Maksatko TV-lupamaksua?

596 posts, 30 pages, 185,375 views

whispering

Posts: 871

#581 • • whispering Super Juusto

niomic, 30.7.2008 11:54:
Ei lakia tai tarkastajaa kiinnosta senttiikään onko laite kytketty seinään vai ei. Jos sulla on virittimellä varustettu vastaanotin, telkkari tai tv-kortti koneessa tmv. niin silloin olet velvollinen maksamaan tv-lupamaksun. Kyllä tää muakin ärsyttää, koska en oo nimeksikään telkkaria kattonu 3v aikana, mutta ei tekis ostaa töllöä ja sit heti poistattaa töllöstä viritintä, jolloin menis jälleenmyynti vaikeemmaks ja varmaan takuukin kärsisi.

But still, it's the law!



Niin siis selvennykseksi, maaliskuussa meni TV pimeäksi koska kaapelista loppui analogiset lähetykset. Eli mulla ei ole toimivaa viritintä talossa, muussa tapauksessa maksaisin TV-luvan. Tarkoitus oli alunperin ostaa uusi telkkari jossa digi viritin, mutta mitä kauemmin on ilman sitä telkkaria sitä vähemmän sitä tuntuu kaipaavan...
Avatar
#582 • • niomic Guest

whispering, 30.7.2008 13:09:
---
niomic, 30.7.2008 11:54:
Ei lakia tai tarkastajaa kiinnosta senttiikään onko laite kytketty seinään vai ei. Jos sulla on virittimellä varustettu vastaanotin, telkkari tai tv-kortti koneessa tmv. niin silloin olet velvollinen maksamaan tv-lupamaksun. Kyllä tää muakin ärsyttää, koska en oo nimeksikään telkkaria kattonu 3v aikana, mutta ei tekis ostaa töllöä ja sit heti poistattaa töllöstä viritintä, jolloin menis jälleenmyynti vaikeemmaks ja varmaan takuukin kärsisi.

But still, it's the law!

---


Niin siis selvennykseksi, maaliskuussa meni TV pimeäksi koska kaapelista loppui analogiset lähetykset. Eli mulla ei ole toimivaa viritintä talossa, muussa tapauksessa maksaisin TV-luvan. Tarkoitus oli alunperin ostaa uusi telkkari jossa digi viritin, mutta mitä kauemmin on ilman sitä telkkaria sitä vähemmän sitä tuntuu kaipaavan...



Tosiaan ajattelin ehkä hieman vanhanaikaisesti et "tietenkinhän sulla on kans viritinkin joka toimii" :)
Avatar
#583 • • REivaaja Guest
NO TOTTAKAI MÄ MAKSAN!!!!
noena

Posts: 3,138

#584 • • noena first breath after coma

Epailija, 30.7.2008 12:20:
Kysehän oli siitä tarvitseeko lupatarkastajia stressata. Jos viritin on erillinen ja hyvin piilotettu, niin ei tarvitse, vaikka laki velvoittaisikin lupamaksun maksamaan. ;)


Jossain pahvilaatikossa se on pölyyntymässä, en kyl edes ole varma että missä.

