Opiskelu ulkomailla

34 posts, 2 pages, 15,924 views

_samppa

Posts: 89

#21 • • _samppa

terraluna:
Joo, Southamptonin sivuilla neuvottiin lähettämään kopio todistuksesta, jotta arvosanojen yhteneväisyys voidaan tarkistaa. Maksaa vaan mukavasti sekin. :P Ollappa vanhemmat, jotka ois halukkaita tukemaan opiskeluja taloudellisesti tai ees henkisesti..



Tyttöystävä oli syksyn vaihdossa Southampton Institutessa (se Southamptonin toinen yliopisto). Varsinaisesta Universitystä ja opiskelusta en osaa sanoa suuremmin mitään. Käsittääkseni kuitenkin suomalaiset opiskelijat maksavat Brittiyliopistoissa opiskelustaan sen minimisumman täyden lukukausimaksun sijaan, eli sen reilun tuhat puntaa / lukuvuosi. Ainakin näin on vaihto-opiskelijoiden suhteen.

Eläminen Southamptonissa on noin Suomen hinnoissa. Huoneiden vuokrataso on varmaankin jossakin Helsingin luokassa, eli noin 40-70 £ / viikko, tuohon tulee luultavasti päälle vielä kaasu ym. laskuja, noin 20-30£ / kk. Yksiöt tuntuvat olevan melko tuntematon käsite Southamptonin opiskelija-asumisessa. Kouluilla on myös omia asuntolojaan (ainakin Institutella on), joiden vuokriin sisältyy kaikki laskut, mutta hintataso on melko korkea ja asuminen on soluasumista sanan varsinaisessa merkityksessä. Punta vastaa tätä kirjoittaessani noin puoltatoista euroa. En suosittelisi ottamaan asuntoa St. Marysilta, vaikka niitä sieltä halvalla saakin ja kyseinen katu lähellä keskustaa onkin; ellet sitten pidä pienestä säpinästä ja actionista naapurustossasi :)

Ruoka maksaa kaupoissa aika lailla saman kuin Suomessakin, varsinkin jos sen ostaa Co-Opien jne pikkukauppojen sijaan ASDAsta tai vastaavista isoista kaupoista. Vaatteita kaupungista voi ostaa enemmäin kuin hyvin. Tarjolla paljon erittäin kohtuuhintaisia, jopa naurettavan halpoja, kulloisenkin trendin mukaisia vaattaita. Myös pienempiä merkkejä tyyliin Evisu jne on saatavilla.

Sotonin iltaelämä on varsin vilkasta kaupungin kokoon nähden johtuen varmaan kaupungin kahdesta yliopistosta. Kaupungissa on myös mahdollisuus bilettää varsin hyvin. Rhinossa on joka perjantai erittäin maistuva Breaks-ilta, jossa vierailee Freq Nastyn tyylisiä skenen isoja poikia säännöllisesti. Lauantaisin samassa paikassa soi talo. Muitakin iltoja kaupungista löytyy, mm. Hed Kandilla on ilta kerran kuussa ja James Zabiela, Moonface ym. soittavat Monossa, joka on mielestäin varsin miellyttävä paikka (lue loistavia Mojitoja ;). Muutakin klubimusiikkia on varmasti tarjolla, kun vaan penkoo.

Siinäpä sitä alkuun. Voin pyytää tyttöystävääni täydentämään tätä, mikäli joku kokee tarpeelliseksi.

--
pleasure little treasure

typ0

Posts: 1,892

#22 • • typ0 syntax error
kevät lukukauden singaporessa vietän 2004 keväänä. parasta mitä koulussa oon ikinä kokenu =) parhaat ihmiset parhaat safkat

koulu oli rankempaa ku suomes olihan koulussa käytävä kieli englanti mutta se oli sivuseikka
kurssi tarjonta oli riittävä paitsi että kaikki kurssit oli tosi vaativia eli suomen mittapuun mukaan 5 kurssia on liikaa =D mut esim tällä hetkellä harkitsemme mussukkani kanssa sinne menoa uudelleen =)

