11,982 posts, 600 pages, 3,988,167 views
Replying to päivän o_O:
Apple on suuressa viisaudessaan päättänyt että olisi ihmiskunnalle parhaaksi opetella käyttämään hiiren scroll-wheeliä kaikessa juuri toisin päin kuin mihin ollaan totuttu. Lion-käyttöjärjestelmässä tämä on ilmeisesti default-asetus.
Oli muuten hetkisen ihmettelyä kun olin muorilla käymässä (hänellä on siis Mac ja siinä Lion), ja Google Maps zoomasi kauemmas kun halusin lähemmäs. Sitten huomasin että nettisivut scrollasivat ylös kun halusin alas. *huoh*
Replying to päivän o_O:
---
Apple on suuressa viisaudessaan päättänyt että olisi ihmiskunnalle parhaaksi opetella käyttämään hiiren scroll-wheeliä kaikessa juuri toisin päin kuin mihin ollaan totuttu. Lion-käyttöjärjestelmässä tämä on ilmeisesti default-asetus.
Oli muuten hetkisen ihmettelyä kun olin muorilla käymässä (hänellä on siis Mac ja siinä Lion), ja Google Maps zoomasi kauemmas kun halusin lähemmäs. Sitten huomasin että nettisivut scrollasivat ylös kun halusin alas. *huoh*
---
Siinä on kosketusnäyttölogiikka. Joskus huomaa iPadia ekaa kertaa käyttävien huitovan ruutua alaspäin, kun haluavat siirtyä sivulla alaspäin - näytön kuvahan siirtyy tällöin alaspäin ja katselija ylöspäin.
Periaatteessa siis Lion on looginen, me ollaan vaan totuttu epäloogisuuteen? :D
Google Mapsin zoomauslogiikkaan en ota kantaa, mulla kesti aika kauan ennen kuin opin kumpi suunta on in ja kumpi out. Saattaa oikeastaan yhä mennä sekaisin.
Replying to päivän o_O:
Kosketusnäyttö ja hiiren rulla on kyl kaks aivan eri asiaa ja niissä se nimenomaan pitäiskin toimia eripäin.
Replying to päivän o_O:
---
Kosketusnäyttö ja hiiren rulla on kyl kaks aivan eri asiaa ja niissä se nimenomaan pitäiskin toimia eripäin.
---
Ömm. "Pitäisi"? Jos tää on joku yleismaailmallinen ihmisen selkärankaan ohjelmoitu laki, niin miksi sitten monet rullailuun tottuneet huitovat ensinäkemältä kosketusnäyttöä väärään suuntaan?
Luulen että jos rulla olisi alunperin esitelty meille toisin päin, sä et olisi koskaan tottunut nykyiseen suuntaan, ja pitäisit sitä ihan loogisena.
Replying to päivän o_O:
No mun mielestä noi molemmat on intuitiivisia just omalla alueellaan, ja jos jompi kumpi niistä olis toisin päin ni mulla hajois pää. Eli väitän että väärään suuntaan tökkivät ihmiset eivät ole intuitiivisia ^__^
Replying to päivän o_O:
No mun mielestä noi molemmat on intuitiivisia just omalla alueellaan, ja jos jompi kumpi niistä olis toisin päin ni mulla hajois pää. Eli väitän että väärään suuntaan tökkivät ihmiset eivät ole intuitiivisia ^__^
Replying to päivän o_O:
Onko toi Räikkösen Kimi kuka ajaa tota jenkkiä SMC Hoodratsin videossa? Kohdassa 4:20....vai sitten mun on mentävä optikolle tjms...