--
TwistedLife™ Amusement Park

Xer

Posts: 261

#585 • • Xer Bassosankaritar
Kuukausi sitten kolahti postilaatikkoon kirje jossa ilmoitettiin, että tällä alueella on nyt käynnissä tehostetut tv-lupatarkastukset. Viime viikolla ovikello sitten pirahti ja avasin oven varhaista eläkeikää lähellä käyvälle uhkaavan oloiselle sedälle, joka ilmoitti olevansa viestintävirastosta ja kyseli sitä tv-lupaa.
Totesin sedälle, ettei meillä telkkua ole ja setä kirjoitti sen vihkoseensa. Sitten setä sanoi, että haluaisi tulla meille sisään tämän asian varmistamaan. Koira haukkui ja murisi villisti oven takana ja sedän omaa turvallisuutta ajatellen kielsin tämän tarkastuksen tekemisen ja sisään tulemisen tällä syyllä. Setä totesi, ettei häntä koirat pelota (hyvä asenne kaikin puolin). Minä totesin, että en aijo ottaa vastuuta siitä jos jotain sattuu ja kielsin edelleen setää tulemasta sisään. Setä sitten kirjoitti vihkoonsa ja vielä tarkasti, että "te siis epäätte tarkastuksen". Minä siihen sitten, että "niin kai sitten..".
Setä uhkaili laittavansa meille kirjeen ja sanoin sedälle, että laittakoon vaikka kaksi. Setä vielä kyseli, että kauankos meillä on vastaanotin ollut ja sanoin sedälle uudelleen, että kun ei mitään vastaanotinta ole. Setä halusi nimeni ja henkilötunnukseni. Annoin nimen ja totesin, että tunnuksia en ala tässä rapussa ventovieraille latelemaan. Setä lausui vielä muutamat verhotut uhkaukset ja lähti.
Haluaisin tietää minkälaisen koulutuksen nämä lupatarkastajat muka käy läpi ja kehoitetaanko siellä kohtelemaan ihmisiä kuin halpoja makkaroita. Viestintäviraston sivujen mukaan useat näistä lupatarkastajista ovat päätoimisesti poliiseja. Luulisi, että siinä ammatissa toimivan tulisi omata jotain käytöstapoja kun menee tavallisen ihmisen oven taakse kolkuttelemaan ja yrittää kiristää itseään sisään asuntoon. Ei muuta kuin onnea YLE ja viestintävirasto.

nimim. "YLEn romahdusta innolla odottava"
whispering

Posts: 871

#586 • • whispering Super Juusto

Xer, 20.9.2008 10:41:
*tekstiä*



Mua on aina kiinnostanu tietää että miten se tarkastaja ilmoitti henkilöllisyytensä? Näyttikö se jotain henkkareita tai jotain?
pirpeli

Posts: 5,533

#587 • • pirpeli
Mä en edelleenkään tajua, miksi ihmiset avaa ovensa ovikellon soidessa, jos ei tiedä, että joku tuttu on tulossa kylään. Varsinkin kun tehostetuista tarkastuksista on vielä ilmoitettu. Ja uskoisin, että pyydettäessä noiden tarkastajien on näytettävä jonkinlainen henkilötodistus tai muu todiste siitä, että he ovat lupahallinnon leivissä eikä jotain random uhkailijoita...

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

m1kk3

Posts: 5,560

#589 • • m1kk3 no-life
En maksa (enää). Rajansa kaikella.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Sand3

Posts: 1,157

#590 • • Sand3 satuolento
En maksa, koska en omista virallisesti laitetta. On mulla läppäriin sellainen kortti minkä sit kytken kun siltä tuntuu et haluaa katsoa jotain. Mut tää tunne tulee niin harvoin, että olisi silkkaa rahan pois antamista maksaa tv-lupaa.

--
Neiti ruuvimeisseli. Kiero kuin korkkiruuvi.

Takyon

Posts: 2,945

#591 • • Edited Takyon Möwkö
Tän kahden vuoden aikana mitä olen tässä asunut on postiluukusta tipahtanut ehkä viitisen kertaa lappu jossa ilmoitetaan tehostetuista tarkastuksista tällä alueella, mutta kertaakaan ei ole tarkastaja käynyt. Enpä minäkään sitä sisään päästäis, ovelta saisi katsella kyllä että mulla ei tuossa kotiteatterissa ole muuta ohjelmalähdettä kuin dvd-soitin ja toisesta huoneesta tulee piuha tietokoneelta. Ei virittimiä siis.

Enemmän mua ärsyttää nämä puhelinmyyjät jotka toistuvasti yrittävät kaupata jotain näitä maksullisia kanavia. Hyvänä esimerkkinä plusTV: olen ainakin kuusi tai seitsemän kertaa sanonu niille että mulla ei ole telkkaria eikä tule, ja silti jaksavat yrittää uudestaan. PRKL!