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

Lyylikki

Posts: 2,975

#23 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Onko kenelläkään mitään käsitystä siitä, kuinka suomalsen tradenomitutkinnon saa Ruotsissa opiskeltua maisterin tutkinnoksi? Olen kuullut, että Ruotsissa suomalaisesta tradenomin tutkinnosta saa paljon enemmän hyvää, kun jos Suomessa menee kauppakorkeaan tms. Ruotsissa kuulemma olisi mahdollista suorittaa maisterin paperit 1,5-2 vuodessa. Tarkemmin en tiedä, mutta aion kyllä ottaa selvää, sillä kiinnostaisi ihan pirusti. Ei tarvii vältämättä tähän ruonoilla, mutta jos on jotain hajua, niin joku nettiosoite voisi olla vaikka kiva.

Mitenkäs muuten, kellään kokemuksia Ruotsin vaihdoista/opiskelusta? Mahtaako pitkällekin pötkiä tällaisella parempaa huonommalla kielitaidolla?

Ja ai niin. Tosiaan Englanti, maana, ei kiinnostaisi, mutta taitaa olla ainoa Keski-Eurooppalainen kieli, jolla pystyisin opiskelemaan. Päivääkään en ole ranskaa, saksaa, espanjaa tai italiaa lukenut, eikä maistakaan muut kuin Espanja houkuttele. Monet ovat olleet Hollannissa ja jos olen ymmärtänyt, niin ihan OK, on ollut. Tietoa muista pikkuvaltioista (BE-LUX...)?

Eli siis...haluaisin karistaa tämän suomen pölyt jaloistani ainakin muutamaksi vuodeksi. Täytyisi vain saada tämä edellinen koulu suoritettua loppuun (20 ov), niin voisi lähteä paremmalla mielellä.
terraluna

Posts: 1,270

#24 • • terraluna Agentti

Lyylikki:
Mitenkäs muuten, kellään kokemuksia Ruotsin vaihdoista/opiskelusta? Mahtaako pitkällekin pötkiä tällaisella parempaa huonommalla kielitaidolla?



Kaksi kaveria opiskelee Tukholmassa, toinen Karolinska Institutenissa elikkä lääkiksessä, toinen Lärarehögskolanissa eli Opettajakoulutuslaitoksen sikäläisessä vastineessa. Opettajaksi opiskelemaan lähteneen kaverin piti ensin opiskella vuosi ruotsia ennen varsinaisten opintojen aloittamista ja hänen kielitaitonsa oli jo ennestään erinomainen. Toisella kaverilla kielitaito oli lähtiessä kohtalainen, mutta pääsi silti suoraan lääkikseen. Eli riippuu oppilaitoksesta ja opiskeltavasta alasta, täytyykö kieltä opiskella sitten vielä ihan erikseen.

Lääkikseen mennyt kaverini tosin valitti kyllä suunnilleen koko ekan vuoden ettei tajua puoliakaan tunneilla käsitellyistä asioista, kun taas toisella ei vuoden intensiivisen ruotsin opintojen jälkeen ole ollut suurempia vaikeuksia varsinaisten ammattiin tähtäävien opintojenkaan aloittamisessa. Eli vaikeampaa on tietenkin jos kielitaito ei ole niin hyvä, mutta alkukangertelun jälkeen alkaa kielitaitokin kohentua ja sitä myöten opiskeluistakin saada irti mahdollisimman paljon. :)

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

Amethyst

Posts: 174

#25 • • Amethyst A wonderful purple gemstone

Duris:
---

Kielen oppimisen kannalta on parempi jos on ainoa suomea puhuva ulkomailla, mutta ite koin syrjintää esim. natiivi englantilaisilta sen takia että en puhunu englantia äidinkielenä, vaikka puhun sitä erittäin hyvin. En sit tiiä et oliko vika vaan niissä ihmisissä. Ja kun muilla oli samasta maasta kavereita niin ei sinne oikeen päässyt niihin kaveripiireihin edes mukaan vaikka yritti. Mulla tais olla vaan tosi huono tuuri.



