Kaikkea palvelimen ylläpitoon liittyvää.

34 posts, 2 pages, 8,594 views

vaavu

Posts: 1,324

#21 • • vaavu vara-vana

Apo:
Kehityskäyttössä graafinen käyttöliittymä on hyvä ja tarpeellinen, mutta palvelinkäyttöön en kyllä lähtisi asentamaan linuxista versiota jossa tulee X ja muut ikkunointikilkkeet mukana.



Miksi ei kannattaisi asentaa? Eihän sitä X:ää ole pakko pitää normaalikäytössä päällä. Sitten kun joskus sattuukin tarvitsemaan graafisia kilkkeitä, voi nostaa runleveliä hetkeksi.

Edit: jos kyseessä on joku vakavammin otettava palvelin, niin ehkä sitten ei tarvita sitä X:ää. Kotikäyttäjänä on kuitenkin ihan kiva, että sitä konetta voi joskus käyttää johonkin muuhunkin tarkoitukseen kuin vain palvelimen pyörittämiseen.

[muokattu 3.5.2004 20:19]
toni

Posts: 912

#22 • • toni

vaavu:
Kotikäyttäjänä on kuitenkin ihan kiva, että sitä konetta voi joskus käyttää johonkin muuhunkin tarkoitukseen kuin vain palvelimen pyörittämiseen.


Aivan. Voi vaikka nopeasti kurkata bussiaikataulut tarvitsematta käynnistää toista konetta. (Voihan toki lynxiäkin käyttää, mutta se ei ole kovin ergonomista.)
Apo

Posts: 1,574

#23 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

vaavu:
Jos kyseessä on joku vakavammin otettava palvelin, niin ehkä sitten ei tarvita sitä X:ää. Kotikäyttäjänä on kuitenkin ihan kiva, että sitä konetta voi joskus käyttää johonkin muuhunkin tarkoitukseen kuin vain palvelimen pyörittämiseen.



Tuota eroa ajoin juuri takaa. Eron tekee mielenkiintoiseksi laajakaistayhteyksien leviäminen koteihin saakka ja se että miksi kotikoneille ei tehdä yhtä tiukkaa oikeiden asetusten tarkistusta kuin palvelinkäytössä oleville koneille. Käytännössähän kotikoneet ovat aivan yhtä alttiita tietoturvaongelmille kuin palvelinkäytössä olevat koneet.

... ja syy miksi itse jättäisin X:n yms kilkkeet pois on että palvelinkäytössä tietoturvan ja ylläpidon kannalta on helpompaa mitä vähemmän liikkuvia/ylläpidettäviä osia palvelimella on.

[muokattu 3.5.2004 20:33]
Wintermute

Posts: 170

#24 • • Wintermute peacemaker

Apo:
Hibernate - olio/relaatiokanta-rajapinta joka tukee yleisimpiä tietokantoja
Intellij Idea 4.x - tästä ei IDE parane
...
vielä kun jaksaisi töiden jälkeen tehdä jotain kotona



Hibernate on kyllä loistava *joo*

Sain vihdoin viimein luvan käyttää sitä töissä ja projekti tuli valmiiksi ennätysajassa *jiihaa*

Vielä kun pääsisi hommiin firmaan, jossa vähän useampikin ymmärtäisi esim. Hibernaten, Springin, Tapestryn ja vaikkapa Groovyn päälle... *juonittel*

[muokattu 3.5.2004 21:09]

--
"The Tragedy of our times is that we may get exactly what we wanted."

siveys

Posts: 2,492

#25 • • siveys lovely

vaavu:
Debian on tietysti ehkä vähän liian pelkistetty distro ensimmäiseksi Linuxiksi. Jos haluaa vähän win-tyyppisempää toimintaa, voinee aloittaa vaikka Mandrakesta tai Fedorasta.


Debian on kyllä ihan hyvä distro opetella miten hommat ”pellin alla” toimii ja toisaalta paketinhallinta tekee käyttiksestä myöhemminkin varsin varteenotettavan vaihtoehdon.

Debianin uusi official installerikin alkaa vähitellen olemaan kypsemmässä tilassa - kun vielä kerkeisi jossain välissä testaamaan sen..

