Tietokone ongelma (Transfer moden vaihtaminen DMA:ksi)

17 posts, 1 page, 5,439 views

Late

Posts: 3,441

#1 • • Late team Lasse
Mulla on muropaketin tunnarit hukassa joten kokeillaan ekaks löytyiskö täältä apua.
Elikkäs ostin tuossa uuden western digitalin kovon ja huomasin että se toimii tosi hitaasti. Nyt olen saanut selville että homma johtuu siitä että se on "PIO-modessa". Kyseessä on Device 1 Primary IDE kanavassa ja asetuksissa lukee että "käytetään DMA:ta jos mahdollista" mutta silti tuo on ja pysyy kirotussa PIO modessa?

Käytössä on XP Pro ja SP 1&2. Millä helkutilla mä saan tän kovon vaihdettua dma modeen.
(Rekisterin muokkaamista ja uudelleen asennusta on kokeiltu).
Kalle

Posts: 479

#2 • • Kalle Kiusankappale

Late:
Mulla on muropaketin tunnarit hukassa joten kokeillaan ekaks löytyiskö täältä apua.
Elikkäs ostin tuossa uuden western digitalin kovon ja huomasin että se toimii tosi hitaasti. Nyt olen saanut selville että homma johtuu siitä että se on ”PIO-modessa”. Kyseessä on Device 1 Primary IDE kanavassa ja asetuksissa lukee että ”käytetään DMA:ta jos mahdollista” mutta silti tuo on ja pysyy kirotussa PIO modessa?

Käytössä on XP Pro ja SP 1&2. Millä helkutilla mä saan tän kovon vaihdettua dma modeen.
(Rekisterin muokkaamista ja uudelleen asennusta on kokeiltu).



Ööh.. Eikö nuo väyläasetukset säädy BIOSia ronkkimalla?
Late

Posts: 3,441

#3 • • Late team Lasse

Kalle:
Ööh.. Eikö nuo väyläasetukset säädy BIOSia ronkkimalla?



En löytäny sieltä mitään suoraa asetusta. Sen verran olen nyt löytänyt tietoa että kuulemma XP on "niin viisas" että jos kovo aiheuttaa 6 CRC virhettä niin se pinentää siirtonopeutta jolloinka lopputuloksena on PIO. *ding*

(kirottu xp *dissaa*)
Philly

Posts: 506

#4 • • Philly AIM HIGH!
tää on aika haku ammuntaa??? mutta kokeileppa silti:

Click Start, click Control Panel, and then click Performance and Maintenance.
Double-click Administrative Tools, and then click Computer Management.
Click System Tools, and then click Device Manager.
Expand IDE ATA/ATAPI Controllers.
Click the controller that you you want to configure DMA/PIO settings for.
Click the Advanced Settings tab.
In the Transfer Mode box, click either PIO Only or DMA if available.
Kalle

Posts: 479

#5 • • Kalle Kiusankappale

Late:
---
Kalle:
Ööh.. Eikö nuo väyläasetukset säädy BIOSia ronkkimalla?

---


En löytäny sieltä mitään suoraa asetusta. Sen verran olen nyt löytänyt tietoa että kuulemma XP on ”niin viisas” että jos kovo aiheuttaa 6 CRC virhettä niin se pinentää siirtonopeutta jolloinka lopputuloksena on PIO. *ding*

(kirottu xp *dissaa*)



http://www.adriansrojakpot.com/Other_Articles/Win2K_Tips/IDE_DMA/IDE_DMA.htm

Kokeile tuolta löytyviä neuvoja, myös tuo BIOS Optimization Guide kannattaa lukaista läpi.


Onneksi ei itse tarvitse pelleillä Windowsin kanssa töitten ulkopuolella *vink*
Late

Posts: 3,441

#6 • • Late team Lasse
Ajoin WD:n oman testiohjelman läpi, sai virheilmoituksen jonka perusteella koko kovo menee vaihtoon.
Ei muuta kun tiedot kopioiden taas pois sieltä *igor* Just tein 2 päivää hommia kopioidessa tietoja tonne.


grrrr
siveys

Posts: 2,492

#7 • • siveys lovely
Joskus muinoin metsästettiin ongelmaa jonkun kaverin kanssa. Selvisi, että ainakin jossakin windowsin versiossa (kai uusimmissakin) kun käyttöjärjestelmä kohtaa kyllin monta siirtovirhettä se laittaa levyn automaattisesti pio-modeen, jossa se myöskin pysyy. Sitä ei saa takaisin muuten kuin käsin rekistereitä säätämällä, sillä virheen sattuessa säätömahdollisuus yksinkertaisesti poistetaan guista. Tervetuloa windowsin maailmaan.
Viltsu

Posts: 2,010

#8 • • Edited Viltsu noname

siveys:
Joskus muinoin metsästettiin ongelmaa jonkun kaverin kanssa. Selvisi, että ainakin jossakin windowsin versiossa (kai uusimmissakin) kun käyttöjärjestelmä kohtaa kyllin monta siirtovirhettä se laittaa levyn automaattisesti pio-modeen, jossa se myöskin pysyy. Sitä ei saa takaisin muuten kuin käsin rekistereitä säätämällä, sillä virheen sattuessa säätömahdollisuus yksinkertaisesti poistetaan guista. Tervetuloa windowsin maailmaan.



Höpönlöpön..
Itsellä oli 20 gigasen Maxtorin kans just tuo sama ongelma.
Haku maxtorin kotisivuilla antoi vastaukseksi että poistamalla ide-ohjain (siis se ensisijainen ide-kanava päläpälä..)
auttaa ongelmaan.
ja jopas auttoi.

edi: Mutta se että WinXP tekee moisen, ei niin pienen fallback liikkeen ilmoittamatta siitä mitään käyttäjälle on kyl hämmästyttävää?!?

