RUSH - Next Prophecy 26.2.2005 @ helsinki

146 posts, 8 pages, 36,323 views

Avatar
#141 • • Rokkari Guest
Moi kaikille.

Olen Glorian äänentoistolaitteista vastaava henkilö ja minua pyydettiin kirjoittamaan tänne jonkinlainen selvitys tästä paljon esillä olleesta soundi ongelmasta. En itse ollut paikalla kyseisenä iltana joten en osaa tarkemmin sanoa mistä ongelmat ovat johtuneet. Joitain asioita voin varmaankin kuitenkin hieman valottaa.

Ensinnäkin Glorian äänentoistojärjestelmä ei ole alimitoitettu konemusiikkiin niinkuin tässä kekusteluketjussa joku oli "tiennyt". Sillä PA:lla saa erittäin tuhdin ja hyvän soundin siihen saliin oli se musa sitten rokkia tai teknoa. Vastaavia klubeja on gloriassa järjestetty ennenkin eikä niiden soundissa ole ollut moitteen sijaa. Korostan kuitenkin, että tälläkään kertaa ongelma ei ollut klubin järjestävässä tahossa vaan glorian järjestelmässä tai sen käyttäjässä on ollut joku tilapäinen häiriö. Tässä kekustelussa joku oli myös "tiennyt" että PA olisi mennyt paskaksi illan jossain vaiheessa. Ei mennyt. Olin itse seuraavana aamulla paikalla ja testasin laitteiston kunnon. Hyvin toimii.

Kyseisenä iltana paikalla olleessa äänimiehessä ei myöskään ole mitään vikaa. Ei hän kaikkein kokeneimmasta päästä ole mutta osaa asiansa. Kysyin häneltä näistä äänenpaineongelmista ja hän sanoi mitanneensa 98-100 desibelin lukemia(hidasta a-painotteista) koko illan ajan lukuunottamatta viimeistä artistia. Mainittakoon tähän väliin että gloriassa on 100 desibelin limitti sen takia että samassa kiinteistössä asuu ihmisiä. Viimeisen artistin kohdalla äänenpaine laski sen takia, että artisti ajoi äänensä särölle omissa laitteissaan ja glorian äänimies pelkäsi talon laitteiden rikkoutumista. Paikalla olleet varmasti tietävät että säröinen signaali kuulosta juuri siltä että laiteet vetävät viimeisiään. Ännimies oli käynyt kaksi kertaa ehdottamassa DJ:lle sellaista vaihtokauppaa, että vola nousee jos DJ-mikserin punaiset valot eivät vilku. Ei ollut kelvannut joten laitteistoa suojellakseen äänimies teki ratkaisunsa ja laski äänenpainetta. Henkilökohtaisesti voin sanoa että olen tästä ratkaisusta enemmän kuin mielissäni. Olisi nimittäin aiheuttanut aika lailla päänvaivaa jos se PA todella olisi mennyt rikki.

Nihin rca-piuhoihin liittyviin ongelmiin voin vain sanoa, että suosittelen artistien varautuvan muissakin paikoissa siihen, että ne kannattaa olla itsellä mukana. Gloriaankin niitä on ostettu muistaakseni tämänkin vuoden puolella iso kasa lisää, mutta kyseisillä kaapeleilla on paha tapa poistua talosta artistien mukana. Tästä syystä niitä ei välttämättä aina ole riittävästi.

En tiedä kuka tässä asiassa on oikeassa. Minulla ei ole mitään syytä olla uskomatta paikalla olleen äänimiehen selostusta asiasta. Yhtä vähän minulla on tietysti syytä olla uskomatta tätä kekusteluryhmää. Hankala tilanne. Ainoa asia, jonka varmasti tiedän on se, että jonkinmoinen ongelma asiassa on ollut koska se näin paljon keskustelua on aiheuttanut.

Mennyttä ei kuitenkaan voi muuttaa, joten en voi juuri muuta kuin esittää pahoitteluni glorian puolesta ja vielä kerran korostaa, että klubin järjestäjä ei missään tapauksessa ole vastuussa näistä ongelmista. Jatkossa pyrin itse olemaan paikalla vastaavissa tapahtumissa hoitamassa äänentoistoon liittyvät asiat.