Jos siis on aikaa käsissä eikä pelkää lueskella vähän manuaaleja ja etsiskellä tietoa googlesta niin Debiania voi kyllä ihan aloittelijakin harkita. Itse muutama vuosi sitten aloittelin linux-taipaleeni asentamalla Debiain eikä ole sen koommin tarvinnut distroa vaihtaa, vaikka välillä kiinnostuksesta on mandrakea ja gentoota kokeillutkin.
domi

Posts: 7,069

#26 • • domi Työn sankari.

siveys:
---
vaavu:
Debian on tietysti ehkä vähän liian pelkistetty distro ensimmäiseksi Linuxiksi. Jos haluaa vähän win-tyyppisempää toimintaa, voinee aloittaa vaikka Mandrakesta tai Fedorasta.

---

Debian on kyllä ihan hyvä distro opetella miten hommat ”pellin alla” toimii ja toisaalta paketinhallinta tekee käyttiksestä myöhemminkin varsin varteenotettavan vaihtoehdon.

Debianin uusi official installerikin alkaa vähitellen olemaan kypsemmässä tilassa - kun vielä kerkeisi jossain välissä testaamaan sen..

Jos siis on aikaa käsissä eikä pelkää lueskella vähän manuaaleja ja etsiskellä tietoa googlesta niin Debiania voi kyllä ihan aloittelijakin harkita. Itse muutama vuosi sitten aloittelin linux-taipaleeni asentamalla Debiain eikä ole sen koommin tarvinnut distroa vaihtaa, vaikka välillä kiinnostuksesta on mandrakea ja gentoota kokeillutkin.



Itse aloitin RH 4:sella, josta siirryin mandraken ja slackin kautta debianiin. Debian on hyvä distro tosiaan opetella linux-ympäristön käyttö, vaikka siitä onkin apt-getilla tehty pakettien hallinta ja ytimen(kernelin) kääntäminen helpotettu kerneltoolseilla.

Mutta eniten ihastusta aiheuttaa siinä tuo mahdollisuus että se_ei_asenna_mitään_mitä_ei_käyttäjä_halua (kuten joku Redhat, joka aikoinaan halusi asentaa pakolla KDEn ja GNOMEn vaikka koko työpöytää ei valittu asennuksessa)

Loistavat wizardit jopa merkkipohjaisessa ympäristössä auttaa kyllä aloittelijankin oikeille jäljille, jos on vain yritteliäisyyttä ja viitsimistä opetella systeemiä. Graafista työpöytää en ikinä lähtisi asentamaan, ainakaan palvelinkäyttöön, sillä merkkipohjaisista selaimista löytyy jo links, joka tuntuisi riittävän tällä hetkellä.
John

Posts: 1,384

#27 • • John Lauma
Minun sieluni kuuluu saksalaisille: olen käyttänyt SuSEa versiosta 6.0 lähtien, nykyään 9.0. Ainoa laite jonka kanssa on ollut ongelmia oli 3c509-kortti 6.0-versiossa, mutta sekin ongelma ratkesi alle 10 minuutissa googlen avulla.

Uusimpien versioiden asennus- ja ylläpitotyökalulla (YaST2) järjestelmän asennus ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin Windowsin asennus. Eikä tule bluescreeniä asenuksen aikanakaan.*justjoo*

Monta distroa olen kokeillut, mutta toista yhtä helppokäyttöistä ja monipuolista en ole vielä löytänyt.

(Ja ei, en ole SuSElla töissä vaikka tämä myyntipuheelta kuulostikin.*nauru*)

--
Fancy some cheese, Gromit?

Howdy

Posts: 7,955

#28 • • Howdy Oldie
Semmoinen jänskä kysymys että saatteko te rahaa siitä että käytätte paljon aikaa noihin? vai onko se harrastus .. ja onko muu elämä jääny vähän jäähylle ..
Itsellä aikamoinen vitutus kun menee liikaakin vapaa aikaa kaiken maailman opiskeluun ..

--
Käpy vailla vertaa

siveys

Posts: 2,492

#29 • • siveys lovely

Howdy:
Semmoinen jänskä kysymys että saatteko te rahaa siitä että käytätte paljon aikaa noihin? vai onko se harrastus .. ja onko muu elämä jääny vähän jäähylle ..
Itsellä aikamoinen vitutus kun menee liikaakin vapaa aikaa kaiken maailman opiskeluun ..


Itse teen ihan harrastuspohjalta.. Suuri osa räveltämisen kautta nousevasta tietämyksestä kuitenkin kantautuu jollakin tasolla myös ihan jokapäiväiseen työntekoon, mutta en mä silti siitä palkkaa saa kun olen kuitenkin päätoiminen opiskelija.