Kyllä se on varmaan ollu vika niissä sun tapaamisissa ihmisissä...Mä en kertaakaan kokenu syrjintää kielen takia asuessani Leicesterissä, päinvastoin. Kaikki paikalliset olivat hyvin ystävällisiä ja kannustavia ja jaksoivat toistella yksinkertaisimpiakin asioita moneen kertaan, jos pyysin. Ja olivat myös positiivisesti ihmeissään, että meidän Suomessa on pakko opiskella englantia. Koulussakin englannin opettaja ihmetteli, että luokan ainoana ulkomaalaisena olin ainoa joka kirjoitti (ja muka puhuikin) virheetöntä englantia. Tiedä tuota sitten....*justjoo*
Mä en koko kahden vuoden aikana tavannut ketään suomalaisia, mikä oli todella hyvä. Sitä oppi kivan aksentin ja ymmärtämään vaikka minkämaalaisten kämppisten englannin mongerrusta. *nauru*

-Amethyst-

--
-Amethyst-

Epailija

Posts: 5,636

#26 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Lyylikki:
Onko kenelläkään mitään käsitystä siitä, kuinka suomalsen tradenomitutkinnon saa Ruotsissa opiskeltua maisterin tutkinnoksi? Olen kuullut, että Ruotsissa suomalaisesta tradenomin tutkinnosta saa paljon enemmän hyvää, kun jos Suomessa menee kauppakorkeaan tms. Ruotsissa kuulemma olisi mahdollista suorittaa maisterin paperit 1,5-2 vuodessa. Tarkemmin en tiedä, mutta aion kyllä ottaa selvää, sillä kiinnostaisi ihan pirusti. Ei tarvii vältämättä tähän ruonoilla, mutta jos on jotain hajua, niin joku nettiosoite voisi olla vaikka kiva.



Hittolainen. Yksi vanha lukiotuttu taitaa tehdä moista par'aikaa. Voin kysäistä jos satun törmäämään tyyppiin tahi soitettua tälle - lounastamisidea kun kuitenkin heitettiin ilmaan jo syksyn puolivälissä.


Mitenkäs muuten, kellään kokemuksia Ruotsin vaihdoista/opiskelusta? Mahtaako pitkällekin pötkiä tällaisella parempaa huonommalla kielitaidolla?



Riippunee vähän siitä mitä opiskelee. Itse olen nyt opiskellut yhden lukukauden Tukholman yliopistossa fysiikkaa ja toinen on vielä edessä. Syksyn kursseista kolmella kuudesta oli opetus englanniksi ja joka kurssilla käytettiin englanninkielisiä oppikirjoja (plus yhdellä ruotsinkielistä lisämateriaalia). Yhdellä kurssilla tentti oli ruotsiksi. Nyt kevään kursseista yhdellä on oppikirja englanniksi ja opetus sekä muu materiaali ruotsiksi, yhdellä sekä materiaali että opetus ruotsiksi ja kolmas onkin sitten kielikurssi vaihtareille. Neljäs kurssi alkaa vasta loppukeväästä, joten siitä en osaa sanoa.

Pelkällä englannilla olisin siis voinut opinnoistani selvitä. Uskon myös, että kaupoissa ja koulun toimistoissa asioiminen sujuu myös englanniksi. Lähinnä lakia, poliittista tiedettä ja kauppatieteitä opiskelevat pohjolan ulkopuolelta tulleet vaihtarit tuntuvat pärjäävän ihan kohtalaisesti, vaikka kielitaitoa löytyy tuskin yhtään, joten etköhän sinäkin pärjäisi.

Noin yleisesti vaihtarinaolosta täällä Ruotsissa minulla ei ole hirveästi sanottavaa. Kämppä hankittiin omin avuin, koska Tukholman yliopisto sijoittaa pohjoismaiden ulkopuolelta tulleet etusijalle opiskelija-asuntojen suhteen. Verovirastossa päättivät, ettei yhteispohjoismaista muuttoilmoitustani oteta vastaan, koska olen täällä vain 10 kk ja raja on 12 kk. Vaihtareille saman luvun pitäisi oikeasti olla 6kk, mutta en jaksanut alkaa vääntää kättä asiasta. Nyt olen ilman ruotsalaista sotua ja pankkitiliä, mutta ihan hyvin olen pärjännyt ilmankin. Lukukausimaksut ovat luokkaa 300 kruunua per lukukausi ja oppimateriaali on minun kohdallani maksanut keskimäärin vajaa 50e per kirja. Yleinen hintataso on hitusen kalliimpi, opiskelija-alennuksia saa harvemmasta paikasta ja ne tuppaavat vielä olemaan vähän pienempiä kuin Suomessa. Esimerkiksi julkisen liikenteen kuukausilipun hinta on 600 kr (reilu 60e), ellei ole alle 18 tai eläkeläinen. Muuten meininki on täällä aika suomalaista, mitä nyt tytöt ovat keskimäärin vähän nätimpiä. *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

