tällaselle perustallaajalle. Nykyään soitan päivittäin, jos vaan ehdin.

--
Kesäfiilismies

KFMrockin

Posts: 250

#72 • • KFMrockin .

kosmo, 24.5.2007 10:22:
---
CM, 4.5.2006 14:51:
---
Sphyxia, 3.5.2006 22:53:
Parhaat ideat ja melodiat tulivat mieleen, kun oli jossain aivan muualla kuin koneen ääressä. Eikä niitä pysty pitämään mielessään kuin korkeintaan pari minuuttia

---

Tosta tuli mieleen, että olikohan Tom Stephan joka aina soitti omaan puhelinvastaajaan ja lauloi ideat sinne jos sattui olemaan muualla :) Harmi ettei ite osaa laulaa mitenkään päin et vois jotenkin hyödyntää tota ideaa

---


Mulla on aika hyvä muisti varsinkin melodioiden suhteen mut välistä joutuu aina soveltamaan. Oli sitten kyseessä rytmitys tai riffi niin koitan miettiä sille aina jonkun muistisäännön tai assosiaation (mistä/milloin idea syntyi jne) jonka kautta idean saisi sitten taas heräteltyä mieleen.

Joskus oon kirjotellut melodioita ylös, röökiaskiin (miles davis meininkiä!) jne. Näitä 'notaatioita' en kuitenkaan voi suoraan sekvensseriin latoa, koska ne on yleensä päin persettä, mutta jos yritän hyräillä niiden mukaan pomppaa idea yleensä takaisin mieleen. Kai siitä vois vetää johtopäätöksen että oon yhtä paska laulamaan kui kirjottaan nuottejakin! :)



En oo pitkään aikaan tehny näin, mut joskus tuli puhelimeen nauhotettua melodioita hyräilemällä. ainakin uudemmissa nokioissa on valmiina nauhuri. käytä sitä:)

--
Kesäfiilismies

eewol

Posts: 1,125

#73 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP



En oo pitkään aikaan tehny näin, mut joskus tuli puhelimeen nauhotettua melodioita hyräilemällä. ainakin uudemmissa nokioissa on valmiina nauhuri. käytä sitä:)




Itse toimin näin..

Varsinkin kännissä..
gerry

Posts: 979

#74 • • gerry

eewol, 5.3.2009 05:11:
---


En oo pitkään aikaan tehny näin, mut joskus tuli puhelimeen nauhotettua melodioita hyräilemällä. ainakin uudemmissa nokioissa on valmiina nauhuri. käytä sitä:)

---



Itse toimin näin..

Varsinkin kännissä..



Joo, ei vaan välttämättä toimi haardis tai rytmimusas:) Ellei sitten pysty hahmottamaan jälkikäteen tuolta tumtumtumtum ääntelystä sitä juttua....

Eipä oo viime aikoina tosin tuota luomisen tuskaa ollut. Oikeasti kun vaihtoi kaljan kahviin musisoinnin ajaksi alkoi homma toimii ja ajatukset luistamaan:) Yllättävää, mut toimii loistavasti.

Myös kokeilut tehdä biisejä erilailla kuten normaalisti auttavat. Esim. avaa tyhjä pohja ja alaa käyttämään jotaki plugaria/softasyna minkä oot omistanut niin kauan kun muistat mut mitä et juuri oo aikaisemmin/koskaan käyttänyt, (tai osannut käyttää).

Niin, tai tee kuten itse. Tylsinä hetkinä softan manuaali esille ja löydä uusia ominaisuuksia jotka voivat antaa inspiraatiota. Niin, tai jos et oo kovin lahjakas muusikko opiskele vaikka sointuja/sävelkulkuja! Niistäkin on hyötyä:D!

Myös perus koskettimien (piano, syna) jamittelu/saundinruuvaus toimii aina. Jos ei auta osta uusi sampleceede!

Niin, ja kaljotellaan ku biisi on valmis! Tässä jotakin yleistä höpinää...

--
by B.C.S

eewol

Posts: 1,125

#75 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP

gerry, 6.3.2009 16:43:
---
eewol, 5.3.2009 05:11:
---


En oo pitkään aikaan tehny näin, mut joskus tuli puhelimeen nauhotettua melodioita hyräilemällä. ainakin uudemmissa nokioissa on valmiina nauhuri. käytä sitä:)

---



Itse toimin näin..

Varsinkin kännissä..

---


Joo, ei vaan välttämättä toimi haardis tai rytmimusas:) Ellei sitten pysty hahmottamaan jälkikäteen tuolta tumtumtumtum ääntelystä sitä juttua....




täh?
gerry

Posts: 979

#76 • • Edited gerry

eewol, 7.3.2009 04:42:
---
gerry, 6.3.2009 16:43:
---
eewol, 5.3.2009 05:11:
---


En oo pitkään aikaan tehny näin, mut joskus tuli puhelimeen nauhotettua melodioita hyräilemällä. ainakin uudemmissa nokioissa on valmiina nauhuri. käytä sitä:)

---



Itse toimin näin..

Varsinkin kännissä..

---


Joo, ei vaan välttämättä toimi haardis tai rytmimusas:) Ellei sitten pysty hahmottamaan jälkikäteen tuolta tumtumtumtum ääntelystä sitä juttua....



---


täh?



Puhelin kouraan ja huutamaan tumtumtumtumtumtum...... Niin ja siin sivussa voi matkia noit sianteurastusääniä/fillejä... Mahtaa olla huvittavan kuuloista jos inspis iskee keskellä kirkasta päivää jossakin kauppakeskuksessa=)

--
by B.C.S