Ainiin, ei ole yhtään ikävä telkkaria. Mä en oikeastaan edes ymmärrä miten mä olen sitä joskus jaksanut tuijottaa. Leffat on sit erikseen *pepsodent*

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

sapeli

Posts: 11,768

#592 • • sapeli jokukukamikä?
Meillä on onneksi nykyään alaovessa numerolukko, ja vaikka jos joku pääsisikin rappukäytävään niin meillä on periaate että ovea ei tuntemattomille avata. Ei meilläkään telkkaria ole (vaikkakin mun tietokoneessa on kyllä tommonen digikortti), mutta tuo on lähinnä periaate. Mulle olisi aivan sama jos kaikki kanavat muuttuisi maksullisiksi tai jos koko YLE lopetettaisiin (itse asiassa YLEn kanavat ei edes näy jostain syystä meillä), joten eipä taideta lupamaksua maksella.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Takyon

Posts: 2,945

#593 • • Takyon Möwkö

sapeli, 20.9.2008 12:30:
Meillä on onneksi nykyään alaovessa numerolukko



Paitsi että noissa lukoissa ilmeisesti on olemassa aina joku ns. pelastuslaitoskoodi, ja jos noi tarkastajat on pääsääntöisesti poliiseja niin niillä varmaan on se koodi tiedossa ;)

Mut niinkuin sanoit, eihän sitä ovea tarvitse avata jos ei odota ketään.

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

%

Posts: 568

#594 • • Edited %
Onko tietoo koska nää tv-luvan tarkastajat yleensä liikkuu, voiko 21.00 jälkeen jo katsella rauhassa televisiota? Kyllä olen opiskelija eikä mulla ole pistää yli 200e vuodessa johonkin tv-lupamaksuun vielä.

--
Elä niin kuin haluat, äläkä niin kuin yhteiskunta haluaa sinun elävän.

spoinkel

Posts: 398

#595 • • spoinkel Alferd Heatpacker
Mulle soittivat kesällä ja utelivat asiasta. Sanoin ettei ole minkäänlaista digilähetysten vastaanotinta. Alkusyksystä lähettivät sitten kirjeen "tee ilmoitus, kun katsot kuitenkin salaa". Tulisivat edes paikalle katsomaan, niin voisi päästää sisään ja vittuilla päälle. Mutta ilmeisesti ovat havainneet että yo-kylää on turha lähteä haravoimaan kun kukaan ei avaa ovea...

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

wiwi

Posts: 1,575

#596 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
En maksa, koska en omista enkä katso telkkaria. Tietokoneessa mulla on joku sellainen korttisysteemi, jota en ole ikinä opetellut käyttämään. Tässä taloudessa kyllä on sekä televisio että digivastaanotin; en katsonut oikeudekseni kieltää niitä poikaystävältä, kun muutettiin yhteen.

Haluaisin sanoa, että maksaisin lupamaksun, jos katsoisin telkkaria. Nykytilanteessa en kuitenkaan tiedä. Viestinnän opiskelijana mulle aiheuttaisi aikamoisen arvoristiriidan luvan maksattomuus - siksikin on paljon helpompi olla ilman koko telkkaria. Mulle ei todellakaan ole ihan sama, onko Suomessa ei-kaupallista mediaa ja näen että Ylellä kuuluukin olla erityisasema. Rahoitustapa on kuitenkin selvästi ei-toimiva ja jopa kohtuuton. Toivottavasti nykyinen työryhmä, joka etsii uusia rahoitusvaihtoehtoja (selvitys valmistuu muistaakseni tän tai ens vuoden lopussa), saa jotain aikaiseksi.

Noista tarkastuksista tuli mieleen: mulle soitti joku tv-lupamaksuhallinnosta tossa keväällä. Ei kysynyt, onko mulla telkkaria vaan alotti heti, että: "Rekisterimme mukaan teillä ei ole tv-lupamaksua maksettu. Laitetaanko asia kerralla kuntoon?" Olin ihan hiessä ja ajattelin että "Ne tietää, ne tietää, mitä mä sanon?" Alotin sitte: "....ööööh. Mulla ei kyllä ole telkkaria mutta..." Ennen kun ehin lauseen loppuun, mulle toivotettiin hyvät päivänjatkot. Onneksi, sillä olisin jatkanut, että "...poikaystävällä on".

Ovelia pirulaisia. :D

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.