minttu83

Posts: 179

#27 • • minttu83

Amethyst:
---
Duris:
---

Kielen oppimisen kannalta on parempi jos on ainoa suomea puhuva ulkomailla, mutta ite koin syrjintää esim. natiivi englantilaisilta sen takia että en puhunu englantia äidinkielenä, vaikka puhun sitä erittäin hyvin. En sit tiiä et oliko vika vaan niissä ihmisissä. Ja kun muilla oli samasta maasta kavereita niin ei sinne oikeen päässyt niihin kaveripiireihin edes mukaan vaikka yritti. Mulla tais olla vaan tosi huono tuuri.

---


Kyllä se on varmaan ollu vika niissä sun tapaamisissa ihmisissä...Mä en kertaakaan kokenu syrjintää kielen takia asuessani Leicesterissä, päinvastoin. Kaikki paikalliset olivat hyvin ystävällisiä ja kannustavia ja jaksoivat toistella yksinkertaisimpiakin asioita moneen kertaan, jos pyysin. Ja olivat myös positiivisesti ihmeissään, että meidän Suomessa on pakko opiskella englantia. Koulussakin englannin opettaja ihmetteli, että luokan ainoana ulkomaalaisena olin ainoa joka kirjoitti (ja muka puhuikin) virheetöntä englantia. Tiedä tuota sitten....*justjoo*
Mä en koko kahden vuoden aikana tavannut ketään suomalaisia, mikä oli todella hyvä. Sitä oppi kivan aksentin ja ymmärtämään vaikka minkämaalaisten kämppisten englannin mongerrusta. *nauru*

-Amethyst-



Juu en minäkään ole kokenut syrjintää kielen takia vaikka en todellakaan puhu hyvin. Ne britit joihin olen tutustunut mielumminkin pitää aksenttiani hauskana (hyvällä tavalla) ja pistää toistaan sanoja, joita sanon omalla ,erittäin persoonallisella, tavallani. Monet on myös todella avuliaita ja korjaa jos sanon väärin. Eräs myös ehdotti että parantaakseni kirjallista kielitaitoani voisin kirjoittaa tekstejä ja hän vois tarkastaa ne :)

--
Wake me up when September ends

terraluna

Posts: 1,270

#28 • • terraluna Agentti
Hei kertokaa, jos tiedätte, onko helppoa päästä sisään brittiyliopstoihin jos hakee hakuajan umpeuduttua? Deadline ensi syksynä aloittavillehan oli 15.1. mutta senkin jälkeen voi hakea, mutta silloin on täysin yliopistosta kiinni, huomioivatko ne hakuajan umpeutumisen jälkeen saapuneita hakemuksia. Yksi kaverini ainakin haki viime keväänä juuri noin Sussexiin opiskelemaan taidehistoriaa ja pääsi sisään, mutta mahtoiko olla vain onnekas tapaus?

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

minttu83

Posts: 179

#29 • • minttu83
En osaa tuohon muuta sanoa kuin, että kaikkien EU:n ulkopuolelta tulevien hakijoiden hakuaika loppuu aika paljon myöhemmin. Sen takia ei luulis että siitä nyt älytöntä vaivaa on jos sinne nyt yks hakemus väliin pujahtaa...se vaan et jos ei oo ees alottanu täyttään hakupaperia niin saa aika kiirettä pitää, koska sen lappusen täyttö ei oo ihan niin yksinkertaista.