Arska
Lauri

Posts: 1,051

#142 • • Lauri Devoted

Rokkari:

Ensinnäkin Glorian äänentoistojärjestelmä ei ole alimitoitettu konemusiikkiin niinkuin tässä kekusteluketjussa joku oli "tiennyt". Sillä PA:lla saa erittäin tuhdin ja hyvän soundin siihen saliin oli se musa sitten rokkia tai teknoa. Vastaavia klubeja on gloriassa järjestetty ennenkin eikä niiden soundissa ole ollut moitteen sijaa. Korostan kuitenkin, että tälläkään kertaa ongelma ei ollut klubin järjestävässä tahossa vaan glorian järjestelmässä tai sen käyttäjässä on ollut joku tilapäinen häiriö. Tässä kekustelussa joku oli myös "tiennyt" että PA olisi mennyt paskaksi illan jossain vaiheessa. Ei mennyt. Olin itse seuraavana aamulla paikalla ja testasin laitteiston kunnon. Hyvin toimii.



Glorian soundilla saa tuhdin soundin, mutta sub-bassot ja keskiäänet eivät ole riittäviä kovilla äänenpaineilla. PA ei siis ole näennäisesti alimitoitettu, mutta teknobileiden vaatimaa headroomia ei PA:sta löydy. Jotta saavutetaan se tietty tarvittava äänenvoimakkuus, joka lienee n. 100-102dB:n kulmilla piikeissä, joutuu glorian PA:ta soittamaan liian kovalla, jolloin se väistämättäkin kuulostaa kuulijan korvaan kipeältä. Osittain tämä johtuu myös soundcheckin epäonnistumisesta usein, koska Gloriaan on vaikea tehdä pysyvää soundcheckiä tyhjällä salilla. Pääsyy kuitenkin PA:n voimakkuuden kuulostaessa liian kovalta on DJ:ssä, joka soittaa dj-mikseristä liian kovilla tasoilla.

Tähän väliin kuitenkin kommentti, että D&B on yksi parhaista ellei paras PA joka soveltuu konemusiikkiin.

Nihin rca-piuhoihin liittyviin ongelmiin voin vain sanoa, että suosittelen artistien varautuvan muissakin paikoissa siihen, että ne kannattaa olla itsellä mukana. Gloriaankin niitä on ostettu muistaakseni tämänkin vuoden puolella iso kasa lisää, mutta kyseisillä kaapeleilla on paha tapa poistua talosta artistien mukana. Tästä syystä niitä ei välttämättä aina ole riittävästi.

En tiedä kuka tässä asiassa on oikeassa. Minulla ei ole mitään syytä olla uskomatta paikalla olleen äänimiehen selostusta asiasta. Yhtä vähän minulla on tietysti syytä olla uskomatta tätä kekusteluryhmää. Hankala tilanne. Ainoa asia, jonka varmasti tiedän on se, että jonkinmoinen ongelma asiassa on ollut koska se näin paljon keskustelua on aiheuttanut.



Itsekin hieman epäilen tätä äänimiehen syyttämistä, koska taas on soudettu ja huovattu melkoiset purkkaliimaviritykset stagelle (on rumpua, syntikkaa, dj mikseriä, jne.) Fakta kuitenkin on, että pääsääntöisesti
Glorian teknokekkereissä kuulo on vaarassa hieman kärsiä ylä-äänien ollessa äärimmäisen kovalla. Se, pitääkö talolta taas ylipäänsä löytyä ylimääräisiä kaapeleita on asia erikseen.
Lisää faktaa taas pöytään, ja todetaan, että Gloriassa pitää äänentoiston kanssa elää illan mukana. Mikäli kävijämäärä on korkea, tarkoittaa se sitä, että ääni hukkuu helposti massaan - nostetaan volyymiä liian korkealle,
eikä enää pelata tasokkaalla äänellä vaan rupisella ja rikotulla signaalilla. Mielestäni gloriassa järjestettäessä, tulee lisä-ääntä hankkia - ei äänenpaineen lisäämiseksi, vaan äänentason säilyttämiseksi. Mitä enemmän äänentoistopisteitä, sitä parempi ääni ja sitä pienempi äänentaso.


