Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,493,100 views

Jussi Soro

Posts: 6,385

#15162 • • Jussi Soro choon!

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

silmä, 1.7.2010 01:10:
Olen täysi kädettäjä näissä äänentoistoasioissa ja
tarvitsisinkin hyviä vinkkejä mitä huomioida uusittaessa
äänentoistoa pienehköön kerrostalokaksioon?


Jos ihan nollasta lähdet, ja laitteiston kautta on tarkoitus kuunnella esim leffojen äänentoisto jne, niin kandee tsekata noi mediacenter-järjestelmät, joissa on yleensä DVD-soitin (parhaissa Blu-Ray), hiukan kovalevytilaa, vahvistin, 2 kaiutinta ja subbari. Tollasella ratkaisulla saa suhteellisen helposti ratkaistua äänentoisto-ongelmat.
Amma

Posts: 2,383

#15164 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

noena, 7.7.2010 09:22:
Radioasemaks oikeen toimiva, kivaa electronarinaa *plur*


Parasta on toki se, ettei oo mitää ärsyttäviä maneereita hokevia, ennakkoluuloisia tai kiroilevia toimittajia häiritsemässä musiikkia. Basso taistelis ykkössijasta, jos ne heittäs toimittajansa mäkeen. *hihu*

--
*etsiskel*

Jago

Posts: 4,039

#15166 • • Jago un-trained monkee
Onko noista halvoista aurinkolaseista mitään käytännön hyötyä? Suojaavatko ne UVsäteiltä vai ovatko vaan tummaa muovia?

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

whispering

Posts: 871

#15167 • • Edited whispering Super Juusto

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Jago, 13.7.2010 12:40:
Onko noista halvoista aurinkolaseista mitään käytännön hyötyä? Suojaavatko ne UVsäteiltä vai ovatko vaan tummaa muovia?


Tietääkseni pupillit laajentuu ja UV säteilyä tulee enemmän kuin ilman aurinkolaseja. Eli pahentaa tilannetta.

Edit: eiku ne viissiinkin vaan huijaa sun kehoa jotenkin uskomaan että UV-säteilyä ei tule:
linkki
Jago

Posts: 4,039

#15168 • • Edited Jago un-trained monkee

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

whispering, 13.7.2010 13:29:
---
Jago, 13.7.2010 12:40:
Onko noista halvoista aurinkolaseista mitään käytännön hyötyä? Suojaavatko ne UVsäteiltä vai ovatko vaan tummaa muovia?

---

Tietääkseni pupillit laajentuu ja UV säteilyä tulee enemmän kuin ilman aurinkolaseja. Eli pahentaa tilannetta.

Edit: eiku ne viissiinkin vaan huijaa sun kehoa jotenkin uskomaan että UV-säteilyä ei tule:
linkki


IIIKK!
Noissa halvoissa laseissa ei oo mitään uv-protection tarraa ittessään, joten suojako ne edes silmää vai onko ne turhia siltäkin kannalta.
Mulla on valonherkät silmät, joten mun on kyl melkeen pakko käyttää aurinkolaseja että pystyn kulkee ulkona. Pitänee ettii tolaset värittömät uvlta suojaavat jos sellasii löytyis jostain

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Takyon

Posts: 2,945

#15169 • • Takyon Möwkö

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Jago, 13.7.2010 13:47:
IIIKK!
Noissa halvoissa laseissa ei oo mitään uv-protection tarraa ittessään, joten suojako ne edes silmää vai onko ne turhia siltäkin kannalta.
Mulla on valonherkät silmät, joten mun on kyl melkeen pakko käyttää aurinkolaseja että pystyn kulkee ulkona. Pitänee ettii tolaset värittömät uvlta suojaavat jos sellasii löytyis jostain



Mä oon ostanu elämäni aikana pelkästään noita halpoja laseja ja niissä on kyllä jokaisessa ollu tarra joka kertoo että ovat uv-suojatut.