--
Wake me up when September ends

r2d2

Posts: 286

#30 • • r2d2 Droid from Naboo

terraluna:
Löytyykö ulkomailla opiskelevia/opiskelleita? Itse olen aikeissa hakea Britteihin opiskelemaan ja kiinnostaisi kuulla muiden ulkomailla opiskelleiden mielipiteitä. Missä opiskelet, mitä, kauanko olet ulkomailla ollut tai aiot olla? Onko asunnon löytymisessä tai talouden kanssa ollut ongelmia? Poikkeaako opiskelu ulkomailla opiskelusta Suomessa?

Itselläni on hakuvaihe vielä ns. vaiheessa eli vasta selvittelen onko mulla edes mahdollisuutta opiskella englantilaisessa yliopistossa, siellä kun tunnetaan lukukausimaksu-käsite (tuition fees). Summia ei ihan joka tytön ja pojan kukkarosta makseta: ystäväni opiskelee Bournemouthin Art Institutessa, jossa lukukausimaksu on tänä vuonna n. 1920 euroa ja nousee ensi vuonna aloittavilla 4800 euroon vuodessa. Suositut/tasokkaimat oppilaitokset veloittavat luonnollisesti vieläkin enemmän. Siihen päälle vielä sikäläisittäin edullisten opiskelijasolujen vuokrat (Helsingin vapaiden markkinoiden vuokra-asuntojen keskihintatasoa), opiskelumateriaalit ja eläminen, niin jopa tulee hintaa opiskeluvuosille. Noita summia ei useammalta vuodelta makseta edes opintolainalla.

Huolettaa myös tuo opintoihin valmentava ulkomaisille opiskelijoille tarkoitettu "kielikylpyvuosi", joka sisältää intensiivistä kieliopetusta, ne kun eivät läheskään itsestäänselvästi kuulu Suomen opintotuen piiriin. Tosin ainakin kaksi ystävääni, joista toinen opiskelee Ruotsissa ja toinen Englannissa, saivat moelmmat lopulta tuon valmentavan vuodenkin ajalta opintotukea. Onko jollain tietoa suomalaisen yo-todistuksen kelpoisuudesta ulkomailla, erit. Britanniassa? Sivua http://www.ucas.ac.uk tutkimalla en ainakaan löytänyt..

Edit: typoo


T,

Tsekkaa ehdottomasti yliopiston taso ja juuri sen yliopiston oppiaineen / laitoksen taso minne olet menossa: http://www.qaa.ac.uk/ Englannissa on pitkät perinteet ns. assessment toiminnalle.
Kaikki mitkä ovat ns. yliopistoja, eivät niitä välttämättä niitä ole.

Opiskelu on monesti hyvin koulumaista. Jos et pääse läpi, käyt kurssin uudelleen seuraavana vuonna eli vuosi lisää opiskeluun. Keskustelua on enemmän kuin suomalaisissa yliopistoissa ja muutenkin opiskelijan kanssa ollaan tekemisissä erilaisilla tavoilla.

En ole ihan varma miten nykyään on noiden lukukausimaksujen kanssa, mutta niistä voi saada varallisuuden perusteella vapautuksia. Peruutuspaikkoja kantsii UCAS:n ulkopuolella kysellä. Näistä tuition fees kohtia kantsii katsoa eli eri yliopistoilla on vähän erilaisia käytäntöjä - Englannissa, Walesissa ja Scotlannissa. Siellä on jonkunlainen lautakunta melko monessa kylässä josta voi anoa näitä Tuitions fees vapautuksia. Tämä kantsii selvittää, kun oma tietoni voi olla hieman vanhaa.

Kantsii huomata, että peruskoulutus on siellä Bachelor eli kandi 120ov, kun Suomessa se on maisteri ja kantsii siis selvittää Suomesta, että miten juuri käymääsi loistokkaaseen yliopistoon suhtaudutaan Suomessa ja tämä onnistuu marssimalla johonkin suomalaiseen yliopistoon ja selvittämällä vaikka heidän KV-toimistolta tai proffilta missä tuossa yliopistossa mennään. Katsovatko he sen esimerkiksi maisteripaperien hankkimisen pohjaksi jossain suomalaisessa yliopistossa tai korkeakoulussa?