Mennyttä ei kuitenkaan voi muuttaa, joten en voi juuri muuta kuin esittää pahoitteluni glorian puolesta ja vielä kerran korostaa, että klubin järjestäjä ei missään tapauksessa ole vastuussa näistä ongelmista. Jatkossa pyrin itse olemaan paikalla vastaavissa tapahtumissa hoitamassa äänentoistoon liittyvät asiat.



Useita kertoja gloriassa tapahtumia järjestäneenä voin sanoa, että Glorian henkilökunnan tuki ja osaaminen on useimmiten ollut positiivinen yllätys ja pääsääntöisesti kaikista ongelmista on meidän tapauksissa selvitty. Tosin yleensä meillä on omasta takaa lisä-ääni ja äänisuunnittelija, jonka kanssa yhteistuumin ääntä tsekataan.
Joten turha syyllistäminen taas Glorian suuntaan on väärin, koska "syyllisenä" tässäkin tapauksessa pääsääntöisesti on ollut DJ.

(Ei, en ollut paikalla, mutta tiedän Glorian äänentoiston kyvyt ja tekniikan.Ja jos elementtiä ei ole poltettu, on asia DJ mikserin peruja. )

Lauri / Devotion / Backlash / jne.
Kalle

Posts: 479

#143 • • Kalle Kiusankappale

Rokkari:

Viimeisen artistin kohdalla äänenpaine laski sen takia, että artisti ajoi äänensä särölle omissa laitteissaan ja glorian äänimies pelkäsi talon laitteiden rikkoutumista. Paikalla olleet varmasti tietävät että säröinen signaali kuulosta juuri siltä että laiteet vetävät viimeisiään. Ännimies oli käynyt kaksi kertaa ehdottamassa DJ:lle sellaista vaihtokauppaa, että vola nousee jos DJ-mikserin punaiset valot eivät vilku. Ei ollut kelvannut joten laitteistoa suojellakseen äänimies teki ratkaisunsa ja laski äänenpainetta. Henkilökohtaisesti voin sanoa että olen tästä ratkaisusta enemmän kuin mielissäni. Olisi nimittäin aiheuttanut aika lailla päänvaivaa jos se PA todella olisi mennyt rikki.



Jos tämä pitää paikkansa (mitä en sinänsä epäile yhtään), niin täytyy antaa isoa tunnustusta äänimiehelle joka äänentoiston lisäksi suojeli yleisön korvia omalla toiminnallaan! *piis*


Nimim. Liian monta kertaa liian lujalla soitettua särösoundia kuullut.
[zuho]

Posts: 238

#144 • • [zuho] Team Jorma

Waily:
---
Niin siis tolla PA:aalla ei bassoa ois saanukkaa.. ni tottakai se kuulostaa huonolta jos pyydetään vetää vola kaakkoon.. noh ei siitä sen enempää! =)=)


oliks tuol d&b:tä ?

--
-Juho

Waily

Posts: 919

#145 • • Waily | Mindcore, Terrorcraft, Hardcore Malice Records |

[zuho]:
oliks tuol d&b:tä ?



Kyllä oli.. ja niistä saa kyllä hyvän soundin mutta teknossa se pitää osata tehdä oikein. Omasta mielestäni Eaw vie voiton äänentoistossa kaikilla saroilla todetkaa tämä ihme mm Umo jazz housessa.. pitää toisaalta muistaa että umossa on über pro miksaaja/helvetin hyvä pöytä ja se on akustiikaltaan myös paljon paremp kuin gloriai. d&b on ihana kelpo pömpeli mutta ei ole Eaw:eetä voittanutta mun mielestä *piis*
[zuho]

Posts: 238

#146 • • [zuho] Team Jorma
Mielipiteensä kullakin *joo* Gloria paikkana on kyllä "vaikea" äänentoistolle...

--
-Juho