Kyllä se toimenpiteiden monipuolisuus ja vaadittavan asiantuntemuksen laatu kuitenkin on vähän eri luokkaa silloin kun ylläpidetään produktioservereitä kuin silloin kun tekee hommaa harrastuspohjaalta, että sikäli olen ihan tyytyväinen siihen, että hoitelen muttamaa omaa serveriä ja linux työasemaa vain harrastuspohjalta, vaikka siihenkin kyllä saa aikaa kulumaan ihan kiitettävästi. Ei oo tullut näin harrastelijana esim. tarvetta setuppaa koskaan imap serveriä tai bindiä tai valvoa pelosta täristen yötä myöten nenä bugtraqissa kiinni peläten koska seuraava apache ssl vulnerability ilmestyy, josta olen varsin iloinen ;)

Uusia asioita on kiva oppia jos niistä on edes jonkinlaista hyötyä tulevaisuudessa.
John

Posts: 1,384

#30 • • John Lauma

Howdy:
Semmoinen jänskä kysymys että saatteko te rahaa siitä että käytätte paljon aikaa noihin? vai onko se harrastus .. ja onko muu elämä jääny vähän jäähylle ..
Itsellä aikamoinen vitutus kun menee liikaakin vapaa aikaa kaiken maailman opiskeluun ..



Harrastus. Ja koulu. Esimerkiksi ohjelmointityöt on huomattavasti kivuttomampi tehdä kotona oman koneen ääressä kuin koulussa (jos edes löytää vapaata konetta) tai YOK-verkon kautta, josta ei koskaan tiedä milloin tulee seuraava puolalaisten DoS-hyökkäys ja yhteydet ulkomaailmaan (eli myös koulun servereille) menevät naps-poikki määritelemättömäksi ajaksi.

Ja ei, muu elämä ei ole jäänyt jäähylle. *iloinen*

--
Fancy some cheese, Gromit?

siveys

Posts: 2,492

#31 • • siveys lovely
ai niin siitä elämästä.. joku vois kyllä katsoa, että mun bile-elämäni on vähän jäänyt jäähylle, mutta toisaalta tämä on ollut ihan tietoinen valinta.
op-

Posts: 197

#32 • • op- Negis

vaavu:
Paitsi että Redhattia ei enää ole, vaan on Red Hat Enterprise ja Fedora. Red Hat Enterprise maksaa, joten vaihtoehto lienee silloin Fedora.

Tässä on pieni yhteenveto asiasta.



Red Hat Enterprisen (RHEL) lähdekoodi on edelleen vapaassa levityksessä ja erinäiset tahot ovatkin pyöräyttäneet siitä omat versionsa. Mm. White box Linux

RHEL on kyllä ihan hyvä distribuutio palvelinkäyttöön kunhan malttaa olla melko konservatiivinen päivitysten suhteen. Esimerkiksi ”standardit” Linux-kernelit eivät toimi distrossa alkuunkaan.
Toisaalta mm. kyseisen distron oma kernelversio on standardiversioita kehittyneempi: Vakaa 2.4-pohjainen kerneli johon on backportattu 2.6:n keskeisimmät uudet ominaisuudet.

[muokattu 4.5.2004 15:28]
Apo

Posts: 1,574

#33 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Howdy:
Semmoinen jänskä kysymys että saatteko te rahaa siitä että käytätte paljon aikaa noihin? vai onko se harrastus ..



Ohjelmoin sekä töissä (j2ee=verkkojuttuja) että vapaa-ajalla (audio + j2ee [erikseen, ei yhdistelmänä :]). Eli, rahaa tulee ja on myös harrastus.


ja onko muu elämä jääny vähän jäähylle ..



elämä?
domi

Posts: 7,069

#34 • • domi Työn sankari.

Howdy:
Semmoinen jänskä kysymys että saatteko te rahaa siitä että käytätte paljon aikaa noihin? vai onko se harrastus .. ja onko muu elämä jääny vähän jäähylle ..
Itsellä aikamoinen vitutus kun menee liikaakin vapaa aikaa kaiken maailman opiskeluun ..



Eipä tuu rahaa, ihan omaksi iloksi, sillä odotuksella,että nämä monet yölliset tunnit maksaa joskus itsensä takaisin (on jo maksanut), ja eipä tuo elämääkään oo jäähyllä, kun ymmärtää joskus laittaa koneen (tahallaan) niin kovaan jumitukseen että on pakko pitää taukoa.

Tän lisäksi oon vielä koulussa duunissa about 8-10h /päivä,joten, kyllä sitä aikaa riittää,kun pistää riittämään :)