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

Late

Posts: 3,441

#9 • • Edited Late team Lasse
!Testasin tohon ennen diagnostiikka testin ajoa rekisterin muokkausta, niin windowsin ohjeiden mukaan kuin jonkun xp tweak sivun. ei mitään vaikutusta. :/

Ote microsoftin sivuilta:

After the Windows IDE/ATAPI Port driver (Atapi.sys) receives a cumulative total of six time-out or cyclical redundancy check (CRC) errors, the driver reduces the communications speed (the transfer mode) from the highest Direct Memory Access (DMA) mode to lower DMA modes in steps. If the driver continues to receive time-out or CRC errors, the driver eventually reduces the transfer mode to the slowest mode (PIO mode).


”Ominaisuuden” kerrotaan olevan XP, 2003 server ja 2000 windowseissa.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;817472


Sinne meni 6 päivän säädöt kankkulan kaivoon. v - t u t t a a! *igor*
e: verkkokauppa.comin tuki ilmoitti että tietojen kopionti onnistuu, huolto lisäsi tähän että se maksaa 300!
ezzy

Posts: 8,060

#10 • • ezzy Droid-pappa

Late:
Sinne meni 6 päivän säädöt kankkulan kaivoon. v - t u t t a a! *igor*
e: verkkokauppa.comin tuki ilmoitti että tietojen kopionti onnistuu, huolto lisäsi tähän että se maksaa 300!



ei sitä kauppaa niillä komponenttimyynneillä pidetä pystyssä, kiitos esim. hintaseurannan :)
domi

Posts: 7,069

#11 • • domi Työn sankari.

Late:
!
Sinne meni 6 päivän säädöt kankkulan kaivoon. v - t u t t a a! *igor*
e: verkkokauppa.comin tuki ilmoitti että tietojen kopionti onnistuu, huolto lisäsi tähän että se maksaa 300!



Aika kovia hintoja noilla varmuuskopioinneilla.....ghostlevy sisälle ja image toiselle kovolle, that's it...noh, kaikestahan saa pyytää ;)
ville

Posts: 3,780

#12 • • Edited ville olen oikeasti ujo

ezzy:
ei sitä kauppaa niillä komponenttimyynneillä pidetä pystyssä, kiitos esim. hintaseurannan :)



Ei nyt ehkä kuitenkaan ...

Verkkokaupalla suurin osa volyymista tulee tavaroiden ei palveluiden myynnistä. Tämän voi todeta jo pelkästään katsomalla eri tuotteita ja niiden tilausmääriä tai menemällä uuteen liikkeeseen, jossa riittää asiakkaita ihan tajuttomasti.
Late

Posts: 3,441

#13 • • Late team Lasse

DominikH:
Aika kovia hintoja noilla varmuuskopioinneilla.....ghostlevy sisälle ja image toiselle kovolle, that´s it...noh, kaikestahan saa pyytää ;)



Mulla oli kone eilen ghosti päällä 11 tuntia ja lopulta se totes että ei mahdu. O_o
Sain kumminkin tyhjennettyä tätä sen verran että nyt mahtu kaikki tuolle viimeiselle toimivalle levylle. *hikoil*
domi

Posts: 7,069

#14 • • domi Työn sankari.

Late:
---
DominikH:
Aika kovia hintoja noilla varmuuskopioinneilla.....ghostlevy sisälle ja image toiselle kovolle, that´s it...noh, kaikestahan saa pyytää ;)

---


Mulla oli kone eilen ghosti päällä 11 tuntia ja lopulta se totes että ei mahdu. O_o
Sain kumminkin tyhjennettyä tätä sen verran että nyt mahtu kaikki tuolle viimeiselle toimivalle levylle. *hikoil*



11 tuntia!? Joko ihan vitun hidas kone, tai muutaman teran verran levyä. Tietty user error on yksi mahis *vink*

Nojuu,itellä meni 4*120 gb:n levyjen kanssa 3 tuntia kloonatessa, ja kone oli parigiganen intel, siksi tuo vähän ihmetytti...
Late

Posts: 3,441

#15 • • Late team Lasse

DominikH:
11 tuntia!? Joko ihan vitun hidas kone, tai muutaman teran verran levyä. Tietty user error on yksi mahis *vink*

Nojuu,itellä meni 4*120 gb:n levyjen kanssa 3 tuntia kloonatessa, ja kone oli parigiganen intel, siksi tuo vähän ihmetytti...



Jep! Koneena on 1.36Ghz thunderbirdi ja muistiakin 512 megaa. Tuohon vauhtiin vaan vaikutti pahasti tuo kovalevyn vika eli hitaus / PIO mode >> siirtonopeus 60-120 megaa / minuutissa.
¡ Previous post about a year ago !
efo

Posts: 1,908

#16 • • efo Laserpoint
Mitäs helvattia tää nyt on ku windows ei yhtäkkiä löydä cd-asemia mutta BIOSissa ne edelleen komeilee*super**ding*

--
http://www.djefo.com/

The only thing neccessary for the triumph
of evil is for the good men to do nothing
-Edmund Burke

Hitchhiker

Posts: 1,754

#17 • • Edited Hitchhiker

efo, 1.2.2006 10:15:
Mitäs helvattia tää nyt on ku windows ei yhtäkkiä löydä cd-asemia mutta BIOSissa ne edelleen komeilee*super**ding*


Ajurit karannee teille tietymättömille? tai sit yhel kaveril oli saman suuntanen onkelma, joka johtu USB:eista koska ne söi virtaa niin paljo et kadotti CD-asemat kokonaan (USB:t siis käytössä ilman lisä powerii)