Siitä on yliopisto oikeasti yliopisto löytyy: http://scitsc.wlv.ac.uk/ukinfo/acad.list.html ja tietysti myös noista quality assessment sivustoista. Sama karttana: http://www.scit.wlv.ac.uk/ukinfo/uk.map.html

Katso http://www.cimo.fi http://www.kela.fi http://www.britishcouncil.fi

Kantsii myös selvittää mihin yliopiston tutkimus on suuntautunutta, koska joka puolella maailmaa on niin, että kaikki yliopistot ovat johonkin suuntautuneet. Niin on myös Suomessa. Toki kaikki antaa perusopetuksen, mutta sitten joutuu suuntautumaan olkoon kyse vaikka Suomen isoimmistakin yliopistoista.

t.
R2D2
Pauha

Posts: 515

#31 • • Pauha
Ei ehkä opiskelemaan, mutta töihin sitten joskus kun saan koulun käytyä. Kesätöissä on tullut pari kesää oluta Budapestissa eräässä tietokonefirmassa. Paikka tuli tuttujen kautta, luulis aika vaikeeta lähtevän täältä jos ei ole suhteita. Saa ainakin hyvää kokemusta töistä ulkomailla ja pirun hienoja kokemuksia *hymy*. Intin jälkeen taas lähössä töihin/bilettämään *jiihaa*

--
Leave me alone, I am doing my rum and noodles.

pupuankka

Posts: 869

#32 • • pupuankka poly-wtf?!
Hei nyt viisaammat, kertokaahan klubeja/konemusiikkisivuja/ym. Ranskasta!

Lähden syksyllä Lyoniin vaihtoon *jiihaa* jos joku on käynyt bilettämässä siellä päin, olis kivaa kuulla kokemuksista.

Ai niin, ja opiskelemaanhan mä sinne menen, toki *nauru*
flygfisk

Posts: 327

#33 • • flygfisk

Lyylikki, 2.2.2005 01:08:
Onko kenelläkään mitään käsitystä siitä, kuinka suomalsen tradenomitutkinnon saa Ruotsissa opiskeltua maisterin tutkinnoksi? Olen kuullut, että Ruotsissa suomalaisesta tradenomin tutkinnosta saa paljon enemmän hyvää, kun jos Suomessa menee kauppakorkeaan tms. Ruotsissa kuulemma olisi mahdollista suorittaa maisterin paperit 1,5-2 vuodessa. Tarkemmin en tiedä, mutta aion kyllä ottaa selvää, sillä kiinnostaisi ihan pirusti. Ei tarvii vältämättä tähän ruonoilla, mutta jos on jotain hajua, niin joku nettiosoite voisi olla vaikka kiva.



Jos ei ole vielä selvinnyt, niin mun käsityksen mukaan tossa ei pitäisi olla mitään suurempia ongelmia.
Handelshögskolan i Göteborg
http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=1145
¡ Previous post a couple of years ago !
Skenemursu

Posts: 1,568

#34 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
ulkomaanopiskelut tais mennä kutakuinkin näin jos muistan oikein...

96 Wakefield College UK
99 La Loviere institute - Belgium
2000 Bangkok University - Thailand
2007 --> Payap Univeristy - Thailand

eli edelleen ollaan koulun penkillä tosin nyt tulee käytyä vähän harvakseen luennoilla.

Täällä Payapissa taso on yllättävän kova... http://ic.payap.ac.th/

mutta hinnatkin sen mukaisia taitaa olli top-5 kalleimmissa yliopistoissa tässä maassa. Suurin osa proffista lentää aina vko lopuksi Bangkokista tänne Chiang Maihin luennoimaan. Taitaa tähän mennessä kaikki yhtä lukuunottamatta olla täällä erittäin arvostetusta Assumption Universitystä.

jos ketään kiinnostaa Thaimaassa opiskelu niin saa ottaa yhteyttä. Bangkokin Yliopistossa on Suomalainen kaveri joka vastaa kaikista ulkomaalaisopiskelijoista ja täällä Chiang Maissakin meitä Suomalaisia opiskelijoita taitaa olla 3 :)