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Yallu

Posts: 1,910

#15170 • • Edited Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Takyon, 13.7.2010 15:38:
---
Jago, 13.7.2010 13:47:
IIIKK!
Noissa halvoissa laseissa ei oo mitään uv-protection tarraa ittessään, joten suojako ne edes silmää vai onko ne turhia siltäkin kannalta.
Mulla on valonherkät silmät, joten mun on kyl melkeen pakko käyttää aurinkolaseja että pystyn kulkee ulkona. Pitänee ettii tolaset värittömät uvlta suojaavat jos sellasii löytyis jostain

---


Mä oon ostanu elämäni aikana pelkästään noita halpoja laseja ja niissä on kyllä jokaisessa ollu tarra joka kertoo että ovat uv-suojatut.


En ole eläessäni ostanut halpoja aurinkolaseja, siitä syystä että arvostan silmiäni ja näkökykyäni. Kerran parissa vuodessa uppoaa sellaiset 100 - 150€ laseihin. Olen käyttänyt Oakleyn laseja 90-luvun puolivälistä saakka..

Edit.
Pointtina siis se, että jos pystyn lykkäämään esim. silmälasien hankintaa ostamalla kunnon aurinkolasit, niin se on mielestäni halpaa lystiä..
Takyon

Posts: 2,945

#15171 • • Edited Takyon Möwkö

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Yallu, 13.7.2010 15:58:
---
Takyon, 13.7.2010 15:38:
---
Jago, 13.7.2010 13:47:
IIIKK!
Noissa halvoissa laseissa ei oo mitään uv-protection tarraa ittessään, joten suojako ne edes silmää vai onko ne turhia siltäkin kannalta.
Mulla on valonherkät silmät, joten mun on kyl melkeen pakko käyttää aurinkolaseja että pystyn kulkee ulkona. Pitänee ettii tolaset värittömät uvlta suojaavat jos sellasii löytyis jostain

---


Mä oon ostanu elämäni aikana pelkästään noita halpoja laseja ja niissä on kyllä jokaisessa ollu tarra joka kertoo että ovat uv-suojatut.

---

En ole eläessäni ostanut halpoja aurinkolaseja, siitä syystä että arvostan silmiäni ja näkökykyäni. Kerran parissa vuodessa uppoaa sellaiset 100 - 150€ laseihin. Olen käyttänyt Oakleyn laseja 90-luvun puolivälistä saakka..

Edit.
Pointtina siis se, että jos pystyn lykkäämään esim. silmälasien hankintaa ostamalla kunnon aurinkolasit, niin se on mielestäni halpaa lystiä..



Toki minäkin arvostan silmiäni ja näkökykyäni mut mä uskon et noi halpojen lasien uv-suojat on ihan riittäviä. Tuo whispering:n laittama linkki uskoakseni koskee sellasia laseja joissa ei ole uv-suojausta. Eli varsinkin sellaset aivan tummat muovinpalat, joissa silmään pääsee vähemmän valoa ja sen takia iiris avautuu isommaksi ja sitten tietysti sinne silmään pääsee sitä haitallista säteilyä. Mutta jos se aurinkolasi on käsitelty niin että se pysäyttää suurimman osan uv-säteilystä eikä ne lasit ole sellaset aivan mustat niin en mä näe mitään ongelmaa.

Enkä mä itse ole koskaan tykänny edes noista aivan mustista laseista, ne on kaikki ollu mulla tollasia keltaisen ja ruskean välimaastossa jotka toimii autoa ajaessa erinomaisesti, eli kontrastia lisäävänä tekijänä. Ja aina olen varmistanut että lasit on käsitelty uv-suodattavaksi.

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

hemuz

Posts: 2,178

#15172 • • hemuz kätevä emäntä
Mistähän löytäis lapsille kuulosuojaimet? Mitä maksaa...?
inneah

Posts: 704

#15175 • • inneah ...Trust no one...
Mikä neuvoksi kun kaupasta ostettu tuore Timjami aina nuukahtaa kun tuon sen kotiin? :(
Se on tollanen ihan perus ( oisko järvikylän) Timjami, muoviruukussa, mullassa ja muovissa.
Kotona saatan säilyttää sitä joko jääkaapissa tai sitten laitan sen tollaseen ruukkuun keittiönpöydälle (sen oman muoviruukun kera). Kasteltu on ja liikakasteluakin vältetty, aurinkoakin annettu. Et mikähän siinä nyt mahtaa olla vikana? :D
Basilikaa "käsittelen" ihan samanlailla mutta se voi aina hyvin.

--
nahkalakanat

UkeUke

Posts: 394

#15176 • • UkeUke

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

inneah, 19.7.2010 20:55:
Mikä neuvoksi kun kaupasta ostettu tuore Timjami aina nuukahtaa kun tuon sen kotiin? :(
Se on tollanen ihan perus ( oisko järvikylän) Timjami, muoviruukussa, mullassa ja muovissa.
Kotona saatan säilyttää sitä joko jääkaapissa tai sitten laitan sen tollaseen ruukkuun keittiönpöydälle (sen oman muoviruukun kera). Kasteltu on ja liikakasteluakin vältetty, aurinkoakin annettu. Et mikähän siinä nyt mahtaa olla vikana? :D
Basilikaa "käsittelen" ihan samanlailla mutta se voi aina hyvin.


Aika jännä. Meille tulee timjami töihin muovirasioissa ihan valmiina käytettäviks ja kyllä ne siellä 4-6 asteen kylmiössä hyvänä pysyy monta päivää :O
Lauruska

Posts: 821

#15177 • • Lauruska nihkee
Kuka tekee perunkirjoituksen, jos on päätetty että itse sitä ei tehdä?
Kannattaako pyytää tarjous lakitoimistosta tms. vai luottaa pankkiin? Millaisia hintoja tiedätte, että siitä on joutunut maksamaan (netissä asiasta lukiessa hintahaarukkana 200-1500e)?
djbege

Posts: 264

#15178 • • djbege
Miksi sanotaan:

Mennään
a) leffaan
b) elokuviin

Mutta miksi ei sanota:

Mennään
c) leffoihin
d) elokuvaan

Kaipaan kielitieteellistä analyysiä tai mutua.

--
It is nice to be important, but it is more important to be nice.

%

Posts: 568

#15179 • • %

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

djbege, 23.7.2010 16:36:
Miksi sanotaan:

Mennään
a) leffaan
b) elokuviin

Mutta miksi ei sanota:

Mennään
c) leffoihin
d) elokuvaan

Kaipaan kielitieteellistä analyysiä tai mutua.


Heitän ihan mutulla, mutta olisko elokuva sana väännetty elävät kuvat -sanasta ja näin koska kuvia elokuvassa on monta mennään myös elokuviin. Leffa taas on sana joka on oma käsite mikä kuvaa koko elokuvaa kokonaisuutena tai tätä uudempaa sanaa ei ole vaan painanut historian taakka ja se on taivutettu järkevämmin.

--
Elä niin kuin haluat, äläkä niin kuin yhteiskunta haluaa sinun elävän.

djbege

Posts: 264

#15180 • • Edited djbege

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

%, 23.7.2010 17:12:
---
djbege, 23.7.2010 16:36:
Miksi sanotaan:

Mennään
a) leffaan
b) elokuviin

Mutta miksi ei sanota:

Mennään
c) leffoihin
d) elokuvaan

Kaipaan kielitieteellistä analyysiä tai mutua.

---

Heitän ihan mutulla, mutta olisko elokuva sana väännetty elävät kuvat -sanasta ja näin koska kuvia elokuvassa on monta mennään myös elokuviin. Leffa taas on sana joka on oma käsite mikä kuvaa koko elokuvaa kokonaisuutena tai tätä uudempaa sanaa ei ole vaan painanut historian taakka ja se on taivutettu järkevämmin.



Näin se vaimokin väitti ja ihan kelpo selitykseltä kuulostaa.

--
It is nice to be important, but it is more important to be nice.